Garmin GPS 35: Serieel >> USB

Pagina: 1
Acties:

• riezebosch
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-02 12:54
Ik heb dit apparaat:

Afbeeldingslocatie: http://www.navicar.nl/easyshopmaker/e39_3.jpg

En wil dat ombouwen naar z'n USB-variant:

Afbeeldingslocatie: http://www.navicar.nl/easyshopmaker/e39_4.jpg

Dit omdat in de nieuwe laptop geen seriële poort meer zit. De seriële variant krijgt z'n voeding via sigarettenaansteker (komt extra snoertje uit de seriële stekker), terwijl de USB variant gewoon z'n voeding uit de computer krijgt.

Is dit mogelijk om te bouwen? Of moet ik eerder aan een seriëel -> USB converter denken?

Beide apparaten kosten €320,-.

Canon EOS 400D + 18-55mm F3.5-5.6 + 50mm F1.8 II + 24-105 F4L + 430EX Speedlite + Crumpler Pretty Boy Back Pack

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Is het niet zo dat USB apparaten een speciale controllerchip hebben, zodat de computer het apparaat herkend als deze aangesloten is? Als je die chip niet hebt kun je ook niets met USB doen lijkt me...
Wat is het trouwens?

🖥️ | 🚗

• riezebosch
Ontvanger voor GPS. Beide apparaten lijken met wel redelijk identiek...

Canon EOS 400D + 18-55mm F3.5-5.6 + 50mm F1.8 II + 24-105 F4L + 430EX Speedlite + Crumpler Pretty Boy Back Pack

• _Erikje_
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21-02 21:05

_Erikje_

Tweaker in Spanje

Denk dat je aan zo'n converter moet omdat serieel en usb totaal verschillend zijn( scheelt een aantal pinnetjes die je er niet zomaar bij 'tover' :9 )
Je hebt die dingen al voor 20 euro van sweex werkt perfect

Stroom via usb trekken is zowiezo geen goed idee, waarschijnlijk heeft dat ding wat meer nodig dan dat je laptop usb poort trekt.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-02 10:59
is wel mogelijk, je zal idd een usb -> serieel verloopje moeten kopen (10-20 eur)

Voeding kan op (waarschijnlijk) ook wel op USB. Mogelijk zit de voeding al in de sigarettenplug, waarin ie de 12V naar 5v terugbrengt. Kan ook zijn dat die electronica in de unit zelf zit, dat zul je moeten bekijken.

Als je die aansluiting kan vinden kun je gewoon daar 5V op zetten vanuit de USB plug. (Ik denk niet dat zo'n gps ontvanger meer dan de 500mA trekt die een usb poort levert)

Je kan natuurlijk ook dat ding gewoon lekker op de sig.plug hangen of een (extra) gps ontvanger kopen en die voor de auto gaan gebruiken.

[ Voor 9% gewijzigd door DJSmiley op 03-05-2005 23:49 ]

• riezebosch
Maar de standaard USB variant trekt 't ook van de USB! En omdat die apparaten zo identiek zijn, hoop ik dat het verder hetzelfde bevat als de seriële. En ik wil 'm dus juist graag nu USB hebben (destijds hebben we ons een seriële aan laten smeren omdat die minder van de accu zou vergen) omdat ik dan niet meer afhankelijk ben van sigarettenaansteker.

Verwijderd

Met een goedkope serieel naar USB converter kan je deze GARMIN GPS 35 aansluiten op de USB poort. Deze GPS ontvanger gebruikt ongeveer 60 mA op de 5 Volt lijn. Pas wel op, er zijn verschillende versies van deze ontvanger die zich onderscheiden door onder meer een andere voedingsspanning. Alle documentatie kan bij www.garmin.com gedownload worden.

Een andere optie dan deze ontvanger ombouwen is het aanschaffen van een nieuwe GPS ontvanger. De GARMIN GPS 18 USB zou dan een leuke vervanger zijn voor nog geen 100 Dollar. Er is ook een hele speciale ontvanger te koop die ipv met 1Hz de positie met 5Hz berekend onder nummer GARMIN GPS 16A. Deze is wel iets duurder dan 100 Dollar, maar goedkoper dan een nieuwe GPS 35.

Nog één opmerking: de GPS 35 is een differential GPS ontvanger en de GPS 18 en 16A niet. Deze twee zijn WAAS enabled en kunnen gebruik maken van een extra Geo stationaire satteliet.

Verwijderd

ftdi 232 :)

• riezebosch
Misschien dat het ook niet zo'n goed idee is. De muis is nu solide dichtgemaakt, en geloof zelfs waterdicht. De verloopkabel die we gekocht hebben ziet er ook goed uit. Voor de voeding moeten we 'm dus maar gewoon in sigarettenaansteker stoppen. Alleen wel jammer dat er nu zo veel en zulke lange kabels aanhangen. Hebben in principe maar 30cm nodig...

Pagina: 1