Via Epia MII boot niet van pci sata controller

Pagina: 1
Acties:

• Arioch
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10-07 18:08
Hoi Tweakers

Kan iemand me even uitleggen hoe ik er voor kan zorgen dat mijn Via Epia MII 12000 van een pci sata controller boot? De kaart wordt perfect herkend. Ik heb er al een OS op geïnstalleerd, maar bij de eerste reboot stelde ik vast dat het bordje niet van de pci kaart wou booten.
Op een gewoon moederbordje kan ik zonder problemen van de pci controller booten.

De handleiding van het bordje is verre van informatief. Het is een simpel foldertje dat over mini-itx bordjes van VIA in het algemeen handelt.

Ik heb volgende bios opties al geprobeerd, maar geen van allen lijken ze te werken:

First Boot Device: HDD-0 | HDD-1 | HDD-2 | HDD-3
First Boot Device: SCSI
First Boot Device: USB-HDD (wanhoopspoging)
Boot Other Device: on
Boot Other Device: off

Specs:
moederbord: Via Epia MII 12000
sata controller: no-name kaartje met Silicon Image 3112 chip

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:45

The Third Man

The Third Jellyfish

De optie SCSI zou moeten werken, is er misschien een update voor het bios?

• Arioch
De SCSI optie heb ik al geprobeerd, zonder resultaat.
Ik was vergeten te vermelden dat ik al reeds de recentste bios had.

update:
Inmiddels ook met een andere sata controller geprobeerd (Silicon Image 3114 chip deze keer) en wederom wilt het bordje er niet van booten...

[ Voor 43% gewijzigd door Arioch op 01-05-2005 15:15 ]

• Arioch
*checkt datum en besluit een schopje te geven...

• Daros
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:49
Arioch schreef op zondag 15 mei 2005 @ 13:44:
*checkt datum en besluit een schopje te geven...
K ken deze Sata kaart niet maar misschien is hij niet geschikt om mee te booten... echter zeg je dat je er wel al windows op heb staan.. was dat in deze machine geinstalleerd of in een andere?

• Arioch
Er staat OpenBSD op, geen Windows. Maar dat maakt momenteel niet veel uit. Ik heb het rechtstreeks op de Epia machine geïnstalleerd, niet op een andere machine. De kaart wordt dus wel correct herkend. Alleen kan ik er niet van booten.

Als ik het kaartje echter in een andere machine steek (als enige bootmedia) dan boot hij er wel perfect van. Er zit dus effectief een bootrom op en de softwareconfiguratie is ook correct.

[ Voor 36% gewijzigd door Arioch op 16-05-2005 11:16 ]

Pagina: 1