Ik zit toevallig bij m'n ouders op een verse installatie, dus ik ga even stap-voor-stap bijlangs hoe ik 't doe. Ik werk hier met Ubuntu Hoary, dus op z'n minst iedereen met Debian moet 't ook snappen.
1. mplayer downloaden
We gaan naar
www.mplayerhq.hu, dan naar download en daar scrollen we helemaal naar beneden. Daar staat uitgelegd hoe je de laatste versie via cvs krijgt. (Want zoals een goed tweaker betaamt willen we natuurlijk het allernieuwste!

) Zoals de site al zegt, doen we
code:
1
2
| cvs -d:pserver:anonymous@mplayerhq.hu:/cvsroot/mplayer login
cvs -z3 -d:pserver:anonymous@mplayerhq.hu:/cvsroot/mplayer co -P main |
Mocht je "cvs: command not found" oid krijgen, dan volstaat een simpele
sudo apt-get install cvs natuurlijk.
Als alles binnen is heb je, als 't goed is, een nieuwe directory genaamd
main. Daar staat je mplayer-source in.
2. libavcodec downloaden
Ook hebben we libavcodec nodig. Die zit bij 't ffmpeg-pakketje, dus die trekken we ook van de cvs-server:
code:
1
2
| cvs -d:pserver:anonymous@mplayerhq.hu:/cvsroot/ffmpeg login
cvs -z3 -d:pserver:anonymous@mplayerhq.hu:/cvsroot/ffmpeg co -P ffmpeg/libavcodec |
Nu heb je er een directory genaamd '
ffmpeg' bijgekregen. Daarin staat de directory genaamd
libavcodec, die verschuiven we naar de
main-directory:
code:
1
| mv ffmpeg/libavcodec/ main/ |
3. codecs downloaden
Mooi. Nu nog even een handjevol codecs downloaden, anders kunnen we nog niks zien. Als je op die pagina weer helemaal naar boven scrollt, zie je met grote letters 'codecs' staan. Daarbij staat een mooi linkje met de naam 'essential codecs package'. Je raadt het al: die moet je ook downloaden. Gewoon rechtsklikken en save as... Daarna even uitpakken:
code:
1
| tar xjf ess (en dan druk je op tab, filename completion heerscht, en op enter) |
De inhoud van de directory die je dan krijgt verplaats je naar /usr/local/lib/codecs:
code:
1
2
| sudo mkdir -p /usr/local/lib/codecs
sudo mv essential-20050412/* /usr/local/lib/codecs/ |
4. compilen!
We zijn klaar om te compilen! \o/ Je gaat in de main-directory zitten en gaat 't welbekende lijstje bijlangs...
code:
1
2
3
| ./configure (of ./configure --enable-gui als je ook van de gui gebruik wilt maken, maar zelf vind ik dat 'n onhandig ding...)
make
sudo make install |
Hoppa, mplayer is geinstalleerd!
5. Een streambestand opzoeken en downloaden
We gaan naar
www.uitzendinggemist.nl, zoek iets leuks op, en klik op 'bekijk'. Dan krijg je een afspeelvenster, waar je eventueel kunt aangeven of je de 'Windows Media'- of de 'Real'-versie en de smalband- of breedband-versie wilt zien. We gaan 't filmpje niet in dat venster bekijken, wij willen gewoon het bestand met het mms-adres erin.
Onderin het venster staat een linkje genaamd '
afspelen in standaard player' en als je daar op klikt krijg ik iig een save as... venster, wat een bestandje genaamd 'streams' oplevert.
cat streams levert op:
code:
1
| mms://streams3.omroep.nl/tv/vpro/jiskefet/sb.laatste.asf |
En kijk eens aan: een mms-link!
6. De stream downloaden
Achteraan zie je 'sb' staan. Dat staat voor smalband. Wij willen natuurlijk de breedband-versie, dus we maken van sb even bb. Je hoeft 't bestand niet te editten ofzo, we kopieren en plakken het adres naar het volgende commando:
code:
1
| mimms mms://streams3.omroep.nl/tv/vpro/jiskefet/bb.laatste.asf |
Hoogstwaarschijnlijk moet je mimms eerst wel ff installeren, dat kan gewoon met apt-get, het zit wel in de repository. Dat downloaden kan wel even duren als je aflevering van drie kwartier ofzo hebt, maar geduld is een schone zaak.

Bovendien kun je onder 't downloaden vanuit een andere terminal de video natuurlijk alvast wel gaan afspelen. Anyway, dat is alles, dan heb je de video binnen en kun je 'm met mplayer afspelen!
[
Voor 6% gewijzigd door
Bergen op 01-05-2005 21:43
]