Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[TFT] horizontale synchronisatie kapot?

Pagina: 1
Acties:

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-11 09:20
Goedendag,

Ik heb een leuk 15" IBM Tftje gekregen onder het mom 'het werkt niet', altijd leuk. Ik had gehoopt dat er wat meer electronica in zo'n scherm zou zitten, maar dat valt vies tegen. Een klein printje en dan houd het wel weer op. De backlites waren kapot (heel donker scherm), die heb ik gerepareerd en nu heb ik weer mooi helder beeld. Echter gaat het nogsteeds niet goed met de horizontale synchronisatie.

Allereerst dacht ik dat het de kabels was, echter nadat ik die vervangen had is er niks veranderd. Dus het moet aan iets anders liggen. Omdat fotos meer zeggen dan 100 woorden heb ik er een aantal geupload.

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~icey/got/tft/afb1klein.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~icey/got/tft/afb2klein.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~icey/got/tft/afb3klein.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~icey/got/tft/afb4klein.jpg

Het grappige is dat het OSD wel goed werkt, streeploos. Dus het lijkt me wel ergens te liggen bij de aansturing. Maar dat zou betekenen dat er iets in de electronica kapot is en dat valt door mij waarschijnlijk niet te fixen. Zou het wellicht kunnen dat de adapter gaar is? Het lijkt me onwaarschijnlijk maar die kan ik gemakkelijk na laten meten. Overigens is dit beeld sinds de dochter in huis iets te agressief omging met de spullen om haar heen.

Iemand enig idee, of iemand die dit herkend?

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Op verzoek een move van VB naar CME :)

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-11 08:43
Als ik zo tussen de regels door lees kan ie wel een harde klap gekregen hebben. Er kan ergens een slecht contact onstaan zijn, wat doet ie als je op het printje drukt? Eventueel kan je alle solderingen nog eens herverwarmen.
Het leuke aan schermen is ook dat de Rood Groen en Blauw apart lopen. Dus als je even zoekt bij de aansluiting, moet je normaal wel de 3 lijnen zien lopen, met wat zoeken vind je dan ook de synchronisatie, zoek daar ook eens naar iets abnormaals.

Begrijp je bovenstaande info niet, pecht gehad, dan kan je hem ws niet maken.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-11 21:59

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Pak soldeervloeimiddel, smeer elk ic rondom in, en een plekje bovenop (ter indicatie). Pak een haarföhn of een verfbrander, en stook de bende met beleid en vanaf afstand lekker warm tot de soldeertin gaat smelten. Zodra de plek bovenop droog is, is het goed heet geworden. Overigens moet je dit geintje doen zonder het paneel er achter, anders gaat dat écht stuk.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-11 08:43
sebastius schreef op maandag 02 mei 2005 @ 23:20:
Pak soldeervloeimiddel, smeer elk ic rondom in, en een plekje bovenop (ter indicatie). Pak een haarföhn of een verfbrander, en stook de bende met beleid en vanaf afstand lekker warm tot de soldeertin gaat smelten. Zodra de plek bovenop droog is, is het goed heet geworden. Overigens moet je dit geintje doen zonder het paneel er achter, anders gaat dat écht stuk.
Heb je dan nooit *plok* plok* vallende componenten?

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-11 21:59

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

nee hoor. Zo werden zowel Siemens als Nokia mobieltjes prima gerepareerd.

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13:13
Soldeervloeimiddel? Moet ik dan denken aan S-39? (wat volgens mij je print ongelofelijk sloopt...)

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10 00:17
Een goed begin zou zijn de kabel van pc naar monitor doormeten.
Ik gok erop dat als de hsync lijn niet verbonden is je dit soort rare effecten krijgt.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21-11 20:56

Cassettebandje

SA-C90 TDK

* Cassettebandje denkt dat Sebastius flux bedoeld. Dat moet je kunnen halen bij de betere electronica zaak.

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:17
Gr0wLiThE schreef op maandag 02 mei 2005 @ 23:47:
Soldeervloeimiddel? Moet ik dan denken aan S-39? (wat volgens mij je print ongelofelijk sloopt...)
NOOIT S-39 op print gebruiken, maar idd soldeer flux.

• Santford
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18:51

Santford

FP PowerMod
Ik denk idd ook dat je kabel van je pc naar je TFT stuk is, het lijkt mij het handigst die ff te controleren/door te meten, alvorens je wat aan de print doet...

i.i.g. succes ermee, ik hoop dat je 'm weer aan de gang krijgt!

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-11 09:20
Kabel vervangen (een van de eerste dingen) heb ik ook gedaan, echter bracht dat geen uitkomst. Ik ga morgen eens kijken of ik de adapter door kan meten. Mocht die adapter ook prima werken dan moet het dus ergens in de electronica liggen, en dan word het een stapje moeilijker :).

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
Adapter lijkt mij niet het probleem te kunnen zijn...

Denk idd dat er ergens wat loszit, gewoon 's op componenten gaan duwen, en naar je beeld kijken....
Pagina: 1