[[Videobewerking]] Extra HDD nodig of niet?

Pagina: 1
Acties:
  • 353 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie-Jan
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12-09 19:38
Hallo,

Ik heb al een poosje een systeem (zie http://specs.tweak.to/6252 ) wat opzich verder goed werkt.
Ook moet het systeem opzich wel aan de eisen voor videbewerrking voldoen.

Nu heb ik alleen het volgende probleem.
Als ik video capture met mijn TV kaart gaat het even 1 of 2 minuten goed en dan kapt het video capturen er mee.
In Pinnacle Dropped hij alle frames en in Ulead VideoStudio 9 Blijft het beel gewoon stil staan en wordt er niks meer naar de HDD gestuurd of hij stopt gewoon zelf met capturen.
Waar kan dit aan liggen?

Zelf dacht ik misschien dat het ligt aan dat ik 1 HDD heb voor besturingssysteem en videobewerken.
Ook is hij niet zo ruim (40GB).
Nu wil ik best een andere HDD kopen, maar omdat ik niet zo ruim bij kas zit wil ik wel ZEKER weten dat het daaraan ligt en niet dat ik straks weer geld uit kan geven.

Hoop dat het zo een beetje duidelijk is.
Is het niet duidelijk, vraag maar raak 8)

Zonnepanelen: 800Wp op oost 80 graden aan balkon met schaduw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryhtorchild
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

cryhtorchild

TT page 888

Hoeveel ruimte heb je nog vrij? Mocht de hd vol zitten, dan zou ulead een melding moeten geven, en niet vast lopen.
Het zou geen probleem moeten zijn dat je opneemt en windows draait op de zelfde schijf. Maar 40 GB is niet veel nee....

Fucking... What the fuck. Who the fuck fucked this fucking... How did you two fucking fucks... FUCK.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie-Jan
Nee, veel is het zeker niet.
Maar waar zou het anders aan kunnen liggen?
Capture kaart?
Als het daar aan ligt kan ik me nog wel ff redden met de HDD en eerst een andere capture kaart kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phase
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-04-2022

Phase

Supremely Insane

Als je echt wil gaan capturen en bewerken ga je het met die 40gb echt niet redden, aangezien je ook nog een complete installatie en shit erop hebt staan.
Als je gaat capturen, en je laat hem gewoon rauwe mpeg, ongecomprimeerd, opslaan schrik je je kapot..
Tenminste, ik schrok nogal toen mijn capture van nog geen minuut @ high quality 7Gb bleek te zijn..

Ik denk dat jij hem wel meteen hebt laten comprimeren tijdens het capturen, en dat krijgt jouw pc dan niet echt geregeld..

[ Voor 16% gewijzigd door Phase op 02-05-2005 13:22 ]

Time is never wasted when you're wasted all the time.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie-Jan
Ja, oké dat snap ik.
Maar ik heb weinig aan een nieuwe grote HDD van bijv. 120GB als het capturen sowieso niet goed gaat.
Vandaar dat ik graag eerst de oorzaak van het capture probleem zou wilen oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phase

Phase

Supremely Insane

Wat voor instellingen had je gedaan mbt het capturen?
Welke compressie, welke resolutie, wat voor bitrate en compressie had je geluid, enz enz?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie-Jan
Ik heb eerst gecaptured in AVI, 720x576 29.970fps met geluid (PCM 16bits Stereo) dat hield er na 10sec al mee op.
Daarna in MPEG (DVD specificaties) 720x576 variabele bitrate. Geluid: LPCM 48000Hz in Stereo.
Dit houdt het ongeveer 2 minuutjes vol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phase

Phase

Supremely Insane

Ik zou als eerste eens testen wat ie doet als je de settings een stuk lager zet, capturen is al redelijk zwaar voor je pc, en als je hd niet snel genoeg is gaat ie dus compleet over z'n nek.
Ik raad je zowieso aan om de resolutie op max 640x480 te houden, het scheelt best wat in performance terwijl je het verschil nauwelijks ziet.

Maar test eens op de laagste settings, met lage geluidskwaliteit 8 bits, mono ofzo..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie-Jan
Ik heb net voor ik je berichtje las ook nog even in DVD formaat gecaptured.
Alle onodige toepassingen e.d. afgesloten.
Ging opzich heel goed, naar de HDD werd steeds kleine stukjes gestuurd (althans zo lijkt he me als ik het HDD lampje moet geloven).
Hij heeft toen 10minuutjes prima opgenomen, maar naar die 10minuten begon de HDD als een gek te ratelen en werd Ulead gewoonweg AFGESLOTEN!
Heel raar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04 02:56
Heb je al eens geprobeerd je harde schijf te defragmenteren?

Senile! Senile Oekaki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:41

rapture

Zelfs daar netwerken?

Is je harddisk in NTFS ipv FAT32 geformateerd, anders botst je te snel tegen de max bestandsgrootte.
Ik heb eerst gecaptured in AVI, 720x576 29.970fps met geluid (PCM 16bits Stereo) dat hield er na 10sec al mee op.
30fps? 25fps is hier in Europa (PAL), die 5 extra frames zal je alleen in NTSC (Never Twice Same Color) vinden.

Ik zou capturen op een aparte schijf doen, ik doe zelf ook aan rauwe avi's capturen. Videoclips worden meestal bestanden van 2+GB, er is 20MB/s continue nodig. Ik ga hier nog 4 kleine hardeschijven van 7200rpm in RAID0 zetten als capturedisk, hier kan ik tot 100MB/s schrijfsnelheid halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie-Jan
net wat ik eerder zei.
Ik wil eingelijk eerst weten dat ik die HDD niet voor niks koop als straks het capturen toch niet goed gaat.
Als dit allemaal goed gaat koop ik toch wel een extra HDD t.z.t.

ik zal zo eens ff een defragmentatie uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• under-world
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-01 00:03

under-world

ooh-la dots

99% dat door aankoop van een 2e schijf waarnaar gecaptured gaat worden jouw problemen opgelost worden. Wordt altijd geadviseerd en niet voor niks natuurlijk. Meeste captureproggies hebben er een hekel aan als de datastream naar de systeemschijf wordt gestuurd. Op die schijf worden namelijk tussendoor door het OS ook andere dingen afgehandeld en dat geeft de conflicten.

Voor storingsvrij opnemen/afspelen is het aan te raden dat videomateriaal en systeembestanden op verschillende harddisks staan (niet hetzelfde als verschillende partities!!). Een video editing systeem heeft dus minimaal TWEE harddisks; voor recente editing systemen zonder realtime funkties is dit niet nodig (mits alles korrekt geinstalleerd wordt). Verder is een snelheid van 133 MB/sec een onzinnige specifikatie: dit geeft de maximale snelheid van de Ultra-ATA 133 harddisk interface aan, en heeft niets te maken met de werkelijke (kontinue) snelheid van de harddisk, die bij de snelste (betaalbare) ATA harddisks op 15-50 MB/sec ligt. Veel leveranciers weten het verschil tussen deze twee specifikaties niet en verkopen gewoon de goedkoopste harddisks die ze kunnen vinden; de 133 MB/s specifikatie garandeert dus niet dat de harddisk geschikt is voor video toepassingen, hooguit dat u een ondeskundige leverancier hebt. van http://www.twintek.nl/dvfaq.html

edit] Ik zag bij je specs dat je een onboard geluidskrt hebt. Daar kan het ook in zitten. Een aparte geluidskaart geeft ook minder kans op problemen. Dit kan je echter checken door ens te proberen zonder geluid te cappen in je huidige config.

[ Voor 132% gewijzigd door under-world op 02-05-2005 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb een pctv pro. opnemen gaat bij mij zonder problemen op een 3.2Ghz P4, 1GB ram, 120GB 2nd HDD. Ik neem meestal op in uncompressed video, en dat komt hier ongeveer neer op 12GB/uur.

Hoeveel vrije ruimte heb je op je HD? en als je iets opneemt waarna hij ermee stopt, is je HD dan vol of nog niet? en als je daarna weer wat opneemt, gaat het dan weer een paar minuten goed? gebruik je drivers en software van pinnacle zelf? en hoe zit dat met 29.976 fps ... neem je van een NTSC bron op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-07 15:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

ik zou eens alternatieve capture software zoeken. De defualt software is crappy als ik dit moet geloven:

http://www.videohelp.com/capturecards.php?CaptureCardRead=2

(onderaan staat ook een link naar een software update)

enne in de faq hier wordt ook dscalar & virutal dub suggestie gegeven.

Maar iets meer HD heb je heel snel behoefte aan. 120 GB noem ik nu niet groot.
Verwijderd schreef op maandag 02 mei 2005 @ 14:17:
Ik neem meestal op in uncompressed video, en dat komt hier ongeveer neer op 12GB/uur.
12 Gb per uur: dat is wel degelijk een vorm van compressie . (DVAVI achtige getallen ). Handiger is het de gebruikte codec te noemen.

[ Voor 27% gewijzigd door leuk_he op 02-05-2005 14:20 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

leuk_he schreef op maandag 02 mei 2005 @ 14:18:
ik zou eens alternatieve capture software zoeken. De defualt software is crappy als ik dit moet geloven:

http://www.videohelp.com/capturecards.php?CaptureCardRead=2

(onderaan staat ook een link naar een software update)

enne in de faq hier wordt ook dscalar & virutal dub suggestie gegeven.

Maar iets meer HD heb je heel snel behoefte aan. 120 GB noem ik nu niet groot.
[...]

12 Gb per uur: dat is wel degelijk een vorm van compressie . (DVAVI achtige getallen ). Handiger is het de gebruikte codec te noemen.
ja is DV achtig iets ja. bedoelde eigenlijk meer dat hij alle frames als keyframes opslaat.

oh en de default software is bij mij de enige die het echt goed doet.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 02-05-2005 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie-Jan
Euh, durf het haast niet te zeggen maar heb nog maar een paar GB op de harddisk vrij :D
Ik denk dus dat dat het probleem is.
De rest van de specificaties van de PC zijn dus goed?
Ik ga denk ik in de toekomst capturen met Ulead Video studio 6 omdat ik die hier nog (legaal) heb liggen.
Dan voldoet mijn PC toch helemaal aan de specificaties?
En als ik een HDD koop.
Moet ik die dan op de zelfde lintkabel aansluiten als de DVD brander of moet ik straks de CD-rom speler en brander op 1 lint kabel aansluiten en de beide harddisks ook?
En als ik dus een 120GB harddisk koop kan ik ogeveer 10 uur video kwijt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Laatst online: 15-07 15:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Henkie-Jan schreef op maandag 02 mei 2005 @ 15:12:
Euh, durf het haast niet te zeggen maar heb nog maar een paar GB op de harddisk vrij :D
Ga je schamen in... in een hoekje... :X (kans is hoog dat dit je probleem is, veel software kan niet tegen een volle disk) (8> :P
Ik ga denk ik in de toekomst capturen met Ulead Video studio 6 omdat ik die hier nog (legaal) heb liggen.
dscaler & virtualdub zijn gratis hoor.
ligt aan de gebruikte codec. Voor digitale video zoasl die van een videocamara komt : ja, met mpeg codecs (minder aan te raden voor editen) heb je veel meer uur.

[ Voor 2% gewijzigd door leuk_he op 02-05-2005 15:21 . Reden: smile toegevoegd. spelfaut gelaten. ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie-Jan
Van beide programma's heb ik echt geen 1 idee hoe het werkt.
Moet me er misschien meer in verdiepen, maar bij Ulead en pinnacle is het allemaal duidelijk.

ow ja, ik denk dat ik de Western Digital WD1200JB ga kopen.
Heb nu ook een Western Digital en ben er zeer over te spreken. (in tegen stelling tot Maxtor :( )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phase

Phase

Supremely Insane

Henkie-Jan schreef op maandag 02 mei 2005 @ 15:49:

ow ja, ik denk dat ik de Western Digital WD1200JB ga kopen.
Heb nu ook een Western Digital en ben er zeer over te spreken. (in tegen stelling tot Maxtor :( )
Heb hier 5 maxtors in deze pc zitten, waarvan 4 in raid, en ik kan er echt geen slecht woord over zeggen.
Een raid array is eventueel het overwegen waard voor je, omdat je dan een stuk betere hd-performance hebt dan een single hd.
En voor video-editing is dat best handig hoor. Een raidcontroller kost ook nix meer tegenwoordig, en tweedehands krijg je ze voor een appel en een ei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie-Jan
Ja, maar moet ik wel 4 HDD's nog aanschaffen ;)
Ik zeg niet dat Maxtor slecht is maar mijn eigen ervaring is gewoon niet zo goed.

Hier moet het toch ook wel mee lukken?

p.s. de Western Digital WD1200JB is besteld.
Als het goed is komt ie woensdag binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phase

Phase

Supremely Insane

Henkie-Jan schreef op maandag 02 mei 2005 @ 19:17:
Hier moet het toch ook wel mee lukken?

p.s. de Western Digital WD1200JB is besteld.
Als het goed is komt ie woensdag binnen.
Oh zeker, dat moet zeker lukken met die schijf!
Laat nog wat van je horen hoe het gaat als je de schijf binnen hebt!
Je systeem kan dan iig niet meer de storende factor zijn, dan ligt het toch echt aan de software.
Maargoed, ik ben benieuwd! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:35

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ik capture zonder problemen met MPEG2 HQ op PC2 uit sig, voorheen gecaptured met PC3 uit sig (met zelfs maar 256MB) en dat ging nog goed genoeg, maar dan kon ik er nix anders naast doen,
ik gebruik om te capturen Intervideo WinDVD Creator 2.0 Platinum en die geeft de beste resultaten voor mij in MPEG2, daarmee capture ik ook altijd mn Digital8 tapes(=DV compressie), met goede resultaten... zat voorheen ook 'maar' een 40GB schijf in (degene die nog steeds in PC3 zit...)

[ Voor 24% gewijzigd door BiG-GuY op 02-05-2005 20:17 ]

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie-Jan
Afwachten dan maar :)
Woensdag wordt hij denk ik naar alle waarschijnlijkheid bezorgt. :9~

... en daarna ff rustig aan doen met aankopen :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Mag ik vragen hoeveel je voor de WD1200JB hebt betaald ?
Bij Mycom kost de WD1200JB nml: € 95,00 en de WD2000JB: € 89,95. 8)7
Just a thought.

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
1 uur ruwe avi (720x576) + geluid (16 bits 44khz stereo) kost je, schrik niet, 75GB.
Andere formaten met een lage cpu-load: Huff-yuv (30GB per uur) DV (13GB per uur)

Realtime-compressie naar MPEG2 ga je niet redden, tenzij de capture card dat in hardware kan afhandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

waarom lukt het mij wel dan? voorzover ik weet heeft mijn Hauppauge WinTV PCI-FM geen hardware encoder?... en ik kan met Intervideo WinDVD Creator, gewoon op max DVD HQ(±8Mbit) quality opnemen, zonder frameloss (hij gebruikt dan iets van 50-90% van mn CPU)

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:17

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Henkie-Jan schreef op maandag 02 mei 2005 @ 12:43:
Hallo,

Ik heb al een poosje een systeem (zie http://specs.tweak.to/6252 ) wat opzich verder goed werkt.
Ook moet het systeem opzich wel aan de eisen voor videbewerrking voldoen.

Nu heb ik alleen het volgende probleem.
Als ik video capture met mijn TV kaart gaat het even 1 of 2 minuten goed en dan kapt het video capturen er mee.
In Pinnacle Dropped hij alle frames en in Ulead VideoStudio 9 Blijft het beel gewoon stil staan en wordt er niks meer naar de HDD gestuurd of hij stopt gewoon zelf met capturen.
Waar kan dit aan liggen?

Zelf dacht ik misschien dat het ligt aan dat ik 1 HDD heb voor besturingssysteem en videobewerken.
Ook is hij niet zo ruim (40GB).
Nu wil ik best een andere HDD kopen, maar omdat ik niet zo ruim bij kas zit wil ik wel ZEKER weten dat het daaraan ligt en niet dat ik straks weer geld uit kan geven.

Hoop dat het zo een beetje duidelijk is.
Is het niet duidelijk, vraag maar raak 8)
Je processor is snel genoeg. Je hebt genoeg geheugen. Waarschijnlijk loopt je schijf tegen zijn data overdrachtlimiet aan .. als hij ook nog Windows files en Unlead files moet laden terwijl hij eigenlijk volle bak met capturen bezig moet. Ga je harde schijf eens testen of alles wel juist geconfigureerd is, met HD bench, HD Tune of Atto. Zo'n schijf moet een burst van 60~80MB/s hebben en een continue transferrate van laten we zeggen 35 MB/s? Met name deze laatste is niet ruim ..

Heel misschien kun nog wat tweaken door wat met je swap instellingen te spelen. Als je machine ook nog eens veel moet swappen is het gewoon einde oefening .. dat lukt niet.

Het goedkoopste is idd een nieuwe, snellere harde schijf .. al zal je die ook graag voor je Windows gaan gebruiken .. al moet dat met de huidige schijven nog wel lukken, aangezien die zo'n beetje 45~65MB/s continue transferrate hebben. Lastig .. mijn voorkeur gaat uit naar een snelle HD voor windows en apps en een snelle HD voor de te capturen stroom data.
Henkie-Jan schreef op maandag 02 mei 2005 @ 15:12:
Ik denk dus dat dat het probleem is.
Jazeker, egwel! .. maar zelfs alstie half vol is moet hij nog flink aan de bak ... 2 HD's is eigenlijk het minimum.
De rest van de specificaties van de PC zijn dus goed?
Jup :)
En als ik een HDD koop.
Moet ik die dan op de zelfde lintkabel aansluiten als de DVD brander of moet ik straks de CD-rom speler en brander op 1 lint kabel aansluiten en de beide harddisks ook?
Iedere harddisk op zijn eigen IDE/SATA kanaal. Een HD naast een DVD is het prima, mits je jezelf ervan vergewist dat het zwikje netjes in UDMA 4,5,6 draait. Sommige komen niet verder dan UDMA 2 of zelfs Pio als ze koppig zijn. In dat geval eventjes zo'n los controllertje erbij stoppen van Promise, een TX2 ATA133 ofzo.
Ik raad je aan om het te deleten nadat je het gekeken hebt en anders rap om te zetten naar een gecomprimeerd formaat. Met raw loopt je HD in no-time vol. Ongeacht de grootte. Ik loop zelf al te woekeren met ruimte @610 Gig :P

[ Voor 25% gewijzigd door Alfa Novanta op 03-05-2005 08:31 ]

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Phase-Shifter schreef op maandag 02 mei 2005 @ 13:18:
Tenminste, ik schrok nogal toen mijn capture van nog geen minuut @ high quality 7Gb bleek te zijn..
Klopt dat wel? Dat is 1,16 Gig per seconde :o

.. 1 minuut @700MB is wel reëel .. nulletje teveel !? :P

AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie-Jan
Ik heb nu dus al een andere Hard Disk van 120GB besteld.
Dus zo'n probleem is het niet meer, geld is al afgeschreven 8)7
Ik gebruik de 120GB idd alleen (tijdelijk) voor video en ben van plan om hem daarna steeds te formateren.

Maar nog even sceenshot's van HD-Tune:

Afbeeldingslocatie: http://home.versatel.nl/henk-jan1/hdtune1.gif

Afbeeldingslocatie: http://home.versatel.nl/henk-jan1/hdtune2.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie-Jan
GoT schreef op maandag 02 mei 2005 @ 22:10:
Mag ik vragen hoeveel je voor de WD1200JB hebt betaald ?
Bij Mycom kost de WD1200JB nml: € 95,00 en de WD2000JB: € 89,95. 8)7
Just a thought.
Uiteraard Pricewatch gebruikt van Tweakers.net :P
Daar kwam ik bij www.cool-prices.nl terecht waar hij €69,95 ex verzendkosten kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie-Jan
Ik heb hem binnen!
ga hem zo even installeren en eens kijken hoe het werkt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Henkie-Jan schreef op dinsdag 03 mei 2005 @ 09:59:
Ik heb nu dus al een andere Hard Disk van 120GB besteld.
Dus zo'n probleem is het niet meer, geld is al afgeschreven 8)7
Ik gebruik de 120GB idd alleen (tijdelijk) voor video en ben van plan om hem daarna steeds te formateren.

Maar nog even sceenshot's van HD-Tune:

[afbeelding]

[afbeelding]
Zat ik er niet zo ver naast .. :P
ing._Buttje schreef op dinsdag 03 mei 2005 @ 08:21:
[...]

Ga je harde schijf eens testen of alles wel juist geconfigureerd is, met HD bench, HD Tune of Atto. Zo'n schijf moet een burst van 60~80MB/s hebben en een continue transferrate van laten we zeggen 35 MB/s? Met name deze laatste is niet ruim ..
8-)

Nu die 120 Gig ook eens testen :)

Defragmenteer je, je 40Gig schijf ook regelmatig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Na paar uurtjes videobewerken zie ik dat de CPU bij mij te traag is. Zowel een Centrino 1,3GHz als een Tualatin 1,2GHz Celeron zijn te traag om mijn harde schijven aan het werk houden. Dus het draait niet alleen rond de harddisks. Veel ram en snelle processor is ook van belang. Ik capture rauwe avi's tegen 20 à 25 MBytes/s, dit vraagt weinig van de processor, de harde schijven zijn gewoon bezig. Wanneer ik filters erover smijt of begint te encoderen, dan draait hier alles rond de processor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie-Jan
Een celeron is wel een totaal andere processor dan een Pentium 4 hé.
Ik zal zo eens even kijken wat de praktijk wordt, maar eerst even een HD tune.

Afbeeldingslocatie: http://home.versatel.nl/henk-jan1/hdtune3.gif

Afbeeldingslocatie: http://home.versatel.nl/henk-jan1/hdtune4.gif

[ Voor 29% gewijzigd door Henkie-Jan op 04-05-2005 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Henkie-Jan schreef op woensdag 04 mei 2005 @ 13:14:
Een celeron is wel een totaal andere processor dan een Pentium 4 hé.
Ik zal zo eens even kijken wat de praktijk wordt, maar eerst even een HD tune.
Je P4 is een dikke 50% sneller dan die Celeron hier, VirtualDub zit hier van rauwe avi + filters naar rauwe avi om te zetten tegen 4fps. 50% sneller zal dan tegen 6fps gaan? 768MB ram helpt hier niet veel, want die SDRAM is retetraag + trage FSB + trage processor.

Een Pentium-M 1,3GHz (P4 2,0GHz vergelijkbare) krijgt zelfs de laptop harddisk (20MB/s) niet vol.

[ Voor 23% gewijzigd door rapture op 04-05-2005 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• under-world

under-world

ooh-la dots

Kan je nu al capturen met die 2e schijf ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie-Jan
Hmmm, het gaat nu verder goed...
Maar nu krijg ik na zoveel minuuten een stop scherm ;(

In het logboek staat het volgende:
---
Type gebeurtenis: Fout
Bron van gebeurtenis: System Error
Categorie van gebeurtenis: (102)
Gebeurtenis-ID: 1003
Datum: 4-5-2005
Tijd: 14:07:33
Gebruiker: n.v.t.
Computer: DISCOVER
Beschrijving:
Foutcode; 100000d1, parameter1: 9f75a38f, parameter2: 00000002, parameter3: 00000000, parameter4: f85c5fd4.

Zie Help en ondersteuning op http://go.microsoft.com/fwlink/events.asp voor meer informatie.
Gegevens:
0000: 53 79 73 74 65 6d 20 45 System E
0008: 72 72 6f 72 20 20 45 72 rror Er
0010: 72 6f 72 20 63 6f 64 65 ror code
0018: 20 31 30 30 30 30 30 64 100000d
0020: 31 20 20 50 61 72 61 6d 1 Param
0028: 65 74 65 72 73 20 39 66 eters 9f
0030: 37 35 61 33 38 66 2c 20 75a38f,
0038: 30 30 30 30 30 30 30 32 00000002
0040: 2c 20 30 30 30 30 30 30 , 000000
0048: 30 30 2c 20 66 38 35 63 00, f85c
0050: 35 66 64 34 5fd4

---

Mijn processor is na de reset +/- 56graden.

[ Voor 47% gewijzigd door Henkie-Jan op 04-05-2005 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smallboy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:55

smallboy

N/A

56 graden moet geen probleem zijn.
Probeer eens een ander capture programma, en capture dan in dv avi bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie-Jan
Ik heb het net met mijn originele ulead geprobeert en die slaat ook telken vast. (na ongeveer 2 minuutjes)

Wat wordt ik van dit probleem GEK zeg 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:31

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Henkie-Jan schreef op woensdag 04 mei 2005 @ 15:55:
Ik heb het net met mijn originele ulead geprobeert en die slaat ook telken vast. (na ongeveer 2 minuutjes)

Wat wordt ik van dit probleem GEK zeg 8)7
Ik doe een gooi:

- Staan je DMA-modes goed ingesteld in BIOS/Apparaatbeheer?
- Staat Indexing-service uit op die nieuwe schijf?
- Wat is je partitie-indeling van die nieuwe schijf?
- Is het probleem er ook ZONDER nieuwe schijf?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie-Jan
Ga je gang! :P
- Staan je DMA-modes goed ingesteld in BIOS/Apparaatbeheer?
Dat staat als UDMA Mode 5
- Staat Indexing-service uit op die nieuwe schijf?
Die staat aan(moet die uit?)
(Deze schijf indexeren om zoekacties te versnellen)
- Wat is je partitie-indeling van die nieuwe schijf?
NTFS
Clustergrote: 4096bytes.
- Is het probleem er ook ZONDER nieuwe schijf?
Nog niet geprobeerd.
Kan wel proberen even te capturen naar de oude schijf.
Verder gaat (als ie niet stopt) het capturen wel soepeler heb ik het idee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie-Jan
Sorry, maar heeft echt niemand een idee meer :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Laatst online: 23:53

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Goed, hier nog wat suggesties van een vervent video bewerker :)

- is je PC overklokt? zo ja, eerst maar eens terugzetten naar normale snelheid
- is je geheugen 100% in orde? Doe eens een memtest. Staan de timings goed?
- heb je een virusscanner lopen ofzo? zo ja, killen
- kill alle processen en applicaties die je niet nodig hebt voor het capturen. Gewoon in de taskmanager afsluiten.
- installeer anders eens alleen je nieuwe harddisk, zet daar een frisse Windows en je capture software op, en probeer het dan nog eens.

Verder wijst eventid 1003 met code 1000000d1 op een "faulty device driver". Check je drivers van je PC, en check of je de laatste (stabiele) drivers hebt voor iig je IDE controller en capture kaart.

Meer weet ik ook even niet. Je schijf is snel genoeg om te capturen. 30 tot 60MB/sec is snel zat.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie-Jan
Welke memtest kan ik trouwens gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Pifast is wel een goeie :P

Moet je wel opletten dat hij keurig alles laat zien wat ie hoort te laten zien .. maar zoek maar eens op GoT ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie-Jan
Hier de info van Sisoft Sandra:

---
Systeem Geheugen Controller
Error Correction Capability : Geen
Aantal Geheugen Sloten : 3
Maximaal Geheugen Ondersteund : 768MB
Bank0/1 - A0 : None None None None DIMM 256MB
Bank2/3 - A1 : None None None None DIMM 256MB
Bank4/5 - A2 : Leeg

Chipset 1
Model : VIA Technologies Inc VT8753 Apollo P4X266 System Controller
Bus(sen) : ISA AGP PCI USB i2c/SMBus
'Front Side Bus' Snelheid : 4x 134MHz (536MHz data rate)
Maximale FSB Snelheid / Max Geheugen Snelheid : 4x 100MHz / 2x 133MHz
DataBreedte : 64-bit
'IO Queue Depth' : 8 verzoek(en)

Chipset 1 Hub Interface
Type : V-Link
DataBreedte : 8-bit
Full Duplex : Ja
Multiplier : 1/1x
Snelheid : 4x 88MHz (352MHz data rate)
'IO Queue Depth' : 9 verzoek(en)

Logische/Chipset 1 Geheugen Banken
Bank 0 : 256MB DDR-SDRAM 2.5-3-3-7 2CMD
Bank 2 : 256MB DDR-SDRAM 2.5-3-3-7 2CMD
'Bank Interleave' : 4-way
Snelheid : 2x 134MHz (268MHz data rate)
Multiplier : 1/1x
DataBreedte : 64-bit
'Power Save' Modus : Geen
'Fixed Hole' Aanwezig : Geen

Geheugen Module 1
Model : 32MX64U-26A
Registratie Nummer : 011113C2
Type : 256MB DDR-SDRAM
Technologie : 8x(32Mx8)
Snelheid : PC2100U 2.5-3-3-6
Fabrikage Datum : zaterdag 25 december 1999
Kies Timing @ 143MHz : 2.5-3-3-6
Kies Timing @ 133MHz : 2.0-3-3-6

Geheugen Module 2
Fabrikant : Micron
Model : 8VDDT3264AG-40BG4
Registratie Nummer : 6A0A7E46
Type : 256MB DDR-SDRAM
Technologie : 8x(32Mx8)
Snelheid : PC3200U 3.0-3-3-8
Versie : 1.1
Fabrikage Datum : donderdag 17 juni 2004
Kies Timing @ 200MHz : 3.0-3-3-8
Kies Timing @ 167MHz : 2.5-3-3-7
Kies Timing @ 133MHz : 2.0-2-2-5
---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

leuk :)

Maar als Pi-fast de bewerking foutloos afrond weet je zeker dat je een stabiel systeem hebt, daar weet je met die bovenstaande Sisoft lijst nog niets vanaf ;)

Hoewel ..
'Front Side Bus' Snelheid : 4x 134MHz (536MHz data rate)
Maximale FSB Snelheid / Max Geheugen Snelheid : 4x 100MHz / 2x 133MHz
Heb je hem overgeklokt? :?

En ik zie 2 verschillende geheugen modules, 2100 en 3200 .. misschien loopt die van 2100 nu al op zijn tenen? Probeer eens met alleen die ene van 3200 het boeltje te draaien en/of klok je systeem terug naar 4x 100 MHz

Verder is het een Via chipset op je mobo. Heb je de juiste mobo drivers wel geïnstalleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• under-world

under-world

ooh-la dots

Probeer ook eens zonder geluid te cappen. Dan kan je uitsluiten of de audiodriver de boosdoener is. Onboard audio gaat het vaak mis met dit soort oudere mobootjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie-Jan
ing._Buttje schreef op donderdag 05 mei 2005 @ 10:56:
leuk :)

Maar als Pi-fast de bewerking foutloos afrond weet je zeker dat je een stabiel systeem hebt, daar weet je met die bovenstaande Sisoft lijst nog niets vanaf ;)

Hoewel ..
En welke keuze moet ik dan maken in dat MS-dos menu'tje?
Heb je hem overgeklokt? :?
Nee, hij draait in het bios gewoon op 133mHz, het minimale.
Kan hem niet lager instellen.
En ik zie 2 verschillende geheugen modules, 2100 en 3200 .. misschien loopt die van 2100 nu al op zijn tenen? Probeer eens met alleen die ene van 3200 het boeltje te draaien en/of klok je systeem terug naar 4x 100 MHz
Ik heb inderdaad een PC2100 en PC 3200.
Standaard kan het moederbord PC2100 aan, ik heb er alleen een PC3200 ingezet omdat ie goedkoper was en sneller aankan (bijv. in een nieuwe pc) bij de winkel zeiden ze dat het zonder problemen mogelijk was/is.
De PC3200 is een Kingston.
Verder is het een Via chipset op je mobo. Heb je de juiste mobo drivers wel geïnstalleerd?
Ik zal straks even de nieuweste drivers downloaden.
VIA heeft voor alle chipset's 1 drive pakket.
De VIA 4in1 nogwat.

[ Voor 1% gewijzigd door Henkie-Jan op 05-05-2005 12:08 . Reden: Tiepvaut. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

gebruik je windows xp sp2?
dan moet je niet die VIA drivers installeren... staat zelfs op hun site, omdat de ingebouwde drivers van SP2 beter zijn. (dat geld iig voor de AGP drivers, voor de rest weet ik t niet)

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie-Jan
BiG-GuY schreef op donderdag 05 mei 2005 @ 12:58:
gebruik je windows xp sp2?
dan moet je niet die VIA drivers installeren... staat zelfs op hun site, omdat de ingebouwde drivers van SP2 beter zijn. (dat geld iig voor de AGP drivers, voor de rest weet ik t niet)
Ow, lekker dan.
Hoe verwijder ik die drivers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Henkie-Jan schreef op donderdag 05 mei 2005 @ 13:00:
[...]
Ow, lekker dan.
Hoe verwijder ik die drivers?
Tot voor die Hyperion drivers kon je deze domweg niet verwijderen. Volgens mij moet dat wel kunnen met die Hyperions. Kijk eens in je softwarelijst.

Ik begrijp alleen niet waarom alleen naar drivers en hardware wordt gekeken hier. Waarom zou het niet aan je bronmateriaal kunnen liggen? Als dat niet 'strak' genoeg is, kun je de meest onvoorspelbare resultaten verwachten. Als de hardware en de drivers dit toelaten kan dit zelfs leiden tot vastlopers en BSOD's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie-Jan
Hmmm, het is Hi8 materiaal, dus zo super strak is het niet.
Ik heb alleen een TV kaart, dus hoe zou ik kunnen kijken of het daar aan ligt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plankie
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-06 09:23

plankie

ondertitel?... wasda?.....888!

Bovenstaande klopt inderdaad

Wanneer er een 'glitch' in het pal-signaal zit, dan kan dit problemen geven met het capturen
Het kan zowel een soft- als een hardware probleem zijn, ikzelf heb het in ieder geval met zowel een studio dc10+, welke helaas overleden is :( als met een pctv pro. Een timebase-corrector kan dit probleem verhelpen. Ik weet dat er videorecorders van o.a. JVC zijn die dit ingebouwd hebben. Tevens ook een aantal andere merken, vooral in SVHS-modellen.

Het probleem is eerder in het topic al eens ter sprake gekomen, ik heb er op het pinnacleforum al over geklaagd maar het is voor zover ik kan nagaan nooit écht opgelost.

Wanneer er een beeldlijn teveel/te weinig is of wordt gegenereerd, dan slaan sommige kaarten of de software daarvan al op hol. Ik heb het eens meegemaakt nadat ik een film op video had opgenomen, deze door mijn dc10+ absoluut niet gecaptured wilde worden en elke keer op exact hetzelfde beeldje vast liep. Door een andere kaart te gebruiken kwam ik er achter, door de video beeld-voor-beeld te bekijken dat alles 1 lijn omhoog geschoven leek, hierop bleek het steeds mis te gaan: er miste 1 beeldlijn op video!

Een timebase-corrector zorgt ervoor dat het beeld wat doorgestuurd wordt van alle juiste synchronisatie wordt voorzien of gecorrigeerd. Missende beeldlijnen vanaf video worden genegeerd en de juiste sync-pulsen aangemaakt, met het gevolg dat het capturen geen probleem meer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heh heh, en dan kunnen we nu naar een oplossing werken :)

Ten eerste, een van de eigenschappen van Hi8 is dat het werkelijk barst van de dropouts, zeker als die 'opgedampte' tapes al vaker gebruikt zijn.

Als je een TV-kaart hebt, hoe werkt dan het capturen van een gewoon TV-signaal? Als je dat nog niet gedaan hebt, doe dat dan eens met dezelfde settings als je nu hanteert voor die Hi8-capture. Let wel, dit moet ook een 'schoon' signaal zijn. Wat ruis mag, maar de bursts aan het begin van ieder frame moet sterk genoeg zijn voor de kaart om te kunnen registreren, anders ziet deze geen frames en hebben we nog hetzelfde probleem.

Als dit wel werkt zul je je Hi8-tape misschien gemoduleerd moeten capturen, oftewel, je zult er een TV-zender (meestal kan. 36 - standaard videokanaal) van moeten maken die je opzoekt in je TV-kaartsoftware. Dus niet via de PAL-plug, maar via HF. Nadeel is dat je een Hi8-player moet hebben met een dergelijke uitgang. Ik heb hier nog een oude camera waar zo'n modulatortje bij zit.

Tja, of zoals gezegd een TBC, maar dat kost wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie-Jan
Oké, in iedergeval bedankt voor de tips.
Ik zal even melden wat ik gedaan heb:

1. Ik heb gecaptured met een andere TV kaart driver.
namelijk de driver van deze site:
http://btwincap.sourceforge.net/

Helaas probleem niet opgelost.

2. Gecaptured zonder geluid en zonder preview windows.

helaas probleem blijft.

3. Continu gecaptured met TV beeld. (Hoe "schoon"het beeld was/is weet ik niet. Hoe kan ik dit zien?

Maar helaas liep wel weer vast...

Verder zijn de IDE drivers gewoon van Microsoft die worden gebruikt.

En hoe weet ik nou of het wel/niet aan de tv kaart ligt?

[ Voor 16% gewijzigd door Henkie-Jan op 05-05-2005 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Henkie-Jan schreef op donderdag 05 mei 2005 @ 15:15:
Oké, in iedergeval bedankt voor de tips.
Ik zal even melden wat ik gedaan heb:

1. Ik heb gecaptured met een andere TV kaart driver.
namelijk de driver van deze site:
http://btwincap.sourceforge.net/

Helaas probleem niet opgelost.

2. Gecaptured zonder geluid en zonder preview windows.

helaas probleem blijft.

3. Continu gecaptured met TV beeld. (Hoe "schoon"het beeld was/is weet ik niet. Hoe kan ik dit zien?

Maar helaas liep wel weer vast...

Verder zijn de IDE drivers gewoon van Microsoft die worden gebruikt.
ad 1 - Jammer
ad 2 - Vermoedde ik al
ad 3 - Hoe schoon? Met een vectorscoop .... umm, laat maar :) In ieder geval: jammer.

Wellicht heb je het eerder gezegd, maar hoelang duurt het voordat hij crasht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie-Jan
Heel willekeurig.
De 1ne keer krap aan 1 minuut.
En soms duurt het 2 a 3 minuutjes.
Het gekke is als ie vastloopt, stoppen eerst de frames/sec en het beeld komt stil te staan.
En pas een 5 seconden later stopt ook de teller.

Maar misschien dat ik toch nog een TV kaart van een kennis mag lenen.
Hoop dat hij het aandurft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie-Jan
Ow ja, en kan ik de (stoffige) pootjes van de pc pinnetjes van de kaart even met een beetje contact spray inspuiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Henkie-Jan schreef op donderdag 05 mei 2005 @ 15:44:
Ow ja, en kan ik de (stoffige) pootjes van de pc pinnetjes van de kaart even met een beetje contact spray inspuiten?
More power to ya :D
Al betwijfel ik het nut ervan nu even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie-Jan
Er even uitgevist :*)
Wat mij wel opvalt is dat er helemaal boven aan het volgende staat:

Pinnacle Systems GmbH PCT (pro)

Zou ik dan toch een PCTV pro hebben??????

zie: http://home.versatel.nl/henk-jan1/pctv.jpg

Vakje in het midden boven aan 8)

[ Voor 21% gewijzigd door Henkie-Jan op 05-05-2005 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Henkie-Jan schreef op donderdag 05 mei 2005 @ 15:52:
Er even uitgevist :*)
Wat mij wel opvalt is dat er helemaal boven aan het volgende staat:

Pinnacle Systems GmbH PCT (pro)

Zou ik dan toch een PCTV pro hebben??????

zie: http://home.versatel.nl/henk-jan1/pctv.jpg

Vakje in het midden boven aan 8)
Als dat zo is zou ik het eigenlijk al (weer) opgeven. Ik heb zo'n ding ooit een paar weekjes mogen proberen. Ik wilde er een programmeerbare digitale videorecorder mee maken. Maar heb het uiteindelijk opgegeven: er was geen land mee te bezeilen. In twee computers geprobeerd maar alles crashte om de haverklap en vroeg het uiterste van de systemen.
Dit wil niet zeggen dat het voor iedereen troep is en dat je het nooit aan de praat zult krijgen, maar in mijn geval, als de techniek meer moeite kost om te laten lopen dan mijn geduld lang is: weg ermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie-Jan
Ik heb ook slechte ervaring met de drivers van Pinnacle PCTV Rave.
Ik rkeeg driver bijgeleverd voor Windows 2000 en draaide ook Windows 2000.
Dus ik de drivers geinstalleerd en direct crashes en stop schermen.
Toen toch maar een nieuwere versie geinstalleerd van www.pinnaclesys.com
Dat werkte beter.
maar toch moesten die andere drivers 2000 compaitble zijn.
Ik wacht nog even af tot ik die andere tv kaart even kan testen.

Welke tv-kaart zou ik anders het best kunnen nemen?
merk/type.
Zijn die TV kaartjes van E-tech ook goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eigenlijk kan ik je daar niet mee helpen, ik heb verder geen ervaring met TV-kaarten of eigenlijk alle kaarten uit de consumentenrange. Ik kom meer uit de profi hoek.
Ik zoek er zelf wel een en heb dan ook vaak gekeken binnen de forums hier om te zien wat mensen hun ervaring zijn, maar de meeste discussies verzanden in discussies over processoren die niet snel genoeg zouden zijn, harddisken of geheugentests. Mijn ervaring is dat dat nooit (of zelden) de oorzaak is, maar altijd de slechte hardware of drivers van de kaart zelf. Ok, toegegeven in combinatie met de eigen hardware kan dit in sommige gevallen problemen opleveren, maar op forums zoals hier is het maar moeilijk om uit te vissen welke argumenten voor jouw opgaan.
Al houd ik me aanbevolen voor goede adviezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie-Jan
uiteraard ben ik ook erg nieuwschierig naar nieuwe adviezen.

Ik heb (schik niet) nu tijdelijk ff een Pinnacle PCTV Pro.
Ik wil eens kijken of het daar mee wil.
Maar mijn humeur is een beetje op...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

E-tech is goedkope rotzooi, wat wel een goed merk is weet ik niet maar ik kan uit eigen ervaring zeggen dat Terratec prima kaartjes verkoopt.
De software is nogal crappy maar de kaartjes werken prima (aangezien ik tegenwoordig alleen nog maar linux draai is de software ook geen probleem meer)

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie-Jan
Even weer een update :)
Ik heb een ander moederbord gekocht in plaats van mijn Low-budget Jetway P4XFCU met Dual Channel geheugen.
En wel een Asus P4P800 SE
Het capturen gaat nu opzich prima (stopt niet meer en zo, loopt heel soepel allemaal).
Alleen heb ik wel een ander probleem.
Als ik in het zelfde project nog een keer wil capturen krijg ik steeds deze meldingen:

Afbeeldingslocatie: http://home.versatel.nl/henk-jan1/error1.gif

Afbeeldingslocatie: http://home.versatel.nl/henk-jan1/error2.gif

Het lijkt mij idd een driver probleem, maar ik kan niet anders dan de drivers van de Pinnacle site downloaden voor mijn PCTV Pro (maar gebruik Rave drivers aangezien ik geen andere drivers heb :( )
Waarschijnlijk lag het dus aan het moederbord, of de nieuwe installatie van Windows XP Pro SP2.
Ow ja, ik gebruik (weer) Ulead Video Studio 6 met de update.

Pagina: 1