[FC3] XP herinstallatie, geen grub meer

Pagina: 1
Acties:

• steveman
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 11:01

steveman

Comfortabel ten onder

Topicstarter
*zucht*

na een hoognodige herinstall van XP kan ik geen linux meer booten :(

Bijkomend probleem is dat ik geen rescuedisk kan maken omdat m'n diskettestation kapot is ;(

Wel heb ik nog een hardeschijf liggen waar ik eventueel iets op kan zetten, maar kom ik dan nog wel bij de goede linuxinstallatie :?

Weet iemand hoe dit zo simpel mogelijk op te lossen is?

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-02 18:18
Met een bootable (rescue) CD zoals knoppix of misschien zelfs wel met de installatie-CD van FC3 (geen ervaring mee).

Had je zelf nog wel op kunnen komen zou ik denken, toch?

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09:33
IDD wat Wilke zegt, gewoon Knoppix of een andere live-cd erbij slepen die grub bevat.

Ik ben niet zo heel erg bekend met FC installatie CD's, maar de meeste debian based install CD's hebbben altijd nog een manier om direct te skippen naar de bootloader. Desnoods kan je nog vluchten in je console om zo handmatig een bootloader te installeren.

Let wel dat je bij grub ook de MBR installeerd en niet alleen de standaard bestandjes en configuraties neerzet. Kijk op het begin even of het commando "grub-install" beschikbaar is, die is meestal wel fijn/makkelijk.
/me LinuX-TUX heeft te vaak in een grub-shell zitten ploeteren :(

• steveman

steveman

Comfortabel ten onder

Topicstarter
Met de installatiecd van fedora ben ik idd in een console terecht gekomen, echter mooi dat 'grub-install' niet werkt :(

En ook heb ik geen brander om een bootable cdtje te maken.

't heeft dus nog al wat haken en ogen

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

• Robtimus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-02 19:50

Robtimus

me Robtimus no like you

Wat voor melding krijg je dan met grub-install? En met welke parameters roep je hem aan?

More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs

Verwijderd

De configbestanden etc zijn al in orde, het enige wat opnieuw gedaan moet worden is het installeren van grub in de mbr van de bootdisk.

Dat is simpel te doen op de volgende manier:

- Boot vanaf de FC cd, en kies voor rescue, en laat hem uitpruttelen. Een Gentoo/Knoppix whatever livecd is ook goed, zolang de grub binary er maar opstaat.

- Met CTRL-F2 of F3 krijg je bij FC een console, typ daar "grub".

- Vervolgens typ je in de grub commandline die je dan krijgt:
"root (hd0,0)"
(vooropgesteld dat je bootschijf en partitie op hda en hda1 zit.)
en vervolgens
"setup (hd0)".

- quit en reboot.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 02-05-2005 11:32 ]

• steveman

steveman

Comfortabel ten onder

Topicstarter
Okay,

dmv chroot /mnt/sysimage (waar m'n systeem even gemount word) ben ik zover gekomen dat ik idd met grub aan de slag kan, echter wanneer ik in grub het commando root (of root (hd0,0) ) geef krijg ik de foutmelding: "filesystem type unknown partition type 0x7"

Na wat zoekwerk (en terecht gekomen te zijn op een franse site 8)7 ) zag ik dat 0x7 het NTFS filesysteem is, maar ik snap nu dus niet waarom grub er niets mee kan doen :?

Verwijderd

steveman schreef op maandag 02 mei 2005 @ 16:34:
Okay,

dmv chroot /mnt/sysimage (waar m'n systeem even gemount word) ben ik zover gekomen dat ik idd met grub aan de slag kan, echter wanneer ik in grub het commando root (of root (hd0,0) ) geef krijg ik de foutmelding: "filesystem type unknown partition type 0x7"

Na wat zoekwerk (en terecht gekomen te zijn op een franse site 8)7 ) zag ik dat 0x7 het NTFS filesysteem is, maar ik snap nu dus niet waarom grub er niets mee kan doen :?
Vrij simpel, schijnbaar is partitie 1 van schijf 1 een NTFS partitie, klinkt plausibel, dat is namelijk waar Windows zichzelf neerplant.
Laat de indeling van /etc/fstab eens zien?
Dan weten we wat meer over je setup.
Ik denk dat hda2 in dit geval je bootpartitie is, dus dan zou het "root (hd0,1)" moeten zijn ipv 0,0.

Verwijderd

of je instaleerd linux gewoon opniew halverwege kun je dan grup gewoon weer instellen.
je bent wel je data kwijt.
maar dat is ook op te lossen door in windows je linux schijf te backupen met partionmagix oid.

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 02 mei 2005 @ 20:46:
of je instaleerd linux gewoon opniew halverwege kun je dan grup gewoon weer instellen.
maar dat is ook op te lossen door in windows je linux schijf te backupen met partionmagix oid.
Je kan ook je huis platbranden als je last van muizen hebt.
Of gewoon je hand afhakken als je jeuk hebt.
Maar dat doen we maar liever niet he?
Met 5 commando's heeft hij gewoon zijn grub menu weer terug.
30 seconden werk als je weet wat je moet doen.

Hij heeft het niet voor niets over "simpel" in zijn op.
En ik weet niet hoe het met jou zit, maar mijn Linux installaties zijn op zich build to last.
Die zou ik nooit zomaar overnieuw doen.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 02-05-2005 21:52 ]

• steveman

steveman

Comfortabel ten onder

Topicstarter
ohneee!

grub aan de gang gekregen, grub-install /dev/hda... duurde een eeuwigheid voordat ie klaar was...

en nu, winows kon niet meer booten, linux ook niet ;(

en bij de intallatie van linux lijkt het erop dat alle partities verziekt zijn ;(

kan ik nu nog op een manier bij m'n data?

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09:33
Weer een LiveCD booten, liefst knoppix (en dan opstarten met knoppix 2 ... console mode dus)

Wachten totdat je in console bent, en dan "fdisk -l". Even kijken of je al je partities daarin herkend. Even mounten om te kijken of er nog daadwerkelijk data op staat.

Als je over de schrik heen bent en weer zeker weet dat alles er is, weer opnieuw grub proberen te installeren :Y)

edit:
Geven ze geen van beide een of andere foutmelding? Bij allebei krijg je gewoon een zwart scherm en "that's it" ?

[ Voor 16% gewijzigd door LinuX-TUX op 03-05-2005 01:55 ]

• steveman

steveman

Comfortabel ten onder

Topicstarter
de nieuwe windows installatie gaat meteen het menu binnen van safe mode ed. en wanneer je daar een optie kiest *bats* blauw scherm en dan reboot ie. Linux is helemaal onbereikbaar.

Verwijderd

steveman schreef op dinsdag 03 mei 2005 @ 09:12:
de nieuwe windows installatie gaat meteen het menu binnen van safe mode ed. en wanneer je daar een optie kiest *bats* blauw scherm en dan reboot ie. Linux is helemaal onbereikbaar.
Waarom heb je dan ook grub-install gebruikt?
Dat is een vervelend scriptje dat probeert te raden waar grub moet komen.

Verwijderd

Probeer de volgende link eens: http://www.bartendavid.be...nfig/booten/grub_mbr.html
Hier wordt erg duidelijk beschreven hoe je Grub opnieuw in je MBR kan instaleren na een herinstallatie van XP.

• steveman

steveman

Comfortabel ten onder

Topicstarter
*update*

:) phew

Met een gratis progje de partities weten terug te krijgen, windows opnieuw geïnstalleerd, dat werkte, grub kreeg ik niet meer voor elkaar dus linux ook opnieuw geïnstalleerd, zonder de partitie te formatteren dus mijn oude account was er nog \o/

alles werkt nu dus weer hoera hoera!

Iedereen bedankt voor de hulp!

Verwijderd

steveman schreef op dinsdag 03 mei 2005 @ 16:23:
*update*

:) phew

Met een gratis progje de partities weten terug te krijgen, windows opnieuw geïnstalleerd, dat werkte, grub kreeg ik niet meer voor elkaar dus linux ook opnieuw geïnstalleerd, zonder de partitie te formatteren dus mijn oude account was er nog \o/

alles werkt nu dus weer hoera hoera!

Iedereen bedankt voor de hulp!
Fijn dat alles weer werkt, maar je had jezelf een heleboel moeite kunnen besparen door onze aanwijzingen op te volgen, wat je nu hebt gedaan is wel heel drastisch.

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 02 mei 2005 @ 20:46:
Uiteindelijk is dit toch gebeurd...:z
En ik weet niet hoe het met jou zit, maar mijn Linux installaties zijn op zich build to last
Misschien omdat het installeren en configureren van Linux best wel een hengst van een klus is als je niet precies weet waar je het allemaal moet instellen (no flame intended btw). Wat dat betreft ben je met WinXP net iets sneller klaar :)

Desktop: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070 Ti; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 192GB DDR5-5600

• steveman

steveman

Comfortabel ten onder

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 03 mei 2005 @ 19:07:
[...]

Fijn dat alles weer werkt, maar je had jezelf een heleboel moeite kunnen besparen door onze aanwijzingen op te volgen, wat je nu hebt gedaan is wel heel drastisch.
Ik heb uiteraard eerst geprobeerd te doen wat hier gezegd werd... maar dat werkte dus niet! :(
Verwijderd schreef op dinsdag 03 mei 2005 @ 19:47:
[...]

Das raar, ik heb het toch al tientallen keren gedaan.
Het werkt wel, maar je moet het wel goed doen. ;)
De normale wetten der informatica zijn nooit op mijn systemen van toepassing geweest... daar wil ik het maar bij laten om verdere egodeuken te voorkomen O-)

[ Voor 34% gewijzigd door steveman op 04-05-2005 10:11 ]

Verwijderd

steveman schreef op dinsdag 03 mei 2005 @ 19:35:
[...]

Ik heb uiteraard eerst geprobeerd te doen wat hier gezegd werd... maar dat werkte dus niet! :(
Das raar, ik heb het toch al tientallen keren gedaan.
Het werkt wel, maar je moet het wel goed doen. ;)
Pagina: 1