Toon posts:

[Maxtor] Enkele keer niet herkent in bios

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Vandaag mijn pc voor de tweede keer herstart. Bios herkende mijn Maxtor 30 GB (Model: 5T030H3, Firmware: TAH71DP0) niet. Na de pc uit gezet te hebben (stroom eraf, resetten, voeding uitschakelen dmv knopje etc) deed werd deze nog steeds niet herkent. De HD tikte. (zie onderaan) De CD-burner kreeg soms ook vreemde tekens in zijn naam, deze hangt aan dezelfde IDE kabel, IDE0, slave. Ook het wisselen van IDE-kabel en jumpersettings zorgen er niet voor dat deze normaal werkte. Tevens gecontroleerd of de schijf niet warm werd (leek me sterk aangezien het systeem meer dan een uur uit had gestaan).

Aangezien ik een live-cd van Knoppix bij de hand heb deze gepakt. Deze herkende de schijf en deze was benaderbaar. Ik kreeg het echter in Knoppix (Linux n00b) niet voor elkaar om de data te back-uppen naar cd, andere hardschijf, USB stick o.i.d. Na een reboot werd de HD niet herkent in Knoppix.

Aangezien ik nog een tweede harde schijf had wilde ik al de Windows cd pakken om dit op de andere HD te installeren. Ik merkte echter dat de bios hem zag. Laat ik maar even kijken wat hij doet. Tot mijn grote verbazing deed de schijf het weer normaal.

Als allereerste de data van 1 week, geback-upped. Vervolgens Norton A.V. 2005 geupdate, en de master boots laten scannen. Daarna PowerMax, diagnose tooltje van Maxtor, gedownload.

Het tooltje de HD laten checken, alles ok, hieronder de resultaten van de testen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
        MAXTOR POWERMAX LOG FILE
        -------------------------
 Maxtor PowerMax 4.21
 Date Tested: 01/01/2002
 Serial Number: T3RE5CBC            
 Model Number: Maxtor 5T030H3                          
 FirmWareRev: TAH71DP0
 Cylinders per Drive: 59554
 Heads per Cylinder: 16
 Max LBA: 60030432
 SPT: 63
 FE:    000
 Installation Confirmation: PASSED

MAXTOR POWERMAX LOG FILE
 Maxtor PowerMax 4.21
 Quick Test Result: PASSED

MAXTOR POWERMAX LOG FILE
 Maxtor PowerMax 4.21
 Advanced Test Result: PASSED

MAXTOR POWERMAX LOG FILE
 Maxtor PowerMax 4.21
 Burn Test Result: PASSED

Ook de S.M.A.R.T. status is normaal, alles OK.

De schijf lijkt nu normaal te werken. Ik heb het grote sterf-geluiden topic (Wat is er mis met mijn HDD? HDD geluiden..) gevonden en de muziekjes aangehoord.
Daarbij niet een zelfde tik gehoord.

Aan de installatie van het systeem, hard- en software is de laatste tijd niets veranderd.

Iemand een verklaring? Vind het toch een beetje vreemd.........

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

The Third Man

The Third Jellyfish

Het is een oude schijf, die kan elk moment kuren gaan geven. Soms zijn die onschuldig, soms zijn die fataal. Ga niet onnodig risisco lopen en koop een nieuwe schijf (40 GB schijven kosten geen drol tegenwoordig) en hij overlijdt tenminste niet terwijl er nog belangrijke data op staat.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
ik heb ook nog zo'n oudere (maxtor) schijf in mn tweede pc'tje zitten. Spint soms niet op waardoor die ook niet herkent wordt. Misschien is dit bij jou ook wel het probleem?
Ik gebruik hem nog wel gewoon en hij vertoont dat gedrag al een aantal jaar. Ik zet er alleen geen belangrijke data meer op.

• Henkie-Jan
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 04-03 15:16
Mijn Maxtor schijf had het zelfde euvel eerst.
Soms herkende de Bios de HDD niet meer of werd en een hele rare naam aangegeven MA$&@R en dan een raar type nummer.
Naar verloop van tijd kreeg ie meer last van kuren, kopieren van bestanden ging niet meer echt goed.
Toen de Maxtor bootable test file gedownload en een ochtendje aangezet ( van 8:30 tot een uur of 12) en gaf ik het log een stuk of 4 fout meldingen.
Log uitgedraaid en samen met de harddisk terug naar de leverancier gebracht.
had na een paar weken een Western Digital als vervanging terug (garantie) waar ik achteraf een stuk blijer mee ben!

Zonnepanelen: 800Wp op oost 80 graden aan balkon met schaduw

Verwijderd

Topicstarter
Het duidt er dus echt op dat hij aan het overlijden is. Het vreemde blijf ik vinden dat de testen geen fouten aangeven.... De HD is 3,5 jaar uit en zal wel op zijn. Garantie zit er ook niet meer op, is verlopen op 31/08/2004 volgens de online warranty check van Maxtor.

• HiDNN
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 05-03 11:38
k`heb hier ook nog zo`n Maxtor liggen (40GB) die gaf 2 jaar geleden al een Smart Error en die spinde soms ook niet op.. Maar hij draait nu nog steeds dat. Maar als ik jouw was zou ik er idd niet echt "belangrijke" bestanden opzetten.. ;)

Ps..En sindsdien moet ik ook niks meer van Maxtor HDD`s hebben..want de vorige is er ook zo ineens mee gestopt.. en die daarvoor ook :X
k`heb nu al 3 jaar Seagate en die draait zonder problemen.. :)

[ Voor 32% gewijzigd door HiDNN op 03-05-2005 20:12 ]

Verwijderd

HAd jaren geleden toen schijven nog 120Mb groot waren ook een aantal maxtors liggen stuk of 3 waarvan geen van alle meer opspinden zonder hem even een zacht tikje te geven. Dit duid dus op versleten lagers. HEt luike was dat alle hd tussen de 3 en 3 1/2 jaar oud waren.

Dacht dat Maxtor dit wel onder controle had maar lees hier dus ze het toch niet langer dan 3 jaar volhouden.

Hier hier in 1 van mijn systemen ook een maxtor zal hem dus maar in de gaten houden is nu 2 jaar oud.
Pagina: 1