Toon posts:

[CMS] Gratis of betaald

Pagina: 1
Acties:
  • 168 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hoi

Sorry jongens voor het volgende lange verhaal... maar hier komt ie...

Ik doe onderzoek naar verschillende CMS systemen voor een mkb bedrijf. Ze willen graag weten welk CMS het best past bij hun budget van rond €10.000 en de opgegeven functionaliteiten. De functionaliteiten zijn als volgt:

*Inputten en werken via de webbrower
*Meerdere websites kunnen beheren
*Metatag data kunnen aanpassen
*Formulieren kunnen toevoegen en van daaruit exporteren
*Versiebeheer
*Meerdere gebruikers
*Inhoud en Layout kunnen aanpassen

Ik heb 2 vragen

1). Mijn vraag is of jullie toevallig een CMS leverancier kennen van onder die prijs en met deze functionaliteiten

Daarnaast heb ik nog een vraag:

2). Zou je een CMS zoals typo3 kunnen aanbevelen aan een bedrijf waarbij een externe party deze implementeerd?

voorbeeldje: Het bedrijf http://www.netcreators.nl bijvoorbeeld bied de dienst aan om typo3 te implementeren binnen de organisatie. Het probleem bij typo3 is dat er geen helpdesk en support is. Om problemen te verhelpen moet er iemand ingehuurd worden.

Mijn vraag is nu: Is zo'n gratis CMS pakket laten instaleren voor een voordelig bedrag bij een mkb bedrijf een goed idee?, is dit raadzaam?, of is het toch beter om een gekocht CMS softwarepakket aan te schaffen.

Groet en bedankt you rule

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:52

Nik

Tja, een beetje Tweakert zet zijn eigen cms in elkaar ;)

Maar opzich kun je best wel uit de voeten met iets als Mambo (even google gebruiken, en zoeken hier op GoT, er is ook een topic over).

Of je misschien beter een betaald CMS kan nemen, geen idee. Misschien vanwege de directe support? Het gaat er ook om wat voor bedrijf het is. Gaat het op een klein bedrijfje dat een website "voor erbij" heeft, dan voldoet Mambo prima. Gaat het om een bedrijf dat afhankelijk is / gaat worden van een website, dan zul je met een betaald op maat gemaakt pakket beter uit zijn...

Oftewel, wat zoek je precies?

[ Voor 4% gewijzigd door Nik op 03-05-2005 22:06 ]

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07-05 19:37

BCC

Ik ben zelf wat meer tegen "standaard" CMSen zoals Mambo of Typo3 omdat je dan altijd risico's heb op exploits zoals laatst bij PHP BB. Een maaktwerk inhouse CMS zal hier geen last van hebben. Verder ligt het aan de website. Hoe dynamischer, hoe meer last je gaat hebben van standaard raamwerken IMHO..

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Als je nu al weet dat er een budget van 10.000 bestaat zou ik voor een betaalde versie gaan. Alleen al voor de support. Gratis OS-support is leuk via wiki's / forums / newsgroups etc. Maar dat bedrijf wil gewoon een nette oplossing waar zij gewoon een opdracht kunnen geven en dat er een week later een galery module voor hun is, en dit is iets moeilijker met gratis OS.

Gratis OS is leuk als het helemaal niets meer mag kosten of als je zelf bereid bent om alles te gaan onderhouden, ben je dit niet kies dan voor een betaalde oplossing. Want ondersteuning is altijd het grootste probleem bij bedrijfssoftware.

deze hele post is imho en uit mijn eigen ervaring geschreven.
BCC schreef op dinsdag 03 mei 2005 @ 22:12:
Ik ben zelf wat meer tegen "standaard" CMSen zoals Mambo of Typo3 omdat je dan altijd risico's heb op exploits zoals laatst bij PHP BB. Een maaktwerk inhouse CMS zal hier geen last van hebben.
Waar is dit op gebaseerd??? Mijn ervaring is dat er ergens een bepaalde werkwijze voor is en dat deze over de hele linie gebruikt wordt. Een Mambo / Typo3 is meer gebruikt en wordt door meer mensen op exploits onderzocht, dus worden hier meer exploits in gevonden. Maar ik denk dat ik rustig kan zeggen dat iets als Mambo defensiever geschreven is als 75 % van de maatwerk inhouse cms'en wat vaak een verzameling van reeds bestaande elementen is. Juist omdat het OS is gemaakt en de makers er rekening mee hielden dat de code veilig moest zijn.

Simpel voorbeeld als ik voor mijn eigen intranet site een oude pagina pak kan ik er zelf zo sql-injection ingooien. Maar ik weet dat mijn huidige gebruikers dit niet kent en dat het veel tijd kost om deze pagina's te herschrijven. Dus bij low-risc pagina's is dit te veel werk ( is wel een intranet-site voor maar 1 bedrijf dus niet voor verkoop )

[ Voor 48% gewijzigd door Gomez12 op 03-05-2005 22:22 ]

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Gomez12 schreef op dinsdag 03 mei 2005 @ 22:16:
Gratis OS is leuk als het helemaal niets meer mag kosten of als je zelf bereid bent om alles te gaan onderhouden, ben je dit niet kies dan voor een betaalde oplossing. Want ondersteuning is altijd het grootste probleem bij bedrijfssoftware.
offtopic:
er zijn ook genoeg bedrijven die support leveren op OpenSource producten, vergis je niet, daar verdienen dat soort bedrijven hun geld mee. Nu weet ik even geen bedrijven die dit voor CMS applicaties zo doen, maar kijk bijvoorbeeld eens naar RedHat hoe die hun geld verdienen met OpenSource ;)

• BCC

BCC

Erkens schreef op dinsdag 03 mei 2005 @ 22:19:
[...]

offtopic:
er zijn ook genoeg bedrijven die support leveren op OpenSource producten, vergis je niet, daar verdienen dat soort bedrijven hun geld mee. Nu weet ik even geen bedrijven die dit voor CMS applicaties zo doen, maar kijk bijvoorbeeld eens naar RedHat hoe die hun geld verdienen met OpenSource ;)
En wat dacht je van Apache :)?

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• Gomez12
Erkens schreef op dinsdag 03 mei 2005 @ 22:19:
[...]

offtopic:
Sorry, volgende keer bold gebruiken. Ging me om het stukje GRATIS. Ik denk niet dat ik nu nog ff red hat kan benaderen met een verzoek om support voor een red-hat server die al 3 jaar bij ons draait, waar ondertussen genoeg kernel-hacks en losse programma's op geinstalleerd zijn en dat ik dan kan verwachten dat ik een support-prijs krijg die op internet staat :)

Meeste ( zo niet alle ) van dit soort support gaat uit van een nieuw geinstalleerd produkt ( liefst geinstalleerd door de support-partij )

• Sybr_E-N
  • Laatst online: 07-05 20:00
Verwijderd schreef op dinsdag 03 mei 2005 @ 22:02:

1). Mijn vraag is of jullie toevallig een CMS leverancier kennen van onder die prijs en met deze functionaliteiten
Wie doet hier nou onderzoek? Typ het woord CMS eens in in Google, je wordt bedolven onder de links over CMS. Zet er eens een paar op een rij en vink (matrix?) aan welke applicatie aan welke eisen voldoen.

De eisen die door jouw (of het bedrijf) worden gesteld zeggen mij niet zoveel over de mogelijkheden welke jullie verwachten van een CMS, of welke functionaliteit jullie erin willen hebben. Zijn de eisen voor de zichtbare kant van de applicatie (front-end) of ook voor de technische kant van de applicatie. Het klinkt nogal 'wollig' in mijn oren.
Daarnaast heb ik nog een vraag:

2). Zou je een CMS zoals typo3 kunnen aanbevelen aan een bedrijf waarbij een externe party deze implementeerd?

voorbeeldje: Het bedrijf http://www.netcreators.nl bijvoorbeeld bied de dienst aan om typo3 te implementeren binnen de organisatie. Het probleem bij typo3 is dat er geen helpdesk en support is. Om problemen te verhelpen moet er iemand ingehuurd worden.

Mijn vraag is nu: Is zo'n gratis CMS pakket laten instaleren voor een voordelig bedrag bij een mkb bedrijf een goed idee?, is dit raadzaam?, of is het toch beter om een gekocht CMS softwarepakket aan te schaffen.
Hoe bedoel je geen support? Van de makers van Typo3 of van de netcreater mensen?
Uit jouw verhaal maak ik op dat jullie zelf geen expertise in huis hebben om de zaak op te zetten en te onderhouden. Klopt dat?

• BCC

BCC

Gomez12 schreef op dinsdag 03 mei 2005 @ 22:16:
Waar is dit op gebaseerd??? Mijn ervaring is dat er ergens een bepaalde werkwijze voor is en dat deze over de hele linie gebruikt wordt. Een Mambo / Typo3 is meer gebruikt en wordt door meer mensen op exploits onderzocht, dus worden hier meer exploits in gevonden. Maar ik denk dat ik rustig kan zeggen dat iets als Mambo defensiever geschreven is als 75 % van de maatwerk inhouse cms'en wat vaak een verzameling van reeds bestaande elementen is. Juist omdat het OS is gemaakt en de makers er rekening mee hielden dat de code veilig moest zijn.
Zoiets?
http://www.google.nl/sear...&btnG=Google+zoeken&meta=

en deze?

http://www.google.nl/sear...exploit&btnG=Zoeken&meta=

Daar zie ik ook een mooie SQL-Injection voor Typo3 :) Vooral omdat dit soort sites qua sources nooit bijgewerkt worden (alleen qua conent), vind ik dit een erg gevaarlijke issue. Voor een intranet kan het natuurlijk prima..

[ Voor 4% gewijzigd door BCC op 03-05-2005 22:29 ]

• Gomez12
BCC schreef op dinsdag 03 mei 2005 @ 22:26:
[...]

Zoiets?
http://www.google.nl/sear...&btnG=Google+zoeken&meta=

en deze?

http://www.google.nl/sear...exploit&btnG=Zoeken&meta=

Daar zie ik ook een mooie SQL-Injection voor Typo3 :) Vooral omdat dit soort sites qua sources nooit bijgewerkt worden (alleen qua conent), vind ik dit een erg gevaarlijke issue.
LOL, niet in google gekeken. Dit was meer uit eigen ervaring gezegd.
Maar als sources niet bijgewerkt worden klopt het beheer niet. En als jij denkt dat jouw beheer niet klopt geef ik nogmaals het advies om voor een betaalde oplossing te gaan.

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Gomez12 schreef op dinsdag 03 mei 2005 @ 22:25:
Sorry, volgende keer bold gebruiken. Ging me om het stukje GRATIS. Ik denk niet dat ik nu nog ff red hat kan benaderen met een verzoek om support voor een red-hat server die al 3 jaar bij ons draait, waar ondertussen genoeg kernel-hacks en losse programma's op geinstalleerd zijn en dat ik dan kan verwachten dat ik een support-prijs krijg die op internet staat :)
tuurlijk gaat redhat niet iets supporten wat zo oud is en veel meuk op staat, maar dat doet een bedrijf wat commerciele software levert ook niet (zie Microsoft bijvoorbeeld)
Meeste ( zo niet alle ) van dit soort support gaat uit van een nieuw geinstalleerd produkt ( liefst geinstalleerd door de support-partij )
en daar is niks mis mee imo, daar betaal je ook voor, een nieuw product wat gewoon goed werkt.

• Gomez12
Erkens schreef op dinsdag 03 mei 2005 @ 22:29:
[...]

tuurlijk gaat redhat niet iets supporten wat zo oud is en veel meuk op staat, maar dat doet een bedrijf wat commerciele software levert ook niet (zie Microsoft bijvoorbeeld)

[...]

en daar is niks mis mee imo, daar betaal je ook voor, een nieuw product wat gewoon goed werkt.
Nogmaals, ik dacht er toch er toch echt gratis OS neergezet te hebben :) . Dat er niks mis mee is om er voor te betalen ben ik volkomen met je eens. Maar om hier te gaan vragen wat een goed CMS is voor je eigen doeleinden en dan een paar vage functionaliteiten te geven dan denk ik ga eens met een bedrijf praten wat cms'ens levert. Ga op dit moment niet naar gratis software kijken want hier kleven voor het bedrijf (op dit moment, met deze kennis) te veel nadelen aan.

• Yo-han
  • Laatst online: 12-04 12:42

Yo-han

nope.

'k geloof dat Dutch Open Projects support levert op Mambo... ( dop.nu )

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties

Allereerst heb ik al ruim gekeken naar een groot aantal CMS aanbieders maar was benieuwd naar jullie ervaring en reacties. Google heb ik ook al ruim geprobeert ;)

Het CMS moet toch vooral meerdere webpagina's gaan onderhouden in de toekomst. Nu gaat het nog om een a twee websites. Dynamisch webcontent is toch ook wel belangrijk

Binnen het bedrijf is er ook al wel enige kennis aanwezig van programeertalen.

Cybr -> netcreators bied wel support aan maar dan onder huur. Alleen hier is het probleem dat je steeds mensen moet inhuren voor misschien wel kleine probleempjes

• Gomez12
Verwijderd schreef op dinsdag 03 mei 2005 @ 22:49:

Het CMS moet toch vooral meerdere webpagina's gaan onderhouden in de toekomst. Nu gaat het nog om een a twee websites. Dynamisch webcontent is toch ook wel belangrijk
Ik snap nog steeds niet wat je zoekt, behalve dat je er meerdere websites op wilt draaien.
Binnen het bedrijf is er ook al wel enige kennis aanwezig van programeertalen.
Dan is een gratis OS een goed alternatief. Door Topicstart kreeg ik alleen een iets ander idee daarom ook eerdere aanbevelingen ( die nog wel in algemene zin blijven staan )
Cybr -> netcreators bied wel support aan maar dan onder huur. Alleen hier is het probleem dat je steeds mensen moet inhuren voor misschien wel kleine probleempjes
Wat zoek jij dan??? Want in een goed supportcontract worden kleine/grote algemene probleempjes gratis verholpen ( zoals beveiligingsfouten etc. ) maar als jij bijv een plaatje wilt kuinnen uploaden en dit zit niet standaard in het CMS is het altijd maatwerk, hoe makkelijk het ook is. En maatwerk is altijd bovenop supportprijs.

Huur is op zich best wel aantrekkelijk, als je gewoon een cms vind wat aan jouw eisen voldoet. Want alle beheer en onderhoud valt dan onder huur. Nadeel is dat als je zelf er een component erin wilt plaatsen dat dit of extra betalen wordt of einde huur is, want zij kunnen geen garantie geven op code die niet door hunzelf is aangepast.

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15-04 22:07

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Hoi 12eqwdx, en welkom in Programming & Webscripting. :)

Helaas is een topic als dit in dit subforum niet de bedoeling. In Programming & Webscripting programmeren we onze software zelf, en er wordt hier dan ook niet gepraat over bestaande scripts van derden. :)

Ik zou je topic naar Software Algemeen kunnen verplaatsen, waar het beter een plaatsje zou kunnen vinden, maar omdat ik nogal wat info mis in je topicstart kies ik toch voor een slotje. Welke pakketten heb je zelf al gevonden? Heb je al een pakket geïnstalleerd? Zo ja: waarom is dat niet goed?

Als je wil kun je dus in Software Algemeen een nieuw topic openen, maar lees daarvoor dan wel eerst even de daar geldende FAQ's door. :)

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.