Laser platenspeler

Pagina: 1
Acties:
  • 986 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• cc12
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 26-11 18:52
Ik heb dit nog niet eerder gezien. Mischien anderen ook niet, vandaar dat ik deze topic open.

Een platenspeler die LP's afspeelt met behulp van een laserstraal.

http://cgi.ebay.nl/ws/eBa...383&rd=1#ebayphotohosting

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18:32

Nik

Heb je nog meer info op dat plaatje na? Kan namelijk ook best een photoshopje zijn hoor ;)

Technisch gezien zou het misschien wel mogelijk zijn... Immers, een LP is een CD, alleen dan groter...

En dat het alleen op e-bay staat geeft me al helemaal niet het gevoel van "eej das een leuke uitvinding!".

[ Voor 60% gewijzigd door Nik op 03-05-2005 20:32 ]

• cc12
Naar boven scrollen.

Het is wel een dure platenspeler ,n.l. zo een 10.000 euro of meer....

Verwijderd

Is wel echt http://www.elpj.com/

• DarkX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-09-2018

DarkX

Ik?

Euh, sinds wanneer is een LP een CD maar dan groter? Technisch is het toch wel een heel ander verhaal hoor :P

Maar er zal vast wel iets op te bedenken zijn waardoor je de groeven ook met een laser kan aflezen, maar of de geluidskwaliteit hiervan okay is? Hmm, ik zou het niet weten, voordeel is wel dat je plaat minder slijt.

"We need to have a talk about the birds and the bee gees..."
FreeStroke: Playing acoustic guitars at eleven!

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18:32

Nik

cc12 schreef op dinsdag 03 mei 2005 @ 20:31:
Naar boven scrollen.

Het is wel een dure platenspeler ,n.l. zo een 10.000 euro of meer....
Ja heb ik gezien, maar ik vraag me af of zo iets echt wel bestaat, en het niet gewoon een photoshop is, waarmee je goed gelovige mensen op kan lichten. Google liet me best wel in de steek, ze hebben het wel veel over een Optical Laser LP...

edit: ah dus wel echt... hmmmkeeej... leuk :D

More info: http://www.stereotimes.com/turn030300.shtm :*)

[ Voor 12% gewijzigd door Nik op 03-05-2005 20:35 ]

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:14
proller schreef op dinsdag 03 mei 2005 @ 20:30:
Heb je nog meer info op dat plaatje na? Kan namelijk ook best een photoshopje zijn hoor ;)
mwa, als je een scam wilt maken met zoiets ga je er echt geen 12.000 euro voor vragen, lijkt me wel legitiem.

PSN: DutchTrickle PVoutput

• cc12
De verkoper laat tests zien uit vakbladen waarin staat dat het geluid wel goed is. Dan zal het dus niet slecht klinken.

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Hierover heb ik ~5 jaar geleden al gelezen. Dat het geen succes is geworden komt door:
a. de prijs is veel te hoog
b. de geluidskwaliteit is niet beter dan die van een conventionele high end draaitafel

[ Voor 16% gewijzigd door Henk007 op 03-05-2005 20:42 ]

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-12 13:59

mace

Sapere Aude

proller schreef op dinsdag 03 mei 2005 @ 20:30:
Technisch gezien zou het misschien wel mogelijk zijn... Immers, een LP is een CD, alleen dan groter...
Niet bepaald, op een LP staat de (analoge!) informatie niet als putjes maar als een soort "kartels" in een groef, aan de linker en rechterkant van die groef, de naald gaat hierdoor trillen als hij de groef aftast, het element zet deze trillingen om in electrische signalen, en voila, muziek.

Nu is het idd niet zo vreemd dat een laser die groeven kan aftasten, maar de manier van opslaan is compleet anders hoor :)

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Wel raar dat het design mij doet denken dat het uit de 80s komt?

Ben wel benieuwd of audiofielen dat geld er voor over hebben. Het voornaamste argument voor een LP was toch dat de analoge signalen behouden bleven?

• niels88
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Hier staat alles perfect uitgelegd: (de officiele site, misschien eerst op kijken voordat je een topic leest)

http://www.elpj.com/about/how.html

Verwijderd

Die dingen bestaan echt alleen is de vraag of ze wel de moeite waard zijn. Voor dat geld heb je een hele degelijke HIFI installatie.

• NaliXL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-12 20:40
Ik heb ze ook al vaker gezien. Zou zeker een interessant dingetje zijn zonder dat hoge prijskaartje. Het moet haast wel dat ze er één of ander patent op hebben, anders waren er toch wel meer fabrikanten die dit verkochten, en voor een stuk minder geld lijkt me. Ik denk dat er heel wat DJ's hier best mee zouden willen patsen... In dit geval jammer dat er niet weer één of ander japans bedrijfje aangeeft schijt te hebben aan patenten...

Genoeg is meer dan veel, en tart den overvloed

Verwijderd

Om misverstanden uit de wereld te halen, het is gewoon analoog en iets betere kwaliteit dan een standaard platenspeler, het enige voordeel hieraan is dat je platen minder beschadigen door teveel afspelen.

• NaliXL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-12 20:40
Verwijderd schreef op dinsdag 03 mei 2005 @ 20:40:
Om misverstanden uit de wereld te halen, het is gewoon analoog en iets betere kwaliteit dan een standaard platenspeler, het enige voordeel hieraan is dat je platen minder beschadigen door teveel afspelen.
Maar het zou wél een ideaal systeem zijn voor het digitaliseren van LP's. Dat signaal van die lasers is natuurlijk wel heel direct om te zetten naar digitaal, terwijl het bij een traditionele draaitafel nog door een hele serie electronica heen moet voor het bijvoorbeeld bij een PC uitkomt....

Genoeg is meer dan veel, en tart den overvloed

Verwijderd

Da's waar, ik had er ook al 1 als de prijs lager was....
Trouwens de prijs die ze vragen op marktplaats is echt a-sociaal veel...

• mace

mace

Sapere Aude

Cherub schreef op dinsdag 03 mei 2005 @ 20:46:
[...]

Maar het zou wél een ideaal systeem zijn voor het digitaliseren van LP's. Dat signaal van die lasers is natuurlijk wel heel direct om te zetten naar digitaal, terwijl het bij een traditionele draaitafel nog door een hele serie electronica heen moet voor het bijvoorbeeld bij een PC uitkomt....
In de praktijk valt dit tegen...

Het is nl. een analoog systeem, dwz dat het door dezelfde bewerkingen heenmoet als een "normaal" phono signaal. Dat het met lasers wordt gedaan zegt niks.

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 15:08

Boss

+1 Overgewaardeerd

Deze dingen hoeven volgens mij helemaal niet zo duur te zijn als hier staat hoor. Ik kan me in ieder gval herinneren dat de broer van een jeugd-vriend van mij zo'n ding had (+/- 15 jaar geleden) en die was echt niet super rijk ofzo..

(hoewel dat natuurlijk geen bewijs is van de prijs :) )

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Het voordeel van deze dingen is wel dat je je platen niet grijs kan draaien, er is volgens mij geen slijtage doordat er iets over de plaat heen gaat.

Volgens mij is het princiepe heel simpel, vergelijkbaar met een optische muis (maar dan geschikt voor een kleiner oppervlak)

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• netvor
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-04-2024
Dat het 12000 euro kost vind ik wel een beetje vreemd, want technisch gezien is het echt niet heel ingewikkeld. Ik kan me herinneren dat ik ooit ergens op het web een pagina vond waar iemand demonstreerde hoe hij een LP m.b.v. een standaard flatbed scanner kon afspelen: je maakt een "plaatje" (hahaha... Quelle Gaaikema? :+) van de groeven, en die groeven kan je dan analyseren met beeldverwerkende software en omzetten naar PCM.

Ik zal eens kijken of ik een link kan vinden naar die pagina.
EDIT: Gevonden!

[ Voor 8% gewijzigd door netvor op 05-05-2005 10:35 ]

Computer Science: describing our world with boxes and arrows.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:09

voodooless

Sound is no voodoo!

imp schreef op donderdag 05 mei 2005 @ 10:30:
Dat het 12000 euro kost vind ik wel een beetje vreemd, want technisch gezien is het echt niet heel ingewikkeld. Ik kan me herinneren dat ik ooit ergens op het web een pagina vond waar iemand demonstreerde hoe hij een LP m.b.v. een standaard flatbed scanner kon afspelen: je maakt een "plaatje" (hahaha... Quelle Gaaikema? :+) van de groeven, en die groeven kan je dan analyseren met beeldverwerkende software en omzetten naar PCM.

Ik zal eens kijken of ik een link kan vinden naar die pagina.
EDIT: Gevonden!
Nouja, het is een simpel idee met de scanner, maar het tracken van een groef met een laser is niet zo eenvoudig, zeker omdat de groeven lang niet zo precies geplaats zijn als bij een CD. Ik weet niet of je eens naar die test MP3's hebt geluisterd van die scans, maar dat klinkt alles anders dan veelbelovend ;)

Maar zoveer geld voor dit product :? Als je kijkt naar dat wat ie NIET kan lezen (staat duidelijk beschreven op die website), dan vraag je je toch echt af of het wel zo goed gaat werken met de gemiddelde LP...

[ Voor 7% gewijzigd door voodooless op 05-05-2005 10:42 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• netvor
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-04-2024
deepspace schreef op donderdag 05 mei 2005 @ 10:41:
Nouja, het is een simpel idee met de scanner, maar het tracken van een groef met een laser is niet zo eenvoudig, zeker omdat de groeven lang niet zo precies geplaats zijn als bij een CD. Ik weet niet of je eens naar die test MP3's hebt geluisterd van die scans, maar dat klinkt alles anders dan veelbelovend ;)
OK, maar dat met die scanner was een "product" wat op een drietal avonden in elkaar geflanst is. En met een laserbeam valt een stuk beter te scannen dan wat hij met zijn bitmap deed; je zou het gebied tussen bijv. 3 mm links en 3mm rechts van de groef kunnen scannen en vervolgens redelijk eenvoudig kunnen berekenen waar het midden van de groef precies loopt. Als je dat weet, dan heb je in principe het pad wat de naald zou volgen. Vervolgens analyseer je alle deukjes en karteltjes dat je in dat kleine stukje groef tegenkomt en die kan je dan vertalen naar events van het type naaldX +/- en naaldY +/- (er van uitgaande dat de naald alleen twee-dimensionaal kan bewegen).
De firmware van dit product lijkt me niet meer dan een maand werk voor een team van pakweg vier.

Computer Science: describing our world with boxes and arrows.

• mace

mace

Sapere Aude

Nogmaals, het is een compleet analoog systeem volgens de fabrikant, een firmware komt er niet aan te pas lijkt me, want dat betekent digitale signaalverwerking :)
Pagina: 1