Toon posts:

Switch/router met

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wij gaan verhuizen naar een nieuw kantoorpand waar zich 4 bedrijven zullen gaan vestigen. In het gehele gebouw zitten netwerkaansluitingen die op één centraal punt in het gebouw uitkomen. 2 bedrijven hebben slechts één netwerkaansluiting. De andere 2 bedrijven hebben ieder 5 aansluitingen. Ik wil al deze aansluitingen, al dan niet lopend via een server, verbinding laten maken met een gezamenlijke internetverbinding. De bedrijven (lees: netwerken) dienen verder volledig van elkaar gescheiden te worden.

Iemand heeft me hiervoor een oplossing van Sonicwall (pro 1260 secure switch) aangeraden waarbij alle poorten individueel te configureren zijn als VLAN en deze dus ook gebundeld kunnen worden (per bedrijf). Dit is in mijn ogen een goede oplossen, maar wel erg kostbaar (ruim € 2.000,-).

Hebben jullie ervaring met een dergelijk opzet of met iets soortgelijks (en goedkoper) wat hetzelfde werkt? Bestaan er bijvoorbeeld ook routers waar 5 verschillende poorten op zitten die individueel te configureren zijn en dat ik dus per bedrijf een aparte switch installeer?

Veiligheid dient uiteraard voorop te staan. Enkel het hardwarematige instellen van verschillende subnetten volstaat niet.

Verder hebben we straks een gezamenlijke spreekkamer waar we presentaties willen geven. Hier komen uiteraard ook netwerkaansluitingen. Is er een manier om deze eenvoudig te laten "wisselen van bedrijf"?

Ontzettend bedankt voor jullie ongetwijfeld wijze raad!

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 03-05-2005 12:31 . Reden: topic aanpassen in Switch/router met VLAN ]

• IJnte
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-02 19:04
Mmm.. Ik heb nog wat kunnen vinden voor je in de search. Klik. Ik heb er verder geen ervaring mee, maar elk beetje informatie is welkom denk ik ;)

Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com

• Movinghead
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-06-2025

Movinghead

ing.

draaien al die bedrijfjes ook mailservers intern?

Wat is je budget hiervoor,

kijk je zou kunnen kijken voor switches met VLAN support je kan dan elk bedrijf al een apart VLAN geven en je kan dus die netwerkjes over die ene aansluiting naar je servers sturen.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op dinsdag 03 mei 2005 @ 12:30:

Hebben jullie ervaring met een dergelijk opzet of met iets soortgelijks (en goedkoper) wat hetzelfde werkt? Bestaan er bijvoorbeeld ook routers waar 5 verschillende poorten op zitten die individueel te configureren zijn en dat ik dus per bedrijf een aparte switch installeer?
Ja. Maar die zijn nog duurder.

Goede apparatuur is duur. Zo is het, zo zal het altijd zijn. Het is gewoon een investering die je moet doen.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Verwijderd

Topicstarter
Movinghead schreef op dinsdag 03 mei 2005 @ 12:37:
draaien al die bedrijfjes ook mailservers intern?

Wat is je budget hiervoor,

kijk je zou kunnen kijken voor switches met VLAN support je kan dan elk bedrijf al een apart VLAN geven en je kan dus die netwerkjes over die ene aansluiting naar je servers sturen.
2 bedrijven draaien inderdaad een eigen mailserver.

Die aparte VLAN is inderdaad het voorstel van die Sonicwall, m.i. een super oplossing, maar ik vind het redelijk duur. Als het niet goedkoper kan dan is die € 2200,00 het budget en moeten we voor die veiligheid inderdaad investeren. Maar de alternatieven afwegen is altijd goed.

• teigetjuh
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik denk dat de 2200€ voor een dergelijke opzet nog aardig aan de goedkope kant is.... Een beetje router/firewall van een wat groter bedrijf als bijvoorbeeld cisco zal nog wat prijziger zijn.
Afhankelijk van de internetverbinding, kun je natuurlijk ook voor een software-oplossing kiezen.
Een pc met voldoende interfaces kost niet zo gek veel en kan in combinatie met een linux firewall ook goede diensten doen. Mandrake MultiNetworkFirewall (MNF) is daar specifiek voor.
Ik heb ook gehoord dat Securepoint erg goed is en hiervoor goed geschikt zou zijn.

Verwijderd

een "simpele" 3com 3300 kan het ook, die zijn 2dehand vaak voor 200 euro te krijgen en dan heb je 24 poorten en de mogelijkheid voor 24 vlans ;)

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op dinsdag 03 mei 2005 @ 16:36:
een "simpele" 3com 3300 kan het ook, die zijn 2dehand vaak voor 200 euro te krijgen en dan heb je 24 poorten en de mogelijkheid voor 24 vlans ;)
En vervolgens moet je die elke drie weken vervangen.

Bovendien is 't geen totaaloplossing die voldoet aan wat de TS stelde dat hij zocht.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Valkyre
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-02 12:35

Valkyre

Kitesurf FTW!

als je een server neer zet, met 4 netwerk kaarten en elke een eigen ip reek + subnet ben je dan ook niet klaar?

iRacing Profiel

• jurri@n
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-02 08:43
Een normale switch neerzetten op je internet-verbinding, en vervolgens ieder bedrijf z'n eigen NAT-routertje laten plaatsen? En je een bussiness-abonnement neemt krijg je bij de meeste providers ook meerdere ip-adressen, dus kun je ieder bedrijf z'n eigen ip-adres voor z'n router geven (i.v.m. de mailservers).

Dus:
kabel / adsl-modem --> switch --> router1
                              --> router2
                              --> router3
                              --> router4

Op die manier kan ieder bedrijf z'n eigen netwerk beheren.

[ Voor 48% gewijzigd door jurri@n op 03-05-2005 17:09 ]

• max
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

max

a.k.a. Bezwaarbaard

Kun je eens wat meer info geven over het aantal gebruikers dat gelijktijdig van die verbinding gebruik gaat maken en wat voor verkeer er over gaat?

Zijn het 10 gebruikers of zijn het er (veel) meer? Is het alleen internet toegang of waordt er ook nog iets gehost? De mailservers zou je beide een eigen poort en dns naam kunnen toewijzen.

Optie hierboven van jurri@n was ook het eerste waar ik aan dacht, aangezien je het over 2 en 5 gebruikers hebt. Die routertjes trekken dat makkelijk dus waarom zou je meer geld uitgeven als je hiermee goed genoeg geholpen bent?

[ Voor 14% gewijzigd door max op 03-05-2005 17:20 ]

Bald by design, beard by choice.

Inzien dat je iets niet weet, is belangrijker dan alles weten.

Pagina: 1