Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[EL]Voeding probleem

Pagina: 1
Acties:

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13:13
Geachte mede-gotters,

Ik heb een electronisch orgel gekregen welke momenteel niet meer werkt... Naar mijn mening moet het probleem haast in de voeding zitten, want ik zie geen ledje branden op het toestel, ik hoor geen enkele toon en ik meet geen voltage op de uitgang van de voeding. Na nadere inspectie kwam ik het volgende ding tegen op de achterkant:

Afbeeldingslocatie: http://www.cmd.tech.nhl.nl/users/groen402/GoT/voeding/tn/1.JPG

(Foto is klikbaar)
Naar mijn mening moet hier een zekering in gedraait worden of een ander iets om zo de boel weer te laten spelen. Echter mijn vader vindt van niet. Het ding stond in een locatie met veel kleine kinderen, dus die kunnen dat er volgens mij wel uit gedraait hebben... Verder geven de letters eromheen verschillende voltages aan, en bij elk getal zit een pin die de voeding in gaat... In het midden zit een pin die ook de voeding in gaat... Mij lijkt het dan logisch dat beide punten met een zekering moeten worden verbonden (m'n mengpaneel bevat ook een schroefzekering) Dat is dus discussiepunt 1 :)

Hieronder vinden jullie nog een foto van de voeding, het is een antiekje ;) , voor het geval jullie nog andere mogelijke mankementen zien die ik niet gezien heb:

Afbeeldingslocatie: http://www.cmd.tech.nhl.nl/users/groen402/GoT/voeding/tn/2.JPG
(Foto is klikbaar)
Afbeeldingslocatie: http://www.cmd.tech.nhl.nl/users/groen402/GoT/voeding/tn/3.JPG
(Foto is klikbaar)

[ Voor 18% gewijzigd door tafkaw op 02-05-2005 23:28 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Heb je misschien ook een scherpe foto van ding 1? deze is dermate wazig dat er niets van te maken is :P

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Heb je niet een scherpere pic van dat draaiding? Hier kunnen we niet echt iets uit opmaken.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• caipirinha
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

caipirinha

The boy from brazil

Hier hoort een speciale plug in die de middenpen van de connector met één van de andere pennen verbindt (geen zekering gewoon doorverbinden). Kies de 240 of 230, want we hebben hier al heel lang geen 220 meer. Kijk even hoe de draden naar de trafo lopen en je weet het zeker.

No self-respecting engineer should have to close a game to run a circuit simulation.

• tafkaw
Helaas heb ik scherpere foto van het draaiding. Ik heb inmiddels zo'n 10 foto's gemaakt onder verschillende omstandigheden. Je moet het zien als een zwart rondje met een stuk schroefdraad erin getapt... Het geval is van plastic met een 6 tal contactpunten rondom de schroefdraad. De contactpunten hebben allemaal een getal er bij, die volgens mij de voltages voorstellen. De voltages zijn ook afkomstig uit de voeding. Het is hetzelfde ding als op de onderste 2 foto's midden-onder te zien is...

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:02
caipirinha schreef op maandag 02 mei 2005 @ 23:35:
Hier hoort een speciale plug in die de middenpen van de connector met één van de andere pennen verbindt (geen zekering gewoon doorverbinden). Kies de 240 of 230, want we hebben hier al heel lang geen 220 meer. Kijk even hoe de draden naar de trafo lopen en je weet het zeker.
Helemaal mee eens, het is wat ze noemen een spanningscarousel. Met een plug kon de voeding dan aangepast worden aan verschillende netspanningen. Zonder de bijbehorende plug of draadbrug zal je orgel niet werken. Houd er wel rekening mee dat als je er een draadbrug in zet, je de overige pennen wel moet isoleren, want daar staat dan ook spanning op.
Leg eerst eens de brug vanuit het center naar de 230 of 240V pen en meet dan, zonder de stekker in het stopcontact te doen, maar wel met de zekeringen geplaatst, met een multimeter of je een ohmse weerstand meet over de pennen van je steker. Zoja dan heb je geluk en is maar een draadbrug nodig, anders zal het puzzelen worden welke verbindingen je moet leggen.

• tafkaw
Whoppa, en hij werkt weer! Het bleek dat ik een draadbrugje moest leggen tussen de 240V pen en de middelste pen zoals jeronimo2003 beschreef...

Namens de peutertjes van peuterspeelzaal "de Telle" en mn moeder wil ik jullie allemaal heel erg bedanken _O_

@Moderators: Deze kan op slot...
Pagina: 1