Toon posts:

Nieuwe PC Config

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Informatie

Na ruim vijf jaar gebruik te hebben gemaakt van mijn goede oude Pentium III 533, vind ik dat het tijd word om een nieuw systeem aan te schaffen. Mijn huidige computer kan namelijk niet meer, of heel langzaam de taken uitvoeren die ik zou willen uitvoeren. Ik gebruik hem voor: webdesign, fotobewerking (met Photoshop), office-toepassingen (voornamelijk Word, Excel en Access) en af en toe het spelen van een spelletje.

Mijn toekomstige computer moet net als deze weer een aantal jaren vooruit kunnen. Naast de taken die ik met mijn huidige systeem uitvoer, wil ik met dit systeem tevens goed dvd's kunnen branden. Verder is het van belang dat ik nieuwere spellen als The Sims 2 soepel kan spelen. Mijn budget is rond de € 1200,- (exclusief tft - deze koop ik in een andere winkel).

Ik wil het systeem aanschaffen zodra de Venice leverbaar is ;)

Eigen idee

Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v85/Floraison/configuratie.jpg

Totaal: € 1208 (incl. assemblage en verzendkosten)

Onderbouwing

Ik heb gekozen voor een AMD Athlon 64. Ik heb mijn oog laten vallen op een Venice core, ik heb gelezen dat deze al leverbaar is in Amerika, dus ik verwacht dat het niet lang meer duurt voordat deze ook in Nederland verkrijgbaar is.
Ik twijfel wel nog tussen een 3200+ en een 3500+, ik heb al veel dingen gelezen over beide processors. Ik weet niet of er tussen deze twee processors een merkbaar verschil zit qua performance; in de benchmarks is het verschil te zien, maar is het merkbaar bij gewoon gebruik? Ik ben niet van plan om te overklokken.

Verder heb ik gekozen voor deze Antec midi tower, voornamelijk vanwege het mooie design maar ook omdat hij als een zeer stille en goede kast wordt beschouwd. Ik weet wel niet of de voeding van 380 watt voldoende is. Voor nu zal het genoeg zijn, maar ik weet niet of dat ook nog het geval is als ik het systeem in de toekomst ga uitbreiden met bijv. een tweede harde schijf of een nieuwe videokaart.

Ik heb voor het Asus moederbord gekozen vanwege de goede ervaringen van gebruikers op Anandtech. Het schijnt een erg stabiel moederbord te zijn, en het ontbreken van firewire is voor mij geen bezwaar. Wel vraag ik me af of dit moederbord geschikt zal zijn voor de dual core processors die eraan zitten te komen?
De hsf op dit moederbord schijnt nogal wat geluid te maken, dus deze heb ik vervangen door een Zalman.

Ik heb voor Corsair gekozen omdat het A merk geheugen is, en voordelig. Wel weet ik niet of het geheugen compatible is met het moederbord; ik heb al op de site van Asus gekeken, maar ik heb daar niets kunnen vinden hierover.

Ik heb voor de Gigabyte videokaart gekozen, omdat deze goed uit verschillende tests komt. Verder is een high end videokaart zoals een 6800GT niet nodig voor de spellen die ik speel (geen first person shooters, meer Sims 2 en rpg). Ik wou eerst voor een Radeon X700Pro gaan vanwege de 256 mb, maar ik heb gelezen dat de 6600GT beter presteert dus ben ik van mening veranderd.

De 300 GB van Seagate kwam goed uit een test bij TomsHardware. Ik vind het belangrijk dat een harde schijf betrouwbaar is en dat ie het na veelvuldig en intensief gebruik goed blijft doen. Ik weet dat veel mensen een Maxtor hebben, maar ik heb veel slechte verhalen gehoord over de Diamondmax 10 serie, dus deze heb ik niet in overweging genomen. Verder is de opslagruimte misschien overkill op dit moment, maar met het oog op de toekomst denk ik dat ik hier een hele tijd mee vooruit kan en niet steeds hoef te bedenken welk programma ik van mijn schijf af moet gooien om weer schijfruimte vrij te maken.

Verder heb ik gekozen voor een card reader omdat ik het vervelend vind om mijn digitale camera steeds op de computer te moeten aansluiten, en ik het makkelijker zou vinden om alleen de SD card te gebruiken om de foto's over te zetten naar de computer

Ik heb voor een dvd speler van LiteOn gekozen omdat deze in de product survey van Tweakers goed uit de bus komt; het lawaai dat hij maakt kan nooit meer zijn dan mijn huidige Philips cd brander. :) De dvd brander van NEC die ik heb uitgekozen komt ergens volgende week uit; ik wil nog even de reviews afwachten van deze brander, anders ga ik voor de 3520A.

Vragen

- Is 380 watt genoeg voor dit systeem of moet er meer power in?
- Moet ik voor een AMD Athlon 64 3200+ of een 3500+ Venice gaan?
- Is het moederbord voorbereid op de toekomst?
- Is het geheugen goed/compatible met het moederbord?
- Past de hsf op het moederbord?

Bronnen

Seagate Barracuda 7200.8 harde schijf review:
http://www20.tomshardware.com/storage/20050317/index.html

Test van verschillende 6600GT kaarten

http://graphics.tomshardw...0404/geforce_6600-34.html

LiteOn dvd speler review
http://www.tweakers.net/productsurvey/103103

Asus A8N-E moederbord
http://forums.anandtech.c...did=1558808&enterthread=y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghannes
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-10 09:23
[offtopic]
laat die assamblage maar zitten, ik doe het voor de helft ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Het schijnt dat bijna elke moederbord dual-core processors kan gebruiken na een bios update. Aangezien jij een goed merk (asus) hebt zal dat waarschijnlijk ook zo zijn.

Over de harde schijf: ik heb juist veel goede ervaringen met diamondmax 10 serie van maxtor gelezen. Vooral de 16 mb versies zijn snel. Hoewel de seagate stiller en koeler is. Maar dat is je eigen keuze.

Je processor keuze is goed, ik zou voor de 3500 gaan, aangezien je toch wil dat hij een flinke tijd mee kan doen. Maar als je wilt upgraden naar een dual-core processor binnen een jaar ofzo kan je beter de 3200 nemen en het extra geld gebruiken voor je latere processor upgrade.
Vreemd genoeg kan ik je moederbord niet vinden op de asus site :?

En je voeding zal zeker genoeg zijn. Er kunnen nog wel extra harde schijven bij, en een videokaart upgrade kan die ook nog gemakkelijk aan.
succes met je nieuwe systeem. :Y)

@hierboven: Lijkt me slimmer als ze het door de winkel laat doen. Iets met garantie enzo...

[ Voor 6% gewijzigd door Satch op 01-05-2005 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brainless-NL
  • Laatst online: 10-06 13:45

Brainless-NL

lolkipo

Ik wik graag een opmerking maken over de videokaart. Het is zeker zo dat de 6600GT lange tijd de boventoon heeft gevoerd qua prijs/prestaties. Ati had hier geen antwoord op omdat ze simpelweg geen x700xt's konden maken (om een of andere reden).

Er is nu echter een kaart op de markt van Ati die qua performance de 6600GT hard onderuit schoffeld en qua prijs binnenkort ongeveer op het zelfde niveau ligt als de 6600gt. (prijsverlaging naar 199 heeft plaatsgevonden) Er zijn nu al shops die em voor 220 euro leveren. Over 2 weken zal ie dus zeker op de 200 euro terecht komen.

De x800 heeft 12 pipes, 256bit mem, 400mhz core (op 110nm) en 700/1000mhz mem (afhankelijk van de fabrikant). Een jammerlijk feit is wel dat de overige 4 fysiek aanwezige pipes niet unlocked kunnen worden (anders zou je dus van de kaart een x800xl kunnen maken).

Het is wel zo dat de kaart op dit moment alleen in de pci-e smaak geleverd kan worden. In de toekomst zal dit veranderen dmv de Rialto pci-e to agp bridge. :)

Denk erover zou ik zeggen.

review:
Passieve Gigabyte x800 met 1000mhz mem

Pricewatch:
X800 Prijzen

[ Voor 14% gewijzigd door Brainless-NL op 01-05-2005 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

voeding is prima (draai hier op een Dell 350 watt een 6800GT en een 3.4 prescott), als je later een dualcore wilt moet je voor de 3200+ gaan, wil je dat later niet of pas over een best tijdje neem de 3500+, sluit me dus aan bij poster boven me.
video kaart keuze is ook prima
de Seagate Hardeschijven zijn lekker stil, goed dus
moederbord moet inderdaad na bios update wel dualcore aan kunnen
geheugen, als het er niet bij staat vermeld dat het niet werkt werkt het denk ik wel.

kort om, je hebt goede keuzes gemaakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

de nec dvd brander maakt tamelijk veel lawaai bij gewoon lezen van een dvd. Dit is natuurlijk niet het nieuwe model dus vraag me af hoe het bij die nieuwe zou zitten
ken iemand die hem in een zelfbouw mediacenter pc'tje had zitten en hij maakte veel lawaai in vergelijking met bv men benq dvd drive

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 01-05-2005 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de snelle reacties! :)
Er is nu echter een kaart op de markt van Ati die qua performance de 6600GT hard onderuit schoffeld en qua prijs binnenkort ongeveer op het zelfde niveau ligt als de 6600gt. (prijsverlaging naar 199 heeft plaatsgevonden) Er zijn nu al shops die em voor 220 euro leveren. Over 2 weken zal ie dus zeker op de 200 euro terecht komen.
Welke videokaart van Ati is dit dan? Klinkt interessant... :9

Het moederbord van Asus staat hier
;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mooie samenstelling alleen die assemblage en die win xp zou mss weg mogen er zijn eenmaal andere manieren om aan deze te geraken
en een computer is nooit goed voorbereid als je nu een koopt is die achter 2 maand oud mja hij zal wel een paar jaar toe komen hoor zeker omdat je een amd 64 bit pakt :-) mja bij welke winkel ga je ze halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Welleweerd
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11-10 12:10

Welleweerd

laat de koeien in vrede grazen

misschien een idee om op je grafische kaart en op je cpu een zalman cooler te zetten.. dit helpt echt kwa geluids productie.. en het is beter voor je hardware..

zalman v700cu (graka koeler)
zalman 7(7)00cu (cpu koeler)

Bedankt alvast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Welleweerd schreef op zondag 01 mei 2005 @ 12:30:
misschien een idee om op je grafische kaart en op je cpu een zalman cooler te zetten.. dit helpt echt kwa geluids productie.. en het is beter voor je hardware..

zalman v700cu (graka koeler)
zalman 7(7)00cu (cpu koeler)
Idd, en bij mij sneuvelde (lees: begon te ratelen, koelde nog wel) de fan van die GB 6600GT al na dag of wat (GPU-temp zakte graad of 8 na plaatsing Zalman VF700 AlCU)

[ Voor 8% gewijzigd door 3dfx op 01-05-2005 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brainless-NL
  • Laatst online: 10-06 13:45

Brainless-NL

lolkipo

Verwijderd schreef op zondag 01 mei 2005 @ 12:12:
Bedankt voor de snelle reacties! :)

[...]

Welke videokaart van Ati is dit dan? Klinkt interessant... :9

Het moederbord van Asus staat hier
;)
De x800 dus :P Lezen is een kunst ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Lezen is inderdaad een kunst... 8)7 (mijn fout)

De tips over de fans en coolers zijn wel handig; t is alleen jammer dat de garantie op de videokaart vervalt als je er een andere koeler op zet. Ik zal deze punten in overweging nemen bij mijn keuze. :)

Ik ben van plan om de pc bij Azerty te laten assembleren. Ik heb over deze winkel in de shopsurvey bijna alleen nog maar positieve reviews gelezen. Een vriend van mij heeft z'n eigen computerbedrijfje, maar als ik hem vraag ben ik ook verplicht om de onderdelen bij hem te kopen en helaas kan mijn budget dat niet aan... (scheelt toch zo'n € 200 als ik via internet bestel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 01 mei 2005 @ 18:50:
Lezen is inderdaad een kunst... 8)7 (mijn fout)

De tips over de fans en coolers zijn wel handig; t is alleen jammer dat de garantie op de videokaart vervalt als je er een andere koeler op zet. Ik zal deze punten in overweging nemen bij mijn keuze. :)

Ik ben van plan om de pc bij Azerty te laten assembleren. Ik heb over deze winkel in de shopsurvey bijna alleen nog maar positieve reviews gelezen. Een vriend van mij heeft z'n eigen computerbedrijfje, maar als ik hem vraag ben ik ook verplicht om de onderdelen bij hem te kopen en helaas kan mijn budget dat niet aan... (scheelt toch zo'n € 200 als ik via internet bestel)
misschien kun je hun gewoon vragen de koeler er voor je op te zetten met behoudt van garantie. zou niet weten of ze het doen, maar je kunt het altijd proberen, aangezien de meeste videokaart fans meer op vliegtuigen lijken 8)7 wist ik veel dat ie passief gekoeld was :P

[ Voor 4% gewijzigd door Satch op 02-05-2005 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twist
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Op zich een mooi systeem, lijkt trouwens veel op wat ik waarschijnlijk binnenkort ga bestellen.
Alleen 2 opmerkingen:

De videokaart die je in het lijstje hebt staan is passief gekoeld. Lijkt me dat je in de zomer met deze relatief kleine kast wel moet oppassen dat je je videokaart niet frituurt, in diverse reviews kwam al naar voren dat (hoewel de kaart stabiel blijft) hij behoorlijk heet wordt. Blijkbaar heb je het zelf trouwens niet helemaal door van die passieve koeler aangezien je er een 'stillere' Zalman op wil gaan zetten :P
De passief gekoelde videokaart heeft trouwens ook iets sneller geheugen, 1.6ns tegenover 2.0ns bij de standaardversie (review waar het in staat).

Tweede puntje, van de kast die je hebt gekozen bestaat ook een goedkopere versie, de Antec Solution SLK2650BQE (link), die bijna identiek is qua layout. Alleen een iets minder sterke voeding t.o.v. de Sonate, 350 vs 380 watt, maar die voeding zal het lijkt me ook nog wel met gemak trekken. Deze kast ~25 euro goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aight!
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:33

Aight!

'A toy robot...'

Je moet er wel bij zeggen, dat de Antec Sonate veel meer design heeft + iets andere front connectors.
Zelf heb ik dus de Antec Sonata en heb de Solution voor mijn oom in elkaar gezet. Vond de Sonata toch mooier en fijner werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De videokaart die je in het lijstje hebt staan is passief gekoeld. Lijkt me dat je in de zomer met deze relatief kleine kast wel moet oppassen dat je je videokaart niet frituurt, in diverse reviews kwam al naar voren dat (hoewel de kaart stabiel blijft) hij behoorlijk heet wordt. Blijkbaar heb je het zelf trouwens niet helemaal door van die passieve koeler aangezien je er een 'stillere' Zalman op wil gaan zetten :P
De passief gekoelde videokaart heeft trouwens ook iets sneller geheugen, 1.6ns tegenover 2.0ns bij de standaardversie (review waar het in staat).
Waarmee kan ik de videokaart dan nog meer koelen? En voor welke videokaart (6600 GT) zou jij dan gaan in dit systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyline GT-R
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 02-10 23:32

Skyline GT-R

RB26DETT

Ik zou als ik jouw was die Seagate schijf vervangen door zo'n Hitachi SATA II schijf, sneller, 50GB minder, en een heel pak goedkoper, lijkt me wel het overwegen waart... Zeker omdat de nForce 4 SATA II ondersteuning heeft.
Hitachi Desktstar T7K250 250 GB, 7.200 rpm, 8 MB, SATA II ---> 125€
Seagate Barracuda 7200.8 300 GB, 7.200 rpm, 8 MB, SATA/150 ---> 171€

Dan een 2e iets, waarom neem je geen SLi bordje, een Asus SLi Deluxe, maar dan niet om zijn SLi mogelijkheid, maar wel omdat het bordje gewoon vele rijkelijker is uitgerust.

En als grafische kaart zou ik een Asus 6600GT TOP steken omdat die niet veel duurder is als een gewone 6600GT maar wel meer performance geeft (standaard overclocked kan je zeggen) tenzij je ooit SLi wilt gaan gebruiken (als je zo'n SLI Deluxe bordje zou gaan nemen)
Asus EN6600GT Top Limited Edition 128 MB, PCI Express x16 ---> 201€

Met als deze veranderingen kom ik op 1176.51€ uit.
Afbeeldingslocatie: http://img12.echo.cx/img12/417/tweakers1zt.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door Skyline GT-R op 03-05-2005 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je configuratie, Skyliner! Ik kan me wel vinden in dit systeem! :Y) Ik ben alleen nog aan het twijfelen over het SLI moederbord; ik ben niet van plan om er ooit een tweede kaart in te zetten. Tegen de tijd dat ik mijn videokaart vernieuw zijn er weer snellere kaarten uit die sneller zijn dan 2 6600GT's, zodat ik met één kaart er ook weer tegenaan kan. De features die de SLI meer heeft dan de gewone A8N-E zal ik waarschijnlijk niet missen.
Pagina: 1