Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[GSM] hoe nu precies om te gaan met de accu?

Pagina: 1
Acties:
  • 116 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:44
Beetje een gekke vraag misschien, maar nu ik een nieuwe GSM heb komt het voor de zoveelste keer in mijn gedachten naar boven... :P

In de gebruiksaanwijzing van telefoons staat voor zover ik weet altijd dat je voor gebruik van de telefoon de accu volledig moet opladen. Ookal zit er vanuit de winkel spanning op, je mag de telefoon niet gebruiken voordat hij helemaal opgeladen is.
Het schijnt ook het beste te zijn voor je accu om hem in het begin steeds pas op te laden als hij volledig leeg is, als je dit niet doet zou de capaciteit na verloop van tijd minder kunnen worden.

Echter, bij GSM's worden al geruime tijd Li-Ion accu's gebruikt, het NiCD tijdperk zijn we wel voorbij gok ik. Voor zover ik weet hebben Li-Ion accu's geen geheugeneffect meer, zoals NiCD en (in beperkte mate) NiMH. Ik heb echter verschillende bronnen geraadpleegd zonder hier echt uitsluitsel over te krijgen.

Li-Ion accu's kunnen wel verslijten (enige GoT topic dat over het onderwerp te vinden is: [rml][ GSM] Slijt een li-ion batterij?[/rml] , niet echt precies wat ik zocht), en het is als je het mij vraagt logisch dat hij sneller slijt als je niet wacht tot hij helemaal leeg is voordat je hem oplaadt, je laadt hem dan namelijk gewoon vaker waardoor hij eerder versleten is.

Maar volgens mij zou de capaciteit niet meer verminderd mogen worden als je de instructies voor bij een nieuwe telefoon niet zo letterlijk neemt?

Redenen waarom ik dit vraag:
1. Ik heb een nieuwe GSM en ga volgende week een weekje weg en heb niet altijd de beschikking over 220V. Aangezien ik toch veel zit te spelen met mijn telefoon gaat de accu snel leeg, en kan ik hem daarna niet altijd in 1x volledig opladen.
en 2, gewoon nieuwsgierigheid. Ik dacht dat Li-Ion accu's geen geheugeneffect meer hebben, maar toch staat in de handleidingen altijd dat je ze volledig moet opladen. Ook in verschillende "grote x GSM topic's" wordt gezegd dat je bij een nieuwe GSM eerst de accu moet laden voor gebruik e.d...

edit:

En nog een ander topic gevonden: Hoelang gsm eerste keer opladen?
Alleen een beetje oud, en iedereen spreekt elkaar tegen daar :P

[ Voor 6% gewijzigd door Xander op 01-05-2005 12:41 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• j-a-s-p-e-r
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09-11 17:50
Je hebt trouwens twee soorten geheugeneffecten;
1 bij het ontladen (dus als er lading achter blijft dan neemt hij dat punt als nieuw nulpunt, NiCD)
2 bij het opladen (dus niet volledig opladen, mag ook niet van de gebruiksaanwijzing al zou ik niet weten waarom)

En dan is volgensmij bij lithium de grootste doodsoorzaak het aantal cycles. Het schijnt echter ook te zijn de ze gewoon kapot gaan na een hele tijd op de plank te hebben gelegen.

• Xander
j-a-s-p-e-r schreef op zondag 01 mei 2005 @ 14:12:
Je hebt trouwens twee soorten geheugeneffecten;
1 bij het ontladen (dus als er lading achter blijft dan neemt hij dat punt als nieuw nulpunt, NiCD)
2 bij het opladen (dus niet volledig opladen, mag ook niet van de gebruiksaanwijzing al zou ik niet weten waarom)
1 heb ik dus geen last meer van met Li-Ion waarschijnlijk, maar 2? Het komt best weleens voor dat ik het laden *moet* onderbreken.
En dan is volgensmij bij lithium de grootste doodsoorzaak het aantal cycles. Het schijnt echter ook te zijn de ze gewoon kapot gaan na een hele tijd op de plank te hebben gelegen.
Dat een accu sneller dood gaat ofzo vind ik dan nieteens het ergste :P maar hoe zit het dan met het verlies in capaciteit als je hem in het begin niet goed "behandeld" ?

• Sabbi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:01

Sabbi

je denkt aan mij.

• Xander
Sabbi: Interessant leesvoer, dat ik deze nog niet zelf gevonden had zeg... :)
Lithium-ion is a low maintenance battery, an advantage that most other chemistries cannot claim. There is no memory and no scheduled cycling is required to prolong the battery's life.
Aging is a concern with most lithium-ion batteries and many manufacturers remain silent about this issue. Some capacity deterioration is noticeable after one year, whether the battery is in use or not.
Low Maintenance - no periodic discharge is needed; there is no memory
Oftewel, als je dit zo leest zou je alles met je accu kunnen doen zonder dat er iets mis mee kan gaan...
alleen:
Does not need prolonged priming when new. One regular charge is all that's needed
Waarom dat dan nou weer? Stel dat je het niet doet, wat dan? Kan ik nergens terugvinden...
Volgens die quote hierboven klopt het dus dat je hem eerst volledig moet laden. Dan kom ik alleen het volgende weer tegen:
Lithium-ion is a very clean system and does not need priming as nickel-based batteries do. The 1st charge is no different to the 5th or the 50th charge. Stickers instructing to charge the battery for 8 hours or more for the first time may be a leftover from the nickel battery days.
Eh :? Die volg ik dan even niet.

Het is overigens wel interessant leesvoer, je batterij vaak opladen ipv wachten tot hij helemaal leeg is zou zelfs goed zijn:
Do charge the battery often. The battery lasts longer with partial rather than full discharges.
:)

• Sabbi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:01

Sabbi

je denkt aan mij.

Als ik het goed herinner heb was de reden waarom zij wel 1x vol laden (en dan alleen tot dat de accu zeg dat hij vol is, niet 16 uur ofzo) om het laadcircuit zich te laten calibreren dat het weet wanneer de accu vol is. Niet heel erg boeiend omdat de meeste apparaten gewoon doorgaan tot daadwerkelijk de prik wegvalt.

Inderdaad zo vaak mogelijk laden, mijn pda, die altijd in de cradle aan de stroom hangt als niet in gebruik vaart er tenminste wel bij. (heb ik lang geleden naar die site besloten) Zou ik eigenlijk nog zo'n desk charger voor m'n telefoon moeten kopen, heb je ook meteen nooit meer last van dat je midden op de dag zonder prik zit zonder lader nabij...

• Underworld
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-09 20:49

Underworld

+1 Inzichtvol

Ik weet het gewoon echt niet meer, ik hoor nu zoveel verschillende antwoorden, ik ga er vanaf nu maar gewoon vanuit dat je een li-ion/lithium/whatever gewoon steeds kan opladen en dat dat geen slecht effect moet hebben voor je levensduur van je batterij.

De eerste keer schijnt alleen heel erg belangrijk te zijn, maar volgens mij word die eerste keer al in de fabriek gedaan bij de meeste nieuwe batterijen

Wel raar, want ik heb nog een 6610 hier liggen (li-ion batterij) is nu 3 jaar oud, en die batterij gaat nog steeds meer dan 6 dagen mee! Ik denk dat ik die vroeger steeds goed heb opgeladen, maar ik ben er ook zeker van dat ik hem heel vaak helemaal heb ontladen.

Nouja de ene batterij is de ander niet.

“Victorious warriors win first and then go to war,
while defeated warriors go to war first and then seek to win”
― Sun Tzu, The Art of War

Pagina: 1