Toon posts:

Welke netwerk kaart.??

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik heb hier een p-133 staan waar ik een server van ga maken. Er komt een chello netwerkkaart in (3com 10mbit) en een 100mbit netwerk kaart. De 100mbit netwerk kaart gaat in een hubje en dan verder etc.

Als besturingssysteem wil ik redhat Linux 7 gaan gebruiken. Maar welke Netwerk kaart (100mbit) kan ik nu het best gebruiken ivm ondersteuning en dergelijke. En werkt die chello netwerk kaart ook onder linux?

Tof als je effe de moeite neemt om te reageren, Ajo

Verwijderd

In principe worden alle kaarten zo'n beetje ondersteund.
Zeker de 3com's en ook netwerkkaarten die gebaseerd zijn op een realtek-chipset ( =volgens mij zo'n 50% ofzo van alle netwerkkaarten (nou niet meteen gaan zeuren als dat niet helemaal klopt:)) in particuliere netwerken).

• Passenger
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-08 11:41
ik heb goeie ervaringen met 3com kaartjes... heb nu een bakkie staan met een 3c900 van chello, en daarnaast een 3c905B voor mn interne netwerk.. was alleen ff lastig om het aan de praat te krijgen, maar met SuSE 7.0 was het zo gebeurd :)

Verwijderd

Topicstarter
Dus je kunt ook gewoon een goedkope realtek 100Mbit netwerkkaart kopen ?

• gjkamstra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:40
3com is fantastisch, maar ook duur. Realtek ben ik niet zo'n fan van (hoge cpu usage) mijun broertje heeft een wisecom met digital chipset, deze is wel erg goed.

Hier had een grappige signature moeten staan, maar helaas: geen inspiratie

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 10 januari 2001 17:11 schreef gjkamstra het volgende:
3com is fantastisch, maar ook duur. Realtek ben ik niet zo'n fan van (hoge cpu usage) mijun broertje heeft een wisecom met digital chipset, deze is wel erg goed.
Volgens mij valt die cpu usage nog al mee, heb hier twee realtek's draaien, cpu belasting is helemaal niks. Maar dan heb ik ook een athlon 1G >:). Het ging mij eigenlijk meer om de ondersteuning.

Verwijderd

Op woensdag 10 januari 2001 17:19 schreef Generaal_Putlucht het volgende:

[..]
Volgens mij valt die cpu usage nog al mee, heb hier twee realtek's draaien, cpu belasting is helemaal niks. Maar dan heb ik ook een athlon 1G >:). Het ging mij eigenlijk meer om de ondersteuning.
Ondersteuning van de realteks is wel goed!
De nieuwste kernel (2.4.0) heeft zelfs een verbeterde module voor deze kaartjes.

Het is inderdaad wel zo dat ze beduidend meer de CPU belasten dan de duurdere kaarten.
Mar met zo'n systeempjes zal je dat worst wezen>:)

Verwijderd

Kleine waarschuwing betreffende 3COM-kaarten, de nieuwe 3C509c wordt nog niet echt ondersteund, het beste is een ietwat oudere PCI-kaart, realtek, intel, 3com, maakt weinig uit, alleen de allernieuwste types kunnen problemen geven.

• marcelk
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Op woensdag 10 januari 2001 17:11 schreef Generaal_Putlucht het volgende:
Dus je kunt ook gewoon een goedkope realtek 100Mbit netwerkkaart kopen ?
Ik heb een EDIMAX met een Realtek 8139 chip in m'n pjoeter met Linux. Werkt perfect.

Groeten,
Marcel

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-08 12:09

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

De nieuwe 3com kaarten kunnen ook heel gemakkelijk draaien! Hier moet alleen even een module voor gecompiled worden.
Die driver is gewoon via de 3com website te verkrijgen.

Alleen er zijn enkel patches voor oude of std. kernels (redhat gevallen)

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 01:55

Valium

- rustig maar -

Ik zou NIET voor een realtek kaart gaan.Kost erg veel CPU. En DAT is iets wat je niet teveel hebt. Koop een goeie netwerk-kaart.
100 Megabit kan die compu sowieso al niet echt makkelijk bijbenen. Dus alle belasting is te veel.
(en nou niet gaan zeiken over dat jullie TB het makkelijk kan bijbenen. We hebben het hier over een P133 met waarschijnlijk geen DMA aansturing. Dus om zo snel van de HD te kunnen lezen wordt al een behoorlijke belasting. Laat staan om het ook nog eens via een realtek kaart te versturen.)

• mavink
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-05 09:16
Op donderdag 11 januari 2001 00:16 schreef Valium het volgende:
(en nou niet gaan zeiken over dat jullie TB het makkelijk kan bijbenen. We hebben het hier over een P133 met waarschijnlijk geen DMA aansturing. Dus om zo snel van de HD te kunnen lezen wordt al een behoorlijke belasting. Laat staan om het ook nog eens via een realtek kaart te versturen.)
En wat is dan precies het verschil tussen lezen van de harddisk en data versturen via een netwerkkaart? Het gaat om het overpompen van maar lieft 10 megabyte aan data per seconde... En je kunt er rustig wel van uit gaan dat een P133 DMA heeft volgens mij. Maar als iemand echt harde cijfers heeft over het CPU-gebruik met verschillende kaarten en hoeveel procenten het om gaat, dan graag een linkje, ik ben best benieuwd.

Als iemand trouwens een goeie test weet, ik heb hier wel een celeron 433 met zo'n realtek kaartje. Ik wil best eens wat dingen proberen.

Verwijderd

Realtek 8139 10/100
Pagina: 1