[debian] apt-get probleem met apache2

Pagina: 1
Acties:

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-01 15:40
Okee... ooit had ik een werkend systeem met Apache2, php4, Mysql, etc. Maar daar draaide van alles op wat ik niet meer nodig had. Ik wilde iets met Apache2 en SSL (egroupware). Maar nu bleek dat dat niet zomaar werkte. Ik dacht daarna: wie weet moet ik Apache2 opnieuw installeren, nu met SSL. Dus:
apt-get remove apache2

Nu bleek dat /etc/apache2 niet te verwijderen. Die heb ik (dus) handmatig verwijderd. Alleen.. het blijkt dat je daarna apache 2 niet opnieuw kunt installeren! Ik heb al zo ongeveer 100x gedaan:

dpkg --purge apache2
apt-get install apache2 gevolgd door apt-get remove --purge apache2

Nog steeds wordt de /etc/apache2 dir niet opnieuw gebouwd of zelfs maar verwijderd. Wat is dat voor onzin, mag je die dingen nooit verwijderen of zo?

Hernoemen of verwijderen van de /etc/apache2 dir zorgt voor de volgende foutmelding bij het starten van /etc/init.d/apache2 :

server:/etc# /etc/init.d/apache2 start
touch: cannot touch `/etc/apache2/httpd.conf': No such file or directory

Ook handmatig aanmaken van die dir werkt niet (en ook niet het handmatig erin copiëren van een apache2.conf file uit een gecompileerde versie).

Er moet toch een manier zijn om apache2 opnieuw te installeren (anders dan van source etc.)? Wie helpt me uit de brand!?

[ Voor 19% gewijzigd door pinockio op 03-05-2005 21:08 ]

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

• terrapin
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Uh.. apache2 is verdeeld over meerdere packages, volgens mij is apache2 zelf alleen maar een package om apache2 te bundelen..

Probeer eens apache2-common te herinstalleren..
(met 'apt-cache search apache2' kan je de andere apache2 packages ook wel vinden, of anders met 'apt-show-versions |grep apache2' ...)

[ Voor 12% gewijzigd door terrapin op 03-05-2005 21:17 ]

The higher that the monkey can climb, The more he shows his tail

• klokop
  • Laatst online: 29-01 12:34

klokop

swiekie swoeng

apt-get --purge remove apache2* (ik doe altijd de --purge VOOR de remove, maar ik weet ff niet of dat verplicht is.)
apt-get --reinstall install apache2 misschien?

Wat zegt dpkg -l apache2* ?

"Passing silhouettes of strange illuminated mannequins"

• pinockio
Bedankt voor alle suggesties. EIGENLIJK heb ik een optie nodig die "gewoon" (want zo gewoon is dat niet) mijn systeem in de staat brengt waarin het was VOORDAT ik apache2 installeerde, om dus gewoon met een schone lei (qua apache2) te beginnen. En dat lijkt er dus niet te zijn. (Het is dus wat betreft software installeren bij Debian nog erger dan bij Windows-software).

Inmiddels heb ik alles (incl. apache2-common) al weer iets van 3x verwijderd etc. maar ik krijg nog steeds:

apache2: could not open document config file /etc/apache2/apache2.conf

Waarom maakt-ie dat dan zelf niet aan bij het installeren????? (frusti.gif)

Is er een manier om een apache2.conf te genereren?

[ Voor 6% gewijzigd door pinockio op 03-05-2005 23:25 ]

• terrapin
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Dan doe je toch echt iets fout..
"dpkg -S /etc/apache2/apache2.conf" laat zien dat dat bestand gewoon in apache2-common zit..

The higher that the monkey can climb, The more he shows his tail

• pinockio
.... dan doe je iets fout.... :D
Kijk... het is eindelijk gelukt... namelijk met:

apt-get remove --purge apache2-common apache2 egroupware
apt-get install apache2common apache2 egroupware

Wat blijkt nu? Blijkbaar wordt apache2 (apache2-common) niet volledig verwijderd tenzij je egroupware ook verwijdert, in deze configuratie.
Pff.. Debian is leuk, je leert er telkens weer wat bij, meestal pas om 12 uur 's nachts en als je het al niet meer verwacht... (Ik zeg altijd maar: Linux is free when your time is worthless.... ik zou graag donaties doen aan Open Source projecten maar de tijd die het kost om een en ander draaiend te krijgen is eigenlijk voldoende. Uitzonderingen (waar ik dus wel aan gedoneerd heb): OpenVPN en nog een paar die ik nu even niet uit mijn hoofd ken.)

• klokop
  • Laatst online: 29-01 12:34

klokop

swiekie swoeng

heb je dan wel apt-get --purge remove apache2* (let op het sterretje) gedaan?

"Passing silhouettes of strange illuminated mannequins"

Pagina: 1