Toon posts:

[Simpel] Idiote vraag...

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een hele stomme vraag.. ik zou een netwerk aanleggen bij een kennis en deze desbetreffende kennis heeft daar een kastje aan de muur hangen welke wel uit de oorlog kon stammen :P Er staat totaal geen enkel merk/type op en nu is mijn vraag: "hoe kom ik er achter of het enkel een modem betreft op dat er reeds een router zit ingebouwd?"

Als ik een crosscable tussen de pc en het bakje prik dan kan ik rechtstreeks op het internet. Nu wil ik er meerdere pc's op aansluiten. Als ik mij nu niet vergis dan moet hier dus een router tussen. Heb ik het goed dat dit bakje geen router is? Anders zou ik toch met een straight kabel internet hebben en niet met een cross kabel. De pc heeft geen autosensing poort.

Iemand een aantal tips hoe ik dit zeker kan weten zonder dat ik een router aanschaf terwijl het niet nodig is. Kan ik beter een biertje van drinken :+

B.v.d.

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-04 11:59

TrailBlazer

Karnemelk FTW

als je het ip adres van de def gateway nou eens inklopt bij je browser. Kom je dan niet in een webinterface ofzo.

ik geloof trouwnes niet dat er niks op staat

[ Voor 18% gewijzigd door TrailBlazer op 02-05-2005 21:50 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nopez... was het maar zo'n feest. Het wonderbaarlijke bakje doet eigenlijk bar weinig als je z'n ip intikt. Het is echt het oudste aparaat wat ik heb gezien :)

Wellicht staat er wat op de onderzijde echter heb ik niet veel zin om die roestige bouten los te draaien :P

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 02-05-2005 21:51 ]

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-04 15:04

job

Alle electrische apparaten hebben op de onder/achterkant een sticker zitten.
Op deze sticker staat vaak het gebruik, keurmerken, land van productie en het serienummer.

Gooi het serienummer in google en je weet welk product het is.

Ander manier: (Ik ga er vanuit dat je een windows pc hebt)
start > run/uitvoeren > cmd (windows 95/98: command.com)
dan krijg je een mooi dos schermpje
toets hier: ipconfig /all
druk op de enter.

Als je ip adres begint met 192.168 of 10.0 dan heb je hoogstwaarschijnlijk een router.
Als je dit adres hebt kan je dit bevestigen door het adres wat bij gateway staat in je browser in te vullen.

[ Voor 3% gewijzigd door job op 02-05-2005 21:51 ]

• CmdrKeen
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-03 16:41

CmdrKeen

Krentenboltosti

Als je er een kabeltje in doet en je kan internetten, dan is het een router. Of het een kruiskabel is of niet, doet niet ter zake. Als het aan de ene kant netwerk A kent (bijvoorbeeld internet) en aan de andere kant netwerk B (bijvoorbeeld jouw lokale netwerk) en het stelt je in staat om van B naar A en/of omgekeerd te gaan dan is het per definitie een router.

Proost!

/edit
Als je het IP-adres nou eens zó gebruikt in je DOS-prompt (even gesteld dat dat 10.0.0.1 is):

telnet 10.0.0.1

Wat krijg je dan te zien?

[ Voor 17% gewijzigd door CmdrKeen op 02-05-2005 21:53 ]

Bloed, zweet & koffie

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
En er staat ook geen 1 nummertje op die je door Google heen kan gooien? En heb je al geprobeerd via telnet?

{signature}

• job

job

Vilenin schreef op maandag 02 mei 2005 @ 21:51:
Als je er een kabeltje in doet en je kan internetten, dan is het een router.
Onzin, er zijn genoeg providers waar je met alleen een modem zonder zaken in te stellen kan internetten.
Dus dat is geen goede maatstaf.

Verwijderd

Topicstarter
Vilenin schreef op maandag 02 mei 2005 @ 21:51:
Als je er een kabeltje in doet en je kan internetten, dan is het een router. Of het een kruiskabel is of niet, doet niet ter zake. Als het aan de ene kant netwerk A kent (bijvoorbeeld internet) en aan de andere kant netwerk B (bijvoorbeeld jouw lokale netwerk) en het stelt je in staat om van B naar A en/of omgekeerd te gaan dan is het per definitie een router.

Proost!
Is iedereen het hier mee eens?

Dat zou dus beteken dat de standaard alcatel modems bij mxstream ook allemaal een router functie in zich hebben. Immers kun je je pc rechtstreeks op een alcatel modem hebben en toch internetten.

Edit: niet iedereen is het er dus mee eens

Is er geen maatstaf qua bekabeling. Wat is normaalgesproken de bekabelingseis tussen een modem en een pc (zonder autosensing port) en een router en een pc (zonder autosensing port)

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 02-05-2005 21:54 ]

• Voutloos
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 02 mei 2005 @ 21:50:
Wellicht staat er wat op de onderzijde echter heb ik niet veel zin om die roestige bouten los te draaien :P
Tja, dan heb ik geen zin om mijn glazen bol erbij te pakken. Nofi, maar een beetje inspanning mag wel.
Verwijderd schreef op maandag 02 mei 2005 @ 21:53:
[...]

Dat zou dus beteken dat de standaard alcatel modems bij mxstream ook allemaal een router functie in zich hebben. Immers kun je je pc rechtstreeks op een alcatel modem hebben en toch internetten.
Offtopic, maar dat is sinds 2 jaar de Speedtouch 510 wat een prima router/modem is. Ook als je de 1poorts versie hebt gekozen.

[ Voor 43% gewijzigd door Voutloos op 02-05-2005 21:54 ]

{signature}

• CmdrKeen

CmdrKeen

Krentenboltosti

Job, de *definitie* van een router is: een apparaat dat twee subnetten verbindt.
Dat is geen maatstaf, dat is een definitie :P

Bloed, zweet & koffie

• job

job

Kijk nou eens wat het ip en de gateway van de pc is.
Dan kunnen wij je meer vertellen.

Nouja is ook niet feilloos, soms staat een router/modem combi ingesteld in bridge mode.
Maar als jij eens wat moeite doet, kom je er zo achter :)

[ Voor 214% gewijzigd door job op 02-05-2005 21:58 ]

• CmdrKeen

CmdrKeen

Krentenboltosti

Verwijderd schreef op maandag 02 mei 2005 @ 21:53:
[...]

Die apparaten zijn inderdaad _ook_ routers.

Bloed, zweet & koffie

• The Eagle
  • Laatst online: 01:25

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Die alcatel modems waren / zijn ook routers |:( Dat zijn ook gewoon Speedtouch'en - zoals je ook gewoon in de faq kunt lezen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• arvidbeheerder
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-05 13:01
als tie niet eens een interface heeft zou k er vanuit gaan dat er een router achter moet.
dit is dus een hele oud adsl-modem ofzo?
kan me haast niet voorstellen dat er nix opstaat, heb je hem van de muur afgehaald?
misschien anders effe openmaken ofzo, misschien staat er iets boeiends op een chip

[ Voor 11% gewijzigd door arvidbeheerder op 02-05-2005 21:59 ]

• CmdrKeen

CmdrKeen

Krentenboltosti

http://www.google.nl/sear...i=defmore&q=define:Router

/edit
Hmm, maar goed, ff on-topic, want hier heb je natuurlijk niets aan ;)

*Als* het een router is, is de vraag natuurlijk: hoe moet je 'm configureren alstie al niet goed ingesteld is. Want als het bijvoorbeeld een NAT-router is die maar één IP-adres doorstuurt, dan heb je er nog niets aan als je 'm niet kan configgen.

De vraag blijft dus: welk merk is het?

[ Voor 76% gewijzigd door CmdrKeen op 02-05-2005 21:58 ]

Bloed, zweet & koffie

Verwijderd

gewoon Hub aan hangen en je hebt netwerk

Verwijderd

Topicstarter
Damn wat een tempo :P

Ik heb ff gekeken naar de gateway. Dit begint idd met 192.168. Beter gezegd 192.168.0.1.

Wat loshalen betreft, dat gaat momenteel niet lukken ivm gebrek aan gereedschap (Bijvoorbeeld een betonschaar, hij zit echt goed stevig vast, goede oude technology _/-\o_ )

Telnetten naar dit adres levert mij niets op en er is ook geen webinterface.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 02 mei 2005 @ 21:57:
gewoon Hub aan hangen en je hebt netwerk
De switch is er al, dus een hub is geen oplossing

• David_p3
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15-04 22:41
Nee niet mee eens. De meeste routers werken volgens het NAT protocol, een model kan echter alleen gegevens doorsturen naar het andere eind van de kabel en niet ip gevoelig.

Internet -> Modem -> PC

Want Modem communiceert alleen met één PC en het internet (natuurlijk is dat de ISP)

Een router echter doet meer

Internet-> Modem -> Router -PC1
-PC2

Want, de Router verstuurt alle gegevens naar de juiste pc NAT De router verstuur alles gewoon van en naar de juiste partij.

Dus ik ben het er NIET mee eens :+

Q6600@3.29 | Gigabyte X38-DS4 | 4096MB DC PC6400 | HD3870

• CmdrKeen

CmdrKeen

Krentenboltosti

Post er anders even een foto van!

@David:
Een modem is een router die een analoog signaal digitaal maakt en omgekeerd.

[ Voor 58% gewijzigd door CmdrKeen op 02-05-2005 22:02 ]

Bloed, zweet & koffie

Verwijderd

Topicstarter
Zelfs een foto zal niet lukken. Ik zit hier in een smerig vies hok met weinig licht. Ik heb enkel internet en kan met geen mogelijkheid internet krijgen via een switch op meerdere pc's.

Ik heb sterk het vermoeden dat er een router tussen moet. Echter ben ik er nog van overtuigd. Ik zal nog eens goed om me heen kijken of ik gereedschap weet te vinden om dat ding van de muur te krijgen.

Geloof me, ik doe mijn best ;)

Iig alvast bedankt voor de hulp :>

• CmdrKeen

CmdrKeen

Krentenboltosti

Ben je toevallig in Rotterdam?
* CmdrKeen heeft wel zin in een beetje hacken op de late avond :P

Bloed, zweet & koffie

• Voutloos
  • Niet online
Als je al een hub hebt liggen kan je het natuurlijk gewoon proberen, de kabels moet je toch wel leggen.

Overigens een tip voor dit soort klusjes:
Het is de schuld van die kennis dat hij niets bewaard heeft over dat apparaat. Als het dan een onmogelijk ding is om mee te werken || je kan echt niets over dat ding achterhalen, moet je gewoon een mooi nieuw (modem)router neerknallen.
Ik heb geen zin in een discussie over consumptiemaatschappij of op kosten jagen, ik kan hoogstens verzekeren dat je jezelf hier heel veel tijd mee kan besparen.

[ Voor 6% gewijzigd door Voutloos op 02-05-2005 22:10 ]

{signature}

Verwijderd

Topicstarter
Vilenin schreef op maandag 02 mei 2005 @ 22:06:
Ben je toevallig in Rotterdam?
/me heeft wel zin in een beetje hacken op de late avond :P
Nee, moet je teleurstellen :D

Zit ergens in de buurt van Zwolle.

Toch bedankt voor het aanbod :+

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 02-05-2005 22:08 ]

• CmdrKeen

CmdrKeen

Krentenboltosti

Kijk eens wat de gateway van de client (de PC) is en doe eens een portscan. Daarna telnetten naar een aantal poorten onder de 1024 die niet bekend zijn (bv niet 110, 25, 80, 21, 22, 443, enz).

Zit er geen seriële interface of zo op? Zo niet, dan *moet* je er haast wel via je netwerk bij kunnen en zal je vast wel ergens een open poort kunnen vinden. Aan de hand van het antwoord dat je dan krijgt (behalve Timeout ;)) kan je dan misschien het merk en type opzoeken.

Bloed, zweet & koffie

Verwijderd

Topicstarter
Er zit een vreemdsoortige connector op. Deze is absoluut niet serieel. Althans lijkt er in de verte niet op :P. Het is een rechthoekige female connector met de pinnetjes aan beide zijdes van de ingaande stekker (die er dus niet is, maar dat kan ik afleiden ;))

• CmdrKeen

CmdrKeen

Krentenboltosti

Voutloos schreef op maandag 02 mei 2005 @ 22:07:
Het is de schuld van die kennis dat hij niets bewaard heeft over dat apparaat. Als het dan een onmogelijk ding is om mee te werken || je kan echt niets over dat ding achterhalen, moet je gewoon een mooi nieuw (modem)router neerknallen.
Eensch is.

Bloed, zweet & koffie

Pagina: 1