Toon posts:

[domotica] video audio systeem voor thuis

Pagina: 1
Acties:
  • 137 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Voor een nieuwbouwwoning zijn we aan het kijken voor een (domotica) systeem waarmee je met 1 afstandsbediening alles kan regelen op gebied van audio en video.

De gegevens zijn:
geluidsbronnen (tussen haakjes staat de locatie)
-mp3-server (server kamer)
-divx-server (server kamer)
-dvd player (living)
-tv geluid (living)
-radio (living)
-digitale radio (server kamer)
-satteliet tv (living)
-computer (bureau)
-laptop (overal in huis)

beeld bronnen
-divx (server kamer)
-dvd (living)
-tv tuner (living)

locaties
living, badkamer, keuken

geluids - en videosystemen op locaties
1)living:
reeds in bezit:
-een Philips DVD speler
-een Technics dolby digital versterker inclusief radio.
-2 front speakers van System Audio

nog te kopen
-een Tv (lcd of plasma)
-een tv-tuner

2) badkamer:
nog te kopen
-2 luidsprekers
-(?versterker?)
-(?afstandsbedieing/controlepaneel?)

3) keuken:
nog te kopen
-2 luidsprekers
-(?versterker?)
-(?afstandsbedieing/controlepaneel?)

4)server kamer
-linux / windows server voor media

doel
In elke kamer zou je een audio en eventueel videobron moeten kunnen selecteren. Voorbeeld in de living kijk je een divxje in dolby digital geluid op je homecinema. In de badkamer luistert er terwijl één iemand naar de radio, en in de keuken staat een cd'tje te spelen van de dvd-speler.

De gebruikersinterface is hier het belangrijkste. Een homecinema heeft gemakkelijk 4 (!!) afstandsbedieningen nodig: versterker, dvd-speler, tv, sateliet. We zouden dit willen beperken tot 1 afstandsbediening (eventueel pocket pc via wifi of bluetooth). IR gaan we zeker niet gebruiken aangezien de hifi apparaten verborgen zullen zitten!

bedradingen
In het nieuwe huis kunnen we zelf beslissen welke draden we leggen. Sowieso UTP (netwerkkabel in alle kamers). Geluidskabels van luidsprekers: mag je deze onder de vloer leggen?

Voor de living dacht ik dus aan een pocket pc die alles simpel beheert of een programmeerbare afstandsbediening. Het doel is versimpeling!

In de keuken ofwel bediening via
a) ingebouwde computer met display en touchscreen
b) ook via pocket pc
c) zelf gebouwde controller met klein lcd display.

Voor de badkamer dan ook zoiets.

Voor de server kamer wordt er een pc voorzien met ofwel linux ofwel windows. Er bestaan speciale varianten van deze besturingssystemen specifiek gericht op het streamen van video.

Graag meningen en ervaringen over zo'n huis all-in setup!

Verwijderd

Topicstarter
iemand moet mij hier toch tips kunnen geven of zit ik in het verkeerd forum?

Verwijderd

hoi

Ir kan juist heel goed!!

met behulp ban een ir transmitor, je kan dan evt een leer Ab gebruiken en daar all ab`s inprogammeren.en de apperatuur mag dan gewoon in een kast staan.

van linn hebben ze een apparaat dat multiroom functie heeft,bv 1ruimte radio luisteren en in de andere dvd kijken.

ik zou eens naar een betere audio winkel gaan,daar weten ze er vast meer van af.

ik weet dat Helder in meerssen (limburg,bij maastricht) deze systemen ook heeft

succes

• twan1
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 05-08-2024
Yamaha heeft zo'n spullen.

Het noemt music cast.. maar is enkel voor muziek.. Voor video bronnen weet ik zo direct niets..

Maar zoals jij je bronnen opsomt, zal daar wel een aardig prijskaartje aan vast hangen :/

Verwijderd

Topicstarter
ik geloof wel dat bose zo'n systeem had voor héél het huis. maar dan wel zonder computer verbinding en video.
Het voordeel bij dat systeem was dat ge maar één afstandsbediening nodig had!

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 11:40

Boss

+1 Overgewaardeerd

Voor de afstandsbedieningen en hettouchscreen in de keuken zou je ook eens naar de Philips Pronto serie kunnen kijken.

En voor inspiratie kan je eens kijken bij Living Tomorrow in Amsterdam (bij de Arena). Daar hebben ze een heel mooi domotica systeem staan, wat ook licht/gordijnen/verwarming enzo doet. Misschien leuk voor wat inspiratie?

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

Verwijderd

Topicstarter
voorlopige résumé:
bose systeem:
+audio over héél het huis
+één afstandsbediening
-géén video
-géén controller (kaske) voor in badkamer bvb

russound audio video:
+tv,pc en kaske als controller
-géén video (op het eerste gezegd)
-wat bij meer capaciteit? er is usb en firewire aansluiting maar..

sonnos::
+sjieke afstandsbediening
-niets van video

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 05-05-2005 14:49 ]

Verwijderd

In Almere heeft Samsung een test-woning gemaakt. Ik ben hier geweest en het is een prachtig systeem. Het systeem dat ze daar hadden werkte via WIFI. Denk sowieso dat je naar iets moet zoeken in die richting. WIFI of FM-transmitters. IR-signalen moet je echt richten, wat soms vervelend kan zijn.

Verwijderd

Topicstarter
*kick*
Pagina: 1