P4 1800 systeem cadeau: geschikt voor gaming?

Pagina: 1
Acties:
  • 152 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kingnbajam
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-09-2022
Ik heb een pc als cadeau gekregen, het is een gebruikt systeem met de volgende specs:

P4 1800 MHz
256 MB DDR intern geheugen
40 GB HD
onboard video
onboard sound

Ik ben enkele jaren geleden al gestopt met gamen op de pc, omdat mijn systeem te verouderd werd voor de nieuwere games. Als RTS/FPS fanaat wil ik echter weer gaan gamen met dit systeem en ik vroeg me af in hoeverre ik met dit systeem kan gamen.

Met een klein budget heb ik al de volgende upgrades gedaan:

- [nieuw] 512 MB DDR (PC2100) intern geheugen (dus 768 MB totaal) --> €40
- [tweede hands] Geforce TI 4200 (128 MB) --> €22.50

Ik zou graag jullie advies willen over het volgende:

1) Welke bekende/populaire RTS/FPS games kan ik zonder al teveel problemen spelen met dit systeem? Mijn interesse gaat met name uit naar:

- World of Warcraft
- Half-Life 2
- Rise of Nations
- Rome: Total War
- Command & Conquer Generals
- Warcraft III
- Counter-Strike: Source

2) Welke upgrades (naast bovenstaande) zouden jullie me nog aanraden? Ik zou in principe nog ongeveer een jaartje willen meegaan met deze pc, waarna ik een hele dikke bak wil gaan aanschaffen.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08-10 08:00

mace

Sapere Aude

op lage resoluties zonder allerlei poespas (anti alias en anisotropic filtering) kan je nog wel redelijk gamen met dit systeem, verwacht er alleen niet teveel van.

de bottleneck lijkt me op dit moment de processor, RAM heb je zat, en met een ti4200 valt nog redelijk te gamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -krekel-
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09-10 09:25
je moet toch wat meer specs geven van je systeem :) Moederbord typenummer zou al veel kunnen helpen...

Omdat je onboard video hebt, ben ik bang dat er misschien zelfs helemaal geen AGP poort op je moederbord zit, waardoor een upgrade van je grafische kaart onmogelijk zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-krekel- schreef op maandag 02 mei 2005 @ 14:16:
Omdat je onboard video hebt, ben ik bang dat er misschien zelfs helemaal geen AGP poort op je moederbord zit, waardoor een upgrade van je grafische kaart onmogelijk zou zijn.
Hij heeft de upgrade al gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
De processor kan je met enig overclockwerk wel naar de 2.0/2.4ghz krijgen. Dat scheelt een beetje. Wat nog meer gaat schelen voor die spellen is toch een snellere videokaart.

Een geforce 6600gt zal een goede keus zijn, veel sneller heeft geen zin omdat de rest van je systeem het niet kan bijhouden. Dan hebben we het niet alleen over de cpu, maar ook over de fsb(de snelheid waarop de cpu het geheugen aanspreekt etc). Die is nu heel waarschijnlijk 100, misschien krijg je die met wat overclocken wel op de 115~.133.

Je kan ook een geforce 6800le proberen, die is standaard wat langzamer dan een 6600gt, maar wanneer je met het programmatje rivatuner succesvol de NIET geactiveerde pipelines en pizelshaders openkrijgt is die stukken sneller. Standaard is deze 8pipes en 2 shaders. Jje kan er 12p 4v van maken en als je geluk hebt zelfs 16p 6v. Dan heb je bijna een volwaardige 6800. Wanneer je de core(gpu) en memory speeds dan omhoog gooit kan je zelfs tot een 6800gt komen.

ik zou zelf de 6800le aanraden, zoveel langzamer is die niet dan de 6600gt en de prijs is ongeveer hetzelfde. De kans dat je zonder vreemde lelijke artifacts(vervormingen) kan spelen op 12p6v of zelfs 16p6v is behoorlijk groot. En als je artifacts ondekt kan je zo softwarematig met rivatuner de geactiveerde pipes uitschakelen en is alles weer als vanouds.

[ Voor 48% gewijzigd door ToFast op 02-05-2005 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-10 21:04

EXX

EXtended eXchange

Hier kun je nog heel redelijk mee gamen, zolang je maar geen zaken als AA en AF aanzet op je videokaart.

Ter vergelijking: ik draai nog UT2003 op mijn oude bak met een Celeron 1.3 GHz / Geforce 4 Ti4200 combo op 1280x1024, 32 bit kleurdiepte, geen AF/AA. Ook de UT2004 demo draaide prima.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeXiCiTy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-09 14:17
Ik heb zelf nog een Pentium 4 1,5Ghz met 512MB RD-RAM en een Ti4200 grafische kaart en ik blijf ervan versteld staan wat ie allemaal nog trekt. CnC:ZH trekt ie heerlijk, CoD draait ie vloeiend met alles vol open (zonder AA en AS tuulk :D), Flatout draait ie ook met alles vol en HL2 (8> viel me ook reuze mee al moest ik hierbij wel een beetje het detail terugdraaien :D. Doom3 gaat ie wel dood aan... }). Maar als je wil weten hoe ie aanvloelt als gamingbak kan je het toch gewoon proberen :Z
Oja UT2004 is ook geen probleem zoals de post hierboven ook al aangaf.

[ Voor 8% gewijzigd door TeXiCiTy op 02-05-2005 14:31 ]

“A designer knows he has achieved perfection not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away.” —Antoine De Saint-Exupery

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kingnbajam
reuze bedankt voor alle feedback! _/-\o_

Ik heb de videokaart upgrade inderaad al gedaan, er zat wel een AGP slot op m'n moederbord.

Qua overclocken zal ik op jullie advies nog proberen één en ander op te krikken voor meer peformance. Ik heb al gelezen dat de Geforce TI 4200 met 128 MB lager is geclockt dan de 64 MB versie. Met een beetje overclocken zou ik op niveau van TI 4400/4600 moeten komen, volgens artikelen die ik heb gelezen. (Tom's Hardware)

Daarnaast wil ik zeker ook m'n CPU iets overclocken. Qua koelers is alles vrij aardig in m'n pc volgens mij. Ook de videokaart heeft een grote koeler erop.

Ik heb niet veel ervaring met overclocken/tweaken: wat zou voor m'n CPU redelijk zijn qua overclocking? Waarmee kan ik dat het beste doen? Overclocking software? Wat zou een goede methode zijn om te bepalen hoe ver je kunt overclocken? Wachten tot alles smelt lijkt me niet echt slim :7

Goed om te horen dat ik redelijk wat populaire games toch vrij aardig kan spelen, met natuurlijk de toeters en bellen uit. Opzich vind ik dat niet echt een groot probleem, want ik heb niet veel geld uitgegeven aan dit systeem en ben al blij dat ik hier weer mee vooruit kan.

Nogmaals bedankt guys. :)

[ Voor 15% gewijzigd door kingnbajam op 02-05-2005 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Andere koeling is niet nodig in jouw geval. Die standaard koelers kwam je echt al een eind mee. Te heet( +70 graden) is geen probleem, maar ga niet hoger. Door overclocken gaat er niet direct iets kapot, je krijgt alleen errors dan weet je dat je lager moet of meer voltage(=heter)

Via het bios moet je overclocken. Je zet gewoon de fsb hoger, want de multiplier van je cpu kan je bij de pentium niet veranderen. Op een gegeven moment zit je zo hoog dat je fouten krijgt, blauwe schermen of afsluiters of de pc wil windows geen eens opstarten. Als je echt veel te hoog zit kan je geen eens booten en moet je het bios reseten(zit een jumper voor op het moederbord)

Als je dus fouten krijgt moet je het voltage can je cpu (corevoltage) omhoog gooien. In kleine stapjes en dan weer proberen als het dan weer goed is, stabiel etc kan je proberen weer hoger te gaan.

Omdat je je fsb omhoog gooit, zal je geheugen ook sneller worden, op een gegeven moment weet je soms niet wat nou niet meer hoger wil, gooi daarom het voltage van je geheugen gelijk zo hoog mogelijk. Dit kan geen kwaad zolang het maar onder de 3.3volt blijft. Meestal kan je maar van 2.5v tot 2.85 instellen. Zet dit dus op 2.85, dan zal in het begin je geheugen tenminste geen probleem opleveren.

Als je zeker weet dat je cpu niet hoger kan(corevoltage verhoging heeft ook geen nut meer) dan kan je de timings van je geheugen nog wat beter maken(lager dus) Cas 2.5 op 2 zetten en cycly nogwat op 3 ipv 4 en 2t op 1t bijvoorbeeld. Ook hier kan je blauwe schermen en errors van krijgen dus goed testen tot op zekere hoogte je kan komen

[ Voor 10% gewijzigd door ToFast op 02-05-2005 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pubbert
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-10 19:50

Pubbert

random gestoord

ToFast schreef op maandag 02 mei 2005 @ 14:21:
De processor kan je met enig overclockwerk wel naar de 2.0/2.4ghz krijgen. Dat scheelt een beetje.
Dat zou ik niet aanraden, ik gok dat het een Northwood is, en die hadden het Northwood Sudden Death Syndrome, dat de procs na een tijdje dood gingen, veroorzaakt door (zelfs een lichte) overclock.

nieuws: "Sudden Northwood Death Syndrome" teistert overklokkers

Hier meer info

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Thund3r schreef op maandag 02 mei 2005 @ 17:06:
[...]

Dat zou ik niet aanraden, ik gok dat het een Northwood is, en die hadden het Northwood Sudden Death Syndrome, dat de procs na een tijdje dood gingen, veroorzaakt door (zelfs een lichte) overclock.

Hier meer info
Een P4 1.8Ghz lijkt me een Wilamette maar ik ben niet zeker.

En dat probleem met Northwood CPUs kwam volgens mij alleen maar voor als je het voltage van de CPU omhooggooide, niet met "normaal" overclocken dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-10 01:34

job

Half life 2 (en dus ook source) en world of warcraft zijn met deze configuratie niet lekker te spelen.
De oudere spellen draaien prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Je kunt met die videokaart nog prima nieuwe spellen spelen, als je alles op "laag" zet, ik heb net zon videokaart in een systeem, en alles werkt er nog op, inclusief Half Life 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:54
kingnbajam schreef op maandag 02 mei 2005 @ 14:12:
1) Welke bekende/populaire RTS/FPS games kan ik zonder al teveel problemen spelen met dit systeem? Mijn interesse gaat met name uit naar:

- World of Warcraft
- Half-Life 2
- Rise of Nations
- Rome: Total War
- Command & Conquer Generals
- Warcraft III
- Counter-Strike: Source
waarom probeer je het niet gewoon?

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kingnbajam
Thund3r schreef op maandag 02 mei 2005 @ 17:06:
[...]

Hier meer info
hey, bedankt dat je dat even meldt. Lijkt me toch wel belangrijk om te weten! :|

Is er een manier om te achterhalen of ik een Northwood heb of niet? Ik wil hier zeker mee oppassen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

kingnbajam schreef op maandag 02 mei 2005 @ 17:28:
[...]

hey, bedankt dat je dat even meldt. Lijkt me toch wel belangrijk om te weten! :|

Is er een manier om te achterhalen of ik een Northwood heb of niet? Ik wil hier zeker mee oppassen...
Cpu-z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kingnbajam
Ramon de Jesus schreef op maandag 02 mei 2005 @ 17:27:
[...]
Het is eigenlijk meer om te kijken welke upgrades aan te raden zijn om die games te kunnen spelen. Ik wil natuurlijk de games ook proberen, maar ik kan helaas niet zomaar alle games kopen, om er vervolgens achter te komen dat het toch niet lekker draait.

Gelukkig zijn er ook demo's, maar zoals ik al zei, was mijn vraag meer in de context van de systeem-eisen en benodigde upgrades.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ramon de Jesus schreef op maandag 02 mei 2005 @ 17:27:
[...]
omdat die de spellen eerst nog moet kopen:P om nou gelijk al die spellen te kopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kingnbajam
top, bedankt! Ik heb net een link gevonden via tweakers.net om het te downloaden, ziet er uit als een superhandige tool!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Verwijderd schreef op maandag 02 mei 2005 @ 17:30:
[...]

omdat die de spellen eerst nog moet kopen:P om nou gelijk al die spellen te kopen...
Demo's

@TS: is inderdaad een handige tool ;)

[ Voor 11% gewijzigd door RoD op 02-05-2005 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntonH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-08-2022
Ik heb hier ook nog (als 2e pc :P) een XP1600+ met 512mb SD :S en een Leadtek Geforce 4 ti4200 64mb DDR staan. Deze draait source nog gigantisch goed op 800*600 medium detail. Doom 3 heb ik ook nog geprobeerd, maar dat loopt niet lekker (cpu is dan de bottleneck samen met het SD geheugen). Generals werkt ook nog prima en ik denk dat WoW ook nog prima is te spelen (ik ken iemand en die heeft een XP1800+ met 1gig RAM en ook een Geforce4 ti4200, en hij kan WoW iig nog prima spelen). Warcraft 3 moet makkelijk lukken, dat werkt zelfs nog op high detail op mn ouwe celly 800 met geforce256 :D.

Ik zou alleen (naast natuurlijk die Geforce 4, maar die heb je al) nog 512mb bijplaatsen en verder geen geld meer in deze pc stoppen. Je kunt nog vast wel ff door met dit pc'tje.

Ik hoop voor jou dat het geen Willamet (s423) is, want dan heb je het dure RIMM geheugen nodig. Een Northwood (s478) kun je iid makkelijk en goedkoop met DDR upgraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
ik denk niet dat de source engine lekker wilt draaien (dus hl2, css) deze vraagt namelijk aardig wat cpu power en die 1800Mhz is toch wat te weinig daar voor

het maakt ook niet uit welke videokaart je dan hebt, bij mij wou het ook niet draaien op een xp1800@2000 met een 6800LE @ 16x1,6vp 375/850

maar toen ik een 2600+@3000 kocht loopt het redelijk (tussen de 40 en 100 fps)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

HL2 viel best wel mee op mijn voorgaande configuratie ( P 4 1500 MHz, 640 MB RDRAM, ATI 9600 128 MB) Details medium op 1024 * 768. Alleen de laadtijden en het opstarten van het spel duurden soms vrij lang. Doom 3 kon hij niet echt aan :s

Voor nog betere performance zou je een processor (tenminste als de jouwe een Northwood is) tweedehands kunnen zoeken (Northwood gaat tot 3 GHz ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCR
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-06-2024

TCR

pfffffffff

ik heb hier een P4 1,5@1,8 - 512 mb - radeon 9500 pro
Nieuwe games kan ik gewoon spelen je moet alleen geen 60 fps verwachten. Bij half-life 2 en far cry red ik dat gewoon niet. Lagere instellingen helpen niet. Komt waarschijnlijk door de cpu. Maar Rome vond ik prima te spelen op 1024x768@ mid/high maar een RTS hoeft ook niet zoveel FPS te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik speel zelf WoW op een p3 met 256Mb en krijg tussen de 10-20 fps (geforce 4 128mb kaart).

Het is niet super maar het is do-able (ben opzoek naar een betaalbare laptop).

my 2cp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kingnbajam
even een update/schopje :)

Ik heb inmiddels m'n systeem overgeclockt van 1800 MHz naar 2170 MHz. Ik ben nog niet hoger gegaan, omdat ik niet teveel risico wil nemen. Voltage van CPU verhogen kon niet in mijn BIOS, en omdat dat toch een risico is met mijn Northwood systeempje, is het misschien beter dat ik daar niet aan kan zitten.

Ik heb dus alleen de FSB omhoog gegooid, van 100 naar 120 (geloof ik). Die clock cycles ofzo (?) heb ik laten staan, die staat nog op 18.

Verder heb ik m'n videokaart ook opgevoerd. Zat op 250 / 515 en heb het geheel overgeclockt naar 290 / 560. Ik heb de totale snelheidswinst niet getest, maar merkte dat bv. Warhammer 40000: Dawn of War wel iets sneller draaide.

Ik ben nu bezig met America's Army, cool spel! Al met al ben ik toch erg tevreden met m'n PC! Spellen als C&C Generals, Max Payne 2 en dus ook Dawn of War draaien perfect. Bedankt voor jullie adviezen. _/-\o_
Pagina: 1