[4-tier ontwerp]push en pull tegelijkertijd

Pagina: 1
Acties:

• wibra
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 04-02 19:35
de "applicatie" bestaat uit een centrale webservice als middleware, en enkele db's in de back-office. verder zijn er kleinere modules aan de presentatiekant die interrageren met de client. een van de modules aan de presentatiezijde is een mail-prog. de "applicatie" moet (oa) 2 dingen kunnen doen: push en pull mails verzenden. het moet dus replyen op mail-verzoeken met info uit de db (pull), en het moet op gezette tijden (gedefinieerd in de db) info versturen(push).
De vraag: het "pollen" van de db, moet dit door de centrale webservice gebeuren, of door de mail-module (via de webservice uiteraard)?
De simpele manier lijkt door de mail-module (die slaapt en op gezette tijden wakker wordt).
Langs de andere kant, in een later stadium wil men dit ook opzetten met een sms-module. dus dan is er dubbel werk als ik het "pollen" aan de presentatiezijde laat gebeuren.

Anderzijds, ik zie niet in hoe een webSERVice een mailCLIENT kan aanroepen en zeggen "hier jongen, hier is ne mail, verstuurt da es naar mr x"
In dat geval zou mijn webservice ook een webserviceclient moeten worden, en moet mijn mail-module eigenlijk in twee opgesplitst worden: een server(om verzoeken van de webservice te voldoen) en een client (om aan verzoeken van de client-tier te voldoen).

[ Voor 4% gewijzigd door wibra op 03-05-2005 09:07 ]

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024

Alarmnummer

-= Tja =-

Hmm.. is een webservice hier de handigste oplossing? Zou een messaging systeem niet veel handiger zijn? Dan kan je mbv topics elkaar op de hoogte stellen van allerlei wijzigingen.

Verwijderd

of je schrijft een mailet voor http://james.apache.org/
Je stuurt een gestructureerd mailjte met parameters (of een SOAP evenloppe, ik ben niet zo goed op de hoogte van webservices maar waren die niet protocolonafhankelijk?) naar JAMES en die mailet roept die webservice aan en mailt het resultaat rond.
( maar dit is wel een zware oplossing).

Persoonlijk vind ik dat het rondmailen dan ook bij de webservice hoort, tenslotte bepaalt de DB kant al wat, wanneer en naar wie de mails verstuurd moeten worden...

• wibra
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 04-02 19:35
Verwijderd schreef op dinsdag 03 mei 2005 @ 10:07:
of je schrijft een mailet voor http://james.apache.org/
Je stuurt een gestructureerd mailjte met parameters (of een SOAP evenloppe, ik ben niet zo goed op de hoogte van webservices maar waren die niet protocolonafhankelijk?) naar JAMES en die mailet roept die webservice aan en mailt het resultaat rond.
( maar dit is wel een zware oplossing).

Persoonlijk vind ik dat het rondmailen dan ook bij de webservice hoort, tenslotte bepaalt de DB kant al wat, wanneer en naar wie de mails verstuurd moeten worden...
ah, dus om het anders te verwoorden: het pull gedeelte wordt afgehandeld door de mailet, het push gedeelte door de webservice... natuurlijk, als mijn webservice ook begint met mails uit te delen, is het niet "enkel" een webservice meer, en bevindt er zich een presentatie gedeelte op de middleware-tier. neen, ik denk dat ik de mail-module (hoe ik die ook zal implementeren, zei het stand-alone java-app, die gebruik maakt van java mail api, of mailet (ken ik niet, heb enkel de james-pagina eens voor mijn neus gehad vandaag) zal laten inslapen en wakker worden op gezette tijden. er wordt dan wel veel (piek)traffiek gegenereerd tussen mail-module en webservice.

aan alarmnummer: zie http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1033030 om de discussie omtrent geforceerde implementatie te lezen :)