nieuwe huiskamer / pvr pc

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bristol_N2
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-05 09:54
Het leek me wel een leuk project om een eigen pc te bouwen en hem daarbij zo veel mogelijk in te richten voor het bekijken van dvd en het opnemen van tv, voor naast de tv in de huiskamer. Het is alweer jaren geleden dat ik voor het laatst echt een eigen pc heb gebouwd en ik ben al twee dagen bezig met bijlezen over de nieuwste chipsets etc. Ik wil het wel graag allemaal zelf doen om er van te leren. Ik heb nu een aardig idee van wat ik wil, er blijven alleen nog een paar kleine vragen over.

Het doel van mijn pc is dus vooral: tv kijken en opnemen, films bekijken van dvd, centrale huisserver met films en muziek, en liefst wil ik een relatief stille machine. Gamen en overclocken zijn van ondergeschikt belang. Mogelijk ga ik er linux en mythTV op zetten

Hierbij ben ik vooral uitgegaan van de BBG maart multimedia systeem, met een paar modificaties

idee

processor: AMD Athlon 64 3000+ (m.n. vanwege cool 'n quiet)
geheugen: 2 x 512 MB PC3200 DDR
mobo: ASRock 939A8x-M (mATX, S939)
HD: Samsung spinpoint P80, 160 Gb (SATA, 8MB)
DVD brander: NEC ND-3520 (voor branden)
DVD speler: Plextor 16x48x PX-116A (voor afkijken)
kast: Antec SLK2650BQE Solution
monitor: liyama Vision Master 1451 LS902UT 19"
gfx: Aopen Geforce Fx5200 256 Mb
video in: Hauppage WinTV PVR500 MCE

exclusief monitor komt dit uit op ongeveer 710 euro in de pricewatch, ik heb een budget van 1000 euro, ik zou de rest het liefst opmaken aan een goede monitor die ook als tv dienst kan doen.

onderbouwing
De processor, geheugen, hd, kast, monitor en dvd spelers komen uit de BBG maart multimedia systeem.

Om wat te besparen op geld en warmteproductie heb ik het idee opgevat om voor een mATX systeem te gaan, en de specs voor de gfx kaart drastisch te verminderen t.o.v. de BBG. (Het idee voor de Geforce Fx5200 komt uit de BBG januari, home theater PC)

Ik heb lang gezocht maar kon niet zoveel mATX mobo's vinden voor socket 939. Het enige wat ik kon vinden zijn:
de bovengenoemde ASRock 939A8x-M, Uli-1689 chipset, 8xAGP en 3x PCI
MSI RS480M2, Radeon Xpress200 met PCIexpress
en FoxConn NF4K8mA-KS met nForce chipset, maar die kon ik niet meer terugvinden in de pricewatch.

Ik wil graag mogelijkheden voor toekomstige uitbreiding openhouden, en dan denk ik met name aan toevoeging van een tweede HD (RAID 0), evt. een soundcard, betere processor of extra geheugen.

vragen
Mijn belangrijkste vraag is wat betreft het mobo, is de ASRock goed voor mijn doel (ik kon slechts een enkele review vinden), of kan ik beter voor de iets duurdere MSI gaan, of kan ik het idee van mATX beter laten varen en gangbaar ATX mobo uitzoeken :? ? De Asus A8N-SLi lijkt me echt complete overkill, van SLi ga ik sowieso geen gebruik maken.

Een andere vraag, ik wil graag linux + mythTV er op te zetten. Zijn er toevallig problemen bekend voor een van deze onderdelen wat betreft linux drivers, of heeft iemand enige ervaring hiermee? (excuses als dit niet de juiste plek is voor deze vraag) 8)7. Ik heb al gelezen dat het gebruik van de Hauppage kaart geen probleem hoort te zijn.

De monitor is nog open voor discussie, ik kan mijn geld in dit geval misschien beter besteden aan een mooie tv en een super goedkope monitor erbij nemen. Hebben jullie nog ideeen voor wat betreft de kast? Ik heb hem direct uit de BBG overgenomen omdat ik verder geen idee heb waar ik allemaal uit kan kiezen. Ik heb het idee dat deze groter is dan nodig, maar wat me wel bevalt is dat ie erg stil is.

Ik hoop dat jullie even tijd willen nemen om naar dit systeem te kijken. Ik heb geprobeerd mijn huiswerk te doen en alles te lezen, maar voor sommige keuzes gaat het meer om ervaring dan kennis _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qrazi
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 30-09 10:14
die asrock is gereviewed op www.ocworkbench.com. het gebruikte uli chipset is gewoon een goed chipset, en asrock maakt stabiele bordjes.

een collega van mij heeft de msi voor zijn MCE pc, en dan met name omdat hij onboard video gebruikt. hij is erg tevreden over de stabiliteit en de snelheid van het bordje. minpuntje van beide bordjes is dat je niet echt kunt overklokken (nvt voor jou).

hoe het met de linux ondersteuning zit, geen idee eigenlijk. ik weet wel dat ATi weinig aandacht aan linux besteed, en het uli chipset al een tijdje op de markt is, en dus ondertussen wel ondersteunt zou moeten worden.

AMD Phenom II X2 555@ X4 B55, 4GB DDR3-1333 OCZ Gold, MSI 870A-G54, Radeon HD 7770 512 MB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Persoonlijk zou ik voor in de huiskamer niet zo'n kast kiezen. Er zijn verschillende kasten te verkrijgen die de pc het uiterlijk van een audiocomponent geven. DVive heeft een aantal erg mooie kasten, maar die zijn wel behoorlijk duur. Coolermaster heeft een aantal Cavalier desktop kasten die er ook erg strak uit zien. De Silverstone LC11 is ook erg mooi. Hardware.Info heeft in januari een mooie review van een stel htpc kasten geschreven.

Qua videokaart zou ik voor een passief gekoelde kaart kiezen. Zolang je niet te veel wil gamen voldoet dit prima en het is natuurlijk lekker stil voor in de huiskamer. Zelf heb ik een passief gekoelde Radeon X700 (pci-e) van Gigabyte. Voor iets meer 3D geweld heeft Gigabyte ook een passief gekoelde X800! Voor tv/dvd weergave voldoen eenvoudiger kaatjes natuurlijk ook. Voor mediacenter doeleinden voldoet een X300 ook prima (of in geval van agp een 9250, welke je al voor <50 EUR hebt).

Qua Hdd moet je ook eens naar de nieuwste serie van Samsung kijken. Die heeft namelijk ncq ondersteuning.

Die 19" iiyama staat denk ik niet heel mooi in de woonkamer. Ik gebruik zelf ook (nog) een Vision Master Pro 450 19" CRT. Beeld is prima, maar voor tv doeleinden misschien wat te klein. Bovendien staat zo'n grijs bakbeest niet zo mooi in de woonkamer. Een grote tft of een goede tv heb je dan waarschijnlijk meer plezier van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tip: neem een tragere processor, minder geheugen, enkel een DVD-brander (geen DVD-speler) en geef al het geld dat je daarmee bespaart uit aan een paar gigantische harddisks van een paar honder GB. Ik heb nu 2x250, en da's nog veeeels te klein...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 02 mei 2005 @ 13:45:
Tip: neem een tragere processor, minder geheugen, enkel een DVD-brander (geen DVD-speler) en geef al het geld dat je daarmee bespaart uit aan een paar gigantische harddisks van een paar honder GB. Ik heb nu 2x250, en da's nog veeeels te klein...
de 3000+ is al bijna langzaamste amd64. 160GB is idd te klein, 1024mb geheugen is genoeg en ik denk het geld dat je met 1 reep bespaart niet echt veel zal zijn aangezien een reep van 512 bijna niks meer kost. je kan idd de amd 2800 kopen die is iets van 25 € goedkoper, en ik zou idd zeker 300GB opslagruimte nemen, hoe je dit invult moet je zelf maar weten, en alleen een dvd rw is idd wel handig tenzij je echt van plan bent direct copy te doen of branden en spelen tegelijk. in dat geval heb je zeker wel die 1024 mb ram nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bristol_N2
bedankt voor de tips :D
die asrock is gereviewed op www.ocworkbench.com. het gebruikte uli chipset is gewoon een goed chipset, en asrock maakt stabiele bordjes.
Mooi, die staat wel vast dan. Ik maak me nog een beetje zorgen over linux ondersteuning maar ik heb op de website van Uli iets gezien van linux drivers voor de 1689 chipset, dus hopelijk komt dat ook wel goed. En zo niet, dan is er ook nog [url http://www.gbpvr.com/]GBPVR[/url] voor windows
De Silverstone LC11 is ook erg mooi. Hardware.Info heeft in januari een mooie review van een stel htpc kasten geschreven.
Die Silverstone heeft een 240W voeding, is dat niet een beetje aan de lage kant? Die Coolermaster Cavelier 4 uit de review ziet er ook goed uit en ook niet duur, dat is ook wel een goede optie. Die komt met 300W voeding.
Die tweede DVD speler is overgenomen uit de BBG; de NEC ND-3520 schijnt wat lawaaiig te zijn bij het afspelen. Maar ik kan die tweede drive natuurlijk makkelijk weglaten en hem later alsnog bijkopen als het geluid me te veel irriteert. Dan neem ik in plaats daarvan er wel een 2e HD bij, 2 x 160 Gb moet toch genoeg zijn voor even, ik doe het op dit moment met slechts 40 Gb...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bristol_N2
Ik dacht, ik zal even posten wat de uiteindelijke keus geworden is. Alles zoals hierboven, maar een betere HD en een andere kast, en slechts een optische drive.

mobo: ASRock 939A8x-M
cpu: AMD Athlon 64 3000+
geheugen: 2x 512 Mb kingston DDR PC3200 CL 3
gfx: Asus GeForce FX5200X 128MB (AGP, DVI), V9520-X/TD/128
HD: Samsung SP2004C 200 GB, 7200 Rpm, 8 MB, Serial ATA II/300
capture: Hauppauge WinTV PVR-500MCE
DVD brander: NEC ND-3520 (zilver)
geluid: onboard
kast: Coolermaster Cavalier 4
met floppy drive, logitech deluxe toetsenbord, logitech MX310 muis en Windows MCE afstandsbediening.

Gisteren eindelijk alle onderdelen bij elkaar. Ik heb alles in elkaar gezet en het lijkt prima te werken. Alleen bij het TV kijken krijg ik nog geen geluid, maar dat zal ik later nog wel oplossen.

Het enige waar ik nu niet tevreden over ben is de kast. Die Cavalier 4 ziet er wel sleek uit maar hij is toch groter dan ik verwacht had en met 4 case fans is ie zeg maar duidelijk aanwezig 8)7. Ik ga nog maar even bijsparen voor een onopvallendere kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bristol_N2 schreef op vrijdag 20 mei 2005 @ 00:44:
Het enige waar ik nu niet tevreden over ben is de kast. Die Cavalier 4 ziet er wel sleek uit maar hij is toch groter dan ik verwacht had en met 4 case fans is ie zeg maar duidelijk aanwezig 8)7. Ik ga nog maar even bijsparen voor een onopvallendere kast.
Je hoeft die casefans natuurlijk niet aan te sluiten. Je kan ze in eerste instantie uitschakelen en dan kijken of je casetemp te hoog wordt. Als ie te hoog is, kun je ze stuk voor stuk inschakelen tot je tevreden bent over je temp. En natuurlijk even Cool 'n Quiet inschakelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoeveel was je in totaal kwijt aan dit alles, zonder kast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bristol_N2
Je hoeft die casefans natuurlijk niet aan te sluiten.
Wat 'n idee zeg :) Alhoewel, ik kan de fan van de PSU niet zomaar uit kan zetten dus die heb je altijd. Weet iemand misschien een goed (gratis?) programma waarmee ik de CPU temperatuur over lange tijd kan volgen? Dat zou wel makkelijk zijn om te experimenteren met die fans.

Alles bij elkaar was ik 736,56 euro kwijt voor alles wat ik hiervoor noemde, dus met toetsenbord, afstandbediening en muis, maar zonder een monitor. Daarvan was 91 euro voor de kast. Ik heb me drie tientjes weten te besparen door de Hauppage kaart tweedehands te kopen.
Pagina: 1