Toon posts:

Compatibaliteitsprobleem

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Voor een lange tijd al valt mijn computer 'random' uit. Soms na 5 minuten, soms na 3 uur. Altijd ook is er een ander probleem. Een kleine selectie:

- Kort snel blauw scherm en reboot
- De 'klassieke' freeze. Alles stopt.
- Alles freezed, behalve een film die ik kijk. Deze speelt door tot het eind, daarna loopt ook deze vast.
- Tijdens het branden van een CD (altijd).

Na er een tijdje last van hebben gehad, heb ik meerdere tests laten draaien op processor, geheugen, videokaart, temperatuur, moederbord en harde schijfen (voornamelijk met Sisoft Sandra). Allen waren in goede staat. Hierna geformateerd, alles opnieuw geinstalleerd maar de problemen bleven.

Ik denk nu dat het een compatibaliteits probleem is tussen twee (of meerdere) van mijn componenten, maar helaas zijn hier geen standaard schemaatjes voor.

Mijn hardware:

AMD Athlon XP 2400+
1gb pc3200 geheugen (2x256mb 1x512mb, no brand)
MSI KT6 Delta FISR, KT600 (Lan, Sound, Sata, 1394)

Maxtor DiamondMax Plus 9, 200GB (7200rpm, SATA, 8MB)
Western Digital Raptor WD360GD, 36GB (10000rpm, SATA, 8MB)

Leadtek Winfast A250 Geforce 4 Ti4400
Creative Soundblaster Audigy 2 ZS

NEC ND-2510 8x (Dual-layer)
FSP350-60ATV - 350 Watt
Samsung 173P

Maximum temperatuur Mobo = 41 graden
Maximum temperatuur CPU = 54 graden

Wie kan mij vertellen of dit een 'gezond' systeem is en of er problemen kunnen ontstaan tussen een of meerdere componenten?

Bedankt!
Jan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En dan nu het belangrijkste: de voeding! Ik zou zeggen, post je voltages eens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dat lijstje zei me inderdaad helemaal niks :)

hierbij:

CPU Voltage 1.66V
+3.3V Voltage 3.30V
+5V Voltage 4.97 V
+12V Voltage 11.61V
-5V Voltage -5.05V
Standby Voltage 5.12V
Batterij Voltage 3.52V

Gezond?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die 12V-lijn is goed maar ik neem aan dat dit op een moment is dat de computer niet veel doet of misschien zelfs in de BIOS zit? Een cd-brander slurpt zeker wel wat stroom wat er voor kan zorgen dat 1 of meerdere voedingslijnen te ver doorzakken.

Verder zou ik even in de Event Viewer kijken of je errors ziet staan en zo ja welke. Als je wilt dat de pc niet meteen restart na een blauwe scherm, zet deze optie dan uit bij Configuratiescherm > System > Advanced > Startup and Recovery Settings. Deze BSOD's staan iig ook in de Event Viewer gelogd. Mochten er een aantal errors voorkomen, zie Windows XP en 2000 BSOD guide voor meer informatie.

edit
Mocht je het probleem nog niet helemaal kunnen vinden, kijk eens naar je voltages tijdens het branden of het kijken van een film (of wanneer hij dan ook echt hangt).

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 03-05-2005 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Na veel (heeeel veel) test eindelijk probleem inderdaad gevonden op combinatie tussen slechte koeling en onvoldoende voeding (ene keer de een, andere keer de ander).

bedankt voor de hulp