[dv-videocamera] Realtime (dv) output tijdens opnemen?

Pagina: 1
Acties:

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-02 22:16
Ik heb de search al wat gebruikt, maar het antwoord op mijn volgende vraag niet echt kunnen vinden:

Op mijn werk geven we wel eens trainingen of product-demo's die we graag zouden willen filmen voor als er nieuwe collega's komen of iemand anders wil het achteraf nog eens zien.

Nu heb ik een beetje de verschillende opties zitten bekijken, vooral de opties bij digitaal versus analoog. Nou heb ik al gezien dat we voor digitaal met een dv-videocamera van tussen de 300 en 400 euro uit de voeten zouden moeten kunnen. Dit is nieteens zo erg veel duurder dan bv. een losse analoge videocamera met evt. een videorecorder erbij (voor lange opnametijden).

De voor ons meest flexibele oplossing zou zijn om een DV-videocamera te nemen, zodat we ook nog een beetje kunnen monteren en het één en ander evt. ook op een streaming server zetten. Het enige waar we dan mee zitten zijn de opnametijden. De kwaliteit van zo'n trainings-opname hoeft niet haarscherp te zijn, maar het moet wel te volgen blijven.

Mijn vraag die hieruit voort komt is eigenlijk: Weet iemand een specifieke DV-videocamera (of doen ze dit allemaal) die ook tijdens het filmen zelf al output geeft op de DV-uitgang of wanneer dit niet kan, op een analoge?
Op die manier kan ik op twee manieren te werk gaan:
-Als eerste komt het ook op dv-tape terecht (die bij lange sessie wel tussendoor omgewisseld moet worden, dit kan vergeten worden natuurlijk)
-In het geval dat de dv-tape vergeten wordt is er nog altijd een pc (in het geval van dv-out) die alles nog captured of een videorecorder.

Marstek Venus 5.12kWh v154, CT002 V118, CT003 V118 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

• franssie
  • Laatst online: 01:17

franssie

Save the albatross

ik zal het thuis eens proberen (Sony D8 camera met een apple).
Volgens mij moet het werken met de meeste camera's maar hou wel rekening met een behoorlijke HD want ik denk niet dat de meeste computers realtime kunnen renderen naar een kleiner formaat?

*staat gebookmarked hier voor een follow up > zoals hier beneden gezegd wordt grappig idee!

[ Voor 9% gewijzigd door franssie op 02-05-2005 16:15 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Verwijderd

Grappig, dit heb ik eigenlijk nog nooit geprobeerd. Ik weet iig dat de Canon MVX3i het kan en daarom denk ik dat andere modellen dit zeker ook moeten kunnen. Koop in ieder geval een externe microfoon, want het gaat bij die training neem ik aan meer om geluid dan om beeld en de interne microfoon zuigt!

• infcure
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16-01 21:09
Ja dat doen ze voor zover ik weet allemaal. Ik gebruik dit al jaren in combinatie met een laptop (met firewire ingang) en WinDV. Werkt prima en je hoeft niet meer van DV tape naar de computer te capturen...

• franssie
  • Laatst online: 01:17

franssie

Save the albatross

heb het dus snel even getest, TRV330E (oudere camera al) met iBook en iMovie.
Goed beeld, matig geluid zonder externe mic maar het werkt prima!

succes met de opnames dus maar!

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• j-a-s-p-e-r
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09-11-2025
Neem idd wel een grote schijf mee, want in het standaard DV formaat kost het ong. 1 GB per minuut (zo'n bandje is dus 60GB)

Verder wil het prima, de meeste camera's kan je dus ook als beveiliging/webcam/whatever gebruiken, soms erg handig :)

• infcure
j-a-s-p-e-r schreef op maandag 02 mei 2005 @ 20:05:
Neem idd wel een grote schijf mee, want in het standaard DV formaat kost het ong. 1 GB per minuut (zo'n bandje is dus 60GB)
Volgens mij zit je er naast. Het DV formaat vergt ongeveer 13GB dataopslag per uur. Met een 120GB harddisk kan je dus ongeveer 9,5 uur DV opnemen.

Als je lange stukken moet opnemen met één camera is dit dus de beste manier. Je hoeft dan namelijk geen tapes te verwisselen (waardoor je stukken zou missen).

[ Voor 19% gewijzigd door infcure op 03-05-2005 09:49 ]

Verwijderd

DV staat gespecificeerd op 25Mbit/s Hiermee kun je wel uitrekenen hoeveel 1 seconde of zo nodig 1 uur op de hardeschijf in gebruik neemt.

• infcure
Het probleem is dat je meerdere soorten DV hebt. Ik vermoed dat de DV waarover j-a-s-p-e-r het heeft ongecomprimeerd is. Dit wordt echter niet zo op een miniDV tape opgeslagen of via firewire doorgegeven, want het wordt eerst met 1:5 gecomprimeerd. Met een gecomprimeerde datarate van 25Mb/s kom je op 3,6MB/s en ongeveer 13GB/uur.

• eymey
  • Laatst online: 24-02 22:16
Kijk, dit stemt erg hoopvol!

Die tip van een externe microfoon is ook wel een mooie, daar zullen we ook nog even op letten.

Bedankt mensen, dan gaan we gewoon maar eens shoppen.....

btw, harddisk is geen probleem... we leveren hier ook veel servers uit aan klanten met standaard al 200 gig HD space dus komt helemaal goed :9

[ Voor 29% gewijzigd door eymey op 03-05-2005 14:22 ]

Marstek Venus 5.12kWh v154, CT002 V118, CT003 V118 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Pagina: 1