Toon posts:

Laptop lekt stroom

Pagina: 1
Acties:
  • 660 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn laptop doet de laatste tijd vreemd, maar nu het warmer wordt heb ik gemerkt dat als mijn arm tijdens het werken de omhuizing raakt er een schokje vanaf komt (ik werk altijd met de laadadapter erin). Eerder had ik al gezien dat het beeld van helder naar minder helder knipperde (net alsof de stroomvoorziening hapert). Aangezien ik weinig ervaring heb op het gebied van laptops (en de garantie is verlopen) leek het me verstandig om naar jullie mening te vragen.
Het type van de laptop is:
Targa: Visionary XP (van de Lidl of Aldi)

Kan ik deze laptop gewoon blijven gebruiken of kan het kwaad dat dit gebeurd?
Kan ik dit eventueel zelf repareren of zit het wat ingewikkelder inelkaar?
Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14:21
Euhmm.. * IJnte graaft even in zijn geheugen.. Volgens mij is er al een topic over geweest laatst.. Kzal em effe voor je opzoeken! Het is iig statische electriciteit omdat je geen geaard stopcontact gebruikt (adapter heeft geen aarde).
[Edit]
Niet wat ik zocht, maar toch wat info: Kast onder Spanning

[ Voor 27% gewijzigd door IJnte op 03-05-2005 10:59 ]

Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 00:46
IJnte schreef op dinsdag 03 mei 2005 @ 10:55:
Euhmm.. * IJnte graaft even in zijn geheugen.. Volgens mij is er al een topic over geweest laatst.. Kzal em effe voor je opzoeken! Het is iig statische electriciteit omdat je geen geaard stopcontact gebruikt (adapter heeft geen aarde).
[Edit]
Niet wat ik zocht, maar toch wat info: Kast onder Spanning
Uhhhh laoptop's zijn bijna nooit geaard, omder de adaptor een geschijde spanningsbron is. ik vind het wel heel vreemd dat je een schokje der van krijgt.

Maar ik kan zo ook geen oplossing bedenken, en ik weet ook niet of dit schadelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmund
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Een laptop is van kunstof (De meeste apparaten die van buiten van kunstof zijn zijn niet geaard). En kunstof geleid toch geen elektriciteit?? Dus hoe krijg je dan een schokje. Als je die kunstof aanraakt. Of raak je een onderdeel aan wat net wel van ijzer is?

[ Voor 30% gewijzigd door Edmund op 03-05-2005 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spockz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21-09 10:08

Spockz

Live and Let Live

Koolstof en als et een koolstof legering is lijkt het me best mogelijk dat hij wat geleid.

C'est le ton qui fait la musique. | Blog | @linkedin
R8 | 18-55 IS | 50mm 1.8 2 | 70-200 2.8 APO EX HSM | 85 1.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nhimf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10-10 09:36

nhimf

Lekker belangrijk allemaal

Edmund schreef op dinsdag 03 mei 2005 @ 11:17:
Een laptop is van kunstof (De meeste apparaten die van buiten van kunstof zijn zijn niet geaard). En kunstof geleid toch geen elektriciteit?? Dus hoe krijg je dan een schokje. Als je die kunstof aanraakt. Of raak je een onderdeel aan wat net wel van ijzer is?
Er zijn zat magnesium behuizing laptops en dat geleid gewoon stroom.

Maar als de behuizing kunststof is, dan is het statische energie en dan moet je even kijken of jij het niet bent.

Ik stink niet, ik ruik gewoon anders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik hoop wel voor je dat je de accu er uit hebt als je hem steeds aan het stroom hebt?

Anders gaat je accu dus naar de klote.
Je accu laadt dan steeds een klein beetje op en dan verliest ie zijn capaciteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mijn laptop een jewel van 4 jaar oud heeft het zelfde, al twee jaar. volgens mij niet echt schadelijk want hij doet het nog steeds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wibra
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23-09 20:49
zelfde probleem. een recente acer aspire 1801WSMi

behuizing (met name de palmrest) is van aluminium. als even pauzeer en een klink, kraan of persoon aanraak voel/zie ik ook vonkjes. de acer heeft dus een lichte lekstroom door de behuizing, en "laadt mij op".

aan michel20: waarom doet met dat eigenlijk zo? nadat je batterij is opgeladen zou het toch logisch zijn dat je accu gespaard wordt, en alles rechtstreeks via de adapter gaat? kan wel zijn dat je dan grote condensatoren nodig hebt als je de adapter afkoppelt en de accu de tijd nodig heeft om in te schakelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djexplo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01-10 10:52
aanraak voel/zie ik ook vonkjes. de acer heeft dus een lichte lekstroom door de behuizing, en "laadt mij op".
Een Laptop Accu is maar iets van 20V , je gaat pas vonkjes zien bij >200V en hoger (dit heeft te maken met de doorslag spanning van lucht). Op je behuizing kan nooit meer dan die 20V staan want de accu is gelijk spanning dus je behuizing kan niet als een transformator gaan functioneren. Het enige element in je laptop met een hoge spannning is de inverter voor de backlight die maakt spanningen hoger dan >500V ..., maar die zit meestal goed ingepakt. Dus het is zeker en vast statische elektriciteit wat je ziet, en heeft niets met laadstroom/accu of zo te maken.

[ Voor 3% gewijzigd door djexplo op 03-05-2005 11:51 ]

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toktokcity
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:03
Hetzelfde met een acer travelmate 800, heb acer er eens over gebeld, die vrouw kon me niet geloven en vroeg of ik extreem gevoelig was... Als ik op de accu werk voel ik niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_wave
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06-10 17:55
Heb dit ook, alleen als hij in een niet geaard stopcontact steekt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14:21
Ik weet wel dat een laptop adapter een scheiding heeft, maar het kan dan nog wel zo zijn dat die adapter een beetje prut is dat ie rare pulsjes op de aardelijn zet. Ik weet echt zeker dat ik er laatst een heel topic over gezien heb... Ik kan em alleen niet vinden :(

Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
IJnte schreef op dinsdag 03 mei 2005 @ 12:29:
Ik weet wel dat een laptop adapter een scheiding heeft, maar het kan dan nog wel zo zijn dat die adapter een beetje prut is dat ie rare pulsjes op de aardelijn zet. Ik weet echt zeker dat ik er laatst een heel topic over gezien heb... Ik kan em alleen niet vinden :(
J ik geloof je, maar heb ik heb et zelf nog nooit gemerkt/gezien. en ken weinig adaptor's die ook een aarde aansluiting hebben. in iedergeval heeft de mijne het niet.
Verwijderd schreef op dinsdag 03 mei 2005 @ 11:23:
Ik hoop wel voor je dat je de accu er uit hebt als je hem steeds aan het stroom hebt?

Je accu laadt dan steeds een klein beetje op en dan verliest ie zijn capaciteit.
Uuuuh redelijk waar, maar het licht er ook aan wat voor type accu je hebt. Zo zijn er accu's die je juist helemaal leeg moet laten lopen voor je ze herlaad en accu's waar je dat vooral niet mee moet doen. Er zijn accu's die je 100% geladen moet hebben als je ze niet gebruikt, en andere moeten juist half leeg zijn. Het licht er dus maar net aan wat voor accu het is.

En ook de omgevinds themperatuur is zeer belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:29
heb je toevallig net nieuwe schoenen? :-) of een nieuwe vloerbedekking?

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:20

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Verwijderd schreef op dinsdag 03 mei 2005 @ 11:23:

Bij oude accu's wel, maar ik heb onlangs uitgevonden dat bij nieuwe li-on accu's de accu gewoon goed blijft. Bij sommige laptops word de accu wel snel minder wanneer je hem erin laat zitten.

Reden: Warmte. Het is niet constant druppelladen waar hij niet tegenkan (daar kunnen deze types juist wél tegen) maar de warmte die veel laptops genereren waar hij van stuk gaat. Li-on kan niet tegen warmte en heeft een ideale temp van 15 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romio
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-10-2020
Heb bijna hetzelfde probleem met mijn ferrari 3200. ik krijg de schokken van de zijkant van mijn machine (waar de koptelefoon aansluiting zit) Ik hoop dat acer snel mijn laptop ophaalt.

Mijn speelgoed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
HTT-Thalan schreef op dinsdag 03 mei 2005 @ 13:17:
[...]

Bij oude accu's wel, maar ik heb onlangs uitgevonden dat bij nieuwe li-on accu's de accu gewoon goed blijft. Bij sommige laptops word de accu wel snel minder wanneer je hem erin laat zitten.

Reden: Warmte. Het is niet constant druppelladen waar hij niet tegenkan (daar kunnen deze types juist wél tegen) maar de warmte die veel laptops genereren waar hij van stuk gaat. Li-on kan niet tegen warmte en heeft een ideale temp van 15 graden.
2 graden bij 40% geladen, beetje nuteloze themp en zo. maar als je een rezerve accu hebt kun je die het beste dus tot 40% laden en dan in de koelkast leggen, dan is na 1 jaar maar iets van 1% laad kwalitijd kweit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn adapter is gewoon geaard, en het stopcontact dat ik gebruik ook. Ik heb geen nieuwe schoenen en ook geen nieuw vloerkleed. Ik ben er trouwens achter dat als de laptop niet oplaad (dus als ik op de accu werk of de batterij vol is) dat het beeld niet meer flikkert en ik ook geen schokjes voel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

die laptop is gelijk aan een jewel briliance 278x series, ik had zo'n laptop en kreeg ook stroom van de behuizing (buitenste rand) best vaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

kippy schreef op dinsdag 03 mei 2005 @ 13:28:
[...]

2 graden bij 40% geladen, beetje nuteloze themp en zo. maar als je een rezerve accu hebt kun je die het beste dus tot 40% laden en dan in de koelkast leggen, dan is na 1 jaar maar iets van 1% laad kwalitijd kweit.
Misschien moet jij ook maar in de koelkast gaan wonen, dan raak je misschien minder basisschool-spelling-capaciteit kwijt met de jaren Afbeeldingslocatie: http://images.fok.nl/s/schater.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
HTT-Thalan schreef op dinsdag 03 mei 2005 @ 15:31:
[...]

Misschien moet jij ook maar in de koelkast gaan wonen, dan raak je misschien minder basisschool-spelling-capaciteit kwijt met de jaren [afbeelding]
Fijn hoor mensen met dislectie pesten (en geheid zitten hier ook spellings problemen in). Maar et gaat er toch om dat mensen het "verhaaltje begrijpen" of snap je dat zelfs niet.

edit
Et gaat alleen maar om et idee ;), ook nix persoonlijks
/edit

[ Voor 9% gewijzigd door kippy op 03-05-2005 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

kippy schreef op dinsdag 03 mei 2005 @ 16:05:
[...]

Fijn hoor mensen met dislectie pesten (en geheid zitten hier ook spellings problemen in). Maar et gaat er toch om dat mensen het "verhaaltje begrijpen" of snap je dat zelfs niet.
Hey, tegen een geintje moet je ook kunnen hoor, het was een inkopper van heb ik jou daar. Niks persoonlijks aan, tis een forum, fcol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wibra
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23-09 20:49
on topic, mijn vorige laptop, een diabloo w3000 geloof ik, had ook last van lekstroom

als ik natte voeten had (net op de dansmat gestaan :)) en dan mn laptop lichtjes aanraakte deed dat pijn. raakte ik em iets fermer aan, deed het geen pijn meer (wet van pouillet? wet van ohm?)

enfin, enkele uren later viel mn laptop uit zonder verder nog enige kik te geven (heb er hier in csl ook een topic over gestart). reden: kortsluiting op het moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-10 19:46
Hm, ik daar af en toe ook last van. Als ik met mijn voeten op de radiator zit en ik raak bepaalde delen van mn laptop aan krijg ik ook een schok(je). Ik denk niet dat het veel kwaad kan. Daar is het amperage volgens mij niet hoog genoeg voor.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Pagina: 1