Toon posts:

[XP]hal.dll problemen met sata schijf.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Na aankoop van mijn nieuwe sata schijf wilde ik deze ook gebruiken om windows vanaf te draaien.
Elke keer liep de installatie vast nadat de setup alle bestanden had gecopieerd naar de schijf en het systeem moest rebooten (om daarna verder te gaan in het GUI setup gedoe) .
Na het rebooten kreeg ik al snel de mededeling:
Fout tijdens het laden van het besturings systeem.
Stel ik hield de windows setup cd erin (zonder op een knop te drukken) kon ik iig nog de besturings programmas kiezen. Stel ik koos de oude windows op mijn ata kaart werkte alles prima.
Stel ik koos de nieuwe installatie op de sata schijf dan kreeg ik de volgende foutmelding:
windows kan niet worden gestart omdat het volgende bestand beschadigd of niet gevonden kan worden.
\system32\hal.dll

Via dit forum kwam ik erachter dat het met de boot.ini te maken kon hebben.
De boot.ini heb ik gerebuild via de recovery. Op zich lijkt deze okay te zijn.
[boot loader]
timeout=10
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(2)partition(1)\WINDOWS="Windows Sata Editie" /fastdetect
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Windhoos Home Editie" /fastdetect

Verder heb ik nog de hal.dll van servicepack2 ernaartoe gekopieerd.
Tijdens de setup van windows heb ik de sata/raid drivers van mijn nforce3 mobo erbij gedaan via f6. dit zou dus goed moeten zitten.

Verder nog wat relevante specs
K8N neo2 platinum (nforce3 mobo)
WD cavair 80gig ATA channel 0 master (c: f: )
Samsung 80gig ATA channel 0 slave (d:)
cd-rom ATA channel 1 master (j:)
Maxtor Diamonmax 10 Sata1 (e:)

Het liefst zou ik de Maxtor als c: schijf hebben, ik denk/hoop het nog achertaf te kunnen regelen met partition magic.

Ik heb nu zelf geen idee meer hoe ik het op kan lossen.
Iemand nog een idee wat ik ben vergeten of wat ik mogelijk fout gedaan kan hebben?

mvg

Aztec

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Allereerst, weet je zeker dat je een dual-boot wil hebben?

Zo niet, dan is een oplossing alle schijven, op de nieuwe na, los te koppelen en dan Windows teinstalleren. Daarna kun je net zoveel rommellen als je wilt.

Niet vergeten in het BIOS de juiste schijf als eerste bij de bootvolgorde te kiezen.

[ Voor 5% gewijzigd door Guardian Angel op 04-05-2005 06:25 ]

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil juist géén dual boot.
Maarja geen windows geen internet, en dan kan ik verder ook geen informatie vinden.

Enkel met de sata schijf heb ik gisteravond ook geprobeerd, in bios had ik de sata schijf als eerst bij het booten. Ik was begonnen met fixmbr. Daarna heb ik via windows de nieuwe partitie aangemaakt. Windows geïnstalleerd, maar zo gauw ik de pc reboote na het copieren van de windows gegevens kreeg ik weer dezelfde foutmelding. hal.dll enz enz.
Hierna heb ik nog via recovery de boot.ini opnieuw gemaakt.

Nu heb ik net weer de 1e HDD erin gezet om in windows dit forum weer te bekijken.
Want via ata werkt alles gewoon prima, stel ik ga naar die anders windows partitie staan alle gegevens er ogenschijnlijk ook. (geen id wat er hoort te staan, maar het lijkt okay).

Mischien iets in het bios wat ik verkeerd heb?

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Dat laatste kan ik hier vandaan niet zien. Als je alles op disabled zet en je S-ATA als first boot moet het gewoon altijd werken.

Feit is wel dat je een dualboot in je boot.ini hebt staan. Een Windows Sata Editie (nooit van gehoord) en een Windhoos Home Edition (ook nog nooit van gehoord.).

Het simpelste is toch gewoon alle zooi op de schijf met bijv. FDISK te verwijderen en opnieuw de installatie (vergeet de S-ATA drivers niet op FD te zetten) te doen.

Loop ook eens door de FAQ van Opslagmedia & I/O Controllers. Daarin staan voldoende oplossingen om het zaakje weer goed aan de praat te krijgen.

ARME AOW’er

• djcasl
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23-03 16:48
Tijdens de setup van windows heb ik de sata/raid drivers van mijn nforce3 mobo erbij gedaan via f6
Let op met de F6 met dit Moederbord, als je de diskette erin doen en dan op F6 drukt zou die automatisch de juiste driver moeten laden, de XP Home installatie die ik deed liep steeds stuk. Dit heb ik opgelost door wel op F6 te drukken maar niet de diskette te laden. Op een gegeven moment vraagt windows install alsnog om de diskette als je hem er dan indoet dan zie je meerdere Windows drivers staan en bij mij was XP pas de derde (eerste was 98/me, tweede Win2K) pas toen ik aan had gegeven dat ie de XP driver moest laden kwam de install bij mij tot een goed eind

There is no knowledge, that is not Power!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben er vandaag mee naar de paradigit in utrecht geweest, na een uur zoeken en proberen zijn we helaas tot de conclusie moeten komen dat de harde schijf defect is. Het eerst gedeelte van de schijf lijkt defect.
Ik ga de schijf nu terugsturen en hopen dat hij het daarna wel gaat doen.

iig bedankt voor de reacties.

mvg

Aztec

Verwijderd

Topicstarter
Guardian Angel schreef op woensdag 04 mei 2005 @ 14:19:
.

Feit is wel dat je een dualboot in je boot.ini hebt staan. Een Windows Sata Editie (nooit van gehoord) en een Windhoos Home Edition (ook nog nooit van gehoord.).
Die edities had ik zelf ingevuld bij bootcfg /rebuild (uit frustratie en deels voor me eigen duidelijkheid)
Pagina: 1