Toon posts:

vrij lage FPS 6800GT

Pagina: 1
Acties:
  • 204 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb vandaag een 6800GT gekocht. Gelijk geinstalleerd natuurlijk. Wat stresstestjes gedaan enzo. Kom ik met geen mogelijkheid boven de 70fps. Terwijl een vriend van mij bijna precies hetzelfde systeem heeft en ruim 100 haalt. en een andere vriend met een 6600GT ook rond de honderd haalt (deze heeft een 2.8 met 512MB) Mijn systeem: p4 2400mhz, 2x512mb pc2700 RAM, 6800GT 256MB DDR3 Club3D. Ik heb de nieuwste drivers van de NVidia site gehaald. Ik weet niet meer wat het is. Hebben jullie tips?

Gr. Jan

• star-saber
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-08 11:08

star-saber

Ryzen

je processor is niet al te snel
daar kan het probleem best in zitten vrees ik

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

1) P4 2400 = FSB 533?
2) drivers grondig opgeruimd voor je je nieuwe kaart geïnstalleerd hebt? Probeer anders es een nieuwe install van je windows... Je vorige kaart was van nVidia, of van ATI?

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Verwijderd

dit komt gewoon omdat je refresh rate op 70 hz ingesteld staat en je hebt vsync aan staan in je driver.. dit is al zo vaak besproken hiero, maar goed de nieuwe generatie moet er nog aan wennen merk ik ...

controleer je driver settings maar eens ...

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08:53
Zou er dan toch wat raars zijn aan de Club3D 6800GT die alternate.nl aanbiedt voor maar € 289,00 :?

Verwijderd

Topicstarter
star-saber schreef op maandag 02 mei 2005 @ 22:58:
je processor is niet al te snel
daar kan het probleem best in zitten vrees ik
Hoe kan het dan zijn dat iemand anders met hetzelfde systeem wel meer uit de kaar kan halen? :9
Borromini schreef op maandag 02 mei 2005 @ 22:59:
1) P4 2400 = FSB 533?
2) drivers grondig opgeruimd voor je je nieuwe kaart geïnstalleerd hebt? Probeer anders es een nieuwe install van je windows... Je vorige kaart was van nVidia, of van ATI?
Ja, 533 en heb het windows opnieuw geinstalleerd :D
Verwijderd schreef op maandag 02 mei 2005 @ 23:01:
dit komt gewoon omdat je refresh rate op 70 hz ingesteld staat en je hebt vsync aan staan in je driver.. dit is al zo vaak besproken hiero, maar goed de nieuwe generatie moet er nog aan wennen merk ik ...

controleer je driver settings maar eens ...
Sorry dat ik dit niet heb meegekregen :X , hij stond op 60hz aangezien ik met een TFT werk en heb net vertical vsync uitgezet net.

Verwijderd

Topicstarter
WiLLoW_TieN schreef op maandag 02 mei 2005 @ 23:08:
Zou er dan toch wat raars zijn aan de Club3D 6800GT die alternate.nl aanbiedt voor maar € 289,00 :?
Misschien is dat idd wel zo, want dit is de kaart waar je t over hebt.

• Siebolt
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16-07 12:51
Verwijderd schreef op maandag 02 mei 2005 @ 23:20:
[...]

Misschien is dat idd wel zo, want dit is de kaart waar je t over hebt.
is dat niet zo;n el cheapo 6800 vanille kaart met wat extra pijpdingen enzo?

Verwijderd

Topicstarter
Wie zegt het me? als dat zo is gaatie terug.

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-08 08:06

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Verwijderd schreef op maandag 02 mei 2005 @ 23:27:
Wie zegt het me? als dat zo is gaatie terug.
Met een beetje research kun je dat zelf best uitzoeken. Kan RivaTuner dat soort dingen niet uitlezen? Er zijn vast meer programma's die dat kunnen.
Rivatuner kan de specs van je kaart geven. vergelijk de gegevens met die van 'echte' 6800GT's en post de info hier.
Rivatuner kun je zeker wel vinden met google en ik hij staat zeker op www.guru3d.com.

Jup hier staat ie.
Kijk naar het screenshot. Daar kun je al zien dat de X800 die daar staat 16 pipe's heeft. (16x1)

[ Voor 53% gewijzigd door Ultraman op 02-05-2005 23:36 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Verwijderd

Topicstarter
http://home.tiscali.nl/hummelman/naamloos.JPG

hier staatie.....wat me opvalt is datie niet aangeeft dat het om DDR3 geheugen zou moeten gaan.

Verwijderd

Topicstarter
Heb ook nog even gekenen naar de specs met lavalys, een soortgelijk programma: Die geeft dit aan:

http://home.tiscali.nl/hummelman/naamloos2.JPG

Verwijderd

Draai 3D Mark '05 eens .....

• Viper_4111
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06-08 16:38
Ik heb met mijn systeem:

AMD Athlon xp 2700 (geloof dat ie draait op 2200mhz)
2* 512mb ddr400 pc3200
MSI 6800GT 256mb
Clock speeds: 410/1100

Ongeveer een score van 5200 in 3dmark 2005. Tis niet al te hoog maar dit komt door limitaties in mijn systeem. Verder zit ik in 3dmark 2003 dik boven de 200 frames in de eerste test, dus het zou op zich geen probleem voor je moeten zijn om dit te halen.

Geen informatie beschikbaar

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 03 mei 2005 @ 08:55:
Heb ook nog even gekenen naar de specs met lavalys, een soortgelijk programma: Die geeft dit aan:

Bij bus type staat dat ie op agp 4x draait.. mayb is dat een bottleneck.. en de processor is een probleempje denk k...
Verder niks raars aan die kaart te vinden... alle pipelines zijn ook geactiveerd dus... :?

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 03-08 10:45

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

disable eens fastwrites in bios!?
(als je dat al niet gedaan hebt..)

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 03 mei 2005 @ 08:55:

Heel ckr weten dat AGP 4X de botteleneck is. Proeer hem in de bios eens op 8X te zetten als dat met je mobo kan. Met AGP 1 keer heb je maar 1.1 GB bandbreedte tussen je PC en je graka. Dat vormt al snel een bottleneck. De meeste games vragen als reccomended setting agp 4X wat dus uit zou moeten komen op FPS +- 60

Voor jou systeem zijn 3dmark05 scores van rond de 5300 heel netjes hoor. Normaal is dacht ik iets van 5500. En dat is weinig verschil. Jij had toch de 6800GT van alternate voor 289 euro? Hoe bvalt deze verder? Goede kwaliteit?

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07-08 21:45

Nemesizz

Untouchable

Wat betreft die AGP snelheid....maakt niks uit. AGP4x is nog ruim voldoende, en AGP8x word de bandbreedte vrijwel niet volledig benut (amper zelfs).

Ik heb zelf ook een P4 2,4 (800Mhz bus versie dan wel) en een 6800GT, en naar mijn weten loopt het merakel (op 3dMark01 na dan).

Misschien dat je even wat scores neer kunt zetten (3dmarks, bepaalde games) om te kijken of je echt schrikbarend lage frame-rates hebt.

• chrisstructor
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-02-2020

chrisstructor

Employ your more evil being

Wat je je wel moet afvragen, is of de kaart goed werkt in een AGP 4 x slot.
Ik heb zelf een 6800 GT en deze had ik binnen voor mijn nieuwe pc in elkaar zat.
Om deze reden heb ik om te testen deze 6800 GT in mijn abit kt7a-raid gestoken met een 1400 mhz athlon om te kijken of de vid kaart een beetje werkte.
Dit is dus een moederbord met AGP 4 x wat dus zou moeten werken.
Ik kreeg echter bij ieder spel wat ik speelde haperingen en soms liep de pc gewoon vast, dit terwijl met de standaard gforce 2 die in dit systeem steekt ik geen problemen ondervind.
Nu deze 6800 GT in mijn nieuwe systeem steekt, draait ie op AGP 8 x als een trein en heb ik geen problemen what so ever.
Ik heb zelf het idee dat ondersteuning voor AGP 4x niet echt optimaal is, ondanks dat op de doos staat dat de kaart het wel ondersteunt....
Ik hoop dat je hier wat aan hebt, maar daarvoor zou je de vidkaart in een ander AGP 4 x moederbord moeten proberen.....
Veel succes

Edit :
5300 3dmarks is perfect.
Blijkbaar doet ie het dus goed en is er verder geen ENKEL probleem met de kaart....
Heeft uitzetten van vsync je probleem dan niet verholpen of zo??????

[ Voor 24% gewijzigd door chrisstructor op 03-05-2005 12:09 ]

There are 10 types of people in this world, those who understand binary and those who don't

• Nemesizz
  • Laatst online: 07-08 21:45

Nemesizz

Untouchable

@chrisstructor:

Dat van jouw vastlopers lag denk ik eerder aan de voeding...hier draaien agp 8x kaarten zonder problemen in 4x sloten.

@Deadwinter :

Werd eerder gevraagt en nog niet beantwoord "Je vorige kaart was van nVidia, of van ATI?"

Dat heb ik zelf namelijk een beetje, mijn vorige kaart was een ATI, en nu een nVidia...dat geeft wel een klein beetje problemen (iets minder performance dat normaal), misschien dat jij dat ook hebt.

Verwijderd

Topicstarter
Nemesizz schreef op dinsdag 03 mei 2005 @ 13:52:
@chrisstructor:

Dat van jouw vastlopers lag denk ik eerder aan de voeding...hier draaien agp 8x kaarten zonder problemen in 4x sloten.

@Deadwinter :

Werd eerder gevraagt en nog niet beantwoord "Je vorige kaart was van nVidia, of van ATI?"

Dat heb ik zelf namelijk een beetje, mijn vorige kaart was een ATI, en nu een nVidia...dat geeft wel een klein beetje problemen (iets minder performance dat normaal), misschien dat jij dat ook hebt.
Vorige kaart was een GF4, dus van nvidia

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15-07 09:46
Het probleem met AGP 4 treedt wel op bij mijn oude Ati 9200. Die wilde niet opstarten in AGP 4 modus. Na een telefoontje met de leverancier bleek dat dit een bekend probleem was. terug gezet in Agp 2 en werken als een trein.

Maar ik zou wel overwegen om een sneller systeem te nemen, tis een beetje zonde van de kaart en het geld, om die kaart te laten kwakkelen in een 2400 systeem. En zeker met 533 bus |:(

Ik denk dat een 6800GT een stuk beter draait op 3GHz en hoger systemen.........

Wat je echter ook zou kunnen proberen is ff te kijken op welke waarde je Apature Size staat in je bios. Ik had die van mij eerst op 256 Mb staan, maar ben terug gegaan naar 128 omdat dit betere resultaten opleverder... B)

Carpe Diem

• peke
  • Laatst online: 04-08 22:12
Je cpu is inderdaad de bottleneck.
Ik zou eens op zoek gaan naar een 3GHz 166fsb Northwood mét HT, als die bestaat.
Voor 120 euro ten hoogste zou je er 1 moeten hebben. (Ik had mijn 3000+ xp voor 99)
Met die cpu zou je toch zeker 20% tot 30% meer fps halen.
/e/
Blijkbaar bestaat die cpu niet en de 2800 kost al 170 euro.
Het beste kan je nog een jaartje doordoen met je huidige setup.
Daarna kan je voor een prikje een A64 3500+ met een agp8x bordje en 1GB dc kopen.
Zorg er zelf voor dat je pc op en top getweakt is.
bvb.
Zet fast writes AAN
Fast writes zorgt ervoor dat de coördinaten van de beeldpunten tijdens 3d toepassingen rechtstreeks naar de videokaart geschreven worden en dus niet meer de chipset moeten passeren, hoe hoger de complexiteit van models ed, hoe hoger de performanceboost met fast writes on.
Gebruik beide ps2 aansluitingen voor muis en toetsenbord( haal desnoods een verloopstukje voor 2 euro). USB vraagt nl 3 tot 5 procent cpu time(voor jouw cpu) tijdens gebruik, een kleine fps boost is merkbaar in games als je geen usb devices gebruikt(hoe trager je cpu hoe hoger de boost).

Zet je ram timings in de bios op default behalve de PRECHARGE (bvb 2,2,1 => de 1 is de precharge)
mag je op 1T zetten aangezien je maar 1 reepje ram hebt per channel (de P4 heeft toch dc?).

[ Voor 68% gewijzigd door peke op 03-05-2005 14:48 ]

• SAiN ONeZ
  • Laatst online: 03-08 10:45

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

Nemesizz schreef op dinsdag 03 mei 2005 @ 13:52:
@chrisstructor:

@Deadwinter :

zonder meer dan in veilige modus (F8 na biospost) alle drivers verwijderen en bv een drivercleaner gebruiken... bekende performance issues na overgang ATI-NVIDIA

Damn zo leuk speelgoed is toch wel een fresh win install waard! ? :+
corpseflayer schreef op dinsdag 03 mei 2005 @ 14:23:
Je cpu is inderdaad de bottleneck.
Zet fast writes AAN

[...]

Gebruik beide ps2 aansluitingen voor muis en toetsenbord( haal desnoods een verloopstukje voor 2 euro). USB vraagt nl 3 tot 5 procent cpu time(voor jouw cpu) tijdens gebruik, een kleine fps boost is merkbaar in games als je geen usb devices gebruikt(hoe trager je cpu hoe hoger de boost).

Zet je ram timings in de bios op default behalve de PRECHARGE (bvb 2,2,1 => de 1 is de precharge)
mag je op 1T zetten aangezien je maar 1 reepje ram hebt per channel (de P4 heeft toch dc?).
zou em toch maar uitlaten, check google voor 6800gt+fastwrites, zo heeft ook een goede vriend van me (Mr Detonator) maar 4500 3d05 haalt met fast writes enabled op een 6800ultra op wc met 550core 1200 mem , terwijl een disable er 6000 brengt, zelfs op me ATI x800 xt pe geeft fastwrites disablen zelfs paar honderd punten meer dan met aan, maar dat is te verwaarlozen. :>

[ Voor 42% gewijzigd door SAiN ONeZ op 03-05-2005 17:09 ]

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

WiLLoW_TieN schreef op maandag 02 mei 2005 @ 23:08:
damm, die kaart is echt wel een 'gewone'6800GT hoor

en waarom test je je kaart niet in dat systeem van je vriend? dan weet je het direct...

ps. volgens mij komt het gewoon omdat je systeem te sloom is voor de 6800GT

Bikemounts.nl Zelf ontworpen & op maat gemaakte houders voor bikeradars & fietscomputers.

• peke
zou em toch maar uitlaten, check google voor 6800gt+fastwrites, zo heeft ook een goede vriend van me (Mr Detonator) maar 4500 3d05 haalt met fast writes enabled op een 6800ultra op wc met 550core 1200 mem , terwijl een disable er 6000 brengt, zelfs op me ATI x800 xt pe geeft fastwrites disablen zelfs paar honderd punten meer dan met aan, maar dat is te verwaarlozen.
Ik merkte vroeger anders een boost in mijn max fps in ut2k4 van 60 naar 90.
Ik zal ff 3d mark 01 draaien (enige geïnstalleerde benchmark).
Met fast writes haal ik 12170 op een 3000+ Barton op een nforce2 met 1GB 166MHz 2-2-1-5 en een 9800Pro.
Met fastwrites off haal ik:
11675 1e run
11475 2e run
Met fastwrites on haal ik altijd meer dan 12000.
Fw is dus sneller, als dat bij jou niet het geval is dan scheelt er iets met de implementatie van fw in de drivers van je videokaart.
Hoe meer polygonen op je scherm hoe groter de inpakt van vw, bij 3d mark 05 zou het verschil dus nog een stuk groter zijn.

[ Voor 23% gewijzigd door peke op 03-05-2005 18:07 ]

Verwijderd

fsp van 533 mhz is denk ik ook te weinig... :?

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 31-07 21:25

Bergen

Spellingscontroleur

Verwijderd schreef op maandag 02 mei 2005 @ 23:16:

Sorry dat ik dit niet heb meegekregen :X , hij stond op 60hz aangezien ik met een TFT werk en heb net vertical vsync uitgezet net.
ehmm... en wat heb je dan aan meer dan 70 fps als je monitor toch niet zoveel beelden per seconden kan tonen?

Verwijderd

volgens mij is het al een aantal jaar geleden aangetoond dat fast writes en agp 8x bijna geen invloed hebben op prestaties maar wel op stabiliteit ; deze wordt er meestal minder van jammer genoeg....
en over de cpu upgrade, ga nou aub niet uitkramen dat een 20% snellere cpu (3000 ipv 2400) ook een snelheidsboost van 20 a 30 procent met zich meebrengt, dat klopt gewoonweg niet.... Dat is anders net als al die newbies die geloven dat een twee keer snellere cpu een twee keer snellere systeem oplevert : at is (jammer genoeg) niet zo !!!

• Gameplayer
  • Laatst online: 18-03 21:27
ik kan al hetgeen hierboven enkel maar bevestigen. Toen ik vorige zomer een MSI 6800 GT in mijn systeempje knalde was ik ook erg teleurgesteld over de prestaties. Na heel wat zoekwerk is de conclusie eevoudig: de rest van het systeem, en dan vooral de processor, zijn gewoon te sloom om zo'n snelle kaart ten volle te benutten. Ik wou eerst nog mijn systeem upgraden maar heb nu besloten om deze zomer een nieuwe PC te kopen (ditmaal met AMD 8) )

Verwijderd

Topicstarter
Dus als ik het goed begrijp moet ik gewoon ff flink sparen en begin volgend jaar een beest-pc kopen. De kaart komt dus niet volledig tot zn recht in mn huidige systeem? Is het trouwens inderdaad zo dat een TFT niet meer dan 70fps aankan?

Heb trouwens wel de 120fps gehaald met de stresstest, maar zodra ik online ga spelen zaktie terug naar 60-85 (niet zo gek in principe). Met skype erbij is het helemaal dolle pret:P 40fps.

Verwijderd

Topicstarter
Net 3DMark 2005 gedraaid:

Score: 3348 3DMarks

Heb de 3gametests gedaan + 2CPU-tests

CPU: P4 @2.4 Ghz
GPU: Club3D 6800GT 256MB DDR3
RAM: 2x 512MB pc2700

Is dit goed of niet? Ik ben hier namelijk niet zo in thuis al die benchmarks......

Verwijderd

daarvoor heeft 3dmark ook een website met een leuke database waar allemaal resultaten staan van mnsen over de hele wereld.... Daar kun je op cpu, gpu enz zoeken dus dan kan je mooi ff zelf zien hoe die presteerd.... ik vind persoonlijk dat je dat zelf ook wel uitgezocht kon hebben....

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 04 mei 2005 @ 18:30:
daarvoor heeft 3dmark ook een website met een leuke database waar allemaal resultaten staan van mnsen over de hele wereld.... Daar kun je op cpu, gpu enz zoeken dus dan kan je mooi ff zelf zien hoe die presteerd.... ik vind persoonlijk dat je dat zelf ook wel uitgezocht kon hebben....
Sorry, wist ik niet

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 04 mei 2005 @ 14:47:

Is dit goed of niet? Ik ben hier namelijk niet zo in thuis al die benchmarks......
Nee, dit is niet goed .... Ik zit op bijna 4200 punten, en heb een 6600 GT. Ik denkdat je CPU ofzo echt bottleneck is .... Probeer hem eens in een ander systeem, als dat mogelijk is.

• Koekje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online

Koekje

GoT-lurker

Ik heb het gehele topic doorgelezen maar ik weet nog steeds niet of er nou wat mis is met het systeem/drivers van de topicstarter of dat er iets behoorlijk mis is met de videokaart.
zou iemand mij kunnen helpen?

There are 10 types of people in this world. Those who understand binary, and another 9 who don't give a s**t.

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

installeer ook ff de drivers van je scherm en de drivers van je mobo opnieuw ;)
wil ook nog wel eens werken.

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 31-07 21:25

Bergen

Spellingscontroleur

Verwijderd schreef op woensdag 04 mei 2005 @ 14:15:
Is het trouwens inderdaad zo dat een TFT niet meer dan 70fps aankan?
Ik weet niet zeker of je de verversingssnelheid kunt vergelijken met de 'reactietijd' van een TFT-scherm, maar stel dat de reactietijd van je scherm 15 msec is, dan zou je scherm dus 1000/15 = 67 fps kunnen 'tekenen'.

• peke
Verwijderd schreef op woensdag 04 mei 2005 @ 13:32:
volgens mij is het al een aantal jaar geleden aangetoond dat fast writes en agp 8x bijna geen invloed hebben op prestaties maar wel op stabiliteit ; deze wordt er meestal minder van jammer genoeg....
en over de cpu upgrade, ga nou aub niet uitkramen dat een 20% snellere cpu (3000 ipv 2400) ook een snelheidsboost van 20 a 30 procent met zich meebrengt, dat klopt gewoonweg niet.... Dat is anders net als al die newbies die geloven dat een twee keer snellere cpu een twee keer snellere systeem oplevert : at is (jammer genoeg) niet zo !!!
In zijn geval wel, de videokaart staat immers continue te wachten op data van de cpu, bovendien heeft een 3GHz HT en zijn 2,4 heeft dat niet. Daarbij ligt de clocksnelheid van een 3GHz cpu 25% hoger tov een 2400 MHz en niet 20% zoals jij beweert.

Wat betreft agp 8x; het is wel heel krom om te zeggen dat agp 8x geen winst oplevert omdat jij een aantal jaar geleden eens een benchmarkje bekeken hebt. Een topvideokaart van dit moment heeft weldegelijk baat bij agp 8x, vaak meer dan 20% als de cpu de videokaart kan bijbenen.

Betreffende fast writes geldt net hetzelfde, test het ZELF uit voordat je conclusies trekt.
Hoe meer polygonen een 3d app heeft, hoe groter de inpakt van fw. In 3d paketten waar doorgaans tonnen vertices gebruikt worden kan deze impakt oplopen tot 30%. In moderne games met veel polygonen is dat ongeveer de helft.

• lawaai
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04-08 20:42

lawaai

www.oldskoolnl.nl

Probeer eens de details op te schroeven zodat je vid. kaart alleen belast wordt. Of zoek een spel dat erg vid. kaart afhankelijk is. Mocht je fps op 70 blijven staan dan is het toch je vsync. oid.

Verder is de fsb van 533 en PC2700 geheugen natuurlijk ook erg langzaam. Misschien proberen om deze over te klokken naar een wat hogere fsb en dan te testen ... haal je weer 70 zelfde als hierboven. Haal je hoger dan is het echt je bottleneck.

Verder weten we ook niet wat voor settings je op het geheugen hebt staan en heb je ook andere nvidia drivers geprobeerd. Wat voor HD / mobo heb je?

ps 70 is toch zat in games... of speel je Q3 en wil je 200+ fps om alles nog bij te houden :D
Trouwens AGP 4x / 8x zou maar 1% schelen in benchmarks... evenals PCI-E, maar max. 5 % scheelt... dus daar mag het niet aan liggen.

[ Voor 9% gewijzigd door lawaai op 06-05-2005 16:30 ]

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Verwijderd schreef op woensdag 04 mei 2005 @ 14:15:
Dus als ik het goed begrijp moet ik gewoon ff flink sparen en begin volgend jaar een beest-pc kopen. De kaart komt dus niet volledig tot zn recht in mn huidige systeem? Is het trouwens inderdaad zo dat een TFT niet meer dan 70fps aankan?

Heb trouwens wel de 120fps gehaald met de stresstest, maar zodra ik online ga spelen zaktie terug naar 60-85 (niet zo gek in principe). Met skype erbij is het helemaal dolle pret:P 40fps.
duidelijk CPU bottleneck he, skype gebruikt vrij veel processor kracht.

Bikemounts.nl Zelf ontworpen & op maat gemaakte houders voor bikeradars & fietscomputers.

• Koekje
  • Niet online

Koekje

GoT-lurker

GoldenSample schreef op zaterdag 07 mei 2005 @ 10:58:
[...]

duidelijk CPU bottleneck he, skype gebruikt vrij veel processor kracht.
Dat denk ik ook, op mijn cpu presteert hij bijna het 1,5x :)
Ik heb een AMD 3200+ 64

There are 10 types of people in this world. Those who understand binary, and another 9 who don't give a s**t.

Verwijderd

corpseflayer schreef op woensdag 04 mei 2005 @ 20:37:
[...]

Wat betreft agp 8x; het is wel heel krom om te zeggen dat agp 8x geen winst oplevert omdat jij een aantal jaar geleden eens een benchmarkje bekeken hebt. Een topvideokaart van dit moment heeft weldegelijk baat bij agp 8x, vaak meer dan 20% als de cpu de videokaart kan bijbenen.

Betreffende fast writes geldt net hetzelfde, test het ZELF uit voordat je conclusies trekt.
Hoe meer polygonen een 3d app heeft, hoe groter de inpakt van fw. In 3d paketten waar doorgaans tonnen vertices gebruikt worden kan deze impakt oplopen tot 30%. In moderne games met veel polygonen is dat ongeveer de helft.
Hier klopt dus echt geen kont van.. tussen agp 8x en 4x zit hooguit een performance verschil van 2% en niet 20%. Agp 4x heeft een brandwith van 1,1 gb per seconde. En aangezien de gt 256 mb heeft is dit nog ruim voldoende. Heb zelf een 9800 pro @ xt op 4x en deze heeft echt geen lagere performance dan een andere op 8x hoor :).

En waar haal jij de wijsheid vandaan van die 30%. Fastwrites levert juist instabiliteit op en je kunt dit het best uitzetten. Mijn omega drivers bevelen zelf aan om het uit te zetten ;) .

@Deadwinter -> De bottleneck is, zoals meerdere mensen al hebben gezegt, de cpu. Ik heb zelf een northwood 2,6 @ 2,8 ook met fsp 533. Bij mij vertraagt deze ook behoorlijk mijn systeem en daarom ben ik aan het sparen voor een amd 64. >:)

Verwijderd

Dacht ergens gelezen te hebben dat deze Club3D 6800GT trager geheugen hebben dan een echte 6800GT.

• PcManiaxx
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-08 01:50

PcManiaxx

ondertitel duh

Je moet toch boven de 3 ghz zitten wil je alles uit die kaart halen.

• Phyxion
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

Verwijderd schreef op dinsdag 03 mei 2005 @ 11:27:
[...]

Heel ckr weten dat AGP 4X de botteleneck is. Proeer hem in de bios eens op 8X te zetten als dat met je mobo kan. Met AGP 1 keer heb je maar 1.1 GB bandbreedte tussen je PC en je graka. Dat vormt al snel een bottleneck. De meeste games vragen als reccomended setting agp 4X wat dus uit zou moeten komen op FPS +- 60

Voor jou systeem zijn 3dmark05 scores van rond de 5300 heel netjes hoor. Normaal is dacht ik iets van 5500. En dat is weinig verschil. Jij had toch de 6800GT van alternate voor 289 euro? Hoe bvalt deze verder? Goede kwaliteit?
Heel zeker weten dat dat niet zo hoeft te zijn.
Verschil AGP4X en AGP8X is bijna te verwaarlozen, aangezien de bandbreedte nog voldoende is op 4X, er is wel een verschil tussen 8X en 4X, maar dat is zo klein dat het nagenoeg te verwaarlozen is.
Zet fast writes AAN
Die moet natuurlijk altijd op off staan, Fast Writes moet altijd uit staan. Het verschil tussen aan en uit is helemaal niet te zien, en zelfs met benchmarks zie je geen verschil. Daarnaast is het met FW op off veel stabieler, en dus veel minder crashes.
Verwijderd schreef op woensdag 04 mei 2005 @ 14:47:

Heb je ook FSAA en AF e.d. aanstaan?
We benchen nml met FSAA en AF off, dus allemaal op disabled zetten. Dan pas heb je een goede vergelijking.
Ook zou ik nog even proberen met DriverCleaner alle nVidia drivers e.d. te uninstallen, en dan even de laatste drivers installeren.

//EDIT:
Lees net dat veel mensen zeggen dat het door de CPU en door het memory komt. Dit hoeft absoluut niet zo te zijn. Hij moet nml ongeveer een dezelfde waarde in 3DMark05 te krijgen als de rest, aangezien het een graka test is, en niet een CPU test. Hoe het in games presteert kan wel een redelijk verschil zijn, maar in 3DMark05 hoort het iig niet zo enorm veel uit te maken.

[ Voor 10% gewijzigd door Phyxion op 07-05-2005 13:23 ]

'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May

• Mister_X
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-04 08:41
muppet99 schreef op dinsdag 03 mei 2005 @ 14:08:

Maar ik zou wel overwegen om een sneller systeem te nemen, tis een beetje zonde van de kaart en het geld, om die kaart te laten kwakkelen in een 2400 systeem. En zeker met 533 bus |:(

Ik denk dat een 6800GT een stuk beter draait op 3GHz en hoger systemen.........
Effe serieus, dus jij wilt zeggen dat als je een dure videokaart koopt, ook maar meteen je cpu enzo moet upgraden?

Deze kaarten zouden gewoon knappies moeten draaien vanaf 2ghz ofzo, denk eecht niet dat ze cpu ofzo de bottle is. Zoiezo het is een videokaart, zijn beeld is traag, niet zijn rekensommetjes ;). (ja ja, ik weet heus wel hoe vidkaart en cpu samenwerken..)

Maar er is niks mis met je systeem (cpu/ram/enzo), diegene die dat beweren weten niet echt waar ze het over hebben.

Zoiezo, alleen 3mdark2k3 gebruikt wat CPU power, 2k5 bijna niet.

[ Voor 5% gewijzigd door Mister_X op 07-05-2005 15:08 . Reden: toevoeging ]

• BlackIce
  • Laatst online: 24-06 08:53
Diegenen weten dat naar mijn idee toch echt wel, een video-kaart van tegenwoordig heeft een gigantische rekensnelheid tov cpu's van 2 jaar terug, en heeft ook data nodig van het interne geheugen van de pc. Dat geheugen draait ook op die 533 mhz bus (dat is een best oude en langzame bus ivm de video-kaart), en de cpu moet tegelijkertijd ook nog bij het geheugen, waardoor de video-kaart wachttijden tegen komt.
Bandbreedte maakt wel degelijk uit, ik ben van een Thunderbird op 1.2 op een vrij oud mobo met SDRAM geheugen naar een Thunderbird 1.2 op een A7N8X-deluxe met DDR op 400mhz, mijn 3dmark01-score ging omhoog van 6000 naar 10000+, dit met dezelfde hoeveelheid intern geheugen (512 mb) en een Geforce 4 Ti4200, beide moederborden hadden AGP 8x en fastwrites uit staan ivm crashes.
Geheugen en processor-snelheid kunnen wel degelijk een (grote) bottleneck vormen.

[ Voor 4% gewijzigd door BlackIce op 08-05-2005 00:34 ]

• Xiander
  • Laatst online: 20-06 09:20
Jouw kaart werkt gewoon niet voluit op performanceinstellingen. Zet eens wat AA en AF op. Als je framerates niet veel zakken, werkt je kaart uitstekend.

Typ voor GoT!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 07 mei 2005 @ 13:09:
Dacht ergens gelezen te hebben dat deze Club3D 6800GT trager geheugen hebben dan een echte 6800GT.
Niet geloven, Club3D houd zich gewoon aan de refence modellen, dus met 2.0ns geheugen.

de 3dmark benches hangen ook af van het geheugen. alle voordelen van agp4x tot agp 8x word behaalt doordat het sneller van het interne ram geheugen kan lezen. daarom heeft pci-e ook een performance verbetering. het kan nu veel efficienter van het interne ram geheugen lezen. maar daarvoor moet je ook snel geheugen hebben (en een hoge fsb).

dat is denk ik je bottleneck. de cpu maakt niet veel uit in 3dmark

• Koekje
  • Niet online

Koekje

GoT-lurker

Mister_X schreef op zaterdag 07 mei 2005 @ 15:07:
Deze kaarten zouden gewoon knappies moeten draaien vanaf 2ghz ofzo, denk eecht niet dat ze cpu ofzo de bottle is. Zoiezo het is een videokaart, zijn beeld is traag, niet zijn rekensommetjes ;). (ja ja, ik weet heus wel hoe vidkaart en cpu samenwerken..)
Op de doos staat dat 2,5GHz of equivalent toch echt wel een minimum is wil je cpu de graka een beetje van data kunnen voorzien.

Pagina: 1