Tv als monitor

Pagina: 1
Acties:
  • 139 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Glitchy
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-08 15:56
Ik heb net me nieuwe PC in elkaar gezet alleen heb ik nog geen monitor gekocht, opzich niet zo erg ik gebruik gewoon de monitor van me oude PC.
Ik vroeg me af als ik voor me oude PC een TV als monitor kan gebruiken voor eventjes. (er zit een 3dkaart met tv-out in)
Tv-out heb ik al eens gedaan maar toen had ik altijd en de tv en de monitor aangesloten, ik vroeg me dus af hoe ik er voor kan zorgen dat bij het starten van me oude PC het al wekrt met een TV zodat ik niet eerst me monitor moet aansluiten op tv beeld zetten en dan me monitor weer bij me nieuwe PC moet zetten.

• Vinnie
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Kan wel, maar meestal is de tekst op je TV niet al te best te lezen.
En het zou gewoon al meteen moeten werken, dat je beeld heb op je tv als je alleen de tvout aan heb gesloten.

C:\>_

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:49
Er kan van alles maar je zult na een paar seconden waarschijnlijk al gek worden van de enorme slechte kwaliteit :) Een tv (ik ga er even vanuit dat je op een doorsnee CRT doelt) kan helemaal niet kleine details rustig, strak en leesbaar weergeven zoals een monitor, daar is hij gewoon niet voor gemaakt (te grofmazig zeg maar).

Maar het staat je vrij 't te proberen natuurlijk :P

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als je alleen de TV out aansluit kun je op zich de TV als monitor gebruiken. Echter, erg duidelijk is het beeld niet en ook niet alle kaarten kunnen dit (ATIs iig wel).

ik weet niet wat je er mee wil gaan doen, maar als je gewoon wil internetten enzo op het geval zou ik toch maar even je oude monitor eraan hangen.

• Larsowiets
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-02-2025
Beeld op een tv is opgebouwd met horizontale beeldlijnen, en pc monitor met horizontale èn verticale.
Je bureaublad browser etc zullen dus niet goed uit de was komen. Je mist de verticale beeldlijnen en daardoor, zoals al eerder gezegd, kan je tv de kleine dingen niet goed neerzetten. Erg onrustig beeld.

Films, avi, dvd en andere, hebben alleen die horizontale beeldlijnen nodig en zullen dus goed te zien zijn. Dat geldt ook voor spelletjes, de meeste spelletjes komen ook uit op consoles en die moet weer samenwerken met een tv.

Ik heb altijd een pc gebruikt om divx mee af te spelen. Gewoon in het audio kastje onder de tv. En dat is op zich een leuke toepassing voor een extra pc.

I WAS HERE

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Larsowiets schreef op zaterdag 30 april 2005 @ 22:11:
Beeld op een tv is opgebouwd met horizontale beeldlijnen, en pc monitor met horizontale èn verticale.
Je bureaublad browser etc zullen dus niet goed uit de was komen. Je mist de verticale beeldlijnen en daardoor, zoals al eerder gezegd, kan je tv de kleine dingen niet goed neerzetten. Erg onrustig beeld.

Films, avi, dvd en andere, hebben alleen die horizontale beeldlijnen nodig en zullen dus goed te zien zijn. Dat geldt ook voor spelletjes, de meeste spelletjes komen ook uit op consoles en die moet weer samenwerken met een tv.
Deze opmerkingen kun je het beste maar zo snel mogelijk vergeten :?

Monitoren en tv's werken volgens exact dezelfde principes. Het verschil zit 'm in de bandbreedte en verversingsfrequenties.

Een TV zou je kunnen zien als een pc-monitor met een resolutie van ca. 400 bij 300 pixels en 50Hz refresh. Ik denk niet dat je het erg aangenaam zult vinden.

[ Voor 8% gewijzigd door joopv op 30-04-2005 22:23 ]

Verwijderd

joopv schreef op zaterdag 30 april 2005 @ 22:22:
[...]

Deze opmerkingen kun je het beste maar zo snel mogelijk vergeten :?

Monitoren en tv's werken volgens exact dezelfde principes. Het verschil zit 'm in de bandbreedte en verversingsfrequenties.

Een TV zou je kunnen zien als een pc-monitor met een resolutie van ca. 400 bij 300 pixels en 50Hz refresh. Ik denk niet dat je het erg aangenaam zult vinden.
idd tv heeft ook horizontale en verticale beeldlijnen alleen heeft een tv 50 of 100 hz en een max resolutie van 640*480 ofzo

• Countess
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19-07 01:41
ik dacht juist 800x600
wat dan op veel kaarten uitgerekt kan worden naar 1024x768. (met als gevolg dat je de text helemaal niet meer kan lezen, maar films zien er prima uit dan.

[ Voor 37% gewijzigd door Countess op 01-05-2005 09:36 ]

mijn spelling is niet best, maar wel beter als je haar. ga jij je ook verbeelden dat mensen rare dingen over je spelling gaan zeggen als hun haar er niet uit ziet? andrelon helpt!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:34

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Geen 400x300, geen 640x480, geen 800x600, maar 720x576 (PAL resolutie). :)

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Lennart_1337
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07-04 13:04
Ik denk dat hij met 400x300 de resolutie is die het lijkt, want die pal resolutie is ook nog niet goed te lezen op de tv, denk dat het aan de slechte interface igt tussen en tv en pc, dus ik vind de vergelijking wel p z'n plaats.

*Lennart heeft ook zijn tv maar snel weggezet want het beeld was niet om aan te zien op bureablad mode, films gingen wel goed. @radeon 9800pro en aldi 55cm tv'tje

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Microkid schreef op zondag 01 mei 2005 @ 09:59:
Geen 400x300, geen 640x480, geen 800x600, maar 720x576 (PAL resolutie). :)
Oversimplificatie. Je vergeet de factor tijd. Er bestaat bovendien helemaal niet zoiets als een PAL resolutie. PAL is een specificatie die gebaseerd is op analoge signaalbronnen, -media en weergave.

Het standaard tv videosignaal is gebaseerd op een lijnfrekwentie van 15,625 kHz en een rasterfrekwentie van 50Hz. Als je die op elkaar deelt kom je op 312,5 lijnen (vertikale resolutie) uit.

Als je 2 rasters interlinieert tot 1 beeld kom je uit op een 25Hz beeldfrekwentie en 625 lijnen.

Voor normaal tv gebruik is dat voldoende, maar voor gebruik als monitor aan een pc heb je niks aan die interliniering. Alle horizontale lijnen in het beeld die maar 1 pixel hoog zijn worden met een frekwentie van 25Hz geschreven. Resultaat: niet om aan te zien, alles staat te knipperen. Voor films is het interdaad geen belemmering.
Voor digitaal gebruik wil je echt 50Hz gebruiken heb je een verticale resolutie van ca 290 lijnen beschikbaar. En om de "pixels" horizontaal en vertikaal even groot te laten zijn moet je het beeld horizontaal in ca 390 pixels onderverdelen (4:3).

Vandaar mijn opmerking van 400 * 300 voor puur digitaal gebruik, b.v. als desktop van je OS.

Verwijderd

Hoe zit dat dan als je een HDTV TV op je pc aan zou sluiten, krijg je dan wel scherp beeld of hoe zit dat?

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 31-07 21:25

Bergen

Spellingscontroleur

Verwijderd schreef op zondag 01 mei 2005 @ 09:24:
[...]

idd tv heeft ook horizontale en verticale beeldlijnen alleen heeft een tv 50 of 100 hz en een max resolutie van 640*480 ofzo
Een tv heeft geen verticale beeldlijnen, alleen horizontale. De elektronenstraal 'tekent' horizontale lijnen, 625 onder elkaar. Een tv heeft dus een "resolutie" (als je het zo wilt noemen) van x bij 625, wat interlaced is. Zie de uitleg van joopv. :)

Dit is het beste plaatje wat ik zo ff vlug kon vinden om het te verduidelijken:
Afbeeldingslocatie: http://www.cse.dmu.ac.uk/~bb/Teaching/ComputerSystems/ComputerGraphics/NonInterlacedCRT.gif
Hij tekent lijntjes en als hij onderaan is gaat ie weer schuin naar boven en begint hij weer opnieuw.

Een computermonitor werkt overigens precies hetzelfde, dat is ook gewoon een beeldbuis met een raster en een elektronenstraal. Het raster is alleen heel anders (meestal? of altijd? weet ik zo ff niet) Die heeft ook geen verticale beeldlijnen, maar die kan van horizontale en verticale frequenties wisselen, met als gevolg een aantal verschillende 'resoluties'.

[ Voor 38% gewijzigd door Bergen op 01-05-2005 23:30 ]

Pagina: 1