Toon posts:

Invloed van geheugen repen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Een hele tijd geleden las ik hier op de tweakerverzameling dat bij een mobo met single channel geheugen je maar 2 van de drie geheugen banken mag gebruiken ivm volt/werking ofzo.
Hier bestaat dus de onduidelijkheid. Ik wil graag van 2x512 ddr 400 naar 3x512. Niet dat ik het nodig heb maar het kost geen drol je je hebt toch weer net ff meer.
Nu snap ik dat het bij Dual channel niks uit maakt maar bij single.? daar zou je toch gewoon 3 repen in moeten kunnen knallen?

Verwijderd

Geeft geen problemen.. gewoon erbij steken. Waarom zouden er anders 3 geheugenbanken op een mobo zitten? 8)7

• jotheman
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:17

jotheman

Was like that when I got here!

Beetje flauw om er 3 sloten op te maken als je er maar 2 mag/kan gebruiken hè?

I see dead pixels...

• Mister I
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

Er waren wat problemen in die zin bij amd64, dat als je meer dan 2 geheugen modules gebruikte dat je snelheid dan van 400 MHz naar 333 MHz ging.
Dat was bij socket 754 zo. Volgens mij is dat ondertussen wel verholpen.

Verwijderd

Topicstarter
kijk toch nuttig want ik zit met zon zuur 754 bordje, dat juli 2004 als geboorte maand heeft...

• Yofresh
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13:10
Dat wordt overwegen of het het geld waard is he

Je zegt zelf al dat je t niet nodig hebt, en om nou te zeggen dat je 1.5 gb geheugen hebt maar wel t probleem dat je slomer geheugen hebt, tsja, dan zou ik het niet doen.

Dus:
Veel geheugen
lagere snelheid

of

Genoeg geheugen
hoge snelheid

Ik zou t pas gaan doen als je het echt nodig hebt, maar dat zijn mijn 2 centen

"Aliena vitia in oculis habemus, a tergo nostra sunt", Seneca

• Mister I
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

Verwijderd schreef op zondag 01 mei 2005 @ 22:49:
kijk toch nuttig want ik zit met zon zuur 754 bordje, dat juli 2004 als geboorte maand heeft...
Laat het zo.
Als je het niet nodig hebt en je gooit er dus 512mb bij, dan ga je er dus op achteruit.
Qua geld en performance.
Mocht je het in de toekomst toch nog nodig hebben, dan kan je tegen die tijd wel opnieuw die afweging maken.

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:33
Socket 939 borden met de Nforce3 chipset hebben toch GEEN last van dit fenomeen ?

• r0el
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
WiLLoW_TieN schreef op zondag 01 mei 2005 @ 23:32:
Socket 939 borden met de Nforce3 chipset hebben toch GEEN last van dit fenomeen ?
Voorbeeldje bij k8n neo2, deze heeft er wel last van :P
edit; dit heeft wel te maken met dual en single sided modules, tegenwoordig is merendeel toch dualsided?

[ Voor 14% gewijzigd door r0el op 02-05-2005 00:23 ]

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Als je op een S939 bord meer dan twee geheugen modules gebruikt (dubbelzeidig geheugen) dan gaat de command rate naar 2T en de snelheid zakt naar DDR333.

Dit heeft te maken met AMD processoren ( winchester, newcastle, clawhammer sledgehammer of Opterons dit ook heeft weet ik niet), het geheugencontroller zit namelijk niet meer op het moederbord maar in de processor.

Je kan makkelijk het geheugen naar 200Mhz schroeven, maar de 2T command rate blijft staan.

• WiLLoW_TieN
bierschuit schreef op maandag 02 mei 2005 @ 00:30:
Als je op een S939 bord meer dan twee geheugen modules gebruikt (dubbelzeidig geheugen) dan gaat de command rate naar 2T en de snelheid zakt naar DDR333.

Dit heeft te maken met AMD processoren ( winchester, newcastle, clawhammer sledgehammer of Opterons dit ook heeft weet ik niet), het geheugencontroller zit namelijk niet meer op het moederbord maar in de processor.

Je kan makkelijk het geheugen naar 200Mhz schroeven, maar de 2T command rate blijft staan.
Ik heb het boekje erop nageslagen en wat op internet rondgestruind maar ik ben er nog niet 100% uit.

Mijn mobo is van Gigabyte K8NS-939 ( GEEN Ultra of PRO ) met daarop een AMD 64 3200+ Winchester met 2 * 512 Mb PC3200 DDR erop die in dual-channel draait op 200 Mhz.

Als ik er nu nog 2 * 512 Mb PC3200 van een ander merk bijzet kan ik dan wel of niet dual-channel op 200 Mhz blijven draaien :?

• peke
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-08 22:12
Met 3 reepjes ram heb je als nadeel dat de PRECHARGE geheugeninstelling in je bios op 2T of 3T moet staan (afhankelijk van het aantal chips op die reepjes) terwijl dat met 1 dimm op 1 channel op 1T kan staan. Vandaar dat dual channel de voorkeur heeft voor mij (2*512 met 2-2-1-5 timings op nforce2).
Deze timing bepaalt hoeveel kloktikken (vd ram frequentie) er voorbijgaan als de bus moet switchen tussen zenden en ontvangen, de geheugenbus is immers half duplex, deze kan dus enkel lezen of schrijven, niet tegelijk.
Anderzijds is deze instelling minder belangrijk dan zowel cas als ras to cas omdat precharge minder vaak voorkomt.
Het hangt allemaal af wat je wil gaan doen met je pc, games hebben geen baat bij 1GB+, tenzij er memory leaks inzitten uiteraard :Y) , zeg dus niet WoW. :P
Mss kan je het reepje houden als reserve en als je later een DC bord koopt kan je 2 reepjes daarvoor gebruiken en 1 voor je huidig bord.

• WiLLoW_TieN
Weet iemand met 100% zekerheid het correcte antwoord op mijn vraag ?

Verwijderd

Topicstarter
Dat wil ik ook wel graag weten idd. Maat van mij heeft het zelde probleem..
Hij wil graag van 2x512 dual naar -> 2x512 en 2x1G..DDR 400..
Zal dit nu een verlaging van de speed betekenen ?

• HeepH
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01-08 22:17

HeepH

Dope Rapper

voor de duidelijkheid :

2 reepjes : dualchannel, 1 t
3 reepjes : niet alle reepjes dualchannel (maar 2) 1 t
4 reepjes : geheugen op 333 mhz, dualchannel, 1 of 2 t

Socket 939 en 754, alle bordjes, alle cores behalve san diego en venice..

Ik vind 1 gb geheugen ook genoeg, tenzij je video/photobewerkt. Zelfs wow kan perfect met 1 gieg, moet je maar een goede hd kopen, want hier loopt het ook perfect.

[ Voor 26% gewijzigd door HeepH op 06-05-2005 11:31 ]

http://specs.tweak.to/16495

Pagina: 1