HP Laserjet 6MP op Jetdirect EX Plus werkt niet

Pagina: 1
Acties:

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-05 14:16

sus

is druk :+

Topicstarter
Ik heb de bovenstaande printer en printserver. Deze printserver heb ik ooit eens gebruikt om een deskjet 690 via het netwerk te gebruiken. Dat werkte toen.

Wat heb ik gedaan:
• printer aangesloten, netwerkkabel erin, stroom erop
• daarna op "test" gedrukt, om een overzicht-pagina te krijgen. Die komt er niet uit. Raar, maar waar.
• Via HP.nl heb ik diverse software opgehaald. Daarmee heb ik de Firmware geupgrade. Via Web Jetadmin heb ik een printer-queue toegevoegd aan een computer. Dat werkt allemaal. De printer verschijnt keurig in het rijtje van geinstalleerde printers. Maar, ik kan niet afdrukken.
• Ik heb het apparaat inmiddels al meerdere keren gereset. Daarna ingesteld dat hij via DHCP een IP moet krijgen van de router (krijgt ie ook keurig). Nog altijd niet bereikbaar.

Via Web Jetadmin zie ik wel dat er een laserjet 6mp aan de jetdirect hangt, ik kan er ook alle informatie over opvragen, maar printen kan dus niet.

Heeft iemand nog een idee wat ik moet doen? De topics uit de search heb ik inmiddels zo'n beetje gehad, allemaal komt het er op neer dat ik:

• goed moet aansluiten
• daarna reset moet doen
• config-pagina moet printen (doet ie dus niet)
• instellen van jetdirect via web jetadmin of printer zelf toevoegen via winXP wizard.

Gebruikt OS: op 1 na alles winXP-SP2, de andere is win2k-SP4. De driver die ik gebruik is de standaard winXP-driver. Totaal 0,0 resultaat.

• aReaRe
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

aReaRe

Welkom Patrick (11-02-2022) <3

Als je die Laserjet rechtstreeks aan sluit op je pc, print hij dan wel ?

Daarnaast geprobeerd met andere printer op die jetdirect? Staat die firewall wel uit op de XP Sp2 pc's ?

En die printer wizzard, die moet je lokaal aangesloten doorlopen (dus hier geen netwerk printer kiezen), en niet voor LPT1 poort maar voor andere poort. Daar kan je voor een generieke printernetwerkkaart of die Jetdirect poort (eventueel driverfloppy kiezen met het juiste printerserver model van HP). en installeren.

[ Voor 48% gewijzigd door aReaRe op 02-05-2005 15:42 ]

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

• sus

sus

Topicstarter
• De printer hangt nu aan de laptop, en dat werkt. Maar, ik wil hem dus door het hele netwerk gaan gebruiken. Om hem nou te delen op de laptop vind ik te ver gaan, dan moet dat ding of 24/7 of steeds aangezet worden om te printen. Geen zin in. Hij werkt dus wel. Ik heb nog wel een andere printer, maar dat is een USB-printer. Die kan ik er dus niet op aansluiten. Die USB-printer is btw gedeeld op mijn fileserver, maar ik wil die laser niet op die kamer hebben.
• Printer-wizzard. Ik voeg een lokale printer toe op een nieuwe poort. Als nieuwe poort kies ik TCP/IP, waarna ik het IP van de jetdirect invoer (192.168.123.100). Werkt dus niet. Dat van die printer-wizzard heb ik btw zo van hp.nl gehaald, daar stond het compleet met screenies. De printer wordt wel toegevoegd, maar ik kan niet afdrukken, hij geeft aan dat hij geen verbinding kan maken. Raar... Ik heb bij de eigenschappen van de printer nog gekeken, daar staat uiteindelijk dat hij print naar poort 192.168.123.100:9000, wat betekend dat hij LPT1 op de printerserver pakt. Er zijn er ook met 2 of 3 printerpoorten, dat zou hij op 9001 of 9002 werken.
• Firewall's heb ik niet draaien, omdat ik die in de router aan heb staan. Dubbelop gedoe waar ik geen zin in heb, dus op de machine's draait lekker niks. Ja, AV natuurlijk :P.

Via de web jetadmin heb ik inmiddels alleen het TCP/IP protocol draaien. IPX/SPX en AppleTalk-gedoe staan uit. Gebruik ik niet, dus vind ik het niet nodig dat ik ze daar aan laat staan. Omdat de laptop aangeeft dat hij geen verbinding kan maken met de printer heb ik uiteraard wat ping's gedaan. Dat werkt. Ook met telnet kan ik inloggen en wijzigingen aanbrengen. Ik vind alleen de web jetadmin makkelijker.

• aReaRe
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

aReaRe

Welkom Patrick (11-02-2022) <3

SuspiciouS schreef op maandag 02 mei 2005 @ 16:16:
Ik vind alleen de web jetadmin makkelijker.
Niet met de gewone Jetdirect software ?

Welke link heb je gebruikt cq gevonden. Nu blijft het een beetje gokken :?

Ik kwam deze tegen:

http://h20000.www2.hp.com...=18972&supportTaskId=5070

met o.a. deze:
http://h20000.www2.hp.com...d=18972&objectID=bpj06748

Misschien is dit ook wat
http://h20000.www2.hp.com...=18972&supportTaskId=2760

Misschien een idee: probeer een ander netwerk protocol zoals DLC/LLC of netbios/netbeui protocol.

Kan je de printserver niet beter op een fixed ip adres zetten ?

[ Voor 15% gewijzigd door aReaRe op 02-05-2005 17:12 ]

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

• sus

sus

Topicstarter
Riemer schreef op maandag 02 mei 2005 @ 17:10:
Niet met de gewone Jetdirect software ?
Waar vind ik die dan?
Misschien is dit ook wat
http://h20000.www2.hp.com...=18972&supportTaskId=2760

Misschien een idee: probeer een ander netwerk protocol zoals DLC/LLC of netbios/netbeui protocol.

Kan je de printserver niet beter op een fixed ip adres zetten ?
Die link is van een andere printserver, dat is niet degene die ik heb.

Ik ben daarnaast geen enorme fan van netbios/netbeui, ik ben blij dat ik dat niet meer gebruik. Idem met IPX/SPX. Qua IP: Ik heb in de router aangegeven dat de printserver altijd dit IP moet hebben (toegewezen aan zijn MAC-adres). Dus het is een min-of-meer vast IP adres.

Dan de linkjes:

De printwizzard:
http://h20000.www2.hp.com...tID=bpj07072&locale=en_US

De Download Manager (waarmee ik de firmware upgrade heb uitgevoerd):
http://h20000.www2.hp.com...h%20%28US%29&swEnvOID=228
(de 32MB versie)

De HP Netwerk Printer Install Wizzard:
http://h20000.www2.hp.com...riesId=27908&swEnvOID=228
(download van 6.5 MB)

Web Jetadmin:
http://h20000.www2.hp.com...=18972&prodSeriesId=27905
(wel eerst registreren)

[ Voor 41% gewijzigd door sus op 02-05-2005 18:06 ]

• sus

sus

Topicstarter
Heeft iemand nog een idee waar dit aan zou kunnen liggen?

• sus

sus

Topicstarter
Krijg net te horen dat ik een mode moet instellen op 'laser'. Dat zou ergens in de settings moeten zitten, en zou bestaan uit 2 mogelijkheden: 'laser' of 'matrix'. Weet iemand welke instelling dat is?

Verwijderd

In JetAdmin kun je een aantal geavanceerde zaken instellen.
Een daarvan is de modus (o.a. bidirectioneel) van de LPT poorten op de JetDirect. Ik zou daar eens wat mee spelen. LaserJet 6P en de EX3 moet kunnen werken.
Dat je de statuspagina er niet uit krijgt is op zich al raar, dat doet mij dus ook vermoeden dat je of de 6P niet op de 1e LPT poort hebt aangesloten (alleen daar werkt die test print) ofdat de LPT poort instellingen op de JetDirect niet helemaal lekker staan.

Zou er zo naartoe kunnen klikken maar uit mijn hoofd precies vertellen waar het zit.... nee sorry....

• sus

sus

Topicstarter
Ik heb er maar 1 poort op zitten, dus ik kan hem niet op de verkeerde zetten. Ik zie nu inderdaad dat er meerdere mogelijkheden zijn met de printerpoort. Even knutsellen morgen. tnx voor de tip, ik laat weten of het werkt.

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-04 10:57
Ik heb dezelfde JetDirect en wat bij mij nogal eens voorkomt is dat de printer (Laserjet 1100) niet aanspringt (dus ook niet bij de testpagina)
Als ik dan de printer uitzet en weer aanzet werkt alles wel
Volgens mij is er iets raars met die EX plus (de 10 Mbit antraciet kleurige).
De 170x (witte, ook 10 Mbit) heeft er geen last van.

Denk er trouwens om dat je de nieuwste JetDirect software onder Windows XP SP2 gebruikt, want de versie die je als eerste vindt op de HP-site werkt dus niet met SP2 (kom je 9 van de 10x niet door de installatie heen)

Ik zal de juiste versie ff opzoeken.
JetDirect voor XP v4.0

[ Voor 8% gewijzigd door TD-er op 05-05-2005 00:38 ]

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• sus

sus

Topicstarter
Ik gebruik hier de web jetadmin. En die draait keurig onder winXP-SP2.

Maar, het werkt :) :)

Ik moest de printerpoort op 'Centronix' zetten, ipv 'auto'. Met een druk op 'test' kwam er meteen een pagina (2) uitrollen. Daarna toegevoegd met de standaard-winXP-print-wizzard, en printen heen.

Verwijderd

Een kleinigheidje dus.... je moet het alleen even weten te vinden 8)

• sus

sus

Topicstarter
inderdaad. Die tip over instellen van de printerpoort deed het hem :)
Pagina: 1