Toon posts:

folders + inhoud verdwijnen spontaan

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Onze fileserver (Dell/Win2000 server) vertoont een bizar probleem: van een bepaalde submap verdwijnen regelmatig mapjes. De map D:\Documents wordt geshared en via een inlogscript krijgen de gebruikers automatisch toegang hiertoe als een gemapte netwerkdrive (F:\).

Deze map is onderverdeeld in submappen per afdeling, bijv Export en Import. Binnen die map hebben gebruikers eigen mapjes, ie Jeroen, Katja, Karin en nog wat algemene mapjes. Nu gebeurt het soms, maar niet altijd en niet altijd allemaal dat de submapjes verdwijnen! Ik heb grondig op virussen en spyware gechecked (server/clients) maar die vinden niets, we zitten achter een firewall, NAT, zit echt wel dicht.

Zet ik de mapjes terug van de backup dan gaan er dagen/weken voorbij dat er geen problemen zijn. Nu ineens na een maandje rust gebeurt het weer, ik zie zowat voor mijn neus dat het opgegeten wordt; dat gaat overigens redelijk traag, terwijl de server best wel snel is. Heb het geprobeerd met autorisaties, maar ook bestanden met alleen autorisatie voor administrator verdwijnen uiteindelijk. Vreemd is dat het verdwijnen altijd in de Import map begint, dan alle submappen opeet, en soms een niveau hoger verder gaat, soms ook niet! Gisteren teruggezet en vandaag weer verdwenen, alleen blijven nu Jeroen en Karin wel staan...

Ik heb al netwerkkabels, hubs ed vervangen/verplaatst, omdat iemand iets had gehoord over een kapotte poort op een hub, maar maakt vooralsnog niets uit. Mijn laatste idee is om alle pc's in die groep te vervangen (2 zijn 2 jaar oud, 2 andere bijna 4 jaar), maar of dat helpt betwijfel ik. Heeft er iemand enig idee wat er aan de hand zou kunnen zijn?

• akoster
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-05 14:40
Verwijderd schreef op dinsdag 03 mei 2005 @ 13:23:
Heeft er iemand enig idee wat er aan de hand zou kunnen zijn?
Hoeft niet per se aan de software te liggen, kan ook een collega zijn.

I can see clearly now, the brain is gone...

• TheZoo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20-02 14:07

TheZoo

Animals Behind Bars

_Arnie_ schreef op dinsdag 03 mei 2005 @ 13:28:
[...]

Hoeft niet per se aan de software te liggen, kan ook een collega zijn.
Was ook mijn eerste gedachte. De drag en drop functie wordt hier ook met regelmaat per ongeluk toe gepast.

We may be humans, but we are still animals.
We are immortal for a limited time.

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Auditing aan zetting?

• arjants
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Welke anti-virus software heb je op de server draaien?
Heb het met een bepaalde versie van Norton wel eens zien gebeuren namelijk.

Zijn het echt complete mappen die kwijtraken of kunnen het ook alleen de openstaande bestanden zijn?

We worden allemaal geconfronteerd met een reeks grootse kansen, op schitterende wijze vermomd als onoplosbare problemen. (John W. Gardner)

• Antediluvian
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 04-05 10:30
Een malicious insider in ook een virus :X maar moeilijk te vinden door een antivir programma.

[ Voor 39% gewijzigd door Antediluvian op 03-05-2005 13:37 ]

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-05 14:56
Zijn je clients toevallig uit de win9x reeks (Windows 98 enz?) heb namelijk enkele weken ook zoiets gehoord van iemand en daar kwam het alleen voor bij Windows 98 clients...

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06-05 08:39
Dit lijkt me een goede.

En dat je een hub gaat vervangen omdat het misschien wel met dit probleem te maken heeft, is de grootste onzin.

Verwijderd

Topicstarter
Collega zou kunnen, was ook mijn idee, maar alle gebruikers uit die groep (de enige die toegang hebben) hebben er ondertussen zo'n last van dat ik mij niet kan voorstellen dat iemand van hen het expres doet. Per ongeluk de drag en drop heb ik ook moeten afstrepen want ik zag op een gegeven moment de bestanden voor mijn neus verdwijnen en zijn zowiezo onvindbaar.

Anti-virus software is van Brightstor ArcServe 9.0. Het zijn echt hele mappen, waarbij soms het niveau erboven ook verdwijnt...

Auditing aanzetten heb ik vorige week gedaan, maar er wordt niets gelogd, dus daar heb ik iets nog niet goed staan :'(

GH45T, inderdaad is er één Windows98 client! Waar heb je die informatie gehoord? Heb je een link?

Verwijderd

hoe heb je auditting geconfigureerd? En hoe staan de ntfs permissions enzo? Ik neem aan dat je daarmee kan uitsluiten wanneer een user het wel/niet gedaan zou kunnen hebben. Dit soort dingen gebeuren iig niet door een hub of ene netwerkkabel..

• GH45T
Verwijderd schreef op dinsdag 03 mei 2005 @ 13:51:
GH45T, inderdaad is er één Windows98 client! Waar heb je die informatie gehoord? Heb je een link?
Nee, ik heb geen link maar zei een collega tegen mij, als hij Windows 98 machines in zijn netwerk had gebeurde dit regelmatig, als hij ze er uit haalde gebeurde het niet. Je kunt het eens proberen als de Windows 98 machine niet kritiek is en als het probleem zich vrij frequent voordoet...

ps. Don't shoot me, heb geen idee waarom dit gebeurt bij Windows 98 clients B) als je er achter komt zou ik het leuk vinden om te horen ;)

[ Voor 13% gewijzigd door GH45T op 03-05-2005 14:05 ]

• WPN
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 30-03 22:59

WPN

je kan auditing aanzetten op de mapjes die verdwijnen

zijn het altijd dezelfde mapjes die verdwijnen, en dan met name financiele gegevens?

ik heb ooit op mn werk een uitzendkracht gehad, die dus bestanden van de kas van de vorige dag verwijderde.....
maar ze gebruikte nooit haar username om dat te doen, ze deed dat altijd als de rest van haar groep ging lunchen en gebruikte dan een van hun pc's....
Ze deed ook pc's uit als iemand er niet was, hebben we dagen op zitten stressen waarom die dingen zo plotseling uitvielen en dan opeens bestanden weg waren

Maar ze is wel door de mand gevallen uiteindelijk, omdat er een verschil kwam in de kas en op een of andere manier kon dat alleen aan haar gelinkt worden......

edit: das het nadeel van werken, als je ff iets anders moet doen als je dit gaat typen, dan zijn er zo een aantal reacties voor je (ik begon met typen toen er nog maar 1 reactie was :P)

[ Voor 13% gewijzigd door WPN op 03-05-2005 14:13 ]

Als ik denk zoals ik dacht, dan doe ik zoals ik deed, als ik doe zoals ik deed, dan denk ik zoals ik dacht! Cogito Ergo Sum

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Komt bij ons ook geregeld voor. meestal begin ik dan met een search op de naam van de folder, en haast altijd kan ik de folder op een andere lokatie terugvinden.

Auditing aanzetten via GPO is idd het beste wat je kan doen, en dan natuurlijk zorgen dat je FS in de OU zit waar die GPO op slaat :p. Check voor het zekerste ook eens de permissies die op die mapjes staan, als er niet kan gewist worden kan er ook niet per ongeluk gewist worden.

Je kan veel geloven maar hardware vervangen zal niet helpen, dit is een software probleem..

You don't need eyes to see, you need vision

• GH45T
Je kunt het probleem inderdaad oplossen met auditing maar ik vind het gewoon erg interessant om te weten of dit ook nog voorkomt als de Windows 98 machine niet is aangesloten, misschien kan TS dit proberen?

• leon1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:13
Met een fatsoenlijke rechten structuur kun je het "per ongeluk" verwijderen van bestanden submappen al grotendeels uitsluiten. Om de laatste rotte appels uit deze ongelukjes te halen, moet je inderdaad je log level hoger zetten. Bestanden verdwijnen meestal niet zomaar, en zeker niet telkens dezelfde mappen. Als er een hardware probleem aanwezig was dan had je dit al lang gemerkt op andere plekken op de hd.

• Flyduck
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-03-2025
Klinkt eerder als een soort fout ingestelde synchronisatie oid. Je kent het wel dat wanneer iemand bv inlogt in exchange in dezelfde mailbox maar delivery op persoonlijke mappen heeft staan... Je ziet de mail voor je ogen langzaam verdwijnen :)

Zijn er mensen die deze regel lezen? Graag terugkoppeling gewenst (onopvallend)

Verwijderd

Flyduck schreef op woensdag 04 mei 2005 @ 10:58:
Klinkt eerder als een soort fout ingestelde synchronisatie oid. Je kent het wel dat wanneer iemand bv inlogt in exchange in dezelfde mailbox maar delivery op persoonlijke mappen heeft staan... Je ziet de mail voor je ogen langzaam verdwijnen :)
Juist dit heb ik ook wel eens gehad met een laptop gebruiker. Er ging "iets" mis bij het offline werken. Vervolgens kon martijntje weer een ommetje maken naar de kluis om de backup tapes te halen :)

• gerhald
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-05 13:48

gerhald

:P

hmm mischien een raar vraagje,
ik heb het zelfde ook gehad bij een migratie die mis was gegaan en bij het terug zetten naar de oude situatie verdwenen er in eens ook complete mappen, en wij maar zoeken waar dat vandaan kwam.
het bleek later dat er op een server robocopy /MIR draaide die voor een mirroring van de bestanden zorgede van de oude en nieuwe server mischien ook iemand zo lollig om dat aan te hebben staan ?

Verwijderd

Topicstarter
Iedereen die bijgedragen heeft van harte bedankt. Dit was de eerste keer dat ik iets gepost heb en ben verrast door de vele terzake doende opmerkingen. Aangezien het probleem bijna ongrijpbaar is zal ik niet alle adviezen tegelijk in praktijk kunnen brengen.

Ik ben begonnen om die ene Win98 PC te vervangen, aangezien deze zijn tijd er op heeft zitten. Vandaag is het probleem niet voorgekomen, maar dat zegt niets aangezien het hiervoor ook een paar weken stil geweest is. Overigens was dat ook in een periode dat er regelmatig een bepaalde pc in datzelfde blok uitviel, ook toen ik die vervangen had door een andere. Ook dit gebeurde waar ik bij stond, dus een malafide collega kon het niet zijn. Maar die kwam laatst met het verhaal dat ze regelmatig statisch was, hetgeen ook in dit topic ter sprake is geweest.

De autorisaties zal ik aanscherpen en de logging zal ik eens nakijken, zodat als het nog eens voorkomt er misschien een aanwijzing is. Ook de synchronisatie is een mogelijkheid die ik ga onderzoeken, zo ook de mirroring. Er zou niets aan moeten staan, maar misschien heeft er toch iemand iets aan gezet (opzettelijk of onopzettelijk).

Vooralsnog sluit ik dit topic, misschien kom ik er nog op terug, hopelijk om te melden dat ik de echte oorzaak gevonden heb.

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:26

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Move PNS > NT

Tijd voor een nieuwe sig..

Pagina: 1