Toon posts:

[J2EE] Performance testing

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu een middel grote J2EE applicatie (Servlets/JSP enz.). Die ook gebruik maakt van DB, propertie files enz. Nu wil ik graag in kaart brengen wat de performance hier van is. Nou weet ik wel van het bestaan van webserver stress testers. Dit is goed om een algeheel beeld te krijgen wat ik misschien eerst wil doen.

Maar ik ben eigenlijk op zoek naar iets dat mij kan helpen te bepalen waar de bottlenecks zitten. Zo kan de applicatie van verschillende soorten DBs gebruik maken. Welke is sneller met mijn applicatie? Waar zit een lange delay in de code? Zodat ik weet waar ik mij op kan richten als ik de performance wil verbeteren. Want dat word niet duidelijk bij een stress test.

Graag hoor ik jullie ervaringen en wellicht inks naar handige sites mbt dit onderwerp.

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06-05 08:39
Wij gebruiken voor ons project onder andere The Grinder. Hiermee kan je tot op methode niveau meten waar je bottlenecks zitten en wat (relatief) veel tijd in beslag neemt.
Voor het testen van (J2EE) webapplicaties heb ik ook gebruik gemaakt van Apache JMeter. Naast performance tests kun je JMeter ook gebruiken voor functionele tests.

[ Voor 13% gewijzigd door Arnout op 02-05-2005 09:02 ]

• Antediluvian
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 04-05 10:30
Volgens mij moet jij eens kijken naar JMX.

De mogelijkheden zijn eindeloos. :p

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024

Alarmnummer

-= Tja =-

Ik weet niet hoe goed normale profilers te gebruiken zijn (JProfiler, Yourkit, JProbe etc), maar er zijn ook profilers die zich meer richten op j2ee: jdbinsight

Ik heb er zelf nog nooit mee gewerkt. Ik wil het nog wel graag een keer doen :)

[ Voor 8% gewijzigd door Alarmnummer op 02-05-2005 09:00 ]

Verwijderd

Topicstarter
Arnout schreef op maandag 02 mei 2005 @ 08:53:
Wij gebruiken voor ons project onder andere The Grinder. Hiermee kan je tot op methode niveau meten waar je bottlenecks zitten en wat (relatief) veel tijd in beslag neemt.
Voor het testen van (J2EE) webapplicaties heb ik ook gebruik gemaakt van Apache JMeter. Dit kun je ook gebruiken voor functionele tests.
Dit is dus precies waar ik naar zocht inderdaad.
Hier de URL voor JMeter
Bedankt!

Zijn er nog meer mensen die meer ervaringing hebben met J2EE web applicaties?

• jAnO!
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-05 18:22

jAnO!

lalalavanillevla

Jep, wij gebruiken ook JMETER, we hebben de proxy aangepast zodat als je opneemt de naam van de stappen vertaalt worden naar mooiere naampjes: als in pagina 1 van 3 of winkelwagen - kies contractant.

Gebruik het nu 2 jaar ongeveer..

When some people work at a place for ten years they get ten years of experience, other people work at a place for ten years and get one year of experience ten times.

• Arnout
Zowel JMeter als The Grinder zijn eenvoudig in te passen in een Ant task.
Zo kun je tezamen met je unit tests ook direct zien of je (web) applicatie goed performt en of het functioneel ook allemaal de test haalt.

• jAnO!
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-05 18:22

jAnO!

lalalavanillevla

Arnout schreef op maandag 02 mei 2005 @ 12:18:
Zowel JMeter als The Grinder zijn eenvoudig in te passen in een Ant task.
Zo kun je tezamen met je unit tests ook direct zien of je (web) applicatie goed performt en of het functioneel ook allemaal de test haalt.
Klopt, heb trouwens voor geinteresseerden wel een xsl die per testcase failed of succes aangeeft..

When some people work at a place for ten years they get ten years of experience, other people work at a place for ten years and get one year of experience ten times.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben nou al een week bezig met dit probleem.
Maar het schiet niet echt op. :(

Ik ben er wel achter dat het nog te vroeg is om al te gaan profilen. Ik wil eerst in kaart brengen waar het op TCP verkeer het meeste tijd in gaat zitten. Weet iemand hoe ik dit het beste kan doen? Weet niet goed of JMeter hier toereikend voor is. Graag tips! Is er misschien zoiets dat Ethereal logs kan omzetten naar iets lees baars met tijden?

• Arnout
Wat wil je precies gaan meten dan?

Van server naar DB?
Van client naar server?

Verwijderd

Topicstarter
Nou het zit zo dat als ik bij mn applicatie kom en je kiest om in te loggen dan word je naar een andere server gestuurt die verwerkt je gegevens intern (DB) stuurt je weer terug en dan op de eerste server word het weer verwerkt op een vergelijkbare manier. Dus al die stappen waar daar het meeste tijd in gaat zitten zie je. En ik zie nou niet hoe ik dat met JMeter kan doen vandaar dus de vraag of er iets voor Ethereal is.

• Arnout
Ik zou op de server waar de applicatie draait een stukje logging toevoegen (LOG4J oid). Dan kun je al een beeld krijgen hoe lang de authenticatie duurt.

Verwijderd

Topicstarter
Kan dit niet al gedaan worden met de standaard logging van tomcat? Iets met VALVES?
Iemand die hier een voorbeeld van heeft?
Pagina: 1