Tiger en remote X11?

Pagina: 1
Acties:

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 05-01 14:41
Sinds ik Tiger geinstalleerd heb, heb ik grote problemen met remote X11 sessies. Lokaal lijkt alles normaal te werken (alleen heb ik nog geen geluid in XMMS) maar remote is echt bagger. Ik heb vooral konqueror, xmms en amule geprobeert maar dat loopt allemaal alles behalve soepel. XMMS en aMule gaan constant plat, konqueror is enorm traag in met de beeldopbouw en b.v. de rechtermuisknop doet het niet meer.

Bij het opstarten van bijvoorbeeld Konqueror krijg ik sowieso een enorme lijst foutmeldingen:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
X Error: BadAtom (invalid Atom parameter) 5
  Major opcode:  20
  Minor opcode:  0
  Resource id:  0xc2
[...]
X Error: BadWindow (invalid Window parameter) 3
  Major opcode:  7
  Resource id:  0x57
X Error: BadWindow (invalid Window parameter) 3
  Major opcode:  7
  Resource id:  0x57
Xlib:  extension "SHAPE" missing on display "localhost:10.0".

en daarna is de beeldopbouw (en ook het scrollen) echt enorm langzaam.

xmms gaat meteen plat als ik met de rechtermuisknop op het venster klik waarna ik het volgende te zien krijg:

code:
1
2
3
4
Gdk-ERROR **: BadWindow (invalid Window parameter)
  serial 3615 error_code 3 request_code 38 minor_code 0
Gdk-ERROR **: BadAccess (attempt to access private resource denied)
  serial 3616 error_code 10 request_code 102 minor_code 0

Zelfde soort foutmeldingen bij aMule bij b.v. het resizen van window panes e.d. Niet bepaald bruikbaar dit, onder Panther werkte het allemaal vrij aardig...

Dit alles met zowel de X11 die bij Tiger zit als de XDarwin die je via Fink kan installeren. De remote X server is een Debian Sarge bak met:

code:
1
2
3
4
5
XFree86 Version 4.3.0.1 (Debian 4.3.0.dfsg.1-12.0.1 20050223080930 joshk@triplehelix.org)
Release Date: 15 August 2003
X Protocol Version 11, Revision 0, Release 6.6
Build Operating System: Linux 2.6.9 i686 [ELF] 
Build Date: 23 February 2005

Meer mensen met deze problemen of is bij installatie gewoon helemaal whacked?

• AntiChris
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-12-2025

AntiChris

Fulltime IJsland-fan

Ik heb deze ervaring inderdaad ook. Tevens als je op het X11 icoontje in de Dock klikt, krijg je niet meteen een geopend window te zien, maar moet je nog een keer klikken en is de copy-paste-buffer kapot.

Niet al te best allemaal. Ik dacht dat ik de enige was, niet dus.

En það besta sem guð hefur skapað, er nýr dagur - Sigur Rós

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 13:29

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Ik heb dit even getest en ik zie dat xmms bij het verplaatsen van het window of bij 'rechter-muis-knop' er direct mee kapt. Je bent niet de enige, guess Apple fucked up.

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:18
Ships... Da's dus niet lekker, voor de UNIX admins onder ons...

* Liegebeest is blij dat hij nog geen Tiger heeft geïnstalleerd...

Liege, liege, liegebeest!

• Christoph
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Zelfde probleem hier helaas...

• bartvb
Ok, probleem opgelost :)

gebruik:

ssh -Y xserver.domain

ipv

ssh -X xserver.domain

IMO is het nogal vreemd dat er een oudere manier van X forwarding nodig is om dit weer fatsoenlijk aan de praat te krijgen... Maar goed, het werkt weer. ERG prettig :) Nu nog een keer uitzoeken of het ook mogelijk is om de applicaties in een X sessie door te laten draaien terwijl de verbinding verbroken is... Soort screen voor X zeg maar ;)

• Q

Q

Bartvb: je bent een held. Top dat je de oplossing hebt gevonden en ook nog even verklapt. Aan dat laatste ontbreekt het nog wel eens.

• bartvb
Heb het niet zelf bedacht :) Ik vind het nogal een bizarre oplossing, ik gok dat ik eerst helemaal wanhopig had moeten zijn voor ik dit geprobeert zou hebben...

Maar het werkt weer. Nu nog zorgen dat ik m'n scherm kan roteren en dat die Portable Home Directories werken met m'n Linux bak en dan ben ik weer soort van blij met Tiger :)

• Q

Q

Wat is dat precies, dat portable home directories, om maar even ot te gaan?

• bartvb
Met de Portable Home Directories staat je /Users/username/ directory op de netwerkserver maar er wordt ook een lokale kopie bijgehouden. Grote voordeel is dat je standaard al een backup hebt en je hebt vooral altijd al je bestanden bij je. Dit is iets dat ik echt ontzettend mis aan OS X tov Windows XP. In XP kan je gewoon een aantal willekeurige directories aanklikken die je als 'off-line folder' beschikbaar wil hebben. Je werkt dan gewoon via het netwerk als dat beschikbaar is en de files worden netjes gesynced als je je PC afsluit. Als je daarna zonder netwerk zit te werken heb je gewoon je netwerk spul bij de hand. Zodra je weer verbinding hebt met de server kan je je wijzigingen syncen met het netwerk. Erg handig.

Zoiets zoek ik al een flinke tijd voor OS X maar ik heb daar nog geen fatsoenlijke oplossingen voor gevonden. Die Portable Home Directories lijken bijna precies wat ik zoek. Alleen jammer dat je dan geen willekeurige dirs op kan geven...

• AntiChris
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-12-2025

AntiChris

Fulltime IJsland-fan

Wow, thanks!

Het lost overigens ook meteen het copy-paste-probleem op (dat was te verwachten als de connectie nu getrust wordt).

En það besta sem guð hefur skapað, er nýr dagur - Sigur Rós

Pagina: 1