Toon posts:

[PC] Mandrake versus WinXP !

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben een die-hard gamer die veel first person shooters speel. Nu ben ik een windows en een linux gebruiker en het hele verhaal van windows vs linux vind ik maar onzin. Ik wilde gewoon gamen. Nu mijn voorkeur uitgaat naar linux wilde ik altijd op al mijn machines linux draaien. Nu echter de game support voor linux niet idiaal is ben ik zelf maar uit gaan zoeken wat het verschil nou is qua games. Ik heb een fresh install gedaan van beide OS'en :

- Mandrake 10.1 / NVIDIA 1.0-7174 Drivers / NFORCE 1.0-0301 Drivers
- Windows XP SP2 / NVIDIA 71.89 Drivers / NFORCE 6.53 Drivers

Ik heb vandaag Unreal 2004 getest als eerst gezien deze ook een Linux installer had. Ik ben op dit moment bezig met Half LIfe 2 waarvan ik morgen screenshots zal posten. Wat mijn opvalt is dat onder linux UT2004 erg, maar dan ook erg soepel liep. Minder houterig als op windows. Hier mijn setup :

- MSI 875Pe Neo 2
- MSI FX5700
- 3.0Ghz Northwood
- 512MB Corsair XMW 2.2.2.5
- Western Digital SATA

Hier screenies onder Mandrake :

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~roeth019/ut2004/Mandrake_1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~roeth019/ut2004/Mandrake_2.jpg
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~roeth019/ut2004/Mandrake_3.jpg
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~roeth019/ut2004/Mandrake_4.jpg

Hier screenies onder Windows XP :

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~roeth019/ut2004/WinXP_1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~roeth019/ut2004/WinXP_2.jpg
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~roeth019/ut2004/WinXP_3.jpg
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~roeth019/ut2004/WinXP_4.jpg

Wat opvalt is dat na wat fine tweaken van de NVIDIA drivers onder Mandrake het beter draaid als op windows. Je kan nog verder tweaken van de drivers.

Als Half Life 2 net zogoed draaid als mijn verwachting van UT2004 dan stap ik zeker over op linux. Weet neit of andere dit intessant vinden gezien de meeste niet overstappen op een *NIX systeem vanwege de games.. Zoniet, dan mag een admin de thread deleten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:15

Cyphax

Moderator LNX
Tja, nVidia maakt behoorlijke Linux drivers een UT2004 draait native onder Linux; tuurlijk gaat dat goed. Met ATI overigens ook, de performance met mijn Radeon 9800 Pro en ATI's Linux drivers was wel iets minder dan onder Windows maar zeker acceptabel, het draaide stomweg prima.
Als HL2 ook native onder LInux draait zal dat ook wel prima gaan, maar bestaat dat? Een Linux port van HL2?

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Cyphax schreef op zondag 01 mei 2005 @ 00:54:
Tja, nVidia maakt behoorlijke Linux drivers een UT2004 draait native onder Linux; tuurlijk gaat dat goed. Met ATI overigens ook, de performance met mijn Radeon 9800 Pro en ATI's Linux drivers was wel iets minder dan onder Windows maar zeker acceptabel, het draaide stomweg prima.
Als HL2 ook native onder LInux draait zal dat ook wel prima gaan, maar bestaat dat? Een Linux port van HL2?
Nee, alleen met cedega is het mogelijk, maaaaaar, ze zijn er wel mee bezig hoorde ik !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

HL2 kan niet native onder linux omdat het Direct3D based is. Dat zal dus met Wine(X) moeten. Vraag me af of dat net zo snel gaat :)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:15

Cyphax

Moderator LNX
Glashelder schreef op zondag 01 mei 2005 @ 01:02:
HL2 kan niet native onder linux omdat het Direct3D based is. Dat zal dus met Wine(X) moeten. Vraag me af of dat net zo snel gaat :)
UT2004 eigenlijk ook... daarvan hebben ze de engine gewoon gepoort naar OpenGL.. Die lui geven echt HET goede voorbeeld.
Performance met WineX/Cedega is doorgaans iets minder dan onder Windows. Maar het zou mee kunnen vallen. Beetje irritant dat Cedega $5 p/m kost, kan je fijn dubbel betalen.

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuggyB
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-10 21:09
*Geblaat over Colinux van mij dat niet helemaal waar is*

[ Voor 92% gewijzigd door HuggyB op 01-05-2005 01:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qrazi
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-10 17:11
ik vin dhet een erg interresant onderwerp..... .alhoewel ik zelf nog vrijwel geen ervaring in de praktijk ermee heb...

ik ben sinds enkele maanden wel bezig linux te draaien. daarvoor heb ik een tweede pc gebouwd, die op dit moment een savage kaart heeft. ga mijn voodoo5 erin zetten zodra ik thermal adhesive gekocht heb....

en natuurlijk wil ik linux ook nog draaiende hebben op mijn hoofdbak.

cedega en winex zijn niet gratis, maar wine is dat wel toch? ik ben benieuwd hoe goed dat werkt, ten opzichte van cedega....

AMD Phenom II X2 555@ X4 B55, 4GB DDR3-1333 OCZ Gold, MSI 870A-G54, Radeon HD 7770 512 MB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod
  • Laatst online: 22:16

Nakebod

Nope.

Wine zal waarschijnlijk niet, of heel brak lopen.
Weet niet hoe Wine ook al weer zat met DirectX support, maar die was lang niet zo goed als WineX het heeft.
DirectX support for games (limited Direct3D support)
Ik heb, zo een jaar of 2 geleden, wel eens de normale UT onder Wine gespeeld, het liep toen wel, maar niet super. Misschien dat de linux installer runnen een beter idee was geweest :)
Geloof ook niet dat de normale Wine een DX hoger dan 7 of 8 heeft, alleen dat kan ik zo snel niet vinden op www.winehq.com, maar zal er vast wel ergens staan.

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nakebod schreef op zondag 01 mei 2005 @ 09:56:
Wine zal waarschijnlijk niet, of heel brak lopen.
Weet niet hoe Wine ook al weer zat met DirectX support, maar die was lang niet zo goed als WineX het heeft.

[...]

Ik heb, zo een jaar of 2 geleden, wel eens de normale UT onder Wine gespeeld, het liep toen wel, maar niet super. Misschien dat de linux installer runnen een beter idee was geweest :)
Geloof ook niet dat de normale Wine een DX hoger dan 7 of 8 heeft, alleen dat kan ik zo snel niet vinden op www.winehq.com, maar zal er vast wel ergens staan.
Voor zover ik wist hadden ze DX8 support.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bratos
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-09-2024

bratos

Meh.

Ik heb enige tijd geleden Mandrake 10.0 draaiende gehad, met daarop Nvidia drivers voor mn toenmalige Ti4200. UT2004 geinstalleerd, en ik had n performance van 30 % van wat ik in windows had. Heb t er toen snel afgegooid. Ik was enkele dagen bezig geweest om die nvidia drivers te installeren ( ben echt n n00b wat linux betreft 8)7 ) en daarna viel het zo tegen...... Ik had ook problemen met mn tft scherm op DVI.

Maar dit geeft enige hoop en ik zal het binnenkort weer eens proberen. Ik heb nu n 6600GT dus zal vast beter gaan :Y)

eerst kijken dan zeiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
bratos schreef op zondag 01 mei 2005 @ 10:09:
Ik heb enige tijd geleden Mandrake 10.0 draaiende gehad, met daarop Nvidia drivers voor mn toenmalige Ti4200. UT2004 geinstalleerd, en ik had n performance van 30 % van wat ik in windows had. Heb t er toen snel afgegooid. Ik was enkele dagen bezig geweest om die nvidia drivers te installeren ( ben echt n n00b wat linux betreft 8)7 ) en daarna viel het zo tegen...... Ik had ook problemen met mn tft scherm op DVI.

Maar dit geeft enige hoop en ik zal het binnenkort weer eens proberen. Ik heb nu n 6600GT dus zal vast beter gaan :Y)
Als je mandrake gaat draaien wil ik je best helpen !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Heb je ook geprobeerd de spellen te draaien met "realtime" priority ?
code:
1
start /realtime C:\........

Of het helpt: weet ik niet?

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14:41

DataGhost

iPL dev

en het kan nog sneller als je een paar drivers zelf compileert, geoptimaliseerd voor je hardware :)
Add 25+ FPS and get VoIP working under Linux, http://www.ataricommunity...ad.php?s=&threadid=357981
You can gain 25+ FPS just by replacing libs compiled for your system instead of the stock ones.

UT2004 ships with the source to SDL and openal but you should dl the newest from their site.

Then just do the following:

NOTE: these commands should be run from the game's "System" dir.
Mine is so
cd /usr/local/games/ut2004/System

mv libSDL-1.2.so.0 org.libSDL-1.2.so.0
mv openal.so org.openal.so

then your system compiled copies (I use gentoo so they are in system default)

ln -s /usr/lib/libSDL-1.2.so.0 libSDL-1.2.so.0
ln -s /usr/lib/libopenal.so openal.so

Then you'll want to use the ~/.openalrc

(define speaker-num 2)
(define devices '(alsa))
(define alsa-out-device default)

You can change that as need, but since I'm using the headset I want 2 speakers.

Make sure your mic volume is turned up and set as recording source (alsamixergui or amixer) Then in game press 'F' to chat!

My libs were compiled with the following settings:
CFLAGS="-march=pentium4 -O2 -pipe -funroll-loops -fomit-frame-pointer -mfpmath=sse"

SDL 1.2.7
OpenAL 20040303

YMMV but it should be much better then the stock ones distributed with UT.
het is ondertussen een beetje oude posting maar op mn oude pc kreeg ik een factor 2 verbetering (van 25 naar 50 fps :+ dus onder linux liep het 2x zo snel als windows)
zo krijg je er nog een beetje bij :)
De CFLAGS moet je dus aanpassen aan je hardware, even googlen naar de goeie optimalisaties dus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kan ik deze games allemaal onder linux spelen?:
bf 1942
far cry
empire earth
commandos 3
prince of persia warrior within
half life 2
vietcong fist alpha
nfsu 2
lock on
Kotor II
ut2004
red faction
morrowind 3
rome total war
splinter cell 1
rallisport challenge
(al mijn games op mijn huidige pc)

ik zou dolgraag willen dat ik al deze games op linux kon spelen want ik ben windows helemaal beu en ik ben dol op altarnatieve OS`en en drivers etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 01 mei 2005 @ 12:50:
kan ik deze games allemaal onder linux spelen?:
bf 1942
far cry
empire earth
commandos 3
prince of persia warrior within
half life 2
vietcong fist alpha
nfsu 2
lock on
Kotor II
ut2004
red faction
morrowind 3
rome total war
splinter cell 1
rallisport challenge
(al mijn games op mijn huidige pc)

ik zou dolgraag willen dat ik al deze games op linux kon spelen want ik ben windows helemaal beu en ik ben dol op altarnatieve OS`en en drivers etc.
Je kunt hier eens kijken wat er ondersteund wordt:
http://transgaming.org/gamesdb/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bratos
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-09-2024

bratos

Meh.

Verwijderd schreef op zondag 01 mei 2005 @ 10:14:
[...]

Als je mandrake gaat draaien wil ik je best helpen !
ik neem aan dat ik alle 3 de iso.s moet hebben?

* zoekt extra hdd, vertrouwt het niet helemaal ;) *

eerst kijken dan zeiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

welke linux versie is het beste voor cedega?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14:41

DataGhost

iPL dev

Verwijderd schreef op zondag 01 mei 2005 @ 17:10:
welke linux versie is het beste voor cedega?
misschien is het handig als je even google gebruikt in plaats van andermans topic te misbruiken voor jouw vragen... dat is namelijk niet de bedoeling aangezien het topic ergens anders over ging. Het begon over de performance van ut2004 op winxp vs mandrake... nu gaat het over iemand met driverproblemen en een ander die te lui is om een klein beetje eigen inzet te tonen...

en kennelijk heb je de topicstart niet eens gelezen want in je lijstje van games staat ook ut2004, waar het hele topic juist over gaat (ut2004 onder linux, voor degenen die het originele onderwerp ondertussen tussen het offtopic geblaat waren kwijtgeraakt)

[ Voor 20% gewijzigd door DataGhost op 01-05-2005 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qrazi
  • Laatst online: 18-10 17:11
DataGhost schreef op zondag 01 mei 2005 @ 17:20:
[...]

misschien is het handig als je even google gebruikt in plaats van andermans topic te misbruiken voor jouw vragen... dat is namelijk niet de bedoeling aangezien het topic ergens anders over ging. Het begon over de performance van ut2004 op winxp vs mandrake... nu gaat het over iemand met driverproblemen en een ander die te lui is om een klein beetje eigen inzet te tonen...

en kennelijk heb je de topicstart niet eens gelezen want in je lijstje van games staat ook ut2004, waar het hele topic juist over gaat (ut2004 onder linux, voor degenen die het originele onderwerp ondertussen tussen het offtopic geblaat waren kwijtgeraakt)
de topic titel is anders "[PC] Mandrake versus WinXP !", en de starter geeft aan dat hij linux en xp wil vergelijken qua gamen:
Nu echter de game support voor linux niet idiaal is ben ik zelf maar uit gaan zoeken wat het verschil nou is qua games.
en de eerste game die hij getest heeft is UT2004.

je zou voor de lol eens urban terror en enemy territory moeten vergelijk mandrake vs win xp.... beide games hebben een windows en linux versie.... dus geen cedega/winx/wine zooi

AMD Phenom II X2 555@ X4 B55, 4GB DDR3-1333 OCZ Gold, MSI 870A-G54, Radeon HD 7770 512 MB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cybermans
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-10 13:54
Even een paar kleine dingetjes
UT2004 is niet inhouse geport door epic maar door icculus (doet wel meer dingen zoals mac/lin AmericasArmy
In linux doen de schaduwen het niet (ook al zet je ze aan)

Als je realtime wil gaan testen ben je dus echt niet lekker bij je paasei want andere (veel belangrijkere) processen krijgen dan echt geen processor tijd meer (en dan met een crash blijkt ineens dat er niets is weg geschreven)

Strava | Runkeeper | Endomondo (mijn leikr uploads)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

cybermans schreef op maandag 02 mei 2005 @ 17:01:
Als je realtime wil gaan testen ben je dus echt niet lekker bij je paasei want andere (veel belangrijkere) processen krijgen dan echt geen processor tijd meer (en dan met een crash blijkt ineens dat er niets is weg geschreven)
Inderdaad. Niet met prioriteiten kloten tenzij je heel goed weet waar je mee bezig bent. Realtime (hoogste prioriteit?) is een beetje gevaarlijk.

Ik gebruik Cedega om heel vaak Warcraft 3 (en TFT) te spelen. Draait als een tiet. :) Ik speelde vroeger ook wel is Neverwinter Nights, die is gepoort naar Linux dus dat draait zelfs beter dan in Windows (als je een nvidia kaart heb in ieder geval).

Verder maakt het weinig uit, kwa performance, of je nou Mandrake of Fedora gebruikt om spellen te spelen. Wel maakt het als je Mandrake of Gentoo gebruikt ofzo. Gentoo kan je namelijk helemaal zelf compileren voor jou systeem en heel ver optimaliseren.

Ik gebruik zelf Debian Sarge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb ook wel gelezen over mensen die UT2004 op Linux beter draaiden dan op Windows.

Ik weet niet of het aan mijn PC ligt (AMD 2500+, 512 MB PC400 RAM, GF FX5900XT, Asrock K7S8XE mobo - ik ben geen newbie dus aan een verpestte Windows/Linux installatie zal het ook niet liggen) maar onder Windows XP SP2 is UT2004 bijna onspeelbaar door lage framerates, zo'n 40 fps op ONS Torlan. Met alle settings op medium en geen AF/AA. Al zet ik de detail settings nog zo laag, de lage fps blijft. En verschillende Linux distro's, SuSE Linux 9.1, Fedora Core 3 e.a. is het ook niet anders. Ik hoop ook geprobeerd zelf OpenAL en SDL te compilen, maar dat had geen effect. En de helpdesk van Atari heeft me ook nooit kunnen helpen, ze geven zelfs helemaal geen antwoord. Ik heb deze lage framerates ook bij America's Army (heeft ook de UT2003/2004 engine) zowel onder Linux als Windows.

Sorry dat ik off-topic ging, maar het verbaasd mij altijd wat dat mensen met een GeForce 4 of de TS met een GeForce FX5700 een hogere fps halen in UT2004. Ik zou haast denken dat er een vervelende bug in de UT engine zit die het op mij alleen gemunt heeft.

Maar Linux gebruik ik dus ook om te gamen. Naast America's Army en UT2004 (wat ik nu dus niet meer speel vanwege de waardeloze framerates) speel ik tegenwoordig Enemy Territory, en dan vooral de mods True Combat: Elite en ook nog wat ETF. Enemy Territory doet het prima. Quake 3 Arena ook, daar haal ik meer fps mee dan in Windows, zo'n 10-20 fps ofzo. Ik check ook altijd http://www.linux-gamers.net/ voor Linux game nieuws.
Verder gebruik ik Windows XP eigenlijk alleen nog om te gamen, voornamelijk CS: Source tegenwoordig maar ook vele andere titels. Want ik heb niet echt veel zin om met Wine in de weer te gaan of te gaan dokken voor Cedega. De Kubuntu Linux distributie gebruik ik tegenwoordig.

EDIT: ik vergat Doom 3, alleen doet die het dan weer iets minder onder Linux dan onder Windows, maar dat is bekend.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 02-05-2005 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:56

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
Verwijderd schreef op maandag 02 mei 2005 @ 17:45:
Sorry dat ik off-topic ging, maar het verbaasd mij altijd wat dat mensen met een GeForce 4 of de TS met een GeForce FX5700 een hogere fps halen in UT2004. Ik zou haast denken dat er een vervelende bug in de UT engine zit die het op mij alleen gemunt heeft.
je moet er nog wel naar kijken, de rest van de pc maakt ook uit, bijvoorbeeld Processor scheelt wel wat met UT2004, en ook hoe hoog het detail is, op die screenshots is het duidelijk normal quality (bij mij ziet t er iig veel mooier uit op mn Radeon 9600XT op max detail)...en jij speel misschien ook op max quality?

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

cybermans schreef op maandag 02 mei 2005 @ 17:01:
Uhhm, Fresh install van WinXP tbv games-testdoeleinden ? Hij wilde toch OS-en testen en het maximale eruit halen ? Moet je dit dan ook niet testen ? Je hebt ook nog /high /abovenormal.

PS: Zelf gebruik ik altijd high of abovenormal, nooit realtime.
Maar hij wilde OS-en testen, dus zou je realtime ook mee moeten nemen in de test.
Afhankelijk van de software kan het vastlopen of niet, maar als het niet vastloopt haal je hier wel de meeste performance uit.

[ Voor 9% gewijzigd door GoT op 03-05-2005 10:00 ]

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Donald
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:43
Wine ondersteund inmiddels ook al DirectX 9 :)

En een van de makers heeft zelf ook al een aantal benchmarks (resultaten deel 1 en 2) uitgevoerd met oa 3Dmark, UT2k4 en Quake 3. Volgens mij zijn dit resultaten van Wine tegen Windows XP; ik neem aan dat XP van de windows is, ik kan dat niet echt uit de tekst opmaken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

qrazi schreef op maandag 02 mei 2005 @ 13:58:
[...]

de topic titel is anders "[PC] Mandrake versus WinXP !", en de starter geeft aan dat hij linux en xp wil vergelijken qua gamen:

[...]

en de eerste game die hij getest heeft is UT2004.

je zou voor de lol eens urban terror en enemy territory moeten vergelijk mandrake vs win xp.... beide games hebben een windows en linux versie.... dus geen cedega/winx/wine zooi
Dat word mijn volgende game die ik zelf ga testen. Ik heb vandaag CS 1.6 getest gezien ik wel mijn clanwars moet spelen elke dag en dat zeker niet op winXP wilde doen. Zometeen wat screenies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb vandaag 1.6 Counter Strike getest gezien ik elke dag wars moet spelen. Nu wilde ik gaan kijken hoe 1.6 loopt tegenover winXP. winXP heb ik met mijn specs weinig last behalve van framedrops. Bij meerdere spelers die op je af komen wil de FPS wel eens gaan zakkan naar 90FPS. Echter lager dan 85 komt deze niet. Dus ik ben gaan kijken naar Mandrake 10.1 met dezelfde drivers als die ik teste met UT2004. Wat mijn opviel is dat na wat gekloot 1.6 erg erg goed liep, dan bedoel ik GEEN framedrops en na het compilen van me kernel ( Alsa Drivers ) het geluid ook erg goed was. Veel donkerder dan in winXP. 1.6 was niet echt een test, maar een must gezien ik mijn wars moet spelen, maar Mandrake ( Mandrive :p , moet nog wennen ) heeft geen enkel probleem met CS 1.6.

Dit is trouwens gedaan onder Cedega 4.2.1. Hier een screenie :

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~roeth019/CS_16_Airstrip_1.jpg

Steam is nu Counter Strike Source updaten, als jullie willen kan ik daar ook wat screenies van posten.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 07-05-2005 15:51 ]

Pagina: 1