Toon posts:

Kleur PCI sloten, waar dient het voor?

Pagina: 1
Acties:
  • 704 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo tweakers,

Ik zit met een aantal vragen in mijn hoofd die opzich niett relevant zijn op mijn systeem maar gewoon mijn algemene kennis uitbreiden.

Laat ik beginnen door een iegen voorbeeld te geven. Ik heb op mijn mobo (msi 7012 medion oem) een blauw PCI slot zitten waar een tv tuner kaart inzat. Die heb ik eruitgehaald omdat ik hem niet gebruik. Laatst heb ik een SB live! 24 bit gekocht en deze in dat blauw pci slot gestopt aangezien deze in midden zat (AGP, PCI wit, PCI blauw, PCI wit) De kaart goed en wel geinstaleerd. Maar in dit slot werd de kaart gloeiendheet en gaf het na een tijdje gamen. Ook als ik met mijn hand over de kaart ging begon de sub woofer te zoemen. Ik snel een heatsinkje op de chip geplakt en in een ander PCI slot geprobeerd. De ruis as weg, de kaart word minder warm, en hij kraakt niet meer als ik em aanraak. Dit alles heeft mij laten geleven dat mijn blauwe pci slotje wat meer voltjes krijgt als de andere. Wat hiervan waar is weet ik niet, mischien kunnen jullie wat opheldering bieden?

Nou is mijn vraag: waarom sommige PCI sloten een andere kleur hebben. Bv 4 witte en 1 rode op een mobo, of 2 witte en 1 blauwe. Wat is daar de reden voor? Ik denk niet dat een fabrikant dit voor de lol doet omdat het er gewoon strak uitziet. Je moet dan per mobo voor 1 slotje een andere productielijn gebruiken om hem te spuiten. Dat lijkt me nogal onpraktisch. Wat is hier allemaal over bekend?

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Dat blauw slot is op mijn Medion moederbord een speciaal PCI slot waarin twee apparaten een IRQ kunnen krijgen. Op de TV tuner kaart zit namelijk ook een 56k modem. Als je de TV tuner in een normaal PCI slot steekt wordt de modem niet meer herkent maar de tuner nog wel :)

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Vaak is het zo dat als er een PCI slot afwijkt dat deze een iets andere (of uitgebreidere) functie heeft. Zijn ze echter allemaal in een mooi kleurtje dan is het puur voor de sier.

Vaak staat er in de handleiding van het moederbord wel het een en ander. Maarja als je een OEM systeem hebt krijg je die er niet vaak bij, dus dan moet je het op de website van de fabrikant opzoeken.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Volgens mij is dat blauwe slot geen PCI slot maar een ACR slot (iig op sommige medion mobos). pci past daar net in, maar het zal iig niet goed werken.

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

een oranje slot op sommige mobo's is voor hij bij geleverde WIFI kaartje, dat is het 'communicatie slot'

Bikemounts.nl Zelf ontworpen & op maat gemaakte houders voor bikeradars & fietscomputers.

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08-08 23:35
Maar dat is dan een uitgebreide PCI bus, lijkt me dan gewoon een SB in te doen zonder problemen

De wijzen komen uit het Oosten!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp - Zendure 2400AC+ 16kWh

Ik ken wel blauwe pci sloten voor scsi en raid controllers. De 'grotere' jongens (Adaptec, LSI) hebben behoorlijk wat stabiele prik nodig, vandaar dat slot....

Verwijderd

Topicstarter
Ja ziets verwachte ik al. Ik heb zelf de medion 8080(of tenminste, een gedeelte daarvan dat nog niet door mij onderhanden is genomen :P) Maar Het slotje heeft dus 2 IRQs. Interresant. Ik denk dat een hoger voltage/wattage ook wel zou kunnen bij dit slotje. 2 apparaten op 1 kaart zou meer moeten eten dan een apparaat.

zon oranje slotje zie ik vaak op MSI mobos. Men broertje heeft er ook 1tje. Op de meeste verkoop sites staat dat er dan 5 PCI sloten zijn. Maar als in die oranje alleen maar wwn WIFI kaart past is dat toch een beetje oplichterij?

Men SB live word toch nog wel erg warm. Er zitten helemaal geen sinks op maar toch. Hij voelt zo aan als 60 graden als ik een tijdje heb zitten gamen. Hij word ook zo warm als ik gewoon muziek/audio afspeel. Is dit normaal?

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08-08 21:23
Voor de duidelijkheid voltage is het zelfde, deze zal 3,3 of 5 Volt zijn. Maar de stroom kan verschillen dus normaal kan een pci slot 3 Ampere geven, dat duid op 3A * 3,3 V = 9,9 Watt. Maar me SB live wordt ook vrij heet maar functioneert nog naar behoren :).

Verwijderd

Topicstarter
Hij doet het ook nog steeds goed, maar ik vind t toch redelijk lijp om zon ding derin te hebben.....ik heb eht liever wat koeler :P

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-08 11:58

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Fairy schreef op zondag 01 mei 2005 @ 13:49:
Ik ken wel blauwe pci sloten voor scsi en raid controllers. De 'grotere' jongens (Adaptec, LSI) hebben behoorlijk wat stabiele prik nodig, vandaar dat slot....
Die blauwe (ehm, meer groen over het algemeen overigens) sloten op serverborden zijn niet die afwijkende kleur omdat ze meer prik aan de kaart geven. Deze kaarten hebben de afwijkende kleur om aan te geven dat als je een ZCR (zero channel raid) kaart op het bord wil zetten om zo je on-baord scsi raid functies te geven, deze kaart juist in dat slot moet.
Pagina: 1