[mutt] meerdere imap servers

Pagina: 1
Acties:

• chris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-03-2022
Hoi allemaal, ik ben sinds kort ook mutt gaan gebruiken, echt een heerlijke mailclient. Nu zit ik met het volgende probleem: mijn mail staat op 3 verschillende imap-servers, en ik kan natuurlijk met fetchmail+procmail alles binnen gaan halen op een server, maar dat is niet echt een oplossing in dit geval (wil graag school/persoonlijk enzo gescheiden houden).

Nu heb ik een goede oplossing voor mijn probleem, en dat is heel simpel 3 verschillende .muttrc's voor elke server. Alleen wil ik graag meerdere accounts in een mutt-sessie kunnen beheren. Hier is opzich een goede oplossing voor, en dit is wat ik nu heb:

mijn .muttrc
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
source ~/.mutt/muttdefault

mailboxes imap://chris@host1/INBOX
mailboxes imaps://eidhof@host2/INBOX
mailboxes imaps://cbeeidho@host3/INBOX

folder-hook imap://chris@host1/INBOX 'source ~/mutt/profile.host1'
folder-hook imap://eidhof@host2/INBOX 'source ~/.mutt/profile.host2'
folder-hook imaps://cbeeidho@host3/INBOX 'source ~/.mutt/profile.host3'

even de hostnames door host[123] vervangen, iets veiliger.

Verder staat dan in zo'n profile.host file:
code:
1
2
3
4
5
6
set imap_user=cbeeidho
set imap_pass=[wachtwoord]
set spoolfile=imaps://cbeeidho@host3/INBOX
set folder=imaps://cbeeidho@host3/INBOX

set sort=date

En opzich werkt het prima, als ik nu "mutt -y" start, dan kom ik in een overzicht waar die drie accounts onder elkaar staan, en kan ik er een kiezen, en de mail lezen.

Nu heb ik in die accounts ook subfolders, en als ik mutt opstart met "mutt -F .mutt/profile.host1", dan kan ik "c=<TAB>" doen en een lijstje van die subfolders krijgen. Echter, als ik ik dus "mutt -y" doe, een account selecteer, dan kan ik niet meer in die subfolders? Doe ik iets fout, of kan dit gewoon niet?

• Sendy
  • Niet online
Als je spatie gebruikt op een mailbox (na c<tab>) laat mutt je de e-mails daarin zien. Met <enter> zie je de subdirectories.

Bij mij is er trouwens ooit iets in veranderd (door Debian of door mezelf, dat weet ik niet). Ik heb nu
q:Exit  c:Chdir  m:Mask  ?:Help
 1     IMAP +                                INBOX.
 2     IMAP                                  INBOX.

Vroeger kon ik door te enteren op de ene de e-mails in INBOX. zien, op de andere kon ik door te enteren door de subdirectories bladeren. Nu doet enter op beide een directorylisting. Ik vraag me toch af wat dat plusje nu precies betekend.

But anyway, probeer spatie eens.

[ Voor 3% gewijzigd door Sendy op 02-05-2005 19:07 ]

• chris
Sendy schreef op maandag 02 mei 2005 @ 19:06:
Als je spatie gebruikt op een mailbox (na c<tab>) laat mutt je de e-mails daarin zien. Met <enter> zie je de subdirectories.

Bij mij is er trouwens ooit iets in veranderd (door Debian of door mezelf, dat weet ik niet). Ik heb nu
q:Exit  c:Chdir  m:Mask  ?:Help
 1     IMAP +                                INBOX.
 2     IMAP                                  INBOX.

Vroeger kon ik door te enteren op de ene de e-mails in INBOX. zien, op de andere kon ik door te enteren door de subdirectories bladeren. Nu doet enter op beide een directorylisting. Ik vraag me toch af wat dat plusje nu precies betekend.

But anyway, probeer spatie eens.
Dit werkt niet. Ik weet hoe het werkt met c<tab>, en normaal gesproken werkt dat dus ook bij mij, maar doordat ik meerdere mailboxes gebruik en ik "mutt -y" opstart werkt het niet.

• chris
Als ik eerst een "c=<CR>" doe, dan kan ik opeens wel andere mailboxes selecteren. Heel vreemd.

• Sendy
  • Niet online
Ik heb jouw situatie eens nagebootst. Je probleem is nu dat als je in het Mailboxes scherm zit (gekenmerkt door "Mutt: Mailboxes" in de statusregel), je niet direct in een subdirectory scherm kan komen, right? Want dat merk ik. Spaties werkt bij mij helemaal niet op een mailbox (ook niet op een simpele mbox file). Ik krijg "Error trying to view file". Een enter geeft de mailtjes in de directory.

Wat bedoel je met "c=<CR>"? Hoe kan ik dat intikken? Je weet dat "=" gelijk is aan de "root"-directory (de "folder" uit je configuratiebestanden)?

Misschien dat er zoiets misgaat? Je set folder namelijk in een folder-hook? Verder kan ik het niet meer dan eens zijn met je dat het imap support van mutt je gek kan maken. Vooral omdat er weinig over gedocumenteerd lijkt te zijn.

[en je mist een s in imaps voor host2]

[ Voor 9% gewijzigd door Sendy op 02-05-2005 20:33 ]

• chris
<CR> staat voor enter. Ik type dus "c=" en dan druk ik op enter. Ik vind het heel erg vreemd. En ik kan dus wel in een subdirectory scherm komen, door de volgende truuk:

eerst selecteer ik de mailbox, dan staat er imaps://blablabal onder in m'n scherm.
Vervolgens doe ik "c=" <enter> en staat er "=" onderaan m'n scherm. Daarna kan ik subfolders selecteren, maar ik wil dit in een keer doen. Ik heb ook al dingen geprobeerd als:
code:
1
push "change-folder =\n"

en
code:
1
push "change-folder +\n"

maar dat lijkt ook niet te werken.

• Sendy
  • Niet online
Het lijkt me dat dat niet kan. Je doet zo'n folder hook, dus nadat je een mailbox bent ingegaan wordt pas de folder aagepast. Nu kan je door naar = te gaan (c= = change naar =, de hoofddirectory) inderdaad de inhoud zien.

Je zou voor alle (recursieve) dirs een apart mailboxes commando moeten geven. Misschien kan je met perl/python/etc. iets maken zodat dat automatisch gedaan wordt.
Pagina: 1