Toon posts:

[XP] add/remove system services

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
dit lijkt een simpele vraag maar ik kan het nergens vinden :/
Hoe kan ik in XP pro handmatig system services toevoegen of verwijderen? In het 'services' panel van Administrative Tools kan je services starten en stoppen maar niet toevoegen of verwijderen. Ik zou graag een aantal programmaatjes als system service instellen en een aantal anderen verwijderen.

Verwijderd

SrvAny kan dit voor je regelen. Google hier maar even naar.

Het is inderdaad niet een standaard optie in je services-plugin. De grap is dat het eigenlijk niet helemaal de bedoeling is om applicaties als service te draaien. Echte services worden als service geinstalleerd door een bijbehorend setup-programma.

Services en applicaties zijn beide executables, maar het verschil zit 'em in de interactie met de omgeving: een applicatie heeft meestal een grafische interface, en een service heeft meestal speciale events waarop het reageert zoals 'start', 'stop', 'pause', 'continue' etc. Dat zijn dingen die in de service geprogrammeerd zitten door de developer.

Als een developer een stuk software maakt wat eigenlijk als service zou moeten draaien, dan moet hij het ook compileren als service. Geen enkel probleem om dat in Visual Studio te doen. Maar dat is niet jouw probleem. :+

SrvAny dus, en anders googlen naar "install application as service".

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

http://www.nttools-online.de/english/srvmgr.htm

Klinkt oubollig en lullig omdat t oorspronkelijk voor NT4 is geschreven maar werkt prima om ook op de rest van je netwerk remote services te deleten/stoppen/starten.

Werkt prima voor win2k/XP/2003.

Inderdaad is het zo dat niet alles zomaar als service kan runnen; er zijn apps die dat alleen met behulp van een aparte service manager als bijvoorbeeld Firedaemon of SrvAny kunnen doen.

[ Voor 45% gewijzigd door alt-92 op 04-05-2005 00:37 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device