Toon posts:

Notebook scheef draaien schadelijk?

Pagina: 1
Acties:
  • 594 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik liep een halfjaartje terug over de HCC beurs en zag dat men daar standaartjes verkocht om je notebook alsware recht op in te zetten, hierdoor komt je beeldscherm omhoog en zou je houding verbeten.. nu waren die dingen erg duur, ik denk dat kan ik zelf ook wel fabrieken..
Nu vroeg ik me alleen af, heeft het scheef draaien van je notebook invloed op de levensduur?
Kan je cd-drives, procesors, vans, en harddisks scheef draaien zonder daarmee de levenduur te verkorten?

Afbeelding:
Afbeeldingslocatie: http://www.burostoelonline.nl/images/Dacryl49.450b.jpg

Keb verder niet zo'n verstand van hardware vandaar deze mischien wat domme vraag.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 02-05-2005 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nog ff een afbeelding,
Dit is laatmaar zeggen het idee:

Afbeeldingslocatie: http://www.decorsign.nl/illustraties/notebookstandaard.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoshi|IA2
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10-10-2018
Dit is denk ik absoluut niet schadelijk... Bijna alles in je laptop kan tegen draaingen. Het enige was er slecht tegenkan is dingen die ronddraaien (owv gyro effect) zoals je harde schijf. Maar zolang de laptop niet gaat draaien terwijl deze draait is er niets aan de hand en maakt de stand van de hd tov de grond niets uit...

(We hebben hier op GoT trouwens een edit knopje om je post te editten als je nog iets wilt toevoegen... :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Errr, nou, HDDs willen geloof ik niet graag onder rare hoeken gebruikt... (zijn vaker posts geweest van mensen die wilden weten of ze hun HDD anderskonden plaatsen, kwam vaak uit dat rechte hoeken geen probleem zijn, maar "schuin" wel) nou zijn laptop hdds natuurlijk vrij robuust, maartoch...

edit: HD op zijn kop monteren,,, slecht voor de HD ?

Goed... discutabel dus =P

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 02-05-2005 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvvv
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08-10 09:46
Wordt zeer vaak in kantoren gebruikt... en is volgens mij totaal niet schadelijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-10 01:49

PcDealer

HP ftw \o/

HP en Belkin verkopen ze ook. Lijkt me niet dat beide bedrijven claims willen.

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Maxtor schrijft:

The only way a drive cannot be mounted is straight up and down. It can be mounted on it's side or flat.

Nu weet ik nog niet of ie ook schuin mag draaien.. en zo jah.. als in mijn notebook de HD met de kabel kant naar voor of naar achter is bevestigd kan het dus zoizo niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06:46
ik snap het nut er niet van om de laptop schuin te zetten.
Je kan hem als het ware toch ook op een vierkante doos zetten? Dan is de hoek tussen je scherm en de laptop gewoon 90%. Je zit alleen 10cm meer van je scherm...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
marteltor schreef op maandag 02 mei 2005 @ 17:35:
Je kan hem als het ware toch ook op een vierkante doos zetten? Dan is de hoek tussen je scherm en de laptop gewoon 90%. Je zit alleen 10cm meer van je scherm...
simpel.. een notebook op een doos ziet er niet uit :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvvv
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08-10 09:46
marteltor schreef op maandag 02 mei 2005 @ 17:35:
Als die dingen slecht zouden zijn, zouden ze dan verkocht worden door de grote jongens (HP..)? Toch niet... Zolang je laptop er stabiel op zit kan het heus geen kwaad. Een laptop is mobiel hé: als je met je laptop op je schoot werkt (wat toch veel gedaan wordt met een laptop), is hij ook niet 100% horizontaal: gaat ie er toch niet stuk van. Die schijven zijn heus allemaal berekend om scheef, bij trillingen (trein, auto) enz. te werken.

[ Voor 3% gewijzigd door jvvv op 02-05-2005 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ILUsion
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23-01 08:12
Voor je HD zou het zoals de rest zegt niet ideaal zijn, maar zeker notebooks zullen daar wel op berekend zijn (je kan toch ook in een hobbelige trein werken), om je cd-drive moet je je geen zorgen maken: de cd hang vast, die wilt waarschijnlijk zelfs op 90° of 180° (niet Celsius, he; maar hoekgraden) werken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart©
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-10 21:53
Hier op m'n werk hebben ze op deze manier heel veel dingen staan.. (een paar 1000) Het zal dus echt niet uitmaken.. Waarom trouwens ook, een PC Case kun je ook vaak als desktop gebruiken door 'em te kantelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06:46
jvvv schreef op maandag 02 mei 2005 @ 17:38:
[...]

Als die dingen slecht zouden zijn, zouden ze dan verkocht worden door de grote jongens (HP..)? Toch niet... Zolang je laptop er stabiel op zit kan het heus geen kwaad. Een laptop is mobiel hé: als je met je laptop op je schoot werkt (wat toch veel gedaan wordt met een laptop), is hij ook niet 100% horizontaal: gaat ie er toch niet stuk van. Die schijven zijn heus allemaal berekend om scheef, bij trillingen (trein, auto) enz. te werken.
ik geloof best dat het geen probleem is, maar je kan hem nog steeds net zo goed gewoon vlak zetten :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zie het nut ervan ook niet in maar 1 ding weet ik zeker en dat is dat het geen kwaad kan om hem te draaien. niets zal kapot gaan.

Op mijn stage hadde ze op heel veel plekken de laptop in zo'n systeem staan. Maar ik zie daar het nut werkelijk niet van in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier op het werk hebben ze laptop harde schijven van seagate en daar staat een stikkertje op met een gekantelde harde schijf en dat ze daarvan kapot van kunnen gaan. Dus denk dat je de levensduur er wel mee verkort, als die al niet gelijk kapot zou gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15:47
Het lijkt me dat laptop hardisks daarvoot toch beschermd moeten zijn, ik snap dat gewoone HD's dit niet fein vinden. Maar als je met een laptop in de trein zit licht tie toch ook niet totaal recht op je schoot of tafeltje. Het lijkt me in dit geval sterk dat het veel schade aan zal richten, et zal hoog uit je levensduur van je hardisk beinvloeden (minimaal)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een beetje hobbelen maakt ook niet uit maar als je hem 45 graden gaat draaien dan gaat het denk ik toch wel zeker wat sneller met de levensduur van je harde schijf. En zeker als je hem gaat draaien als je laptop al aanstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodde2
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18-09-2021
Op mijn laptop zitten stelpootjes en een waterpas!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Leuk voor je, maar wat heeft dat met dit topic te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poltergeist
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:38
We gebruiken ze hier ook, en hebben nog nooit problemen gehad met de harde schijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jozy
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-10 09:33
Ik ben nog wel eens aggressief met mijn laptop en hij leeft nog steeds. Dus zal zo'n schuin plankje geen kwaad aanrichten en die van mij werkt nog steeds na 3,5 jaar..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik bedenk me net, in folders en in de KNP winkel hier in Arnhem hangen de notebooks totaal opengeklapt aan de muur bevestigd. dan hangt de schijf natuurlijk ook anders, maar das natuurlijk weer in een rechte hoek en niet zo half scheef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

das idd niet zo scheef, maar ik ben van mening dat het bijna geen kwaad kan voor de harde schijf.

Het zou hooguit de levensduur wat verkorten maar volgens mij is dat zelfs niet het geval

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodde2
Verwijderd schreef op woensdag 04 mei 2005 @ 11:03:
Leuk voor je, maar wat heeft dat met dit topic te maken?
Jongens waar gaat het hierover? Een laptop is een DRAAGBARE computer!
Je kunt er zelfs draaiend mee in de rondte lopen.

Als je zo'n ding koopt om hem statisch op een plek te gebruiken, wat moet je dan met een laptop? Koop dan gewoon een desktop.
Je kunt zo'n ding zelfs op z'n kop gebruiken, of denk je dan dat de bitjes eruit valleen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je een labtop op je schoot gebruikt, ligt ie ook niet recht. Hij ligt zelfs niet stil dan. Of wat denk je van tablet-style notebooks. Die gebruik je terwijl je ze in je arm houdt. Dus schuin en bewegend.

Lijkt me dus geen kwaad te kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wodde2 schreef op woensdag 04 mei 2005 @ 15:27:
[...]

Als je zo'n ding koopt om hem statisch op een plek te gebruiken, wat moet je dan met een laptop? Koop dan gewoon een desktop.
Je kunt zo'n ding zelfs op z'n kop gebruiken, of denk je dan dat de bitjes eruit valleen?
Nouw aangezien ik dat ding prive bij elkaar heb gespaard doe ik er liever geen onodige dingen mee die de levensduur verkorten, dus informeer ik dat even.. voor mij koste dat ding een hoop en ik houd hem graag zo lang mogenlijk goed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Wodde2 schreef op woensdag 04 mei 2005 @ 15:27:
[...]

Het idee achter een draagbare pc is gewoon dat je hem overal kan gebruiken. Ik zie jou niet met een desktop incl monitor onder je arm naar een klant gaan :P
Nu zijn er alleen mensen die graag een ietwat ergonomische houding willen behouden, ook als ze achter zo'n notebook zitten. Dus los keyboard en muis eraan en ding op zo'n standaard zetten zodat het scherm op ooghoogte zit.

Ik gebruikte ze voorheen ook @ stage (nu niet meer gezien mijn ibook er niet op past :P) en het werkt gewoon makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bajoran
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 28-04-2021

Bajoran

Waarom?

Een van de grootste IT bedrijven ter wereld die zelf laptops fabriceerd en levert gebruikt deze "plankjes" ook.

Ikzelf ben er erg blij mee aangezien je je nek aanzienlijk minder belast.

Het kan werkelijk geen kwaad voor de laptop.

ASUS A8NE AMD Athlon 64 3500+ - Corsair ValueRam 2 x 512 PC3200 - Asus 7900GT PCIe 256 MB DDR3 - NEC ND3550A - NEC DV5800D - 2 x MaxtorDiamondMAX 10 SATA II - Logitech Z640 speakerset - Pabst Fans 12db en een chieftec bigtower

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matias
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Koop gewoon zo'n ding, word lid van de consumentenbond, en mocht je HD kapot gaan, claim je die bij de desbetreffende fabrikant. (Een losse laptop HD is nou ook geen rib uit je lijf als je een laptop kan betalen :Y) )

De wereld is zo ingewikkeld nog niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matias
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 03 mei 2005 @ 13:57:
Hier op het werk hebben ze laptop harde schijven van seagate en daar staat een stikkertje op met een gekantelde harde schijf en dat ze daarvan kapot van kunnen gaan. Dus denk dat je de levensduur er wel mee verkort, als die al niet gelijk kapot zou gaan.
Net zoals dat er op een tv staat dat er mogelijk hoogspanningsgevaar is. Simpelweg een disclaimer dus.

Een beetje paniek gaan zaaien zeker ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In sommige IBM Desktop PCs steken de hardeschijven schuin in een soort tray @ 45°
Ze blijven gewoon hun werk doen en er is geen probleem ermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:52
Heb mijn d800 nu vanaf januari vorig jaar en ik ben er ronduit 'flexibel' mee, hij heeft in bijna alle standen toch wel een paar uur moeten doorbrengen en dat heeft allemaal geen invloed op het beestje.

Daarnaast, mocht je HD overlijden, dan heb je toch garantie ?

En inderdaad, een HD op z'n kop monteren is slecht voor zo'n ding ALS hij daarvoor al geruime tijd rechtop heeft gefunctioneerd. Maar dat wisten we al.

[ Voor 25% gewijzigd door sorted.bits op 06-05-2005 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
sorted.bits schreef op vrijdag 06 mei 2005 @ 10:15:
Heb mijn d800 nu vanaf januari vorig jaar en ik ben er ronduit 'flexibel' mee, hij heeft in bijna alle standen toch wel een paar uur moeten doorbrengen en dat heeft allemaal geen invloed op het beestje.

Daarnaast, mocht je HD overlijden, dan heb je toch garantie ?

En inderdaad, een HD op z'n kop monteren is slecht voor zo'n ding ALS hij daarvoor al geruime tijd rechtop heeft gefunctioneerd. Maar dat wisten we al.
Ik heb alleen geen gerantie meer..
En hij draait dus al gewoon ruim een jaar zoals die hoort (plat).
Dus als ik hem nu scheef ou hangen, is dat dan slecht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom zou dit eigenlijk niet kunnen :?

Een laptop kan je best onder een bepaalde hoek gebruiken. Waarom zouden fabrikanten anders van die laptopsteunen produceren? Omdat ze willen dat je laptop stuk gaat. Ik denk dat ze dan veel schadeclaims aan hun broek krijgen van directie leden die dit soort standaards gebruiken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matias
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 06 mei 2005 @ 10:28:
[...]

Ik heb alleen geen gerantie meer..
En hij draait dus al gewoon ruim een jaar zoals die hoort (plat).
Dus als ik hem nu scheef ou hangen, is dat dan slecht?
Neen, dat lijkt me nu wel duidelijk worden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-10 10:28

TrailBlazer

Karnemelk FTW

matiasjansen schreef op vrijdag 06 mei 2005 @ 09:49:
[...]

Net zoals dat er op een tv staat dat er mogelijk hoogspanningsgevaar is. Simpelweg een disclaimer dus.

Een beetje paniek gaan zaaien zeker ;)
op een crt staat hoogspanning ik geloof dat je er niet vrolijk van wordt als je dat ding aanraakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matias
  • Niet online
TrailBlazer schreef op vrijdag 06 mei 2005 @ 10:44:
[...]

op een crt staat hoogspanning ik geloof dat je er niet vrolijk van wordt als je dat ding aanraakt
Nee, maar wie in zn normale verstand (zonder verstand van hoogspanningsapparatuur) gaat een tv openmaken?

Een waarschuwingssticker op een apparaat brengt een boodschap over, maar het houdt niet in dat als er op een 2,5" HD een anti-schuinhoudt sticker geplakt is, je deze laptop nimmer schuin mag houden. De waarschuwing houdt eerder in dat je de HD zelve niet schuin gaat houden wanneer deze draait.

Als je een laptop niet schuin mocht houden, zou dat toch wel duidelijk vermeld moeten worden. Plaats dan dat stickertje op de case zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodde2
Zoals ik al eerder zei: Waar hebben we het hier over,
Een MP3 speler met harde schijf hoef je toch ook niet aan de tafel vast te kitten omdat anders de harde schijf kapot gaat.

De TS wil hem alleen maar schuin zetten. Doe niet zo benauwd, en hang dat ding zo schuin als je wil!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Waar kun je die dingen eigenlijk goedkoop krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wacko
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 00:04
Ik denk ook dat het geen kwaad kan. Met desktop-harddisks zou ik nog 3x nadenken voor ik ze ergens schuin zou inbouwen omdat dit op de lange termijn zeker wel schadelijk kan zijn voor de lagers. Een laptop harddisk is echter veel lichter door de kleine platters zodat er minder druk op de lagers staat. En ook deze lagers zullen waarschijnlijk van betere kwaliteit zijn dan die in een desktop versie.

Zelfs àls dit de leeftijd van de harddisk zou verkorten zou dit waarschijnlijk een verwaarloosbare factor zijn omdat je voor die tijd de laptop vast al hebt vervangen. Daarbij zijn laptop harddisks meestal redelijk makkelijk te verwisselen (nou ja, verschilt nog wel per merk/type eigenlijk), mocht ie over jaren nog eens crashen.
Pagina: 1