PC gaat niet meer aan via de knop

Pagina: 1
Acties:

• renedepe
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 05-08 10:59

renedepe

wheeeeelp!!!

Topicstarter
Helaas hadden mijn vrienden weer een goede kennis die een probleempje had met hun pc. Dat kon ik natuurlijk weer mooi opknappen en dan gelijk een kratje bier verdienen, nooit weg natuurlijk. Maar nu heb ik er toch wel spijt van. Probleem zou zijn, " hij start niet meer op". Makkelijk, dacht ik nog.

Kwam ik daar, het eerste wat me opviel was dat de ventilator van de voeding draaide, en dan ook alleen die. wat op de knop gedrukt, maar er gebeurde niks. Stekker eruit gehaald en dr weer in, weer niks (al bleef de fan van de voeding nu wel uit). ATX reset gedaan, nog niks. Dus pc maar eens uit de kast gehaald.

In eerste instantie d8 ik dat het de voeding zou zijn. Dus voeding eruit gehaald en even een ander erin gehangen, helaas, nog steeds helemaal niets. Toen maar eerst even alle stekkers en insteekkaarten eruit gehaald tot er alleen een mobo en CPU over was. Misschien dat dit wat zou helpen. Doch dit maakte ook geen zier uit.

Volgende actie, Batterij van het bios er even uit. Dit gedaan, stroomkabel erin en de pc sprong aan (had inmiddels ook alles weer aangesloten). Alles startte gewoon op. Geprobeerd de pc uit te zetten d.m.v. de knop. Dit lukte niet. Pc door Windows af laten sluiten en weer op knop gedrukt. Weer niets. Kabel erin en eruit. Niets. Dus maar weer de batterij eruit en erin. Kabel er weer in, pc start op in bios en heb daar de resume on AC loss aangezet. Na save en exit startte de pc verder door en de pc weer af laten sluiten door windows. Daarna stroom erui en er weer in. Pc deed niks.

Ik snapte er niets van. Wat me ondertussen wel was opgevallen, was dat de Power-on en HD ledjes ook niets deden. De led's zitten samen met de powerknop via een grote stekker op het MOBO aangesloten. Dus ik d8 misschien kortsluiting in de led's of knop, dus toen heb ik die hele connector eruit gehaald. Wat bleek, dan werkt de computer perfect en start hij op zodra je de stekker in het stopcontact steekt. Doe je de led/power connector er weer in dan werkt het weer niet meer.

Vervolgens maar een oude ATX startknop uit een andere pc gehaald. Alleen de power aansluiting gepakt, maar dan komen gelijk dezelfde problemen.

Ik denk dus haast wel dat de de powerconnector en led's niet goed zijn aangesloten op het moederbord. Probleem is echter dat ik nergens een goede pinout kan vinden. Ook niet bij de fabrikant. De pc is een:
Fujitsu Siemens Scenic edition X101.

Heb wel wat data sheets kunnen vinden maar daar staat het ook niet op. Wel heb ik gevonden dat het moederbord in de pc eigenlijk een Lite-on is en wel type NR138. Maar ook met die informatie kan ik geen pinout vinden.

Hebben jullie een idee waar ik dit wel kan vinden??? Of misschien zeggen jullie wel, het ligt heel ergens anders aan.....

"water is pas een feest, als het langs de brouwerij is geweest"

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-08 08:06

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Ehm ik mis even de verklaring hoe die pins dan op de verkeerde pins komen. Als hij het vroeger wel keurig heeft gedaan en het nu niet meer doet zonder dat er iets aan die pins gewijzigd is lijkt het me stug dat ze in een verkeerd contactje zitten. Of er moet aan de hardware geklooid zijn. Maar ik ga er van uit dat dit niet het geval is. Het lijkt idd op kortsluiting. Staat er voor de pins ook niets op het mobo. Op veel mobo's die ik heb gehad staat er in het klein wel iets bij van PW SW etc. met de te gebruiken pins aangegeven tussen de lijntjes.
Ik ga wel even op zoek voor je naar dat mobo, acht de kans klein dat ik iets tegenkom maar je weet nooit.
Misschien een idee om de helpdesk van Fujitsu te bellen? En vragen of ze daar die informatie hebben. Kunt het allicht proberen natuurlijk.

Zelf vroeger ook problemen gehad een pinout te krijgen voor een oud Abit mobo (pentium 1tje)
[edit]
Jaaa! ik heb iets voor je gevonden. Bij de service en support. Uitdit lijstje geplukt. En de onderstaande link is een directe link naar het betreffende pdf document.
NR138 Mainboard User Manual

Even doorgespit. Daar staat een plaatje dat helaas te onscherp is om goed te zien wat wat is. Maar op pagina 9 staat een lijkt van jumpers waar ook de power connectors etc bij staan.
Het is niet echt veel maar ik denk dat dit het beste is wat je kunt krijgen over dit mobo. Verder ben je afhankelijk van Fujitsu, zoals hier onder ook al genoemd is een monteur bellen een optie. En als er nog garantie op zat dan had je het beter op die manier op kunnen lossen :P

Ook op de OEM site van Lite-on lijkt me wel wat staan, maar daar heb je een login voor nodig en die heb je als OEM leverancier, ik niet dus :P.

[ Voor 50% gewijzigd door Ultraman op 03-05-2005 23:03 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Verwijderd

0900 2025119

Deze PC heeft onsite garantie, FSC zal binnen een paar werkdagen de pc repareren. De X101 is nog niet zo heel lang uit, is de budgetversie van de scenic P.

Bel dit telefoonnummer en zij zullen je een monteur sturen.

• renedepe

renedepe

wheeeeelp!!!

Topicstarter
@cybersteef:
Dat is opzich ook vreemd. Maar de schroeven van de sidepanel zaten er heel scheef ingedraaid. Kan me niet voorstellen dat dat af fabriek zo is. Het zou best eens kunnen dat zoonlief heeft zitten klooien zonder dat moederlief het weet.

Betreft die handleiding. Die had ik ook gevonden ;) (but thanx anyway voor het zoeken). Hier staat echter niet de exacte pinout op. Op het mobo zelf staat wel wat plussen en minnen, maar niet duidelijk wat wat.

@ivo_care:
Moederlief heeft het bonnetje en boekje niet meer |:( |:(

Verwijderd

@renedepe

maakt niet uit, heb ik nog nooit hoeven laten zien. Dit controleren ze niet tenzij hij als vermist geregistreerd staat.

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Verwijderd schreef op dinsdag 03 mei 2005 @ 23:02:
@renedepe

maakt niet uit, heb ik nog nooit hoeven laten zien. Dit controleren ze niet tenzij hij als vermist geregistreerd staat.
Neej dat klopt. Is bij een vriend van mij die ook een Fujitsu Siemens heeft ook niet gevraagd toen de monteur langs kwam. Als hij niet gestolen is is dat over het algemeen geen probleem.

Ik kan vrij weinig meer vinden over dit mobo, behalve dan dat een Duitser hetzelfde probleem had en die is er inmiddels ook achter wat vor mobo het is maar dan houdt het topic ook op.

Ik zie hier dat akimb0 (zoek ff naar NR138 en je hebt z'n post zo gevonden) het zelfde bord op 22 feb heeft laten taxeren. Misschien dat hij iets weet of heeft?

En ik denk dat het bellen van Fujitsu, mocht het systeem nog in de garantie zitten, geen slecht idee is. Niet geschoten is altijd mis.

[ Voor 24% gewijzigd door Ultraman op 03-05-2005 23:11 ]

Verwijderd

Enige wat je door hoef te geven is het Identnummer boven op de pc waar een stikker zit, dit nummer begint met een Y.

Bel ze maar, zet die pc weer goed in elkaar en zij zullen het moederbord of kast vervangen.

• renedepe

renedepe

wheeeeelp!!!

Topicstarter
Hmmm, als ik jullie zo hoor weet ik het al. Ik ga hem weer netjes in elkaar zetten en dan gewoon bij fujitsu siemens aanmelden. Je hoeft dan alleen het serienummer op te geven ofzo en dan komen ze langs??? Wel mooie service dan!

{EDIT}
aha, alleen het nummer dus.
Super dan. Thanx voor de hulp!

[ Voor 14% gewijzigd door renedepe op 03-05-2005 23:11 ]

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

renedepe schreef op dinsdag 03 mei 2005 @ 23:10:
Hmmm, als ik jullie zo hoor weet ik het al. Ik ga hem weer netjes in elkaar zetten en dan gewoon bij fujitsu siemens aanmelden. Je hoeft dan alleen het serienummer op te geven ofzo en dan komen ze langs??? Wel mooie service dan!
Daarvoor is garantie nou juist he. Doet hij het niet meer binnen de garantieperiode dan komen ze hem gewoon bij je vervangen, tenzij er natuurlijk aan gerommeld is. Dus laat hem er weer keurig uitzien en dan komt dat denk ik wel in orde. En als ie dan werkt dan ff de pinout overnemen ofzo he :P

Verwijderd

Succes ermee!!
Pagina: 1