Toon posts:

[linux] Realplayer 10 full screen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal!

Ik kijk graag af en toe een uitzending terug via www.uitzendinggemist.nl en gebruikdaarvoor de RealPlayer 10 plugin met Firefox. Bij deze plugin is er helaas geen handige optie om de stream te starten in een full screen modus of in een eigen programmavenster. Nu omzeil ik dit door de betreffende url voor de stream uit de website te halen en deze te copy-pasten in een programmavenster van RealPlayer.

Is er een handigere manier?

Alvast bedankt!

nomiz

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-01 12:55

Bergen

Spellingscontroleur

Ik doe het anders, ik pak de asf-stream, download het hele videobestand eerst met mimms en speel 't dan af met mplayer (en mplayer speelt fullscreen als je ff op de F drukt. :)) (Tijdens het downloaden kun je het bestand natuurlijk ook vast afspelen, je hoeft niet te wachten tot ie binnen is...)

[edit]
euhm... en mplayer kan natuurlijk ook realmedia-streams fullscreen afspelen, maar ik weet zo niet zeker of ie RP10 ook ondersteunt.

[ Voor 48% gewijzigd door Bergen op 01-05-2005 12:26 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ok thanks! Ga het even proberen.

• LightYears
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-03-2024

LightYears

wilt geen iPod

De streams die aangeboden worden zijn Real9 en dat gaat goed met mplayer; zolang het maar geen surestream is, dat kan soms nog wat problemen opleveren

EAC > Ogg vorbis -q6 > Cowon S9 > Westone ES3X > Oor

Verwijderd

Hoe openen jullie die stream met mplayer? Als op een link klik op uitzendinggemist.nl kan ik kiezen met welke applicatie ik 'm wil openen, als ik daar gmplayer kies gebeurt er niets ...

• Faust
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21-02-2022
[poster=Da Fox]
Waarschijnlijk met mplayerplug-in :)
Dit is een mplayer plugin voor Mozilla / FireFox. Werkt best aardig hier.
[/poster]

srry voor de mixup :)

[ Voor 15% gewijzigd door Faust op 01-05-2005 19:26 ]

• Bergen

Bergen

Spellingscontroleur

Ik zit toevallig bij m'n ouders op een verse installatie, dus ik ga even stap-voor-stap bijlangs hoe ik 't doe. Ik werk hier met Ubuntu Hoary, dus op z'n minst iedereen met Debian moet 't ook snappen.

1. mplayer downloaden
We gaan naar www.mplayerhq.hu, dan naar download en daar scrollen we helemaal naar beneden. Daar staat uitgelegd hoe je de laatste versie via cvs krijgt. (Want zoals een goed tweaker betaamt willen we natuurlijk het allernieuwste! ;)) Zoals de site al zegt, doen we
code:
1
2
cvs -d:pserver:anonymous@mplayerhq.hu:/cvsroot/mplayer login
cvs -z3 -d:pserver:anonymous@mplayerhq.hu:/cvsroot/mplayer co -P main

Mocht je "cvs: command not found" oid krijgen, dan volstaat een simpele sudo apt-get install cvs natuurlijk.

Als alles binnen is heb je, als 't goed is, een nieuwe directory genaamd main. Daar staat je mplayer-source in.

2. libavcodec downloaden
Ook hebben we libavcodec nodig. Die zit bij 't ffmpeg-pakketje, dus die trekken we ook van de cvs-server:
code:
1
2
cvs -d:pserver:anonymous@mplayerhq.hu:/cvsroot/ffmpeg login
cvs -z3 -d:pserver:anonymous@mplayerhq.hu:/cvsroot/ffmpeg co -P ffmpeg/libavcodec

Nu heb je er een directory genaamd 'ffmpeg' bijgekregen. Daarin staat de directory genaamd libavcodec, die verschuiven we naar de main-directory:
code:
1
mv ffmpeg/libavcodec/ main/

3. codecs downloaden
Mooi. Nu nog even een handjevol codecs downloaden, anders kunnen we nog niks zien. Als je op die pagina weer helemaal naar boven scrollt, zie je met grote letters 'codecs' staan. Daarbij staat een mooi linkje met de naam 'essential codecs package'. Je raadt het al: die moet je ook downloaden. Gewoon rechtsklikken en save as... Daarna even uitpakken:
code:
1
tar xjf ess (en dan druk je op tab, filename completion heerscht, en op enter)

De inhoud van de directory die je dan krijgt verplaats je naar /usr/local/lib/codecs:
code:
1
2
sudo mkdir -p /usr/local/lib/codecs
sudo mv essential-20050412/* /usr/local/lib/codecs/

4. compilen!
We zijn klaar om te compilen! \o/ Je gaat in de main-directory zitten en gaat 't welbekende lijstje bijlangs...
code:
1
2
3
./configure (of ./configure --enable-gui als je ook van de gui gebruik wilt maken, maar zelf vind ik dat 'n onhandig ding...)
make
sudo make install

Hoppa, mplayer is geinstalleerd!

5. Een streambestand opzoeken en downloaden
We gaan naar www.uitzendinggemist.nl, zoek iets leuks op, en klik op 'bekijk'. Dan krijg je een afspeelvenster, waar je eventueel kunt aangeven of je de 'Windows Media'- of de 'Real'-versie en de smalband- of breedband-versie wilt zien. We gaan 't filmpje niet in dat venster bekijken, wij willen gewoon het bestand met het mms-adres erin.

Onderin het venster staat een linkje genaamd 'afspelen in standaard player' en als je daar op klikt krijg ik iig een save as... venster, wat een bestandje genaamd 'streams' oplevert. cat streams levert op:
code:
1
mms://streams3.omroep.nl/tv/vpro/jiskefet/sb.laatste.asf

En kijk eens aan: een mms-link!

6. De stream downloaden
Achteraan zie je 'sb' staan. Dat staat voor smalband. Wij willen natuurlijk de breedband-versie, dus we maken van sb even bb. Je hoeft 't bestand niet te editten ofzo, we kopieren en plakken het adres naar het volgende commando:
code:
1
mimms mms://streams3.omroep.nl/tv/vpro/jiskefet/bb.laatste.asf

Hoogstwaarschijnlijk moet je mimms eerst wel ff installeren, dat kan gewoon met apt-get, het zit wel in de repository. Dat downloaden kan wel even duren als je aflevering van drie kwartier ofzo hebt, maar geduld is een schone zaak. :) Bovendien kun je onder 't downloaden vanuit een andere terminal de video natuurlijk alvast wel gaan afspelen. Anyway, dat is alles, dan heb je de video binnen en kun je 'm met mplayer afspelen!

[ Voor 6% gewijzigd door Bergen op 01-05-2005 21:43 ]

Verwijderd

op de help link bij uitzending gemist als je de embedded realplayer start staat de link die jij gebruikt ook
als je die aanklikt komt realplayer stand alone op
en kun je wel full screen

• Bergen

Bergen

Spellingscontroleur

Hmm als ik nu trouwens zo'n stream afspeel geeft mplayer een hoopje errors, de codecs lijken niet up-to-date te zijn ofzo:
Opening video decoder: [dshow] DirectShow video codecs
Win32 LoadLibrary failed to load: wmv8ds32.ax, /usr/local/lib/codecs/wmv8ds32.ax, /usr/lib/win32/wmv8ds32.ax, /usr/local/lib/win32/wmv8ds32.ax
Warning: DS_Filter() could not open DirectShow DLL. (DLL=wmv8ds32.ax, r=0x16b00)
Failed to create DirectShow filter
ERROR: Could not open required DirectShow codec wmv8ds32.ax.
You need to upgrade/install the binary codecs package.
Go to http://mplayerhq.hu/homepage/dload.html
VDecoder init failed
Nou, daar kijk ik later wel ff naar...

[edit]
hmm... het 'all codecs'-pakket is misschien een betere keuze :)
http://www.mplayerhq.hu/homepage/design7/codecs.html
Verwijderd schreef op zondag 01 mei 2005 @ 21:45:
op de help link bij uitzending gemist als je de embedded realplayer start staat de link die jij gebruikt ook
als je die aanklikt komt realplayer stand alone op
en kun je wel full screen
Ja, het ging TS uiteindelijk ook alleen om fullscreen video, maar met mimms heb je de video meteen ook op harde schijf, dat is wel zo leuk. Bovendien heb je dan geen last van buffering.......-gepruts.

[ Voor 33% gewijzigd door Bergen op 01-05-2005 22:11 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor alle tips en howto's, jongens! _/-\o_

Verwijderd

Bergen schreef op zondag 01 mei 2005 @ 21:41:
Ik zit toevallig bij m'n ouders op een verse installatie, dus ik ga even stap-voor-stap bijlangs hoe ik 't doe.
Jij installeert mplayer bij je ouders? :o. Dat is zwaar ziek, dude.

• Bergen

Bergen

Spellingscontroleur

Hahaha, het is nog altijd een dualboot-bak met naast Hoary ook nog Win2k.... Ik ben momenteel de enige Linux-gebruiker thuis... Tenminste, moederlief heeft afgelopen week van m'n zusje geleerd hoe ze de computer moet opstarten en hoe ze kan emailen via hotmail, dus ze is nog amper gewend aan Windows. Ik acht haar wel een goeie prooi om eens kennis te laten maken met Linux, kan bijna niet anders dan dat ze dat mooier vindt dan win2k, toch? ;)

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

If it ain't broke, don't try to fix it :>

M.a.w. waarom zouden ze Linux gebruiken als ze niet weten wat ze missen :?

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

kenneth schreef op dinsdag 03 mei 2005 @ 08:40:
If it ain't broke, don't try to fix it :>

M.a.w. waarom zouden ze Linux gebruiken als ze niet weten wat ze missen :?
omdat jij ze vertelt dat dat beter is voor hen, voor jou, en voor de rest van de wereld, en omdat jij een expert bent met computers geloven ze je, en doen ze wat je zegt.

It sounds like it could be either bad hardware or software

Verwijderd

Bergen schreef op dinsdag 03 mei 2005 @ 02:08:
Ik acht haar wel een goeie prooi om eens kennis te laten maken met Linux, kan bijna niet anders dan dat ze dat mooier vindt dan win2k, toch? ;)
Als het ook echt beter is, dan wel ja. Mplayer valt daar absoluut niet onder, zelfs niet met die brakke quasi-UI van ze, schrikt ze alleen maar af.

• Da Fox
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16-01 18:01
mplayer wordt ook geadverteerd als een command-line based player :p

"Man fears the darkness, and so he scrapes away at the edges of it with fire." - Rei Ayanami

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

Verwijderd schreef op dinsdag 03 mei 2005 @ 12:00:
[...]

Als het ook echt beter is, dan wel ja. Mplayer valt daar absoluut niet onder, zelfs niet met die brakke quasi-UI van ze, schrikt ze alleen maar af.
dat klopt, mplayer kan op zich best handig zijn, maar alleen voor mensen die met een CLI overweg kunnen. Mijn opmerking was gericht op de vraag waarom mensen linux zouden gebruiken.

It sounds like it could be either bad hardware or software

• Bergen

Bergen

Spellingscontroleur

Verwijderd schreef op dinsdag 03 mei 2005 @ 12:00:
[...]

Ik geloof dat ze mplayer niet nodig heeft om te hotmailen... mplayer gebruik ik alleen zelf.
Pagina: 1