barebone freez/restart --> mem of processor??

Pagina: 1
Acties:

• xon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-07 16:57
Probleem:

Detail info:

MSI Mega 865 Barebone PC

Met daarin:

2 X 512 DDR400 pc 3200 geheugen merk TwinMos
CPU: Pentium 4 3.00 ghz
HD: 200 gb western digital SATA
DVD: Dvd/cd writer combi

Processor koeling door middel van airflow mechanisme welke wordt bijgeleverd bij barebone.

Staat horizontaal op de processor met links fan zuig en na het koellichaam Fan blazend. Overigens MOET ik het de koelvoorziening gebruiken van MSI/Barebone de meegeleverde op de processor past niet.

De gemiddelde processor temperatuur gemeten over een periode van bv een kwartier is 38 a 39 graden.Systeem is 43 graden met gesloten kast/deksel.

Het probleem:
Het systeem herstart in z'n geheel om een willekeurig moment. (overigens wel vaak binnen een 10 a 15 min) ook al gehad dat het systeem compleet hing en niks meer reageerde.

Wat al geprobeerd:

- Alletwee de geheugenbankjes afzonderlijk laten draaien (ook opstart probleem)
- Deksel verwijderd
- Mem test gedaan

Bij de memtest liep de temperatuur van de cpu op tot zo'n 48 graden met zowel 1 als 2 bankjes. Overigens herstartte de pc ook bij memtest en 2 bankjes geinstalleerd (1024). Dit kan ook toeval zijn.

Met het draaien als programma's zoals memtest ben ik bang dat ik de processor misschien beschadig als dit toch achteraf het euvel blijkt te zijn of dat de cpu temp niet de juiste is.

De processor welke erin zit staat (NOG) niet op het lijstje van supported processoren maar ditlijkt eerder een kwestie van tijd te zijn. (ik heb de prescott 3.00ghz) Hier staat de lijst: http://www.msi.com.tw/pro...detail.php?UID=547&kind=4

Overigens is het wel zo dat nadat het scherm bevroren is of na de restart dat het display (ziet op display cpu temp) veel hogere cpu temps aangeeft. Na het restarten normaal is de temp zo'n 40 C...na een fout/hang moment is de cpu temp zo'n 48 graden en loopt overigens direct terug als windows is opgestart na 39 graden.

Waar moet ik het invredesnaam zoeken? is dit TOCH typisch cpu of TOCH typisch geheugen.

Hoop dat jullie iets weten wat ik kan testen en of proberen.

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
krijg je niet heel kort een blauw scherm te zien?
zet zowiezo automatisch opstarten bij een bsod uit.
deze computer > eigenschappen > geavanceerd > opstart en herstel instellingen > vink dan automatisch opstarten uit.
dan zie je een foutcode waar we meer mee kunnen.

en die proc's kunnen echt wel wat meer hebben als 50 graden hoor, die sloop je niet zomaar.
boven bepaalde temp (70 graden ofzo) , clocken ze zich terug of schakelen zichzelf uit.

[ Voor 28% gewijzigd door Satch op 01-05-2005 15:02 ]

• xon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-07 16:57
Even een kleine zelfaanvulling :-)

Het lijkt er toch op dat het uit maakt als ik 1 of 2 banken erin heb.

Op het moment dat ik 2 banken geheugen volstop krijg ik de vastlopers en de restarts.

Defect geheugen of heeft dit andere oorzaken..dual mode?