[CPU] Wel of niet doorgebrand?

Pagina: 1
Acties:

• Jassy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06:59
Ik zette vanmiddag mijn PC aan, en spontaan begint er iets onwijs te stinken. Na enig onderzoek bleek het de processor te zijn. Dus ik de koeler er vanaf gehaald.

Ik heb een paar foto's gemaakt (sorry van de kwaliteit, maar een digicam ontbreekt hier, dus is het met een mobieltje gebeurd..):

Afbeeldingslocatie: http://home.zonnet.nl/j_rozendaal/1.jpg

Dit is de enige scherpe foto van de desbetreffende CPU.. Kun je hieraan zien of ie wel of niet doorgefikt is?

Afbeeldingslocatie: http://home.zonnet.nl/j_rozendaal/2.jpg

Hier heb ik een poging gedaan het van heel dichtbij te doen, maar die is helaas niet echt gelukt.. rechts zit wel ietwat zwarts, maar ik weet niet of dat nu echt brandsporen zijn?

Afbeeldingslocatie: http://home.zonnet.nl/j_rozendaal/3.jpg

Deze is van iets hoger en dus iets duidelijker.

Afbeeldingslocatie: http://home.zonnet.nl/j_rozendaal/4.jpg

Dit is de andere kant van de CPU. Kan je hier verder wat mee?

Ik zal strax ff met de webcam proberen wat foto's te schieten, als dat nodig mocht zijn.

Ik durf hem niet meer zo goed aan te zetten, omdat ik dus niet weet wat de gevolgen zijn van dit gedoetje.

Het enigste wat ik vanmiddag heb gedaan is dat ik de koeler op de CPU heb *omgedraaid*, omdat ik dacht dat ie op de kop zat. Never change a winning team zeggen ze wel, dus eigenlijk was dit wel een hele domme actie :X :X 8)7 8)7 .

Het gaat om een AMD XP 1900+ op 1.6GHz. Hij is nooit overgeklokt of wat dan ook geweest.

Wie kan mij uitsluitsel geven?

Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:44

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Maak die core eens een beetje schoon. Als er stukjes afgebrokkeld zijn, heb je altijd kans dat er geen leven meer in komt.

nvm

[ Voor 51% gewijzigd door PD2JK op 01-05-2005 18:36 ]

Toen waren beige computers heel gewoon.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:47
Op de eerste 3 foto's zie ik niets geks, behalve dat hij een beetje vies is 8)7
Dat op de 4e foto, die zwarte plek, zou imo best een brandvlek kunnen zijn...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Jassy
Prutz0r schreef op zondag 01 mei 2005 @ 18:33:
Maak die core eens een beetje schoon. Als er stukjes afgebrokkeld zijn, heb je altijd kans dat er geen leven meer in komt.
ik ben een leek op het gebied van CPU, dus hoe kan ik dit het beste aanpakken?
Op de eerste 3 foto's zie ik niets geks, behalve dat hij een beetje vies is 8)7
Dat op de 4e foto, die zwarte plek, zou imo best een brandvlek kunnen zijn...
Wat zou je denken? Is ie dood of heb ik nog een kansje?

[ Voor 28% gewijzigd door Jassy op 01-05-2005 18:37 ]

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Jassy schreef op zondag 01 mei 2005 @ 18:35:
[...]

ik ben een leek op het gebied van CPU, dus hoe kan ik dit het beste aanpakken?
WC-papier, keukenrol, tempo zakdoekjes (dan gaat het nog sneller) ;) , etc...

[ Voor 7% gewijzigd door PD2JK op 01-05-2005 18:37 ]

• Jassy
Prutz0r schreef op zondag 01 mei 2005 @ 18:35:
[...]

WC-papier, keukenrol, tempo zakdoekjes (dan gaat het nog sneller) ;) , etc...
Nieuwe foto

Afbeeldingslocatie: http://home.zonnet.nl/j_rozendaal/5.jpg

PA heeft er ff naar gekeken (en die heeft er helemaal geen verstand van), maar hij denkt dat ie te barste is.. maar ik heb natuurlijk meer aan jullie advies :)

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Is de core zelf nog helemaal vierkant of zijn er hoekjes af? 'k Kan het zo niet zien...

• Jassy
Prutz0r schreef op zondag 01 mei 2005 @ 18:54:
Is de core zelf nog helemaal vierkant of zijn er hoekjes af? 'k Kan het zo niet zien...
Nope, rechtsbovenin is er ietsjes af, maar het mag geen naam hebben..

linksbovenin overigens ook een heeeele minieme hoeveelheid. dat mag al helemaal geen naam hebben..

[ Voor 37% gewijzigd door Jassy op 01-05-2005 18:57 ]

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13:55
als er stukken af zijn, hoe weinig het ook is, kan de cpu al stuk zijn..

en wat dat doorgebrand betreft, iedereen heeft een neus, en doorgebrand ruik je, en iedereen heeft ogen... en doorgebrand zie je ;) als er ergens een zwarte brand plek zit ofzo is tie stuk ;)

https://wren.co/join/Devian

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:47
en spontaan begint er iets onwijs te stinken

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Praetorian
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-07 23:54
Een heel klein beetje er af kan al dodelijk zijn..

Maar de brandvlekken aan de onderkant zeggen mij voldoende, die cpu is hardstikke dood en dat wordt dan een nieuwe kopen.

Waarom zeg ik dit zo? Heb 4 jaar lange ervaring gehad bij een van de grootste computer onderdelen leveranciers in nederland

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Die laatste foto in de first post lijkt wel een op brandplek ;(

[ Voor 22% gewijzigd door Frietsaus op 01-05-2005 19:09 ]

• Jassy
Devian schreef op zondag 01 mei 2005 @ 19:06:
als er stukken af zijn, hoe weinig het ook is, kan de cpu al stuk zijn..
kan, dus het hoeft niet.. wat voor risico loop ik als ik hem weer installeer en opstart?
en wat dat doorgebrand betreft, iedereen heeft een neus, en doorgebrand ruik je, en iedereen heeft ogen... en doorgebrand zie je ;) als er ergens een zwarte brand plek zit ofzo is tie stuk ;)
het stonk iid zeer flink :P

er zit dus nergens geen zwarte brand plek (echt zwart), maar wel een beetje bruin aangelopen.. is dit al voldoende?

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Tot er een duidelijke foto is kan ik het niet zeggen maar ik vermoed wel dat je CPU kapot is. De laatste foto in de TS lijkt inderdaad op een brandvlek.. :/

• Jassy
Praetorian schreef op zondag 01 mei 2005 @ 19:08:
Een heel klein beetje er af kan al dodelijk zijn..

Maar de brandvlekken aan de onderkant zeggen mij voldoende, die cpu is hardstikke dood en dat wordt dan een nieuwe kopen.

Waarom zeg ik dit zo? Heb 4 jaar lange ervaring gehad bij een van de grootste computer onderdelen leveranciers in nederland
nou, das dan duidelijk :/ :/

dat wordt dan flink sparen (ik is arme student..) :'(

Verwijderd

Sick hoor, dit gebeurd nu elk jaar weer als het een warme dag is. :/

• Frietsaus
  • Niet online
Misschien even op marktplaats kijken voor een leuke Athlon XP? ;)

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Verwijderd schreef op zondag 01 mei 2005 @ 19:14:
Sick hoor, dit gebeurd nu elk jaar weer als het een warme dag is. :/
Palomino + zomerse dag + Dag van de Arbeid = Oververhitting = weg cpu. :+

Een andere processor hoeft niet veel te kosten, het ligt er ook maar net aan wat voor moederbord je hebt. Ondersteund deze een FSB van 333, kun je al voor een goedkope Sempron gaan.

2e handse cpu's zijn erg moeilijk te vinden en vaak net zo duur.

• Shizzar
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08:37
Uhm, ik had ook een keer dat me CPU "doorgebrand" was, zwarte aanslag erop, ( de koeling was uitgegaan, dus toen werd ie heel heet, en een of andere beveiliging op het mobo heeft mn CPU gered ). Dus je CPU kan nog werken

Het was btw een 1800+ XP Thoroughbred @ 2100+

[ Voor 13% gewijzigd door Shizzar op 01-05-2005 19:24 ]

Verwijderd

Tja, als je iets vergelijkbaars wilt heb je voor een paar tientjes bv deze Athlon 1800+, dat is toch wel te doen?

• Jassy
Shizzar schreef op zondag 01 mei 2005 @ 19:23:
Uhm, ik had ook een keer dat me CPU "doorgebrand" was, zwarte aanslag erop, ( de koeling was uitgegaan, dus toen werd ie heel heet, en een of andere beveiliging op het mobo heeft mn CPU gered ). Dus je CPU kan nog werken

Het was btw een 1800+ XP Thoroughbred @ 2100+
stel dat ie niet werkt, help ik dan ook al mijn andere hardware de vernieling in?

• Frietsaus
  • Niet online
Prutz0r schreef op zondag 01 mei 2005 @ 19:23:
[...]

Palomino + zomerse dag + Dag van de Arbeid = Oververhitting = weg cpu. :+

Een andere processor hoeft niet veel te kosten, het ligt er ook maar net aan wat voor moederbord je hebt. Ondersteund deze een FSB van 333, kun je al voor een goedkope Sempron gaan.

2e handse cpu's zijn erg moeilijk te vinden en vaak net zo duur.
Sempron @ K7T Turbo? Gaat moeilijk denk ik.

Verwijderd

Nokko schreef op zondag 01 mei 2005 @ 19:27:
[...]

Sempron @ K7T Turbo? Gaat moeilijk denk ik.
Nee dat lukt niet, sowieso is de fsb 266mhz, en dan nog is de athlon xp 1800+ het hoogste dat volgens MSI nog wordt ondersteund. Die heb je volgens de pricewatch al voor 54 euro, dus 40 euro voor een tweedehandsje zou ik bij nader inzien ook teveel vinden, die moet je met onderhandelen ook wel voor 30 kunnen krijgen. Maar ik kan me zo voorstellen dat je mobo ook kapot is, dat was wel het geval toen mijn xp 1700+ een paar maand geleden doorbrandde.
Los van je budgetproblemen is denk ik de beste oplossing om wat geld bij elkaar te sprokkelen (lenen bij de IBG is top, vind ik zelf :P ) en voor respectievelijk 60 en 100 euro een socket 754 moederbord + amd athlon 64 (2800 ofzo) te kopen. Maak niet de fout die ik maakte: eerst een nieuwe cpu kopen, dan erachter komen dat je mobo ook stuk is, en die ook vervangen, zodat je uiteindelijk een bedrag uitgeeft waarmee je ook veel sneller spul had kunnen halen.
Mocht je toch bij socket A willen blijven en een koeler nodig hebben, heb ik er nog wel eentje liggen :)

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 01-05-2005 20:05 ]

• Jassy
Verwijderd schreef op zondag 01 mei 2005 @ 20:02:
[...]

Los van je budgetproblemen is denk ik de beste oplossing om wat geld bij elkaar te sprokkelen (lenen bij de IBG is top, vind ik zelf :P ) en voor respectievelijk 60 en 100 euro een socket 754 moederbord + amd athlon 64 (2800 ofzo) te kopen.
heb een asus plank voor 60 gezien, en een 3000+ voor 150.. dat gaat dan door, plus dat ik dan ook nieuw ram geheugen moet (2x 256 48 euro)..

kep al redelijk wat centen, maar ik spaar ff door, zodat ik daarna ook nog wat heb :)
Maak niet de fout die ik maakte: eerst een nieuwe cpu kopen, dan erachter komen dat je mobo ook stuk is, en die ook vervangen, zodat je uiteindelijk een bedrag uitgeeft waarmee je ook veel sneller spul had kunnen halen.
nieuw mobo komt er sowieso, was ik al langer van plan (toevallig, wou ik deze zomer doen, overstappen naar amd64 met ddr geheugen).. dat komt dus nu in een stroomversnelling :P
Mocht je toch bij socket A willen blijven en een koeler nodig hebben, heb ik er nog wel eentje liggen :)
koeler hek zelf nog wel, bedankt voor het aanbod m8 :)

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:37

sapphire

Die-hard pruts0r

IK snap neit wat iedereen moeilijk doet, een simpel ASrock mobotje en een XPje heb je als je goed zoekt al voor onder de 80€. :)
Ikzelf heb een tijdje geleden een ASrock K7S8X voor 22,50 gekocht. FF zoeken in V&A en meestal staat dr wel wat leuks.

Gabriël AM5

• Shizzar
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08:37
Jassy schreef op zondag 01 mei 2005 @ 19:26:
[...]

stel dat ie niet werkt, help ik dan ook al mijn andere hardware de vernieling in?
zou kunnen, zou ook niet kunnen, ik heb er geen ervaring mee, je kan het altijd proberen, denk niet dat het echt fout zal gaan, maar je weet maar nooit. Bij mij heeft tie t @ 80 graden of hoger overleefd, maar mijn mobo had een beveiliging tegen overheat enzo.. daar kan het natuurlijk ook aan liggen.

• Jassy
heb hem er dus inmiddels ingeprikt gehad, maar hijs zo dood als een pier.. hij doet niets meer.. d-led gaf 4 rode ledjes wat betekent dat er tot ist.. :(

zet het mobo en geheugen (MSI K7T Turbo + 512MB ram (dane-elec en kingston) wel op marktplaats, tenzij ik voor nop van iemand een amd proc kan lenen voor een maand of 3. :)

in ieder geval, super bedankt voor alle adviezen en goede raden :)

Pagina: 1