Meer dan 4 luidsprekers aansluiten op 1 versterker

Pagina: 1
Acties:
  • 1.664 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-12 19:07
Een normale versterker heeft meestal twee uitgangspoorten, poort A en B, waarop je elk 1 paar luidsprekers op aan kunt sluiten.

Als ik een versterker heb die 4-8 ohm aankan, en ik heb 6 luidsprekers die elk ook 4-8 ohm zijn, (dit vanwege de meerdere woofers in 1 box), kan ik dan ook 4 luidsprekers aansluiten op 1 poort? Eventueel met behulp van een splitter? Of wordt de weerstand dan te laag? Je krijgt dan een 4 ohm - 8 ohm combinatie, en mij is altijd verteld dat dat niet goed is voor je versterker.

[ Voor 18% gewijzigd door Snowwie op 03-05-2005 17:16 ]

Mijn YouTube Channel

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-04 14:15

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Je kan het zelf uitrekenen:

Bij twee luidsprekers in serie moet je de impedanties optellen.
Bij twee luidsprekers parallel moet is het 1/imptotaal = 1/imp1 + 1/imp2 + 1/imp3 ...., dus 2x8 ohm geeft 4 ohm en 3x8 ohm geeft 2,67 ohm.

Je kunt zo groepen van parallelle luidsprekers weer seriëel aansluiten, en dan moet je de impedanties van die parallelle clusters dus weer optellen.

Zorg dat je op deze manier alles (per kant) aan elkaar knoopt en dan met de totale impedantie niet lager uitkomt dan de aangegeven impedantie op de versterker en je zit altijd veilig, al sluit je er 10 per kant aan.

edit:
Als je bovenstaande niet helemaal snapt, mag je ook wel de impedantie van al je luidsprekers hier noemen, dan reken ik het voor je uit :P

[ Voor 12% gewijzigd door TheLemon op 03-05-2005 17:35 ]

• Snowwie
Speakerpaar 1 : 4-8 ohm
Speakerpaar 2 : 4-8 ohm
Speakerpaar 3 : 4-8 ohm :)

Als ik jou goed begrijp is het de bedoeling 3 paar luidsprekers op 1 poort van de versterker aan te sluiten?

Mijn YouTube Channel

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
TheLemon schreef op dinsdag 03 mei 2005 @ 17:34:
Je kan het zelf uitrekenen:

Bij twee luidsprekers in serie moet je de impedanties optellen.
Bij twee luidsprekers parallel moet is het 1/imptotaal = 1/imp1 + 1/imp2 + 1/imp3 ...., dus 2x8 ohm geeft 4 ohm en 3x8 ohm geeft 2,67 ohm.
Hierbij vergeet je het volgende.
Normaal gezien is elke dempingsfactor van een versteker > zeg 20, goed genoeg.
Als je speakers in serie zet, zit er opeens een serieimpedantie voor een speaker.
Je hebt dus een ontzettend kleine dempingsfactor, en weinig controle over de woofers.

Op deze manier wordt het geluid als je pech hebt merkbaar slechter..

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-04 14:15

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Ja ok, het is inderdaad een versimpelde uitleg, maar in de praktijk zul je met 6 speakers niet veel hoorbare verschillen merken denk ik.

@demonfreak: is het nu 4 of 8 ohm, want ik snap dat 4-8 ohm niet helemaal.

• Snowwie
Ik heb 1 paar van deze Eltax Millennium 500 serie:

Ik heb 2 paar van deze Eltax Terminator 400 serie:

De specificaties geven aan 4-8 ohm, omdat er 2 woofers in de Millennium 500 zitten en 4 in de Terminators. Mijn bedoeling is dat ik twee Terminators op elkaar zet en deze aansluit op de B
poort van de versterker.

Aangezien er 4 woofers in de Terminators zitten, ga ik er vanuit dat ze parallel in serie lopen en op
8 ohm uitkomen. Knoop ik twee van deze speakers aanelkaar (parallel dan), dan wordt de weerstand
4 ohm. Terwijl de andere speakerpaar dan nog steeds op 8 ohm zit. Dit vind mijn versterker denk ik
niet goed. :)

[ Voor 8% gewijzigd door Snowwie op 26-06-2006 06:25 ]

Mijn YouTube Channel

Pagina: 1