Cat6 cabel in een enhanced Cat5 wall connector

Pagina: 1
Acties:

• Monsie
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05-05 13:08
Beste Tweakers,

Ik ben op het moment bezig met het aanleggen van een cat6 netwerk. Ik had nog een aantal outlets voor in de muur. Die blijken alleen cat 5e te zijn. http://catalog.tycoelectr...678&PN=406372-2&LG=1&I=13

Nou vroeg ik mij af of je deze dus ook voor cat 6 kan gebruiken en zo ja, of ze dan ook de Gbit snelheden zullen behalen en of je deze dan hetzelfde aan moet sluiten als een cat 5 kabel.

Ik ging er eigenlijk vanuit dat het niet uit moest maken wat voor connector je gebruikte maar omdat ik bij het zoeken naar de handleiding op cat 6 connectors begin ik nu toch heel erg te twijfelen.

Als jullie nog meer informatie nodig hebben dan hoor ik het wel.

Sign here please

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 28-04 11:46

PcDealer

HP ftw \o/

Zolang all pinnen zijn doorgelust maakt het niets uit. Cat 6 is volgens mij meer de kwalificatie van de kabel (Ohm) en diens bescherming.

LinkedIn WoT Cash Converter

• Monsie
PcDealer schreef op dinsdag 03 mei 2005 @ 15:32:
Zolang all pinnen zijn doorgelust maakt het niets uit. Cat 6 is volgens mij meer de kwalificatie van de kabel (Ohm) en diens bescherming.
Hoe moet ik ze dan goed doorlussen? er staan standaard een optie A en een optie B op de connectors. Ik kan alleen nergens vinden wat A en wat B inhouden. Het is heel onduidelijk. (ik voel me steed meer een beginner :) )

Als ik ook op de Network FAQ kijk op got dan ga ik er vanuit dat ik de straight schema moet gebruiken en niet de Gbit cross. Maar nu is dus nog de grote vraag of mijn kleurtjes op de connector voor in de muur overeen komen met het schema van got.

Ik hoop dat ik niet al te vaag ben, maar zelf vind ik dat wel :P

Sign here please

Verwijderd

Misschien heb je hier wat aan

• teigetjuh
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Cat 5e is de officiele spec en cat6 zou hier de opvolger van zijn, maar zover ik weet is deze nog niet officieel.... in de praktijk is cat5e gelijk aan cat6. Gewoon straight schema voor gebouwbekabeling. je kan dan altijd nog met cross-cables gaan werken als dit nodig blijkt te zijn.

• mbaltus
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 30-04 08:54
A en B heeft te maken met de specificatie van de aansluiting van de kabel. Dit is afkomstig van de specificaties EIA/TIA 568A en EIA/TIA 568B. Het verschil tussen deze twee is de volgorde van aansluiten van de aderparen.

EIA/TIA 568A EIA/TIA 568B
1 Wit-Oranje Wit Bruin
2 Oranje Groen
3 Wit-Groen Wit-Oranje
4 Blauw Blauw
5 Wit-Blauw Wit-Blauw
6 Groen Oranje
7 Wit-Bruin Wit-Groen
8 Bruin Bruin

In principe is er dus weinig verschil tussen deze twee variaties, zeker niet als het ingezet wordt in Ethernet omgevingen. Wat wel van belang is, is dat aan beide zijden dezelfde volgorde (standaard) wordt toegepast! Officieel moet voor CAT5e en CAT6 gebruik gemaakt worden van de 568A standaard. Daarnaast is dat laatste ook makkelijker toe te passen omdat het wat natuurlijker past in de stekker of patch-paneel.

Meer hierover weten, kijk eens op: http://www.ablecables.com.au/568avb.htm

Wat betreft Cat5E en CAT6, beide zijn geschikt voor Gigabit Ethernet, echter Cat6 heeft een betere kwaliteit. Om overigens een gecertificeerd Cat6 netwerk te realiseren, dienen alle componenten van hetzelfde merk te zijn en aan diverse andere voorschriften te voldoen. Maar om Giganit Ethernet te draaien, is Cat5e dus ook geschikt. De verschillen zitten voornamelijk in de frequenties die de kabels aankunnen (Cat5E: 1-100MHz en CAT6: 1-250MHz en wat andere technische zaken).

Succes...

The trouble with doing something right the first time is that nobody appreciates how difficult it is

• Monsie
Iedereen onwijs bedankt voor alle snelle reacties! Het is me helemaal duidelijk geworden. Jullie waren het licht in mijn duisternis _/-\o_

Wat mij betreft kan er een slotje op dus nogmaals bedankt PcDealer, Hekker, teigetjuh en mbaltus. _/-\o_

Sign here please

Pagina: 1