Maxtor, harddisk grootte?

Pagina: 1
Acties:

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06:46
Ik heb hier op dit moment een Maxtor 90650U2 harddisk liggen. Volgens Google:

Maxtor 90650U2 6.5GB UDMA/66 5400RPM 2MB IDE HDD

Echt op de harddisk zelf wordt gesproken van een cap limit van 7,9GB en een limit van 8,4GB. Waar staat dit voor? Het is met een jumper in te stellen.

In Windows is de harddisk 6,00 GB in totaal.

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Ricardo87 schreef op dinsdag 03 mei 2005 @ 10:19:
Echt op de harddisk zelf wordt gesproken van een cap limit van 7,9GB en een limit van 8,4GB. Waar staat dit voor? Het is met een jumper in te stellen.
Is voor compatibiliteitsdoeleinden. Oudere BIOSsen konden soms niet meer dan 8Gb adresseren. Grotere disks dan 8Gb hebben daarom nog steeds soms zo'n cap-limit, die de schijf zich laat gedragen als een 8Gb disk (met de bijbehorende adressering). Aangezien jouw disk < 8Gb is, heeft die jumper geen enkele functie. Hij zit er alleen maar op omdat hetzelfde PCB ook voor grotere disks werd gebruikt.
In Windows is de harddisk 6,00 GB in totaal.
Fijn zo, dan werkt ie dus.

Wat is nu je vraag?

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Waarschijnlijk waarom er een limiet van 7,9 en 8,4 gb zit op een HD van 6... Beetje vreemde kwestie inderdaad...

Verwijderd

staat er in je schijfbeheer niet rare of niet toegewezen partitie van 1 / 1,5 GB ?

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06:46
MikeyMan schreef op dinsdag 03 mei 2005 @ 10:25:
Waarschijnlijk waarom er een limiet van 7,9 en 8,4 gb zit op een HD van 6... Beetje vreemde kwestie inderdaad...
Inderdaad, daarom vroeg ik het. Misschien klopt het best dat de PCB ook voor andere harddisks is gebruikt maar het staat op de stikker van de harddisk! Dat vind ik nogal vreemd want die zijn wel verschillend per disk.
Verwijderd schreef op dinsdag 03 mei 2005 @ 10:29:
staat er in je schijfbeheer niet rare of niet toegewezen partitie van 1 / 1,5 GB ?
Nee ik heb alle partities verwijderd en daarna 1 FAT32 partitie aangemaakt. Die is precies 6GB.

• RoBBS
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23-02 12:15
Je zou een low-level format kunnen proberen? of eventueel even kijken wat powermax er van zegt, deze kan ook die low level format uitvoeren meen ik. Daarna moet de originele grootte weer zichtbaar zijn in schijfbeheer/fdisk, zoniet,. tja, dan is het echt een 6 GB.

I said I'd be back...

• Tatsu
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tatsu

Paradigm shift

code:
1
90650U2     12,595      x,xxx   16      63      6.8 GB      6,199MMB

Bron: http://maxtor.custhelp.co...r/olh_adp.php?p_faqid=489

Dus inderdaad een HDD van 6GB.

If someone begins with uncertainty, experience will eventually lead to certainty. But what defines certainty?

• RoBBS
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23-02 12:15
Vreemd dat ie dan overal staat als 6.8 Ik kan het verschil echt nergens uit halen. Het 1000mb-1024mb verhaal zou wel beter kloppen met die 6.199mb, want 800mb verschil :S vreemde zaak

I said I'd be back...

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
RoBBS schreef op dinsdag 03 mei 2005 @ 12:49:
Vreemd dat ie dan overal staat als 6.8
Hoezo overal? Ik zie hem vermeld staan als 6,5Gb, 6,44Gb, 6,4Gb of gewoon 6Gb. Alleen op de Maxtor-site staat ie als 6,8Gb, maar dan weer wel als 6119 Mb. Ik kan hier niet echt iets vreemds in zien; het is toch algemeen bekend dat fabrikanten het nogal ruim nemen met de specs als het gaat om de grootte van een hdd. Daarbij is de afwijking nog vrij klein (zeker naar hedendaagse begrippen), waardoor het IMHO toch erg weinig twijfel over de grootte van deze disk kan bestaan...
Pagina: 1