Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

van joystick input naar parallel output

Pagina: 1
Acties:
  • 39 views sinds 30-01-2008

• delirium
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-03 13:34
Samen met een vriend had ik het idee opgevat om van een joystick de input te gebruiken om electro-motortjes aan te sturen via relais.
Dit wilden we doen door als tussenstap een computer te gebruiken, deze wilden we toch al in onze opzet gebruiken dus dat is verder geen probleem.

Als computer hebben we een oude compaq laptop, deze heeft als poorten:
  • 1x parallel
  • 1x serieel
  • 1x ps/2
we wilden zo'n geweldige oude arcade joystick gebruiken, deze heeft alleen een gamepoort uitgang

dit leidt tot de volgende vragen:
  1. Wat is het voltage wat op de pinnen van een parallelle poort staat ?(om de relais aan te sturen)
  2. Is er een mogelijkheid om de gameport om te zetten naar ps/2 of serieel?
  3. (indien punt 2 nee is;) Kan ik de output van de joystick ook als invoer over de parallelle poort sturen (dus een paar pinnen als input en een paar als output gebruiken)?
  4. Hoe kan ik de data inlezen van de joystick?
Ik heb geen verstand van electronica, dus als jullie het in jip en janneke taal willen uitleggen.
(het solderen enz kan die vriend van mij wel, die heeft alleen geen verstand van computers)

Mijn programmeervoorkeur gaat uit naar c(++) op win98 voor deze opzet.

Alvast heel erg bedankt,

Verwijderd

Signalen die uit je joystick komen zijn analoog en kun je daarom niet met de parallelle poort, ps/2 of seriëel uitlezen. Helaas. Maar iedere zichzelf respecterende pc heeft toch wel een gamepoort :?

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-11 13:37
Als je een cheape geluidskaart koopt zit daar meestal ook een gamepoort op. Denk dan aan 10 euro ofzo, dus het is niet ehct de moeite waard om lastig te gaan doen met converters etc.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• Nessuno
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 16:44

Nessuno

io sono nessuno

hij heeft het over een laptop
als er al pcmcia geluidskaartjes zijn
kosten deze zeker geen 10 €

Na rose e cient spin

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18-11 12:42
(jarig!)
Wat voor motortjes worden het precies?

En is het niet een idee om hiervoor een microcontroller te gebruiken?

Voor de joystick heb je 2 ADC nodig voor de x en y as
Niet dus omdat het een arcade joystick is :X

Voor de rest een aantal digitale inputs voor de knopjes.

Voor zoiets zou ik niet een laptop gebruiken.

Heb je trouwens zelf al wat onderzocht? dan kunnen wij kijken in welke richting jij denkt.

[ Voor 66% gewijzigd door Steefph op 01-05-2005 20:15 ]

Alles is terug te redeneren naar 4

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-11 21:59

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Een digitale arcade stick kun je prima aan de parallele poort hangen en dan uitlezen met welke programeertaal dan ook.

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Mmm. Als je een klein beetje gezocht had, was je al tegen [url=De Parallelle poort FAQ] aangelopen, had je tig pages met deze Google query gehad enzovoort, en was je er met een klein beetje moite zelf uitgekomen. GoT probeert een klein beetje nivo te houden, en zoals je in de policy kan nalezen, is het dus de bedoeling dat je eerst zelf naar info gaat zoeken en dan pas een topic opent.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.