[BSOD] Nieuw systeem en een "driver irq not less..." bsod

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online

Vrijdag

De Zwarte

Topicstarter
Onlangs was ik bij een vriend om zijn nieuwe pc in elkaar te schroeven. Na wat gerommel in de bios en wat installingen op het mobo gewijzigd te hebben ging alles voorspoedig totdat we Windows gingen installeren. We kregen namelijk elke keer een bsod, of de installatieprocedure liep vast.

We kregen dan de volgende foutmelding te zien:
Driver no less or equal
en even verderop:
atapi.sys.

Nu heb ik flink gegoogled, maar de resultaten zijn mensen die het probleem tegenkomen als ze gewoon werken, dus niet een schone installatie doen. Deze mensen hebben dan drivers opnieuw geïnstalleerd om het te verhelpen, of kabels gewisseld. Ook heeft men het vaak over windows 2000 of nt 4.0.
De Microsoft resource pagina bracht me ook niet veel verder, aangezien er nog geen externe drivers zijn geïnstalleerd. De tweakerthread over bsod's heb ik ook al gelezen, daar kon ik ook geen hulp vinden :'(
Ik heb telkens als de installatie vastloopt daarna de hd partitie opnieuw laten formatteren (niet op de -q manier). Had ik het beter eroverheen kunnen installeren? Dat leek me niet verstandig namelijk.

Het vreemde is dat het de ene keer direct gebeurt na het booten, de andere keer als we Windows al een flink eind geconfigureerd hebben, admin paswoord, werkgroep, landinstellingen etc. De teller blijft min of meer staan op "38 minuten".

Ter informatie:
Mobo: DFI Lanparty SLI met NF4 chip
Geheugen: Corsair matched pair 1gb (weet even het typenummer niet meer)
Bios: Phoenix Award 6.00
Cmos: Bios caching/shadowing uit
CPU: AMD 3200+ socket 939
GPU: Asus 6600GT
HD: Maxtor 6l200mo 200 Gb 8mb S-ata
DVD-rom
DVD burner beiden van Sony
Windows XP Pro nl + sp1 geslipstreamed
PSU: Coolermaster 450 watt (Bij Mycom)

Ik heb het geprobeerd met automatisch als zelf toekennen van de irq maar dat gaf geen uitkomst.

Als iemand een idee heeft, graag!

Ik weet niet of ik morgen bij hem thuis beschikking over het internet heb, dus als iemand een heldere oplossing heeft kan ik die van tevoren opschrijven.

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Gooi er eens een memtest overheen en kijk wat die oplevert. Gewoon nachtje doorlaten lopen en kijken of je errors krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrijdag
  • Nu online

Vrijdag

De Zwarte

Topicstarter
Ik neem aan dat je bedoelt dat ik de reepjes meeneem en in mijn eigen pc zet? Met het nieuwe systeem komen we namelijk niet eens tot het afronden van de installatieprocedure.

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• babbaloerie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 25-09-2023

babbaloerie

¯¯¯¯¯¯¯

atapi.sys heeft te maken met je cd/dvd -drives dacht ik, kun je geen andere drive even gebruiken ofzo :?

[ Voor 5% gewijzigd door babbaloerie op 03-05-2005 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrijdag
  • Nu online

Vrijdag

De Zwarte

Topicstarter
Da's ook wel een idee, zal mijn eigen cd-rom eens gebruiken.
Maar dan vraag ik mij toch af hoe dat zit met de irq waardes :?

ik ga nu naar bed, zal morgen eens verder kijken. Zit nu ook thuis en niet bij diegene wiens computer ik moet installeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06:46
ik ben echt heel erg benieuwd of dit nog opgelost gaat worden, ik heb hetzelfde met een amd thunderbird 1400 systeem. Alleen windows 98se wil na wat rommelen er op werken. Heb al van alles geprobeerd, ook win 2k, win 2003 of linux werken hier niet.
Heb jij ook dat al die os'en niet werken?

(overigens heb ik echt al van alles geprobeerd; allerlei onderdelen vervangen, overbodige onderdelen ontkoppeld, memtest, 1 geheugenreepje, andere install cd, etc...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-10 14:57

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Probleem bestaat al heel erg lang. Hier eentje gevonden uit 2001. Wel weer met WinXP. Helaas staat er bij geen een van dit soort problemen een oplossing bij.
Ik vind ook zelfs dingen uit NT4. Aangezien 2000 en XP van dezelfde opbouw en kernelrijtje komen lijkt het wel een soort van erfelijke ziekte.

atapi.sys is al sinds de DOS-tijden een cdrom driver. Misschien is het zoals eerder genoemd verstandig om de drives los te koppelen en er een andere cdrom driver er aan te hangen. Alleen ben ik bang dat als het dan wel goed installeerd het probleem mogelijk terug komt zodra je de drives er dan weer aan hangt.
Vaak is het ook zo dat WinXP setup beetje incompatible is met veel hardware na zijn ontwerptijd. Ik heb zelf problemen ondervonden met een nForce2 die continu spontane reboots maakte tijdens het installen. Zoveel mogelijk losgekoppeld en daarna in windows gelijk nForce chipset drivers er op. Na het installeren van de Memory Control driver werkte het perfect en stabiel. Echt heel raar om te zien dan.
Misschien dat het hier om een zelfde soort probleem gaat. Memtest gaf in die situatie geen enkele error na een nacht gedraaid te hebben, maar natuurlijk altijd doen!
Ik hoop dat het installeren lukt met een andere drive.

[ Voor 6% gewijzigd door Ultraman op 04-05-2005 00:55 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TroonStaal schreef op dinsdag 03 mei 2005 @ 22:31:
HD: Maxtor 6l200mo 200 Gb 8mb S-ata
Maxtor SATA drives in combinatie met bepaalde borden/chipsets geven vaak dit soort vreemde gevolgen... Zijn al heel wat draden over te vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrijdag
  • Nu online

Vrijdag

De Zwarte

Topicstarter
Welnu, gisteren heb ik dat systeem nogmaals geïnstalleerd en toen deed 'ie het wel. Ik heb in de bios de usb naar 640kb gezet ipv aut en IRQ manager op custom. Tevens de on-board audiocodec uitgeschakeld (AC'97)

Na het installeren van WinXP de AC'97 weer aangezet.

Het werkte toen wel, maar erg lekker draaide het nog steeds niet. Het geluid wil nog wel eens lastig doen. Bij Painkiller liep het eventjes vast toen ik de geluidsinstellingen wijzigde en af en toe klapte het systeem eruit. Daarna ging het booten in "twee fases". Ten eerste startte het normaal op maar voordat je het inlogscherm je wachtwoord kon typen startte het wéér en daarna kon je wel inloggen. Ik vermoed een foutmelding maar heb zo gauw geen idee hoe of wat.

Het duurt m.i. ook ongewoon lang voordat je bij het inlogscherm komt. Het is een AMD 3200 en op mijn P$-2,8Ghz lijkt het wel vele malen sneller te gaan.

Omdat ik nu thuis zit en ik hem (de jongen wiens systeem het is) pas maandag weer spreek kan ik nu weinig uitrichten. Echter, als jullie hier ervaring mee hebben (dit soort problemen) zou ik ze graag horen :)

@ Green.Velvet: Ik ga die oude draden ook maar eens doorspitten, wellicht staat daar ook wel nuttige informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

TroonStaal schreef op dinsdag 03 mei 2005 @ 22:39:
Ik neem aan dat je bedoelt dat ik de reepjes meeneem en in mijn eigen pc zet? Met het nieuwe systeem komen we namelijk niet eens tot het afronden van de installatieprocedure.
Nope, gewoon op het systeem waar ze inzitten, je hoeft er niets voor te installeren. Gewoon booten met de memtest disk of cd (of de knoppix 3.4 cd en de memtest module laden).

Dan weet je gelijk of daar het probleem zit (het mem kan natuurlijk goed zijn, maar met een gare memcontroller kom je nog nergens).
Pagina: 1