Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Voeding ontdoen van de ventilator

Pagina: 1
Acties:

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:36
Ik heb hier een voeding die een irritant geluid maakt (de ventilator). Ik heb de voeding uit zijn behuizing gehaald omdat hij zo in een houten kast geschroefd gaat worden.

Is het veilig om de ventilator los te solderen van de printplaat van de voeding en een andere (Papst) fan in het systeem te bouwen die door de voeding blaast? Deze fan wilde ik dan gewoon via een 3-pins connector op het moederboard aansluiten.

Voor zover ik weet gaat deze fan dan gelijk aan bij het inschakelen van de voeding.

Of zie ik wat over het hoofd?

• Gambit
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14-08 19:54

Gambit

Kan gewoon, heb ik al enige keren gedaan

If it is alive it can be killed

• Valkje
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:34
Moet gewoon goed gaan. Heb zelf ook bij een oude voeding draden doorgeknipt en netjes afgewerkt ivm kortsluiting.

Als je je pc aanzet gaat je fan ook mee aan! Let wel op de temp van je voeding. Waarschijnlijk draait de Papst fan wat minder hard dan de standaard fan!

• Spixo
Gambit schreef op dinsdag 03 mei 2005 @ 16:04:
Kan gewoon, heb ik al enige keren gedaan
Dat is mooi! Had zelf ook al het vermoeden dat het kon maar ik durfde het niet echt te testen. Wel zat er een draad bevestigd aan de behuizing van de voeding (soort randaarde?) Waar ga ik die nu aan bevestigen in een houten kast? Mag dat aan de randaarde van het stopcontact?

• ROFLASTC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08-11 16:27

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Ja kijk het kan wel maar de mate van belasting en evt leeftijd van de voeding wegen wel mee.

+10 overbodig want je hangt er een nieuwe fan in.....

[ Voor 27% gewijzigd door ROFLASTC op 03-05-2005 16:12 ]

And it goes BRAAAAAPP!

• Spixo
ROFLASTC schreef op dinsdag 03 mei 2005 @ 16:08:
Ja kijk het kan wel maar de mate van belasting en evt leeftijd van de voeding wegen wel mee.
Belasting is zeer minimaal. Er hangt alleen een FlexATX boardje aan, 6Gb harddisk en een cd-speler.

In het FlexATX boardje zit *alles* onboard dus er zitten geen losse insteekkaarten bij. Het is een 300 watt voeding van een of ander cheap ass merk.

Nu kan ik weer fijn verder met mijn casemod. Hoop morgen klaar te zijn, dan zal ik hem showen :D

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Ricardo87 schreef op dinsdag 03 mei 2005 @ 16:07:
[...]

Dat is mooi! Had zelf ook al het vermoeden dat het kon maar ik durfde het niet echt te testen. Wel zat er een draad bevestigd aan de behuizing van de voeding (soort randaarde?) Waar ga ik die nu aan bevestigen in een houten kast? Mag dat aan de randaarde van het stopcontact?
Dat kabeltje hoort verbonden te zijn de casing van andere componenten zoals HDs (normaal gaat dat via kast) Hij zit intern als het goed is al vast aan randaarde van stopcontact.

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

• Spixo
lemming_nl schreef op dinsdag 03 mei 2005 @ 16:10:
[...]

Dat kabeltje hoort verbonden te zijn de casing van andere componenten zoals HDs (normaal gaat dat via kast) Hij zit intern als het goed is al vast aan randaarde van stopcontact.
Je hebt gelijk, hij zit al verbonden. Thnx!

Verwijderd

normaal gesproken worden al je computeronderdelen (insteekkaarten, maar ook je mobo zelf) geaard doordat je kast verbonden is met de behuizing van de voeding, die op zijn beurt met dat draadje verbonden is met de randaarde in het stopcontact. Voor zover ik weet zijn de meningen hier over verdeeld, maar om de levensduur van je onderdelen wat te rekken zou ik als ik jou was iig proberen om alle schroefjes waarmee ze vastzitten (vooral mobo schroefjes) met draad te aarden aan dat draadje in de voeding.

Verwijderd

Ricardo87 schreef op dinsdag 03 mei 2005 @ 16:07:
[...]

Dat draadje is gewoon een extra beveiliging, als je geen kapotte troep in je kast hangt is er niets aan de hand.

Solderen op pre-made printjes ben ik persoonlijk geen voorstander van. Knip gewoon de draadjes los en sluit ze op een mooie manier af (dus niet met aldi-tape ofzo). Maar solderen moet ook kunnen

-edit: en is je mod al af :P

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 04-05-2005 11:55 ]

• Spixo
Verwijderd schreef op woensdag 04 mei 2005 @ 11:54:
[...]

Dat draadje is gewoon een extra beveiliging, als je geen kapotte troep in je kast hangt is er niets aan de hand.

Solderen op pre-made printjes ben ik persoonlijk geen voorstander van. Knip gewoon de draadjes los en sluit ze op een mooie manier af (dus niet met aldi-tape ofzo). Maar solderen moet ook kunnen

-edit: en is je mod al af :P
Ik had ze intussen al losgesoldeerd. Ging best makkelijk en is erg makkelijk.

Ik ga nu ff langs de Gamma, dan kan ik mijn mod afronden ;)

• AirX
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:00

AirX

Tweak Guru

Of je gebruikt gewoon GEEN ventilator :). draait hier al maanden goed, check [rml]Passief Gemodde Voeding, Spanningsval [ pics][/rml] voor meer info ;)

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-11 13:37
BTW keep in mind dat de fan die je erin doet ongeveer net zoveel lucht moet verplaatsen als je oude fan. Meer maakt niet uit, maar stel dat er een fan inzat van 30CFM en jij doet er nu een papst in van 10CFM heb je een probleem :P

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• nugscree
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-10 12:15
The Widow Maker schreef op woensdag 04 mei 2005 @ 14:37:
BTW keep in mind dat de fan die je erin doet ongeveer net zoveel lucht moet verplaatsen als je oude fan. Meer maakt niet uit, maar stel dat er een fan inzat van 30CFM en jij doet er nu een papst in van 10CFM heb je een probleem :P
tenzij die 10cm fan 3x zo hard draait als de 30cm fan :P

• Spixo
nugscree schreef op woensdag 04 mei 2005 @ 16:25:
[...]

tenzij die 10cm fan 3x zo hard draait als de 30cm fan :P
Hij heeft het over CFM (Cubic Feet/Minute dacht ik) dat is dus geen grootte van de fan ;)

• Nvidiot
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-06 16:38

Nvidiot

notepad!

cfm = cubic feet / minute, een maat voor de hoeveelheid lucht die een fan verplaatst :+

What a caterpillar calls the end, the rest of the world calls a butterfly. (Lao-Tze)

Pagina: 1