Toon posts:

[XP] Voorgeinstalleerd image van OS verwijderen*

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Een tijd geleden heb ik een pc gekocht voor een kennis en omdat deze niet teveel mocht kosten en ik geen tijd had om zelf een systeem inelkaar te zetten, heb ik een headstart gekocht (domste fout wat je kunt maken als tweaker zijnde ;)). Na veel gezeik met de helpdesk die afspraken niet na wilde komen en technische onkunde bij computer interconnect heb ik maar besloten om alles zelf te doen omdat ze me voor een reparatie onder garantietijd nu kosten in rekening willen brengen.

Nu komt eigenlijk pas de echte vraag. Deze systemen zijn preinstalled systems met een image op een verborgen partitie. Nu wil ik graag zelf windows erop zetten maar een boot vanaf cd doet hij niet en zelfs als ik nu die voorgeinstalleerde versie erop wil zetten werkt het niet (misschien omdat ik de c partitie heb omgezet van NTFS naar FAT32.)

Nu is mijn vraag eigenlijk als ik nu die hdd aan mijn eigen systeem hang en alle partities verwijder (incl. die met de voorgeinstalleerde zooi erop) zal het dan wel mogeliijk zijn om van cd te booten ? Ik neem namelijk aan dat het tooltje dat ervoor zorgt dat hij een install wil gaan draaien vanuit de hdd ook op die verborgen partitie staat toch ?

De makkelijkste oplossing is gewoon proberen maar als dat niet lukt dan ben ik die voorgeinstalleerde zooi ook kwijt en die kon ik nog wel eens nodig hebben om het systeem weer werkende te krijgen als het niet lukt om met een cd te installeren.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:28

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Dat die preinstall het niet doet omdat het omgezet is naar NTFS kan kloppen - het ligt er een beetje aan hoe Ghost, of welk image progsel ze er dan ook voor gebruiken, is ingesteld. Als het ding geen FAT32 ziet kan het zomaar over zijn nek gaan. beetje slordig van ze - maar als ik zo je verhaal hoor is dat niet het enige slordige ;)

Ik vind het eerlijk gezegd stug dat ie niet van CD wil booten. Heb je in het BIOS gekeken om de bootvolgorde te veranderen? Dat MOET kunnen, zeker als het een beetje recente PC is :) Wel kan het bios gelockt zijn met een wachtwoord. Ook daar kunnen we je mogelijk verder mee helpen, maar dan moeten we weten welk bios het is. En aangezien mijn glazenbol in de reparatie is kan ik dat van hier af niet zien ;)

Wat je altijd nog kunt proberen is booten en installeren van diskettes. De bootdisks voor diverse besturingssystemen kun je zo van www.bootdisk.com halen; de NL versies vind je op de site van Microsoft, zie ook Windows Operating Systems - FAQ
Dan moet je iig eerst alle partities, ook de verborgen partities weghalen. vervolgens kun je gewoon een verse install uitvoeren. Service Pack 2 er overheen, en kijken of je nog drivers mist, met name van bijvoorbeeld je moederbord of je videokaart.
Suc6 :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de snelle reactie...

Maar de boot volgorde in de bios heb ik al aangepast en ook dit werkt niet.
Ik ga het eerst eens proberen om een bootdiskette te maken misschien lukt het daar wel mee.

Als ik me niet vergis is de image software die zij gebruiken "angel" of zoiets.

En het fijne dit systeem is dat de recovery 3 FANTASTISCHE mogelijikheden heeft om een recovery te draaien. Ik zal maar zeggen een Light Medium en een Full recovery... maar nu komt het recovery 1 en 2 werken beide niet.. deze missen een file of 1000 dus er blijft er nog 1 mogelijkheid over en dat is een full, en als je deze hebt uitgevoerd doet je systeem nog helemaal niets. Ik heb de HDD al op fouten getest en kan er gaan vinden.

Heeft trouwens iemand van jullie een idee waar deze gare systemen vanaf komen ? ik weet dat computer interconnect de garantie doet en dat ze daarin bijzonder slecht zijn...

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de oplossing gevonden en het is een geval appart...

Er staat in beeld druk op een toets om vanaf cd op te starten en als ik dat deed dan reageerde de pc gewoon niet. Wat blijkt nu het toetsenbord valt gewoon uit als hij het stuk voorbij is waar een systeem je primaire en secundaire ide en sata controllers initialiseerd. Nu ligt het niet aan het toetsenbord want dat werkt gewoon.. maar dus aan de usb-poort die valt na deze initialisatie gewoon uit want ik kan wel in de bios komen.

Wat een raar systeem :) maarja probleem opgelost tot zover (hoop ik)

maar nu we toch bezig zijn.. weet iemand waar deze systemen vanaf komen ?

En weet iemand van jullie hoe het misschien zit met garanties ? worden deze regels met betrekking tot de garantie opgesteld door Headstart ? of is het zo dat als de leverancier van deze systemen zegt van dat computer interconnect de garantie voor zijn rekening moet nemen dat zij dan ook deze voorwaarden opstelt ?

Als namelijk computer interconnect deze voorwaarden opstelt dan weet ik dat ik nooit meer ook maar iets koop dat met deze firma te maken heeft... en ik kan je vertellen dat de keuze in systemen dan heel beperkt wordt :)

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Ik zet even je OS, gok even XP, in de topictitel, zodat deze voldoet aan Windows Operating Systems - Policy :)

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:28

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Hang je toetsenbord even aan de PS/2 poort als je toevallig zo'n verloopje hebt. Overigens zou ie het imho ook zo moeten doen...maar zoals gezegd, ik heb geen idee wat voor hardware er in die headstart zit.
leeghalen kan je overigens ook gewoon door ff de HDD te ontkoppelen en in je eigen systeem te hangen en dan met FDISK de partities te verwijderen. Moet je wel ff zorgen dat het geen SATA HDD is. Dat zou overigens ook de oorzaak van die bootproblemen vanaf CD kunnen zijn; als windows niet wil doorstarten, zul je de drivers van je SATA controller moeten hemme om te kunnen installeren :)

Van de garanties weet ik overigens niks...ik ben niet iemand die een PC bij de Dixons haalt. Ik ga liever naar een winkel waar ze wel verstand van zaken en een goede technische dienst hebben :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Topicstarter
@sanfranjake sorry was ik vergeten

@The _eagle: ik heb nu een ps/2 toetsenbord eraan gehangen en dit werkt gewoon. En aangezien ik het net even helemaal zat was met deze pc heb ik ook de verborgen partitie verwijderd.

En jah dat ik deze pc bij dynabyte heb gehaald is idd niet slim.. normaal bouw ik mijn systemen ook zelf en kies ik de onderdelen wat erin moeten ook zorgvuldig uit.. maar soms heb je er gewoon geen zin in en denk je ach voor deze keer haal ik wel eens een systeem bij de Dyanabyte, ik zal het zo zeggen... van fouten leer je ;)

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Ik neem aan dat je wel vantevoren even een backup hebt gemaakt van de drivers + i386 dir die bijna altijd in de root van je C staan bij dat soort PC's?

Dan hoef je ook geen nieuwe licentie te nemen en/of met een minder nette CD te werken :)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:39
Waarschijnlijk zat er bij de recovery software ook wel de optie om eerst je eigen recovery cd's/dvd aan te maken zodat je terug kunt naar de fabrieks installatie. Is ook handig mocht je hd het een keer begeven.
Pagina: 1