[3D] Auto moddeling (juiste programma)

Pagina: 1
Acties:
  • 132 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:33
Hallo,

Ik ben nu een tijdje aan het rondzoeken naar het juiste programma om moddelen van auto's te maken/bewerken. Ik het al programma's als bryce, studiomax ed. voorbij zien komen, mar ik kan niet echt beslissen wlk programma nu het messt geschikt is hiervoor. Mijn kennis op het gebied van 3d moddeling is nog 0% vandaar dat het ook niet veel zin heeft voor mij om een trail van dit en een trail van dat programma te proberen. (weet niet wat ik moet doen).

vandaar, Het programma hoeft dan ook alleen maar geschikd te zijn voor auto's.
Als iemand toevallig ervaring heeft met dit soort programma's zou ik dit graag willen weten. Na keuzen zal ik dit programma ook gaan aanschaffen. en hopelijk hier terug komen met wat creaties :)

grtz
Niels

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Tja de strakste auto's, vind ik, komen uit Rhino 3D. Maar als je erg skilled in max bent komen daar ook goeie uit, en voordeel is dat je wat makkelijker mooier kan renderen.

Als je goed kijkt zie je toch vaak of auto's met poly's gemaakt zijn in max, of met nurbs in rhino. Rhino is trouwens ook goed te importeren in max.

specs

• Oogst
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-01 21:29
Inderdaad kun je dit misschien nog wel het beste doen met NURBS in Rhino. Echter, dan heb je wel nog een ander programma nodig om mee te renderen. Gebruik je liever polygonen, dan kun je beter gaan voor MAYA of MAX, die dit allebei goed kunnen. Alternatieven zijn ook nog Cinema 4D, XSI Softimage en Lightwave. Je noemt ook nog Bryce, maar dat programma is hier gewoon helemaal niet geschikt voor.

Overigens wordt het overgrote deel van de auto's die je hier op tweakers ziet gemaakt met MAX of met MAYA, maar dat is niet omdat dat het beste is ervoor, maar omdat mensen dat al kennen en dat dus gemakkelijker kunnen gebruiken.

[ Voor 33% gewijzigd door Oogst op 01-05-2005 12:42 ]

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

Verwijderd

Rhino3d komen de -mooiste- auto's uit iig (worden wel weer gerendert in 3dsmax met vray tegenwoordig).
Maar 3d studio max is toch wel het makkelijkste programma om mee te beginnen gezien de overvloed aan tutorials ervan, en de wat simpelere controls.

just for the record: ik begin vandaag echt net met rhino, heb hiervoor altijd 3dsmax gebruikt ;)

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 01-05-2005 13:21 ]

• Oogst
Dat 3dsmax gemakkelijker te leren zou zijn dan Rhino, dat ben ik niet met je eens. Rhino heeft namelijk alleen maar NURBS-modelling en daardoor niet nog 2000 andere knopjes in beeld die je niet nodig hebt. Ik denk dus dat Rhino gemakkelijker te leren is.

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

• World Citizen
Oke ik heb dus nog geen verstand op dit gebied, maar dat maakt niet uit ik heb al menig programma's onder de knie kunnen krijgen dus gaat me gewoon ook lukken. hierdoor neem ik dus graag van jullie aan dat NURBs betwe zijn.

Mischien maakt dit het weer anders:
Ik wil proberen om ook echt alles te maken, ik zou het liefst een beetje alla AutoCAD style willen werken met verschillende layers ed. maar natuurlijk wel in top kwaliteid moddeling. Om bevoorbijld verschillende lagen van de auto te kunnen laten zien. Lagen als kabels, body, interieur enz.

Ik zal eens op zoek gaan naar Rhino en kijken wat dat allemaal kan.

thnks.

• sanderb
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:52
juist als je autoCad en diens interface kent, is rhino erg makkelijk te leren.

alles wat je wil wbt layers is mogelijk.

De renderopties zijn helaas beperkt in rhino. met flamingo kun je nog wel een eind komen, maar de beste optie is importeren in een ander pakket en daar renderen.

" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams

Verwijderd

gladiool schreef op zondag 01 mei 2005 @ 08:21:
Als je goed kijkt zie je toch vaak of auto's met poly's gemaakt zijn in max, of met nurbs in rhino.
Zoals gezegd komt dat doordat veel mensen Max al kennen en geen tijd en/of zin hebben Rhino te leren kennen. Auto's zijn organische objecten en lenen zich derhalve uitstekend voor het gebruik van nurbs. Blijf van de polygonen(programma's) af als je alleen, of hoofdzakelijk, auto's gaat modellen. Die zijn daar niet voor.

• SnoeiKoei
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:31

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

De nieuwste versie van Rhino heeft als het goed is ook Mental Ray als render engine geloof ik. Ik geloof niet dat het tegenwoordig nog echt nosig is om te renderen in een ander programma dan Rhino zelf. Ik heb het nog niet uigeprobeerd, dus ik weet het niet zeker, maar als je met de MR van Rhino hetzelfde resultaat kan bereiken als met MR in max of maya, dan lijkt het mij vrij zinloos om te exporteren.

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

• Rynji
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08-03 10:51
Wat maakt het dan zo makelijk in Rhino?

5800X3D - RTX3080 - 1440p 240Hz OLED Inventaris

• RèLF
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 30-07-2025
Zelf ben ik "opgevoed" met Cinema 4D, dus daar kan ik qua moddeling het best mee uit de voeten, vooral de HyperNurbs vind ik erg prettig werken.

Obviously you're not a golfer

Verwijderd

Iemand enig idee waar ik een car moddel tut kan vinden voor Rhino?

• Yoozer
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-01 22:02

Yoozer

minimoog

T!m0n schreef op maandag 02 mei 2005 @ 09:38:
Wat maakt het dan zo makelijk in Rhino?
Het mooie van Rhino is dat het volledig op NURBS gebaseerd is - 3dsmax heeft NURBS als een extra'tje erbij. Verder heeft Rhino meer precisie - snap to (mid, end)point, tangent e.d. ben ik op die manier (correct me if I'm wrong) nog niet tegengekomen. Als laatste werken een hoop (zo niet alle) AutoCAD commando's in Rhino, dus als je daar mee bekend bent ben je nog sneller dan met knopjesdrukken en achteraf parameters invoeren (zoals bij 3dsmax soms het geval is).

Als de TS iets CAD-achtigs wil, Rhino all the way. Het is ook niet zo schreeuwend duur als 3dsmax > http://www.rhino3d.com/ en alles wat je in 3dsmax niet gebruikt hoef je ook niet te betalen bij Rhino.
Verwijderd schreef op maandag 02 mei 2005 @ 09:52:
Iemand enig idee waar ik een car moddel tut kan vinden voor Rhino?
Google eens eerst voordat je zo iets vraagt :/

[ Voor 17% gewijzigd door Yoozer op 02-05-2005 10:06 ]

teveel zooi, te weinig tijd

Verwijderd

Mijn excuses..

Ik studeer bouwkunde en ben me aan het "oriënteren" op het gebied van 3d. Nu wordt vanuit de faculteit aangeraden met 3dmax(viz) te werken, maar als ik kijk naar de mogelijkheden van Rhino (op het gebied van modellen) vind ik het bijna vreemd om te gaan maxen. Of klets ik nu onzin?

• SnoeiKoei

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Het mooie aan een NURBS modeller als Rhino is dus ook dat je je AutoCAD lijntjes gewoon kunt importeren, en er je model van kan bouwen. Tijdens mijn stage heb ik ooit met een obscuur CAD progje leren werken (Ashlar Vellum) en dat werd dan zo in Rhino gegooid, had je retesnel een heel nauwkeurig model. Zo'n combi werkt IMHO ideaal!

Wat betreft 3D-visualisaties voor architectuur: 3DMax Viz is een max versie die vrij specifiek voor architectuurdoeleinden is gemaakt; met bijpassende material libs enzo. Volgens mij is dat ook helemaal geen slechte keus als je gebouwen wilt visualiseren. Rhino kan ook, maar leent zich veel meer voor organische vormen en minder voor (de meeste) gebouwen.

Verwijderd

Ik snap wat je bedoelt, maar als het gaat om het daadwerkelijk modeleren van een object in dit geval een gebouw, lijkt me dat vrij lastig in max(viz) aangezien je daar niet bepaald nauwkeurig werkt. En dit zou in Rhino dus wel kunnen? aangezien dit qua controls zoveel lijkt op CAD?

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Niet nauwkeurig? Tuurlijk wel. Ik visialiseer al jaren architectuur in max, de nauwkeurigheid is prima.

Rhino is juist voor de meest architectuur weer een van de slechtste vind ik, misschien voor hele specifieke organische gebouwen e/d maar voor de rest...

Volgens mij bestaat VIZ niet meer en hebben ze alle features van viz en mag in MAX 7 gestopt (zoals radiosity en AEC objecten enzo)

Max is juist ideaal voor gebouwen > import autocad > trek gevels over > extrudeer > zet in elkaar

En door de Modifier Stack kun je altijd aanpassingen maken, wat in rhino bijvoorbeeld veel moeilijker is.

En je zit met renderen veeeeeel lekkerder in max.

[ Voor 9% gewijzigd door maratropa op 02-05-2005 12:00 ]

specs

Verwijderd

Ik studeer ook bouwkunde (delft) en daar hebben ze Maya. Zegt dus eigenlijk niks.

• SnoeiKoei

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

@_Brainwave_: bij Industrieel Ontwerpen gebruikten we vroeger max, nu Maya. Dat heeft niets met bruikbaarheid te maken, maar alleen met het feit dat Maya goedkopere onderwijslicenties heeft.

Verwijderd

Hallo NKetelaar!

Ik heb nog een paar dingen toe te voegen aan de al gegeven adviezen.
Vraag je eerst af hoe je wilt ontwerpen:
Wil je uitgebreide ontwerpschetsen en tekeningen maken en die daarna vrij exact overnemen in het 3d programma, of wil je in het 3d stadium nog flexibel zijn in het aanpassen van je model zonder veel werk opnieuw te moeten doen?

Voor auto ontwerp kun je volgens mij inderdaad het beste NURBS gebruiken.
Een goede NURBS modeler is Rhino. Het is een zeer uitgebreide NURBS modeler en is zeer betaalbaar. Het enige nadeel is dat het programma geen construction history bijhoudt. Als een programma construction history heeft, houdt het de gedane bewerkingen van de geometrie en de onderlinge constructieve verbanden van de geometrie in zijn ram geheugen. Dit kan heel veel tijd besparen bij het aanpassen van een oppervlak dat uit curven is opgebouwd. het stelt je in staat je curven aan te passen terwijl het oppervlak steeds meeveranderd.
In de komende versie 4 van Rhino komt in beperkte mate construction history.
Als je een Entertainment programmazoekt met een redelijk uitgebreide Nurbs sectie, kun je Maya
proberen, hier is ook construction history aanwezig. Bovendien kun je bij Maya gebruik maken van Deformers zoals de Lattice, waarmee je op een wat sculpturalere manier kunt vormgeven dan in bijvoorbeeld Rhino.

Het topprogramma wat echt supergeschikt is voor het maken van auto's is natuurlijk Alias Autostudio, het is echter niet te betalen. Wel is er een kleinere beperktere versie: Alias DesignStudio
wat financieel enigszins bereikbaar kan zijn. Het heeft alle Nurbs tools die Rhino heeft en het werkt met construction hystory en maakt gebruik van aan parameter systeem, wat ook een pivot point kent. Hiermee kun je ook "snappen" met dezelfde snap resultaten als Rhino alleen dan
via een andere benadering.

Veel succes bij het kiezen van een 3d modeler en stuur vooral je resultaten naar dit forum!

• sdomburg
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09-2024
SnoeiKoei schreef op maandag 02 mei 2005 @ 15:23:
@_Brainwave_: bij Industrieel Ontwerpen gebruikten we vroeger max, nu Maya. Dat heeft niets met bruikbaarheid te maken, maar alleen met het feit dat Maya goedkopere onderwijslicenties heeft.
Nog een IOer hier. Bij ons werkt het ongeveer zo:

SolidWorks voor 'standaardontwerpen', vooral ivm. technische tekeningen en maatgeving
Rhino voor 'freeform moddellen', beetje on-the-fly ideeen in de juiste vorm 'kneden'
3ds Max voor renderen, models uit SolidWorks en in mindere mate Rhino importeren
Maya voor animeerwerk

Zoals je ziet, is hier dus niet de licentie de doorslaggevende factor, anders zou er niet zo'n diversiteit aan softwarepakketten gebruikt worden. De autoindustrie zelf maakt overigens gebruik van kleimodellen die 3d ingescant worden en vervolgens bewerkt in een pakket als CATIA.

Indien de topicstarter serieus aan de gang wil (lees: veel tijd wil investeren, maar goede models), zou ik Rhino adviseren.

• SnoeiKoei

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Bij IO wordt tegenwoordig voor computervisualisatie alleen nog Maya gebruikt hoor. Volgens mij staat 3DSMax al sinds versie 2.5 niet meer op het netwerk.

• HawVer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-05 18:56
Ik vind zelf Rhino een beetje tegenvallen. Toch wel een vrij stijle leercurve. Het duurt wel even voordat je de juiste nurbs tools op de juiste manier kan gebruiken.

Sabaman vind ik een mooi voorbeeld van rhino auto's :)
http://www.cgrenaissance.com/sabaman/tuts.htm

http://hawvie.deviantart.com/

• Oogst
Verwijderd schreef op maandag 02 mei 2005 @ 10:25:
Mijn excuses..

Ik studeer bouwkunde en ben me aan het "oriënteren" op het gebied van 3d. Nu wordt vanuit de faculteit aangeraden met 3dmax(viz) te werken, maar als ik kijk naar de mogelijkheden van Rhino (op het gebied van modellen) vind ik het bijna vreemd om te gaan maxen. Of klets ik nu onzin?
Het probleem is dat Rhino eigenlijk alleen écht geschikt is voor semi-organische dingen: dingen zoals auto's die niet organisch zijn, maar wel met veel vloeiende curves. Voor echt organische dingen is subdivision modelling handiger, bijvoorbeeld in MAX of MAYA, en voor hoekige dingen zoals architectuur is NURBS onzin, dus ook dat kan beter in MAX of MAYA.

Overigens, MAX of MAYA, dat maakt amper iets uit. Allebei hele goede programma's met detailverschillen in wie net wat beter is in wat.

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

• sdomburg
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09-2024
SnoeiKoei schreef op maandag 02 mei 2005 @ 17:49:
Bij IO wordt tegenwoordig voor computervisualisatie alleen nog Maya gebruikt hoor. Volgens mij staat 3DSMax al sinds versie 2.5 niet meer op het netwerk.
Misschien dat het in Delft of Eindhoven zo pauper geregeld is, maar als ik naar http://www.opm.ctw.utwente.nl/sw/ surf zie ik daar staan:
CADCollege 5.1 (23Mb)
CAMWorks 2004 (64 Mb)
CES 4.5 (252 Mb)
COSMOS applicaties (318 Mb)
Feeds & speed voor CAMWorks (12Mb)
Moldflow Plastic Insight 5 (45 Mb)
Moldflow Plastics Advisers 7.0 (42 Mb)
Moldworks (110 Mb)
Rhinoceros (451 Mb)
SolidWorks 2004 (1 Gb)
TechOptimizer (320 Mb)
Vellum 2.70 (3.3 Mb)
3D Studio Max 6 (380Mb)
EndNote 8 (80 Mb)
Maya 6.5 (330 Mb)
JBuilder 2005 (550 Mb)
Dus.

[ Voor 3% gewijzigd door sdomburg op 02-05-2005 20:51 ]

• World Citizen
Ik ben van start gegaan met Rhino 3d, en moet zeggen dat ik tevreden ben. Het is goed te begrijpen en makkelijk doormiddel van de "Learning Courses" te leren. Ik heb zelfs al een klein nutteloos 3d plaatje gerenderd gekregen (met ingebouwde render engine).

Ik denk dat ik het bij Rhino ga houden aangezien dit nu al aan veel van mijn "eisen" voldoet.

Als iemand nog leuke tut's heeft liggen zou ik die graag willen uitproberen _/-\o_ . Of mischien een tip voor een goede render engine, want daar zit blijkbaar ook nog veel verschil in.

Grtz

• SnoeiKoei

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

sdomburg schreef op maandag 02 mei 2005 @ 20:22:
[...]

Misschien dat het in Delft of Eindhoven zo pauper geregeld is, maar als ik naar http://www.opm.ctw.utwente.nl/sw/ surf zie ik daar staan:

[...]

Dus.
Dus. :P Je hebt gelijk, ik had er natuurlijk bij moeten zeggen WELKE io-opleiding ik bedoel. Ik zit in Delft.

Wat betreft de learning curve van Rhino: die is echt niet zo stijl hoor. Het is juist een uitermate simpel programma om mee om te leren gaan. Zo erg zelfs dat ik gemerkt heb dat m'n studiegenoten vaak niet beseffen wat een krachtig programma het eigenlijk is, tot ik ze wat plaatjes op www.rhino3d.com laat zien. Zien ze opeens dat het geen speelgoed is. Als je ermee aan de slag gaat moet je alleen wel beseffen dat je niets aan je Max ervaring hebt, NURBS modelling werkt gewoon vanuit een heel andere benadering. Uitgangspunt is altijd een set curves, niet een uit polygonen opgebouwd object. En die curves moeten goed zijn, daar moet je gewoon heel secuur in zijn.

Tip: wen het jezelf aan netjes te modellen. Dat betekent bij Rhino vooral: zorg dat als je al je vlakken aan elkaar attached, dat je dan een volledig gesloten object hebt, zonder kieren en gaten. Dat kun je gemakkelijk controleren: selecteer je object, dan in je 'tools' menu naar 'analyze', 'show edges', 'naked edges' of zoiets. Als er naked edges zijn is je object niet netjes dicht.

EDIT

Op:
http://download.mcneel.co...o&version=4.0&release=WIP
kun je de nieuwste beta test van Rhino4 downloaden. Zo te zien heeft R4 een heleboel nieuwe coole features. Zo kun je opeens polyobjects direct editen (met control points enzo, en met een heleboel 'modifiers' als bend en twist), waardoor de learning curve voor mensen met max-ervaring weer naar beneden gaat :P . Ook fyn is dat je nu met (tijdelijke) constructielijnen kan werken, zoals je ook veel doet in AutoCAD bijvoorbeeld, en bijbehorende snaps.

Moet ik alleen nog even iets rechtzetten: Rhino beschikt (nog) NIET over Mental Ray. Ik weet alleen zeker dat ik ergens gelezen heb dat dat wel komt, maar ik weet niet meer waar en wanneer en ik kan dus ook niet zweren dat die bron betrouwbaar was. :|

EDIT 2

Ouch! Moet dus nogmaals wat rechtzetten :D : niet Mental Ray maar Brazil R/S zal worden geschikt gemaakt voor Rhino!!!
http://www.splutterfish.c...s/SplutterFish_and_McNeel

[ Voor 31% gewijzigd door SnoeiKoei op 03-05-2005 13:25 ]

Pagina: 1