Toon posts:

[beginner]Hoe object scherp, maar achtergrond blur?

Pagina: 1
Acties:
  • 464 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds kort een digitale camera en ben deze week het fotografie onderdeel van GoT aan het doorspitten. Nu zie ik overal de meest prachtige foto's. Dit wil ik natuurlijk ook kunnen. Ik weet dat ik niet een hele goede camera heb, maar ik zie mensen foto's maken met een mindere camera, die ik niet uit mijn camera krijg. Ik heb overigens een Canon powershot A510.

Iets wat mij niet lukt is bijvoorbeeld; een auto fotograferen en dan de auto scherp hebben, maar de achtergrond blur. Je kan dan duidelijk zien dat de auto beweegt. Ik kan wel de auto en de achtergrond scherp krijgen en ook de achtergrond scherp maar de auto blur. Maar niet andersom. Kan iemand mij uitleggen hoe ik dat moet doen? Dit is dus bij een bewegende auto. Ik zou ook graag willen weten hoe je dit bij een stilstaand object of persoon doet.

• HyperioN
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 01-02 20:32
Lees de Fotografie FAQ eens door en dan met name de onderdelen over Schertediepte, Shutter Priority en Sluitertijd.

• rvm
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

rvm

Camera mee bewegen met de beweging van de auto?

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 02-02 20:19

YellowCube

Wait...what?

"pannen" of "meetrekken" is de term waar je naar op zoek bent.
De truuk is de sluitertijd van je camera laag in te stellen (bijv. 1/30 of lager).
De auto komt aanrijden, je neemt 'm in je zoeker, beweegt mee met de auto en dan druk je op het gewenste moment af.
Doordat je een langere sluitertijd hebt, zal door je meetrekkende beweging de achtergrond onscherp/blurry worden en de auto scherp.
Het klinkt makkelijk dan het is, want je kunt de auto nog steeds bewogen op de plaat krijgen als je de camera bijv. teveel op&neer beweegt.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

• Stereotomy
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Bij een rijdende auto gebeurt dit door bewegingsonscherpte. Je camera is niets anders dan een doosje met een gaatje erin dat licht opvangt op een gevoelige chip. Als jij meebeweegt met de bewegende auto en je laat je camera voor een langere periode licht opvangen, dan heb jij een scherpe auto, en een weggetrokken wazige achtergrond.

Bij een portretfoto komt de wazige achtergrond door een gebrek aan scherptediepte. Scherptediepte wordt door vier dingen bepaald:

1) Diafragmaopening (hoe groter hoe minder scherptediepte)
2) Brandpuntsafstand van de lens (hoe groter hoe minder scherptediepte)
3) Focusafstand van voorwerp tot je camera (hoe verder hoe minder scherptediepte)
4) Sensorgrootte van je camera (hoe groter hoe minder scherptediepte)

Zo. Alvast een goeie basis voor jou om met google en fotografie tutorials aan de slag te gaan. :)

[ Voor 4% gewijzigd door Stereotomy op 02-05-2005 18:05 ]

Alors.

Verwijderd

De FAQ hier verricht soms kleine wondertjes O+

Het scherptediepteeffect en shutter priority zijn al best handig voor het geen wat jij wilt, in hoeverre je camera daaraan tegemoet komt durf ik even niet te zeggen

edit
/me spuit vandaag maar eens 21 :+

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 02-05-2005 17:58 ]

• fnoff
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02-02 15:15
Wat jij wil, noemt men meetrekken. Dit houdt in dat je de auto op dezelfde plaats in je beeld houdt (op je sensor), terwijl je de beweging van de auto volgt. De achtergrond wordt hierdoor onscherp. Dit is echter niet makkelijk en vergt de nodige oefening. Ik zou je willen aanraden op internet wat tutorials te lezen. In de bieb zijn vaak genoeg boeken die je de basis van fotografie uit kunnen leggen.

Succes!

Edit:
Anders ben ik niet zomaar een beetje traag...

[ Voor 7% gewijzigd door fnoff op 02-05-2005 18:10 ]

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05:47

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Stereotomy schreef op maandag 02 mei 2005 @ 17:57:
4) Sensorgrootte van je camera (hoe kleiner hoe minder scherptediepte)
Dat moet natuurlijk meer zijn, want met die petieterige sensortjes in compactcameraatjes heb je vaak een scherptediepte van nul tot oneindig. Hoe groter het sensor/film-formaat, hoe kleiner de scherptediepte bij verder gelijke omstandigheden.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

• Stereotomy
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Je hebt gelijk, typotje. :)

Liev dat je me verbeterd hebt. ;)

[ Voor 41% gewijzigd door Stereotomy op 02-05-2005 18:05 ]

Alors.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor alles snelle reacties. Heeft iemand hier ook een paar goede beginner tutorials?

• Stereotomy
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

www.google.com en dan typen:

fotografie les(sen)
fotografie tutorial(s)

photography tutorial(s)
photography lesson(s)

Of de zoekfunctie hier bij Tweakers gebruiken.

Alors.

Verwijderd

Topicstarter
Stereotomy schreef op maandag 02 mei 2005 @ 18:10:
www.google.com en dan typen:

fotografie les(sen)
fotografie tutorial(s)

photography tutorial(s)
photography lesson(s)

Of de zoekfunctie hier bij Tweakers gebruiken.
Ik weet wel hoe google werkt, maar zou graag van jullie horen welke goed zijn. Ik kan er met mijn beperkte visie geen oordeel over geven.

• Tonio
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Tonio

terrible gibberish

(overleden)
Op http://www.megapixel.net kan je een aantal goede tutorials vinden :)

D200|F90x|Leica M6|Yashica T3|Hasselblad 503cx
Nikon: 12-24/4|17-35/2.8|10,5mm/2.8|30mm/1.4|50mm/1.4|85mm/1.8|SB-800|SB-24|SB-26|MC-36
Zeiss: 80mm/2.8 50mm/4 ZM: 35mm/2
When the going gets weird... the weird turn pro

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 02 mei 2005 @ 18:17:
[...]

Ik weet wel hoe google werkt, maar zou graag van jullie horen welke goed zijn. Ik kan er met mijn beperkte visie geen oordeel over geven.
Het lastige is dat fotografie nogal een uitgebreid vakgebied is. Een goede tutorial voor fotografie in het algemeen is IMO lasstig te vinden (en te maken). Voor specifieke werkgebieden zijn zeker goede tutorials te vinden, bijvoorbeeld voor macrofotografie (immer populair), portretfotografie of digitale nabewerking.
Pagina: 1