[Wireless 3com AP en PC Card] Snelheid en zichtbaarheid

Pagina: 1
Acties:

• Dragonator
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-05 12:03
Hallo allemaal,

Ik heb een probleem met mijn wireless netwerk. Ik heb een 802.11g mogelijkheid, maar ik haal de snelheid niet. Het AP en de PC Card moeten deze snelheid kunnen halen, daar zijn ze op gekocht. Mijn verbinding geeft aan dat hij op 54 mbps draait en ik kan nergens een optie vinden om deze snelheid te verhogen.

Verder wil ik graag dat het netwerk niet voor buitenstaanders zichtbaar is, dus dat ik alleen het netwerk zie en mensen zonder authorisatie niet.

Hebben jullie een oplossing voor deze problemen?

Ik draai windows XP, voor zover dat nog relevant is.

Verwijderd

Ehm, 54Mbit is de maximale theoretische verbindingssnelheid van 802.11g. Daar is dus niets mis mee.

En wat jij qua beveiliging kunt doen is 'Broadcast SSID' uitzetten / 'Hide SSID' aanzetten (afhankelijk van je apparatuur).

• sjongenelen
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06-05 09:42
als je meer wilt, moet je geen 802.11 nemen... enneh, noem eens iets wat meer dan 54Mbps nodig heeft?

you had me at EHLO

• Dragonator
Op de verpakking staat 108 Mbps 11g, dus ik ga er vanuit dat er nog meer in zit. Is het echt zo dat van 802.11g 54Mbps het maximale is?

Verder heb ik 'Broadcast SSID' uitgezet, dus ik snap niet dat ik het netwerk nog steeds wel zie. Kan iemand mij vertellen of hier nog een andere optie voor is? Ik wil gewoon dat alleen geauthoriseerde gebruikers het netwerk kunnen zien en andere mensen in de omgeving dus niet...

Verwijderd

108Mbit is eigenlijk een soort illusie, een marketingtruc. De snelheid van 802.11g is 54Mbit en daar kan je niet echt iets aan veranderen.

Voor wat betreft beveiliging: nee, je kan niet geauthoriseerde en niet-geauthoriseerde users aanmaken of iets dergelijks, wat je nu hebt gedaan is dat niemand jouw netwerk ziet en je alleen op jouw netwerk kan komen als je handmatig een netwerk instelt en jouw netwerknaam (SSID) weet.

• Dragonator
Verwijderd schreef op maandag 02 mei 2005 @ 11:26:
Voor wat betreft beveiliging: nee, je kan niet geauthoriseerde en niet-geauthoriseerde users aanmaken of iets dergelijks, wat je nu hebt gedaan is dat niemand jouw netwerk ziet en je alleen op jouw netwerk kan komen als je handmatig een netwerk instelt en jouw netwerknaam (SSID) weet.
Dat kan wel, want ik heb op basis van MAC-adres één van de kaarten geauthoriseerd. Die kan wel op het netwerk komen. De andere is niet geauthoriseerd en kan ook niet op het netwerk komen, maar kan het netwerk wel zien. Dat is niet de bedoeling, niemand mag het netwerk zien...

Verwijderd

Nee, want dan authoriseer je niet op users maar op computers. Dat is iets heel anders.

En als je nog steeds het netwerk ziet heb je Broadcast SSID nog steeds aan staan.

• Dragonator
Verwijderd schreef op maandag 02 mei 2005 @ 11:55:
Nee, want dan authoriseer je niet op users maar op computers. Dat is iets heel anders.

En als je nog steeds het netwerk ziet heb je Broadcast SSID nog steeds aan staan.
Het staat echt niet aan, want bij 'Broadcast SSID' staat echt geen vinkje... Daarom vind ik het ook zo raar dat het nog te zien is...

• sjongenelen
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06-05 09:42
heb je hem daarna uitgezet en weer aangezet? wel doen, ook met het veranderen van channel bijv.

you had me at EHLO

Verwijderd

Test je het wel met een andere laptop die geen verbinding heeft met jouw netwerk en waarbij je de netwerklijst een paar maal refreshed?

• Dragonator
TheNymf schreef op maandag 02 mei 2005 @ 15:11:
heb je hem daarna uitgezet en weer aangezet? wel doen, ook met het veranderen van channel bijv.
Is het slim om een vast channel te gebruiken? Het staat nu op Automatic en veranderd iedere keer... Er is maar één Accespoint, dus ik heb geen last van andere accespoints.

Het uitzetten en weer aanzetten van het accespoint gaat bij het updaten van de instellingen automatisch. Dus dit is het probleem niet.

Weet iemand of het verschil maakt welk channel er gebruikt wordt?

@ JSS
Ik heb het getest op een laptop waar wel de netwerkkaart en de software voor de netwerkkaart waren geïnstalleerd. Ik heb het MACadres van de netwerkkaart nog niet in het accespoint gezet en de instellingen van het accespoint nog niet op de laptop gezet. Daarom vindt ik het ook raar dat ik geen verbinding krijg...

[ Voor 22% gewijzigd door Dragonator op 02-05-2005 15:35 ]

Verwijderd

Je krijgt geen verbinding? Of juist wel?

Als het goed is zie je met die laptop het netwerk niet bij de lijst met gedetecteerde netwerken en als je handmatig een connectie naar jouw netwerknaam maakt terwijl dat MAC-adres in jouw router op Allow staat moet je wél verbinding kunnen maken.

• Dragonator
Verwijderd schreef op maandag 02 mei 2005 @ 15:39:
Je krijgt geen verbinding? Of juist wel?

Als het goed is zie je met die laptop het netwerk niet bij de lijst met gedetecteerde netwerken en als je handmatig een connectie naar jouw netwerknaam maakt terwijl dat MAC-adres in jouw router op Allow staat moet je wél verbinding kunnen maken.
De bedoeling is dat buitenstaanders het netwerk niet zien. Hiervoor heb ik één laptop die volledig werkt en waarvan het MAC-adres bekend is bij het Accespoint. Om te testen of buitenstaanders het netwerk zien, heb ik ook een laptop, waarvan het MAC-adres niet bekend is. Ook de beveiligingsinstellingen van het accespoint zijn niet ingevoerd. Toch zie ik wel het netwerk, zonder alle instellingen. Dit zou ik in theorie dus niet moeten zien. Ik heb 'Broadcast SSID' uitgezet, dus daar kan het niet aan liggen.

De situatie die je schets is dus inderdaad hoe het zou moeten, maar ik zie het netwerk dus wel...

Verwijderd

Tsja, ik zou mezelf ervan verzekeren dat die laptop niet iets cached ofzo. Even rebooten en de lijst een paar maal laten refreshen. En als ie hem dan nog detecteert nog eventjes de configuratie van de router induiken.

• RammY
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-04 15:30

RammY

Dát!

Verwijderd schreef op maandag 02 mei 2005 @ 11:26:
108Mbit is eigenlijk een soort illusie, een marketingtruc. De snelheid van 802.11g is 54Mbit en daar kan je niet echt iets aan veranderen.

Gaan we weer met het half duplex verhaal ? :)
Misschien wat voor in de FAQ trouwens!

Maar dan vind ik het wel vreem dat (neem aan Windows) 54 Mbit aangeeft ipv 108 Mbit.
Ook al is het dan een 54Mbit FULL duplex ipv 108 Half Duplex :?
(snapt iedereen het nog? :) )

Deze advertentieplaats is te huur!

Verwijderd

Tsja, je zegt toch ook niet dat je een 200Mbit netwerkkaartje hebt?

• Dragonator
Ik ben er volgens mij uit. Ik heb de drivers van de netwerkkaart geïnstalleerd, maar niet de verdere software, die een makkelijke connectie mogelijk maken. Toen ben ik in Windows gaan proberen om een verbinding te maken, maar dat is dan dus echt niet mogelijk. Na het deïnstalleren van de drivers en het herinstalleren van alle software die bij de kaart geleverd wordt, kan ik alleen het netwerk zien, maar het is niet toegankelijk en er is ook niet te zien van wie het netwerk is. Raar dus dat het nog wel te zien is, want het MACadres van het accespoint wordt ook weergegeven.

Wat betreft de snelheid is het ook opgelost. Er is een optie Dynamic Super 802.11g, deze zorgt voor een verbinding van 108Mbps. Deze werkt ook met 802.11b, maar dan werkt het wel op een lagere snelheid. Er is ook een optie Static Super 802.11g, die zorgt er dan voor dat alleen 802.11g kaarten kunnen verbinden. Deze gebruik ik niet, want het zou kunnen dat er nog andere kaarten moeten verbinden.
Pagina: 1