Celltrack voor WM Smartphone: plaatsbepaling via GSM Masten

Pagina: 1
Acties:
  • 18.976 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerome!
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-06 11:23
Sinds een paar dagen maak ik gebruik vaan het programma Celltrack, een freeware programma voor Windows Mobile Smartphone 2003 SE. Met dit open source programma kun je zien "waar" je GSM zich bevindt. Dit gebeurt doordat het toestel weergeeft in welke "GSM-cel/mast" het zich bevindt. Voor elke cel kun je in het programma een groepnaam ingeven zoals thuis, school, werk etc. Het programma is door een student uit Newcastle ontwikkeld, het idee is trouwens ouder.

Client side:
Afbeeldingslocatie: http://celltrack.spv-developers.com/images/celltrack1.pngAfbeeldingslocatie: http://celltrack.spv-developers.com/images/celltrack2.pngAfbeeldingslocatie: http://celltrack.spv-developers.com/images/celltrack3.png

Zichtbaar (eventueel) voor anderen op het internet, als forum signature
Afbeeldingslocatie: http://celltrack.spv-developers.com/images/celltrack-demo.png

Het vernieuwende aan dit programma is dat de developers een database onderhouden van locatie's die gebruikers op hebben gegeven. Het programma biedt de mogelijkheid om continue in verbinding te staan met die database en kan dus checken of de betreffende Cell ID eerder is gemeld door een andere gebruiker en geeft deze informatie weer op het scherm.
Zo overkwam me dat een 2 tal masten in 's Hertogenbosch herkend werden.

Niets leuks aan zou je zeggen, maar de makers hebben de database gekoppeld aan een image op internet wat telkens weergeeft waar je uithangt, te gebruiken als handtekening op een forum, of op een site te zetten!
Applicaties die in ontwikkeling zijn:
Het verwisselen van profiel bij voorbeeld is dat het profiel op stil gaat als je het schoolgebouw binnenloopt.
Het vol-automatisch toevoegen van Cell ID's via Tom Tom Mobile.
Tracken van vrienden?
Locale informatie ontvangenzoals verkeersinformatie?
MSN Name plugin?
Mogelijkheden te over.

Het programma is natuurlijk ook offline te gebruiken, dus als je even niet te tracken wilt zijn kan dat natuurlijk ook. De client werkt via de Orange Proxy, dus het hoeft je sniets te kosten!
Waar ik me wel zorgen over maak: gaan de makers de cell-id info niet doorgeven aan spammers, of gaat dit project commercieel uitgebuit worden?
Tot dusver heb ik hier geen last van gehad, maar zodra het zover komt is het over en sluiten met dit project en ik denk dat de makers zich dat ook wel realiseren.

Kortom ga eens kijken op de Celltrack site als je een van de volgende devices bezit:
# Orange SPV C500
# Audiovox SMT5600
# T-Mobile SDA/SDA-2
# Dopod 585
Ports naar Windows Mobile Smartphone 2002 zijn in ontwikkeling en ik denk dat het later ook wel beschikbaar zal komen op
andere platforms zoals Pocket PC's.
Let op! Je C500 moet applicatie unlocked zijn wil je het programma willen gebruiken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 57198

Hé Jerome leuk sukje :)

Heb er ook een klein stukje over geschreven op mijn weblog.
Benieuwd wat de verdere ontwikkelingen van dit programma zullen zijn.
Symbian heeft een soortgelijk programma, alleen niet de optie om de data naar een database op internet te versturen.

Momenteel is Beta 5 de laatste versie.

Symbian Celltrack

Ga dit topic wel in de gaten houden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63813

kan je dit niet combineren met iets als mappolis ? of andere routeplanner, zodat je zonder GPS toch een soort van GPS systeem hebt?

en als ik dit nou installeer, moet ik dan eerst voor elke locatie zeggen wat het is? of heeft het programma het gewoon door als ik in amsterdam rondloop (geeft de mast dat door ofzo? of geeft ie alleen bijv een nummer #1187 door en moet ik zeggen #1187= amsterdam?)

[ Voor 51% gewijzigd door Anoniem: 63813 op 03-05-2005 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het programma geeft inderdaad de Cell-ID weer.. ..je moet zelf een naam aan de cellen geven. De cellen zitten vrij dicht op elkaar, daarom kun je aangeven: werk, school etc. Het voordeel van de database is dat je niet de Cell-ID's hoeft in te voeren als iemand anders dat al gedaan heeft. Vraag me wel af hoe dat precies gaat. Zou vreemd zijn dat als je door Amsterdam loopt, je in één keer "werk" op je mobiel ziet staan :P

Kwam dit nog tegen over een soort celltracking bij Orange :)

Orange versie van Celltrack

[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 57198 op 03-05-2005 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerome!
Anoniem: 57198 schreef op dinsdag 03 mei 2005 @ 22:42:
Het programma geeft inderdaad de Cell-ID weer.. ..je moet zelf een naam aan de cellen geven. De cellen zitten vrij dicht op elkaar, daarom kun je aangeven: werk, school etc. Het voordeel van de database is dat je niet de Cell-ID's hoeft in te voeren als iemand anders dat al gedaan heeft. Vraag me wel af hoe dat precies gaat. Zou vreemd zijn dat als je door Amsterdam loopt, je in één keer "werk" op je mobiel ziet staan :P
Hoho, er zit een wezenlijk verschil tussen de 'cellen' en de 'groups'
De cellen worden weergegeven aan iedereen die op die bepaalde cel verbinding maakt met de database.
De groepen zijn persoonsgebonden zodat iedereen voor zichzelf een label aan een locatie kan geven, want natuurlijk is niet voor iedereen dezelfde cel 'werk'. Er is dus een aparte persoonsgebonden groepsdatabase. Ik hoop dat jullie het verschil nu zien, als je het programma gaat gebruiken wordt het vanzelf duidelijk.
Anoniem: 63813 schreef op dinsdag 03 mei 2005 @ 19:59:
kan je dit niet combineren met iets als mappolis ? of andere routeplanner, zodat je zonder GPS toch een soort van GPS systeem hebt?

en als ik dit nou installeer, moet ik dan eerst voor elke locatie zeggen wat het is? of heeft het programma het gewoon door als ik in amsterdam rondloop (geeft de mast dat door ofzo? of geeft ie alleen bijv een nummer #1187 door en moet ik zeggen #1187= amsterdam?)
Er wordt op dit moment gewerkt met TomTom mobile, die in beta 7 automatisch cellen toe kan gaan voegen. Als de cellen allemaal gekoppeld gaan worden aan GPS coordinaten zou in principe een navigatiesysteem mogelijk zijn. Maar vraag me af of dit de potentie is van de developers.
Is misschien een idee voor in de toekomst, hou ik in mijn achterhoofd. Ik weet dat op dit moment de developers genoeg op hun "TODO" list hebben staan.

Als je gsm cell nog niet eerder is opgegeven door een andere gebruiker (of in het register staat van de telefoon, het programma maakt namelijk ook register items aan, zodat het programma offline ook een nut heeft voor de reeds herkende plaatsen) staat er "unknown cell" zodra je deze toevoegt, en het programma toegang geeft via internet, upload deze de cel naar de database en is deze voor iedere gebruiker zichtbaar. De mast geeft dus niet door, maar de database van de celltrack mensen over een GPRS verbinding. Het programma koppelt een LAC en een CELL ID adres aan een database entry zodat een unieke combinatie ontstaat voor iedere mast.

offtopic:
McCune heb eerlijk gezegd wat geknipt en geplakt van je website, gelukkig had je het niet door :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pogostokje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:36

Pogostokje

* twiet *

Anoniem: 57198 schreef op dinsdag 03 mei 2005 @ 22:42:
Zou vreemd zijn dat als je door Amsterdam loopt, je in één keer "werk" op je mobiel ziet staan :P
Och. :? Ik denk dat er wel mensen zijn die werken in Amsterdam. Ik zou niet raar opkijken in ieder geval. :)

... ook ik heb soms per ongeluk gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Jerome! schreef op dinsdag 03 mei 2005 @ 22:59:
Hoho, er zit een wezenlijk verschil tussen de 'cellen' en de 'groups'
De cellen worden weergegeven aan iedereen die op die bepaalde cel verbinding maakt met de database.
De groepen zijn persoonsgebonden zodat iedereen voor zichzelf een label aan een locatie kan geven, want natuurlijk is niet voor iedereen dezelfde cel 'werk'. Er is dus een aparte persoonsgebonden groepsdatabase...

offtopic:
McCune heb eerlijk gezegd wat geknipt en geplakt van je website, gelukkig had je het niet door :P
Excuses, is nu helemaal duidelijk :D wilde je niet opn**ien hoor Jerome :P

Wat je copy-edit-paste aktie betreft... ...ik voel me vereerd 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerome!
Anoniem: 57198 schreef op dinsdag 03 mei 2005 @ 23:11:
[...]

Excuses, is nu helemaal duidelijk :D wilde je niet opn**ien hoor Jerome :P

Wat je copy-edit-paste aktie betreft... ...ik voel me vereerd 8)
Nou ik was niet opgen**id. Wilde alleen geen valse info op het allereerste SPV C500 weblog >:)
Ok, nu back on-topic:

Er is nu ook een beta die werkt met TomTom mobile en Mapopolis (althans zou moeten werken heeft nog bugs) dus iedereen die in het bezit is van een van beide programma's in combinatie met een BT GPS muis: probeer het eens uit!
http://www.spv-developers...a343903b3ecfdc833e15acaa2

Hoop dat er, na aanleiding van mijn topics (hier en op smartphone-club) meer Nederlanders gebruik gaan makken van dit stukkie software. We lopen een beetje achter op de Engelsen die veel fanatieker zijn!

[ Voor 18% gewijzigd door Jerome! op 03-05-2005 23:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Heb er al een tijd aan zitten denken om een GPS muis aan te schaffen.. ..en dit is weer zo'n goeie reden om het te doen :)

Ik heb me aangemeld en nu maar hopen dat de database snel gaat groeien wat Nederland betreft.
Weet nog een stuk of vijf á zes andere C500 gebruikers, zal er zo snel mogelijk wat aan doen >:)

@Jerome
Heb het stukje aangepast, en de credits gaan dan ook uit naar u ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63813

tja.. ik vind het wel een mooi programma, maar ik zie er weinig nut in (voor mezelf). Het kan mij weinig schelen dat mijn telefoon op werk ofzo automatisch op stil staat en het lijkt mij dan vooral fijn voor een soort van gps-replacement :)
Verder vraag ik mij af, hoeveel ruimte zou een file in nemen die all cellen van laten we zeggen provincie utrecht ofzo al "benoemd heeft" (zodat je dus zelf niet hoeft te zeggen van nu ben ik hier oid.) Zou dit erg groot zijn? of zou dit in de buurt komen van de grootte die tomtom/mapopolis mapjes hebben?
Want het is wel fijn om te kunnen zien waar je bent als je dat nog niet weet, en voor mij redelijk nutteloos om dat te zien als ik dat zelf al weet (heb het dan immers al een keer in moeten voeren).

En als hij deze info van de online database afhaalt, gaat dat dan met orange share van die 2mb af? en zoja, hoeveel dataverbruikt hij dan ongeveer? moet leren lezen .. stond in de ts ;)

En moet je dit programma fulltime op de achtergrond laten lopen, of kan je hem gewoon op wens aan/uit zetten (ivm standby tijd, aangezien progje + gprs verbinding niet zo goed is voor je standby tijd).

[ Voor 23% gewijzigd door Anoniem: 63813 op 04-05-2005 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63813 schreef op woensdag 04 mei 2005 @ 13:58:
En moet je dit programma fulltime op de achtergrond laten lopen, of kan je hem gewoon op wens aan/uit zetten (ivm standby tijd, aangezien progje + gprs verbinding niet zo goed is voor je standby tijd).
Zelf open ik het programma af en toe.. ..anders gaat voor mij de lol er af :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerome!
Anoniem: 63813 schreef op woensdag 04 mei 2005 @ 13:58:
tja.. ik vind het wel een mooi programma, maar ik zie er weinig nut in (voor mezelf). Het kan mij weinig schelen dat mijn telefoon op werk ofzo automatisch op stil staat en het lijkt mij dan vooral fijn voor een soort van gps-replacement :)
Verder vraag ik mij af, hoeveel ruimte zou een file in nemen die all cellen van laten we zeggen provincie utrecht ofzo al "benoemd heeft" (zodat je dus zelf niet hoeft te zeggen van nu ben ik hier oid.) Zou dit erg groot zijn? of zou dit in de buurt komen van de grootte die tomtom/mapopolis mapjes hebben?
Want het is wel fijn om te kunnen zien waar je bent als je dat nog niet weet, en voor mij redelijk nutteloos om dat te zien als ik dat zelf al weet (heb het dan immers al een keer in moeten voeren).

En als hij deze info van de online database afhaalt, gaat dat dan met orange share van die 2mb af? en zoja, hoeveel dataverbruikt hij dan ongeveer? moet leren lezen .. stond in de ts ;)

Wat is een van de meest gestelde vragen als je een telefoongesprek begint? Juist ja, "waar ben je?"
Dat hoeft nu niet meer, op mijn site kunnen anderen zien waar ik uithang, wat weer telefoonkosten bespaart.

Tsja nut. Nut heeft het nu nog niet echt maar het is in beta status. Punt is dat er evenementen gekoppeld kunnen worden aan cellen, wat weer perspectieven biedt voor de toekomst.

Natuurlijk is het uit en aan te zetten wanneer je wilt. Tevens is er te switchen tussenon- en off-line plaatsbepaling doordat het programma een kopie van herkende cellen aanmaakt in het register.

[ Voor 7% gewijzigd door Jerome! op 04-05-2005 22:19 ]

Pagina: 1